Itse vanhana henkilönä somessa roikkuminen (oma käsitykseni somesta) on Instagram. Espoolaisena esimerkiksi molemmilla liigajoukkueilla yli 5000 seuraajaa. Voisihan edes heitä helliä vähän innolla ja teasereillä kuten sanoit. Mutta hitaasti hyvä tulee kuulemma vaikka joskus toivoisi otettavan kunnon loikkia.
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Jos eräs lajin keskeisimmistä ongelmista on se, että ollaan tosi kaukana ammattilaisurheilusta, koska tulovirrat on niin pieniä, vaikka toisaalta visioidaan isoa kasvua (ainakin F-liigan puolelta). Niin eikös joku voisi tosissaan edes yrittää ottaa somen voimasta kaikki mahdollinen irti ja saada sitä kautta mahdollistettua paremmat eurot sisään esim. yhteistyökumppanien kautta. Nykypäivänä siellä on juutuubit ja instagramit täynnä kaikenlaisia jodlaajia, jotka ovat ymmärtääkseni sitä kautta mahdollistaneet itselleen kelpo tulot, ihan Suomenkin tasolla. Yksittäiset bloggaajat voivat tässä maassa tienata kuusinumeroisia summia. Niin onko se sitten ihan mahdoton ajatus ammentaa edes jotain tulovirran lisäyksiä salibandyseuran laariin ja sitä kautta mahdollista edistää ammattimaisuutta?
En ole somen mestari ja salibandyseuran arjesta ymmärrän varmaan vielä vähemmän, mutta tämä näin heittona ja avoimena kysymyksenä. Itselleni lajia aktiivisesti seuraavana vaan jäänyt vähän sellainen kuva, että joo tehdään ne pakolliset ottelu ennakot ja -raportit + pelaajajulkistukset, mutta siihen se sitten jääkin. Ja jatkossakin tehdään sitä samaa kun niin on ennenkin tehty ja niin ne muutkin seurat tekee. Eihän se julkaisutahti tietty ole se avainkysymys, vaan miten sisällöstä saisi sellaista että se kiinnostaisi enemmän tai laajemmin, jota kautta lisää katsojia, voisi löytää uusia tulolähteitä, yhteistyökumppaneita.
Sen verran kuitenkin liiketoiminnasta ymmärrän, että tavalla tai toisella markkinointi on avainroolissa, jos merkittävää kasvua oikeasti havitellaan. F-liiga taannoisen brändiuudistuksensa myötä toi jotain pientä uutta tähän skeneen, mutta seuratasolla en kyllä löydä mitään kovin mullistavaa. Joku jossain vaihtaa välillä logonsa ja paidan värin. Väittäisin jopa että tämän ikuisesti nuoren lajin somesta tai markkinoinnista yleensäkin saa sangen ummehtuneen kuvan, kun ottaa askeleen taaksepäin ja miettii mitä maailmassa muualla tapahtuu, miten uusia ansaintalogiikoita syntyy vuosittain.