Pääkallo.fi

Harjoitusotteluita

Säählyä

Kyllähän nuo ottelutapahtumatkin jonkun freesauksen tarpeessa ovat. Itse ajattelisin esim. seuraavanlaisia juttuja F-liiga pelien markkinointiin.

Kunnon ennakot kaikkiin joukkueen somekanaviin: Kokoonpanojen ennakointi; merkittävimmät poissaolot, keitä pelaajia kannattaa erityisesti seurata, varsinkin vastustajan leiristä, pelitapaerot, 5 viimeisen ottelun kuntopuntari/edelliset keskinäiset pelit. Kotiotteluiden ennakoissa pieni videopätkä viimeistelytreenistä, sisältäen esim. otteluisäntäyrityksen kummipelaajan haastattelun sekä tietoiskun otteluisännän toiminnasta.

Vierasotteluissa voisi kuvata joukkueen tunnelmia bussista, alkulämmöistä, pelaajan tai valmennuksen ajatuksia ennen peliä, erätauoilla ja ottelun jälkeen sekä tunnelmia pukuhuoneesta ja paluumatkalta. Lisäksi kaikista otteluista live-tilanneseuranta+maalintekijät someen.

Kotipeleissä yleisöä voisi aktivoida pienillä kilpailuilla/arvonnoilla sekä itse pelitapahtuman aikana että jo ennakkoon. Pari päivää kotiottelun alla, voitaisiin arvuutella somessa kotijoukkueen maalimäärää, avausmaalintekijää, yleisömäärää jne. Lähimmäksi arvanneiden kesken arvottaisiin esim. vapaalippu otteluun tms. Lapsia voitaisiin kilpailuttaa laukaisututkakilpailussa, pallon tarkkuusheitossa jne. Joukkueiden lähipiiristä löytyy varmasti "bändejä, artisteja, tanssijoita, akrobaatteja ja taikureita", jotka sopuhinnalla voisivat käydä erätauolla vetämässä pienen liveshown, ihan oman tunnettuutensa lisäämiseksi ja tuotantonsa esittelemiseksi.

Nyt erätauko-ohjelma on lähinnä junnujen pallottelua. Jos ensimmäisellä erätauolla junnut pelaa ja heittää palloa, toisella erätauolla voisi kyseisten junnujen vanhemmat pelata vaikka otteluisännän kasaamaan höntsäjoukkuetta vastaan minipelin tai rankkuskaban. Samalla pieni otteluisännän tietoisku/haastattelu toisi hauskalla tavalla firman toimintaa ja henkilöstöä tutuksi. Näitä kaikkia tehdään, mutta säännönmukainen konsepti puuttuu.

Ymmärrän toki, että tauko-ohjelma ei saa olla niin kiinnostavaa, että se tappaa oheistuotemyynnin.

Tulihan pitkä pohdiskelu ja varmasti off-topic, mutta liittyen kuitenkin edellisiin kommentteihin.
 
Viestejä
8,380
Kyllähän nuo ottelutapahtumatkin jonkun freesauksen tarpeessa ovat. Itse ajattelisin esim. seuraavanlaisia juttuja F-liiga pelien markkinointiin.

Kunnon ennakot kaikkiin joukkueen somekanaviin: Kokoonpanojen ennakointi; merkittävimmät poissaolot, keitä pelaajia kannattaa erityisesti seurata, varsinkin vastustajan leiristä, pelitapaerot, 5 viimeisen ottelun kuntopuntari/edelliset keskinäiset pelit. Kotiotteluiden ennakoissa pieni videopätkä viimeistelytreenistä, sisältäen esim. otteluisäntäyrityksen kummipelaajan haastattelun sekä tietoiskun otteluisännän toiminnasta.

Vierasotteluissa voisi kuvata joukkueen tunnelmia bussista, alkulämmöistä, pelaajan tai valmennuksen ajatuksia ennen peliä, erätauoilla ja ottelun jälkeen sekä tunnelmia pukuhuoneesta ja paluumatkalta. Lisäksi kaikista otteluista live-tilanneseuranta+maalintekijät someen.

Kotipeleissä yleisöä voisi aktivoida pienillä kilpailuilla/arvonnoilla sekä itse pelitapahtuman aikana että jo ennakkoon. Pari päivää kotiottelun alla, voitaisiin arvuutella somessa kotijoukkueen maalimäärää, avausmaalintekijää, yleisömäärää jne. Lähimmäksi arvanneiden kesken arvottaisiin esim. vapaalippu otteluun tms. Lapsia voitaisiin kilpailuttaa laukaisututkakilpailussa, pallon tarkkuusheitossa jne. Joukkueiden lähipiiristä löytyy varmasti "bändejä, artisteja, tanssijoita, akrobaatteja ja taikureita", jotka sopuhinnalla voisivat käydä erätauolla vetämässä pienen liveshown, ihan oman tunnettuutensa lisäämiseksi ja tuotantonsa esittelemiseksi.

Nyt erätauko-ohjelma on lähinnä junnujen pallottelua. Jos ensimmäisellä erätauolla junnut pelaa ja heittää palloa, toisella erätauolla voisi kyseisten junnujen vanhemmat pelata vaikka otteluisännän kasaamaan höntsäjoukkuetta vastaan minipelin tai rankkuskaban. Samalla pieni otteluisännän tietoisku/haastattelu toisi hauskalla tavalla firman toimintaa ja henkilöstöä tutuksi. Näitä kaikkia tehdään, mutta säännönmukainen konsepti puuttuu.

Ymmärrän toki, että tauko-ohjelma ei saa olla niin kiinnostavaa, että se tappaa oheistuotemyynnin.

Tulihan pitkä pohdiskelu ja varmasti off-topic, mutta liittyen kuitenkin edellisiin kommentteihin.

Tämä kaatuu siihen, ettei seuroilla ole tämmöiseen resursseja. Joku Classic tässä voisi onnistua. Siihenpä se sitten jääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1,036
Tämä kaatuu siihen, ettei seuroilla ole tämmöiseen resursseja. Joku Classic tässä voisi onnistua. Siihenpä se sitten jääkin.
Niinpä. Miksi ei ole resursseja? No kun ei tule rahaa sisään. Miksi ei tule rahaa? No kun ei ole resursseja ja/tai osaamista luoda niitä rahavirtoja. Tietty ihan ensin pitäisi olla seuratasollakin joku visio, strategia, suunnitelma ja tavoitteet (muutkin kuin urheilulliset). Ehkä joillain onkin.

F-liigan pari vuotta sitten julkaistussa strategiassa näistä asioista ainakin puhutaan paljon. Toki tähtäin on vuodessa 2028 ja joo on ollut koronahaasteet, mutta jos merkittävää kasvua kerran ollaan hakemassa, niin kovin isoja muutoksia en itse ole toistaiseksi seuratasolla havainnut. No tietty on ollut isoja koronahaasteita ja liian isoja taloudellisia riskejä ei voi ottaa.

F-liigan strategia - Suomen Salibandyliitto

Yksi mainittu toimenpide:" ˃ Salibandyliigaseurojen kanssa käynnistetään olosuhdeohjelma, joka tähtää seurojen kaupallisten toimintojen kehittämiseen ja huippu-urheilun olosuhteiden parantamiseen mahdollistaen tulevaisuudessa myös muuta liiketoimintaa."

Eli ehkä olen vain kärsimätön ja muutaman vuoden päästä tilanne näyttää jo ihan toisenlaiselta.
 
Niinpä. Miksi ei ole resursseja? No kun ei tule rahaa sisään. Miksi ei tule rahaa? No kun ei ole resursseja ja/tai osaamista luoda niitä rahavirtoja. Tietty ihan ensin pitäisi olla seuratasollakin joku visio, strategia, suunnitelma ja tavoitteet (muutkin kuin urheilulliset). Ehkä joillain onkin.

Lajin pitäisi pystyä uudistumaan ja houkkutelemaan lisää harrastajia, faneja ja yhteistyökumppaneita jotta saismme lajin pariin lisää rahaa. Iso ongelma tässä on se, että (pääsääntöisesti) suomalaiset urheiluseurat eivät osaa nähdä itseään ja omaa toimintaa liiketoimintana, vaan kuvitellaan jotenkin urheilun olevan normaalin liiketoiminnan yläpuolella ja ettei sitä koskisi saman lainalaisuudet. Kärjistetysti monet orgaanisaatiot näkevät oman toimintansa liikaa harrastusympäristönä. Samaan aikaa jostain F-liigasta pitäisi tehdä vakavasti otettava liikeympäristö ja samalla löytyy lajin parista ihmisiä jotka toimivat liigan parissa, mutta esimerkiksi somessa sitten kusee brändin päälle ns huumorimielessä. Unohtamatta sitä, että lajin operatiivisella puolella toimiii ihmisiä joilla ei ole mitään kompetenssia tehdä nimettyä duuniaan, mutta ovat valittu siihen koska on "kova säbä-äijä". (En edes lähde siihen ei ymmärretä / pelätään muutosta hassutteluun joka pitää monesti paikkaansa.)

Olen monessa eri ketjussa tuonut ilmi, miten pelkkä "laitetaan arki kuntoon" ei vaan riitä nykymaailman taistelussa ihmisten ja yritysten vapaa-ajasta ja rahasta. Kokonaan toinen asia on mennä täysin markkimiesten ehdoilla, mutta on itsepetosta väittää etteikö kaupallisuus kuuluisi vahvasti huippu-urheiluun.
 

Säählyä

Tämä kaatuu siihen, ettei seuroilla ole tämmöiseen resursseja. Joku Classic tässä voisi onnistua. Siihenpä se sitten jääkin.

Mitäpä resursseja se lopulta vaatii? Ok, nuo ottelutapahtuman aikaiset oheisjutut vaatii ehkä vähän enemmän järjestelyjä ja resurssejakin, mutta nuo esittämäni some ja muut mediasisällöt. Vaatii lopulta vain laadukkaan kameran sekä lajista innostuneiden digiosaajien tiimin. Kun joukkueissa kuitenkin on jo ns. viestintävastaava, tarvitsee hän rinnalleen muutaman innokkaan diginikkarin (tubettajan) kuvaamaan, editoimaan ja tuottamaan somesisältöä. 20-30-vuotiaan pelaajasukupolven lähipiiristä, jopa joukkueiden sisältä luulisi tällaista porukkaa löytyvän suhteellisen huokealla hinnalla. Seuran täytyy vain osata kertoa, millaista sisältöä halutaan.

Ideaalimaailmassa jokaisella joukkueella olisi tietysti täysipäiväisesti palkattu Brand Manager johtamassa toimintaa, mutta kun nollasta lähdetään, niin pienin askelin eteenpäin. Suomalaisessa urheilussa eletään edelleen vahvasti talkootyön varassa.
 
Viestejä
1,027
Tämä kaatuu siihen, ettei seuroilla ole tämmöiseen resursseja. Joku Classic tässä voisi onnistua. Siihenpä se sitten jääkin.

Tavallaan joo ja tavallaan ei. Esim. OLS tekee jo suurinta osaa Säählyän mainitsemista asioista, mutta toki ne voisi tehdä vielä isommin, näkyvämmin tai yhtenäisemmin koko liigan osalta. Mutta ei se mitenkään mielettömästi vaadi resursseja, että laitetaan Instaan raporttia pelireissulta, pidetään erätaukokisaa ja haastatellaan muitakin kuin pelaajia.
 
Viestejä
712
Täällä on niin kovia asiantuntijoita, että kannattaisi hakeutua sen oman seuran johtotehtäviin tai palkolliseksi, niin Classicin dynastia olisi kohta murrettu.
Taitaa olla aika monella talkootunnit tapissa (ainakin allekirjoittaneella) ja tuskin seuroilla on varaa ylettömästi palkata palkollista väkeä. Nyt täytyy keksiä uusia kustannustehokkaita ideoita ja yrittää hyödyntää suhteita ja kontakteja. Mutta kiitos Pirkka sinulle tosi hyvästä ideasta joka ratkaisee kaikki ongelmat. Tyhjensit pajatson kerralla.
 

Säählyä

Jos palataan vielä siihen keskustelun lähtötilanteeseen eli seurojen "kuolleisiin" sometileihin pre-seasonilla, niin aika hiljaista monilla seuroilla on ollut.

Lähinnä siellä on sählykerhomainoksia ja katusählyjuttuja, mutta edustuksen kuulumiset on aika vähissä. Mielestäni ei saisi viikkoa pidempään mennä missään vaiheessa vuotta, jotta yhtään julkaisua edustuksen tekemisistä ei julkaista.
 
Viestejä
842
Taitaa olla aika monella talkootunnit tapissa (ainakin allekirjoittaneella) ja tuskin seuroilla on varaa ylettömästi palkata palkollista väkeä. Nyt täytyy keksiä uusia kustannustehokkaita ideoita.

Kai kustannustehokas idea itsensä kustantaa?
 
Viestejä
1,425
Ei ole kovin ammattimaista toimintaa, jos koko seuran henkilöstö on yhtä aikaa lomalla. Eihän niin toimita muissakaan firmoissa. Jos näin on, osoittaa se vain sen, kuinka harrastelijoiden puuhastelua tämä F-liiga seurojen tekeminen on.

Hienon esimerkillistä toimintaa on tuo, että Krp:n tiedottaja on tällä foorumilla omalla nimimerkillä mukana, päivittelee joukkueen tärkeimpiä kuulumisia tänne suoraan hardcore-fanien nähtäväksi. Seurathan voisivat rekisteröityä tännekin ns. Official-nimimerkeillä somevastaaviensa toimesta. Vaikkeivat nyt päivittäiseen Juupas-eipäs väittelyyn osallistuisikaan, niin voisivat julkaista/linkata tänne joukkueen tärkeimmät kuulumiset.

Olen 100% samaa mieltä että ei ole ammattimaista toimintaa. Useimmiten puuhastelua, jopa.
 
Viestejä
1,425
Voisi kuvitella, että seuroilla löytyisi joku, joka voisi julkaista listan otteluista. Siihen vaaditaan
- Oikeudet (siis tunnukset) tehdä julkaisu.
- Esimerkiksi puoli tuntia viikottaista aikaa.
- Osaaminen käyttää seuran käyttämää kotisivueditoria (sille tasolle, että voi lisätä sinne tekstiä - varsinainen tekijähän voi tehdä jopa sen sivun valmiiksi, jossa lukee, että "ottelut ilmestyvät tänne sitä mukaa kun tietoa niistä saadaan").
- Keskusteluyhteys seurassa otteluita sopivaan tahoon.

Uskon, että vaikkapa joku seuratyötä sivutoimisena tekevä pelaaja täyttäisi nuo vaatimukset.

Juu, eikai kyse oli siitä etteikö joku voisi tätä(kin) tehdä - toki niiden kymmenien muiden tärkeämpien asioiden lisäksi.
 
Viestejä
1,425
Taitaa olla aika monella talkootunnit tapissa (ainakin allekirjoittaneella) ja tuskin seuroilla on varaa ylettömästi palkata palkollista väkeä. Nyt täytyy keksiä uusia kustannustehokkaita ideoita ja yrittää hyödyntää suhteita ja kontakteja. Mutta kiitos Pirkka sinulle tosi hyvästä ideasta joka ratkaisee kaikki ongelmat. Tyhjensit pajatson kerralla.

Keskimäärin kommenteista huomaa kenellä on kokemusta "arkitekemisestä" ja kenellä ei ole.
 
Viestejä
1,425
Tämä kaatuu siihen, ettei seuroilla ole tämmöiseen resursseja. Joku Classic tässä voisi onnistua. Siihenpä se sitten jääkin.

Tapahtumat tehdään monin paikoin talkoilla kymmenien talkoolaisten voimin (esim jos ei omaa salia -> kaikki rakennetaan "nollista" joka peiin).

Kivoja ideoita mutta käytännössä monin paikoin kaukana reaalimaailmasta.
 

Säählyä

Tapahtumat tehdään monin paikoin talkoilla kymmenien talkoolaisten voimin (esim jos ei omaa salia -> kaikki rakennetaan "nollista" joka peiin).

Kivoja ideoita mutta käytännössä monin paikoin kaukana reaalimaailmasta.

Itsellä toki ajatuksena kun noita ajatuksia heittelin oli se, että ne tekijät, jotka rakentaa salin, on eri (talkoolaisia) kuin ne, jotka vastaavat somesisällöistä. Jos jää samojen tekijöiden vastuulle, on päivänselvää, että jotain jää tekemättä ja silloin priorisoidaan.
 
Viestejä
1,425
Itsellä toki ajatuksena kun noita ajatuksia heittelin oli se, että ne tekijät, jotka rakentaa salin, on eri (talkoolaisia) kuin ne, jotka vastaavat somesisällöistä. Jos jää samojen tekijöiden vastuulle, on päivänselvää, että jotain jää tekemättä ja silloin priorisoidaan.

No juu, toki tuo "pelitapahtumatalkoo" vain yksi esimerkki niistä pääsarjaseuroissa talkoilla tehtävistä asioista.

Asioiden sujuvuushan riippuu myös paljon, jopa pääasiassa, siitä minkälaisia talkoolaisia on milloinkin käytössä. Vuodet vaihtelee ja tuo onkin ehkä se isoin ongelma - epäjatkuvuus.
 
Viestejä
8,380
Tässä esimerkki siitä mitä erätaukoshow voisi olla:

Siis ihan esimerkkinä.
 
Viestejä
1,501
Aikoinaan ’nyrkit savessa’ kun olin mukana ottelutapahtumissa koin ahaa-elämyksen; eräässä koulutuksessa urheiluseuraelämään liittyen huipputekijä totesi asian joka pitää paikkansa varmasti tänäänkin - ihmisiä pitää kysyä henkilökohtaisesti mukaan tekemään hyvää juttua.
Tämän toteutin niin että en pyytänyt sitoutumaan koko kauteen vaan vaikkapa pariin kotiotteluun. Tällöin ihmiset sanoivat että kyllähän aina pariin otteluun voi tulla tekemään.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös