Pääkallo.fi

Huhumaa: Miesten F-liigan siirtohuhut ja vahvistetut siirrot kaudelle 2025-26

"indians taistelee kaikkien liigaseurojen puolesta", aika härskisti sanottu kun intiaanit pitävät poikaa seurassa vasten hänen tahtoaan. Viimeisten tietojen mukaan Oilers on valmis ostamaan sopimuksen ulos, mutta Indians ei vittuillakseen suostu purkamaan sopimusta. Mutta hyvä, että taistelevat jalosti muidenkin puolesta!

Yleensä nuo lopulta ratkaistaan euroilla, koska sellaisen pelaajan joka haluaa lähteä joukkueesta pitämisessä väkisin, on vain harvoin järkeä. Ensinnäkin, jos et ole onnellinen, tuskin pelaat hyvin. Toiseksi, saatat hajottaa joukkueen spirittiä ja kiinteyttä ja joukkuetta muutenkin.
Eri asia sitten paljonko se vaatii ja maksaako sopimuksen purkamisen pelaaja itse vai vastaanottava seura (tässä tapauksessa Oilers).

Edellinen julkisuudessa ollut vastaava tilanne taisi olla Kotilainen, Happee -> SPV joku vuosi sitten. Mutta kyllä näitä on ollut sen jälkeenkin, sopu vaan löytynyt ilman otsikoita ja julkisuuteen nousemista.
Ja näin. Voisihan päätoimittaja Siltanenkin sen verran perehtyä asioihin, ettei ihan mitä tahansa puutaheinää kirjoittelisi. Sopimuksen voi aina irtisanoa, seurauksista (korvauksista) kiistellään sitten tarvittaessa oikeudessa jos yhteisymmärrykseen ei päästä. Samalla tavalla rikoksiakin voi tehdä, vaikka ne ovatkin laissa kiellettyjä, ja oikeus sitten määrää seuraamukset. Salibandyliiton säännöistä ei löydy mitään perustetta siirron hylkäämiselle, joten kyllä tämä siirto tulee tapahtumaan, halusi Indians sitä tai ei.

Ainakin selkeää kumman agendaa Pääkallo ajaa tässä kiistassa vaikka pääkirjoituksessa hienosti todetaan ettei kummankaan seuran edustajat suostuneet kommentoimaan asiaa 👍

Tai en tiedä, voi olla että se olen vain minä joka tulkitsee pääkirjoitusta ”väärin”, mutta aikalailla Heimon näkökulmasta kirjoitettu juttu..

Ainakin selkeää kumman agendaa Pääkallo ajaa tässä kiistassa vaikka pääkirjoituksessa hienosti todetaan ettei kummankaan seuran edustajat suostuneet kommentoimaan asiaa 👍

Tai en tiedä, voi olla että se olen vain minä joka tulkitsee pääkirjoitusta ”väärin”, mutta aikalailla Heimon näkökulmasta kirjoitettu juttu..
Koska Auvisella voimassa oleva sopimus se on ainoa oikea näkökanta

Asiaa, tai tilannetta yleisesti ottaen sen tarkemmin tuntematta, näppituntumalta voisi olla fiksua neuvotella jostain siirtosummasta ja taputella siirto Oilersiin sillä, jos pelaaja kerran haluaa lähteä.

Saako Indians motivoituneen pelaajan riveihinsä, jos estävät siirron yksiselitteisesti? Voi tietenkin olla. Voi myöskin olla, että ei saa. Aika erikoinen tilanne.

Mulle tämä kyllä näyttäytyy just päinvastoin. Jos siirrot jättiläiskolmikkoon (ex jättiläisnelikko ennen TPS:n "eroa siitä") olisivat yhä vain ilmoitusasia, niin eipä Heimon kaltaisten seurojen kannata edes yrittää muuttaa status quota.

Totta kai pelaajan näkökulmasta tällaiset ovat harmillisia juttujaa, mutta pienemmälle seuralle "auvisten" tuottamiset ovat juuri niitä iskun paikkoja, joilla saadaan kilpailuetua huippujen haastamiseen. Eli kun hyvällä prosentilla tunnistetaan nuorten pelaajien potentiaali ja motivaatio, ja sitten satsataan valmennukseen ja laadukkaaseen treenaamiseen + puitteisiin niin saadaan tästä prosessista kumpuavasta kehitysloikasta hedelmää.

Sille ei sitten mitään voi, että kun kehitysloikka tulee sopimusten taitekohdassa, niin lähtevät helposti matkaan etiäpäin. Niin saa tehdä, ja esimerkiksi juuri Heimo on saanut tämän tunnetusti tuta. Eikä siinä mitään, pelaajapolun päättyminen pyramidiin ja sen huipulle on ihan luonnollinen prosessi kaikissa palloilulajeissa.

Mutta silloin kun siitä ei ole kyse, niin totta ihmeessä seurojen pitää pitää kiinni oikeuksistaan. Ei varmasti kukaan halua hiekoittaa paljon hyvää tuoneiden pelaajien uraa, eikä uusi seurakaan varsinaisesti ilkeyttään näin toimi, vaan totta kai kabineteissa pyritään vahvistamaan/pitämään vahvana sitä omaa porukkaa.

Jotta tässä pysyisi joku tolkku, niin tietenkin pitää mennä sääntöjen mukaan eli tässä tapauksessa olemassa olevat sopimukset ovat se lähtökohta. Keväällä oli puhetta isojen herrasmiessopimuksesta, etteivät pumppaa pelaajien hintaa kilpailemalla keskenään.

Kyllä sen pitäisi ulottua kaikkiin liigaseuroihin, koska viime kädessä pienempien vaihtoehtoina on elää yli varojensa tai luopua kilpailuedusta, jonka tuossa alussa kuvaillulla tavalla voivat saada. Kaikkien etu on varmasti se, että mitaleista ja jopa mestaruudesta pelaa realistisesti enemmän kuin 2–4 jengiä.

Koska Auvisella voimassa oleva sopimus se on ainoa oikea näkökanta
Olen täysin samaa mieltä. Siis ihan noin yleiselläkin tasolla, helvetti olisi irti, jos pelaajat hyppisivät aivan minne lystäävät eivätkä seurat saisi pitää sopimuksista kiinni.

Jos Auvisella on sopimuksessa joku irtisanoutumispykälä, kuten
- pelaajan optio kaudesta 25-26
- pelaajan etuoikeus ilmoittaa siirtyä hallitsevaan mestariin halutessaan
- pelaajan oikeus siirtyä nimenomaan Oilersiin halutessaan
- pelaajan ulosostohinta (luonnollisesti tarkalla euromäärällä)
- pelaajan oikeus siirtyä tarpeeksi isolla palkalla pelaamaan muualle (luonnollisesti tarkalla euromäärällä) _ilman_ että Indians saa vastata tarjoukseen (kuten vaikkapa NHL:n offer sheetit - tosin nekin on sopimuksettomille)
niin sitten on eri asia ja silloin Oilers alkaa olla vahvoilla tässä.

Sille ei sitten mitään voi, että kun kehitysloikka tulee sopimusten taitekohdassa, niin lähtevät helposti matkaan etiäpäin. Niin saa tehdä, ja esimerkiksi juuri Heimo on saanut tämän tunnetusti tuta. Eikä siinä mitään, pelaajapolun päättyminen pyramidiin ja sen huipulle on ihan luonnollinen prosessi kaikissa palloilulajeissa.
Ja sitten vielä kun puhutaan nimenomaan Indiansista, niin ei se nyt ainakaan niin voi mennä, että yhtäaikaa ollaan sekä se pyramidin huippu (ts. puhutaan edes etäisesti tosissaan edes finaalipaikasta) että paikka, josta muualle Suomeen pelaajat siirtyvät ihan miten huvittaa, täysin riippumatta sopimustilanteista.

Suomesta sitten ulkomaille siirtymiset toki asia erikseen.

Lähtisin siitä, että turhaan tässä Oilersia syyllistetään. Kyllä Oilers saa pyytää heille ihan ketä tahansa pelaajaa siirtymään itselleen. Sen sijaan pelaajan pitää täysin yksiselitteisesti kertoa, että "minulla on määräaikainen sopimus toiseen paikkaan, en valitettavasti sitä voi purkaa".

Olen samaa mieltä, että tästä pitäisi lyödä isolla kädellä sanktioita sarjajärjestäjän/liiton toimesta. Ja nimenomaan siis Auviselle.

edit. Jos sopimuksessa on määritelty ulosostohinta, niin silloin on eri asia.

Viimeksi muokattu:
Erikoinen tapaus kaikkinensa. Mielenkiintoista katsoa, missä Auvinen lopulta pelaa. Sopimuksen rikkomisen ja siirtymisen voisi vielä ymmärtää, jos taustalla olisi esim. opiskelupaikan saaminen toisesta kaupungista ja sen johdosta siirto muualle.

Miksi ja mihin Oilers lopulta tarvitsee Auvista? Korvaavia hyökkääjiä jo ilmoitettu useampia.

Erikoinen tapaus kaikkinensa. Mielenkiintoista katsoa, missä Auvinen lopulta pelaa. Sopimuksen rikkomisen voisi vielä hyvin ymmärtää, jos taustalla olisi esim. opiskelupaikan saaminen toisesta kaupungista ja sen johdosta siirto muualle.

Miksi ja mihin Oilers lopulta tarvitsee Auvista? Korvaavia hyökkääjiä jo ilmoitettu useampia.
Ymmärtää joo, mutta en minä silloinkaan sopimuksen rikkomista hyväksyisi. Jos pelaaja on tehnyt nimenomaan kaksivuotisen sopimuksen, niin se on varmasti ollut tietoinen valinta siinä kohdassa. Joukkueen pitää hyväksyä pelaajan siirtyminen toiseen seuraan. Sellainen olisi minusta vielä ok, että pelaaja ei pelaa ollenkaan jollain kaudella, mutta silloinkin siitä on varmasti olemassa jotkut sanktiot sopimuksessa.

Kyllä tosiaan sopimuksissa ainakin pitäisi olla ulosostohinta määriteltynä. Vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa sellaista ei kuitenkaan ole, koska asiahan olisi helposti ratkaistu jos näin olisi.
Aiemmasta viestistäni:
Viimeisten tietojen mukaan Oilers on valmis ostamaan sopimuksen ulos, mutta Indians ei vittuillakseen suostu purkamaan sopimusta.
Huhujen mukaan suhteellisen suuresta summasta vieläpä kyse

Aiemmasta viestistäni:

Huhujen mukaan suhteellisen suuresta summasta vieläpä kyse
Jos siellä sopimuksessa lukee se ulosostohinta, niin silloin homma on selvä ja Auvisen tulee siirtyä. Jos Oilers taas on jollain "mä luulen, että tää vois olla kiva summa"-idealla liikkeellä, niin ei Indiansin ole mikään pakko myydä. Olkoot vaikka satakertainen summa kohtuulliseen arvoon nähtynä, ei ole pakko myydä.

Lähtisin siitä, että turhaan tässä Oilersia syyllistetään. Kyllä Oilers saa pyytää heille ihan ketä tahansa pelaajaa siirtymään itselleen. Sen sijaan pelaajan pitää täysin yksiselitteisesti kertoa, että "minulla on määräaikainen sopimus toiseen paikkaan, en valitettavasti sitä voi purkaa".

Olen samaa mieltä, että tästä pitäisi lyödä isolla kädellä sanktioita sarjajärjestäjän/liiton toimesta. Ja nimenomaan siis Auviselle.
Kyllä Oilers toimii väärin ja vielä tarkoituksenmukaisesti väärin yrittäessään tehdessään seurasiirron tilanteen ollessa Auvisen nykyisen sopimuksen osalta selvästikin vielä auki.

Pelaajasiirtomääräykset: 6.2.3. Siirtyvän pelaajan muut velvoitteet vanhaa seuraa kohtaan on tarkistettava ennen siirron kirjaamista: Uusi seura
vakuuttaa siirtoa kirjattaessa, ettei pelaajalla ole hoitamattomia velvoitteita.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.