En lähtisi tässä kyllä nyt mihinkään muutosvastarinta-puheeseen ollenkaan. Sitä varmaan on, kuten tietysti aina ja kaikkialla muuallakin, mutta sanoisin näin ulkopuolisena, että aika paljon vähemmän mitä muissa lajeissa. Siinä se lajin nuoruus ehkä näkyy, muutoksia on tehty. Jopa sellaisia, joita katsojana aikoinaan olen ihmetellyt.
Eikä kokeiluissa tietenkään lähtökohtaisesti ole mitään vikaa, jos ne kumpuavat jostain oikeasta, mielellään vielä tarkasti rajatusta ongelmasta. Siksi kokeilujen perusteeksi pitäisi olla ihan tutkittua tietoa. Jos voitaisiin kunnolla näyttää, että esim. pakkien pelitavalla on niin suuri vaikutus katsojiin, että pelin arvo laskee, ja katsojat miettivät, että kannattako peliin mennä, niin sitten olisi perusteltua lähteä sitä muuttamaan. Sittenhän sitä vastaan on aika vaikeakin argumentoida. Jos silloin joku vastustaa, niin kyse on muutosvastarinnasta.
Mutta niin kauan kun sitä ei ole aikuisten oikeasti tutkittu, niin ne ovat aina vaan heittoja. Vieläpä lajin sisäkuplassa vahvasti olevien heittoja. Eikä se toki ole mikään ihme, että henkilöillä, joilla on oma, pitkään pelihistoriaan perustuva suhde lajiin, on hieman omanlaisensa näkökulma peliin. Siinä jos jossain on vaikea saada objektiivista kuvaa siitä, mitä maallikko asiasta ajattelee, ja mikä meitä sohvaperunoita motivoi.
Ja siihen kun yhdistää sen vimmatun halun olla "siellä missä muutkin lajit", niin lopputulemana tulee juuri näitä kokeiluja, jotka eivät perustu mihinkään vakavampaan tutkimustietoon.
Tässä pitäisi ottaa käyttöön liike-elämän opit. Mitä tekisi yritys, joka ei tiedä miksi yrityksen tuotteita jotkut ostavat, mutta iso yleisö ei?
Fiksu firma tutkisi kuluttajilla mikä tuotteessa on hyvää, mikä kehitettävää. Millainen rooli tuotteella on kuluttajille? Mitä kuluttaja ajattelee ja tekee käyttäessään tuotetta? Kun valmistautuu käyttämään tuotetta? Kun tuotetta on käytetty jo hetken? Kun tuotetta on käytetty pitkään? Kun tuotteen käyttö on lopetettu siltä päivältä? Kun tuotteen käytöstä on päivä? Viikko? Mitä miettii pohtiessaan hankkiako tuote? Mitkä asiat, tuotteet, ajankäyttötavat, toimintakulttuurit kunnolla kilpailevat kuluttajan mielessä tuotteen kanssa? MIllainen sosiaalinen konstruktio tuotteeseen liittyy? Onko se jotenkin perheeseen liittyvää ajattelua? Kavereihin? Lapsiin? Omalle viiteryhmälle viestimiseen? Mitä yksityiskohtaista hyvää tuotteessa on kuluttajalle? Mitä heikkoa? Onko joku osa-alue kiinnostavampi kuin toinen? Onko joku osa-alue kuluttajalle niin arvokas, että huonoa kokemusta kestetään vain jotta saadaan nauttia se loistava osa-alue? Mitä parempaa tuotteessa on verrattuna tuotteen kanssa kilpaileviin muihin "tuotteisiin"? Missä kohtaa arkea tuotetta ajatellaan? Missä kohtaa tehdään päätöksiä koskien tuotetta? Millaisia ovat ne päätökset? jne jne. Listaa voisi jatkaa aika pitkään ja paljon yksityiskohtaisempiinkin asioihin.
Mikään omaan tuotteeseen uskova, mutta heikosti sitä muille kauppaava yritys ei antaisi pomojen vaan tehdä kokeiluja, ilman tarkkaa kuvaa siitä mitä tapahtuu tuotteen kanssa ostajan päässä. Eiväthän he ilman sitä tutkimusdataa voi vetää johtopäätöksiä, että miksi kokeilu tällä kertaa onnistui tai epäonnistui.