Yksi esimerkki mitä itse olen miettinyt on vastaan tulevan pelaajan pysäyttäminen. Tällä hetkellä aika usein nostetaan kädet suojaksi tai tarjotaan kylkeä / olkapäätä. Vaihtoehtoinen ratkaisumalli olisi esim. ottaa käsillä vastaan ja pehmentää kontaktia. On suhteellisen luonnollinen reaktio suojautua mutta kun riittävän ajoissa aloitetaan niin reaktioitakin voi muokata. Toki sitten pitää huolehtia myös että säännöt / tulkinnat eivät sanktioi pehmentämistä kiinnipitämisenä. Eikä tämä ratkaise näitä kylki-kylkeen / taklaus -tilanteita milään tavalla.
Niin tämähän lienee se klassinen Talvitie - Laiti keissi parin vuoden takaa. Jos joku juoksee täysiä päin, niin se on hankala paikka lähteä syyttämään tai sanktioimaan paikallaan seisovaa, joka korkeintaan kääntää kyljen suojautuakseen. Mutta kieltämättä valinta, jonka vastaanottava pelaaja tekee siinä tilanteessa, vaikuttaa hyvin paljon siihen millaisilla vahingoilla tuosta tilanteesta tullaan ulos. Käsillä vastaan ottaminen ja kontaktin pehmentäminen olisi varmaan järkevin tapa, mutta siinä ollaan helposti sellaisessa tilanteessa, josta voidaan tulkita että vastaanottavan käsi on päälle tulevan pään korkeudella ja sitten mietitään penalteja siitä. Ei ole helppoa ja kun vauhdit ovat lajissa tätä tasoa, niin en kyllä itse tiedä miten näistä saisi selkeän linjan, jonka kaikki ymmärtäisivät suunnilleen samalla tavalla.