Sori Reija, mutta olen vähän skeptisempi noiden eri liigan toimijoiden suhteen. Voi olla, että olen pessimisti, mutta itse näkisin, että kun nämä tuomariasiat ja pelin muuttuminen pleijareissa on niin monena vuonna tapetille nouseva juttu, niin itse odottaisin, tai olisin jo odottanut, että tätä yhdessä tekemistä, pelaajien kuuntelua ja pelistä keskustelua olisi tapahtunut jo vaikka kuinka, jos liiga sitä haluaisi.
Voisi olla vaikka mitä tapahtumia ja kokoontumisia, työpajoja, joissa käytäisiin pelaajien kanssa yhdessä sitä läpi mitä tuomarit ajattelevat pelistä, mitä pelaajat tuomareista, mitä valmentajat vaihtuvasta linjasta... Yksinkertaista JATKUVAA yhteiskehittämistä pelaajien kanssa. Jopa yli lajirajojen. Näistä voisi tehdä sitten vaikka erilaisia yhdessä sovittuja scorecardeja, arviointikriteereitä, joilla nähtäisiin, miten asiat ovat edenneet, millaisia asioita pelaajat tällä kaudella arvostavat ja mitä ihmettelevät ja yhdessä sovittuja teemoja, joita käsitellään ja jälkikäteen arvioidaan. Jopa sitä kautta saada selkeitä toimintatapoja, että miten palautetta annetaan asiallisesti ja rakentavasti, kun asiat eivät mene niinkuin pitää. Niin kenenkään ei tarvitsisi valittaa, että mitään ei edes yritetä muuttaa, eikä kukaan kuuntele.
Voisi siis olla vaikka mitä keinoja lisätä sitä ymmärrystä pelaajien, valmentajien ja tuomareiden välillä, joka tässäkin tapauksessa uupuu niin paljon, että pelaaja kokee, että tuomarit vain nauravat pelaajille kentällä.
Ehkä jotain tällaista onkin, mutta selkeästi se ei ole konkretian tasolle kovin hyvin edennyt.