Pääkallo.fi

Naisten F-liiga 2023-2024

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,740
SaiPa on ollut toistaiseksi vaisu tämän kevään playoff-otteluissa. Pitäisikö sen olla yllätys vai ei, on oma tarinansa.

Joukkueen tuloksenteko on nojannut tälläkin kaudella täysin Miisa Turuseen, joka iloitteli runkosarjassa tehopisteet 38+41=79, eli 3,6p/peli. Turunen oli maalintekijänä tai syöttäjänä 79/118 joukkueen maaleista. Tämä on prosenteissa laskettuna hurjat 67%. Jokainen vähänkään joukkueurheilua ymmärtävä tietää, joukkueen riippuvuus yhden pelaajan suorituksista noin voimakkaasti on iso riski joukkueen tulokselle. Jos vastaava tehokkuus ei jossain ottelussa toteudu, niin tällöin joukkueen todennäköisyys voittaa, on äärimmäisen pieni, ellei joku toinen pelaaja nosta vastaavasti tasoaan.

Turusen tehot playoffien kolmessa ottelussa ovat toistaiseksi olleet 2+3=5. Pistekeskiarvoksi muodostuu näin ollen 1,6/peli, joka on kaksi pistettä (= kaksi maalia joukkueelle) vähemmän, kuin runkosarjassa. Tämä on haaste SaiPan menestymishaaveille, etenkin siitä syystä, ettei joukkueesta löydy oikeastaan minkäänlaista taustatukea Turuselle. Viime keväänä tilanne oli toinen, kun mukana oli kokenut Juuli Hakkarainen, joka teki viidessä playoff-ottelussa tehot 5+1=6, eli maalin per ottelu.

Voitanee siis hieman kärjistetysti sanoa, että SaiPa voittaa/kaatuu Turusen tehoilla tai tehottomuuteen.

Ei asiaan huomautettavaa, mutta kerron tähän vain varmuudeksi pienestä ansasta mikä liigan tilastosivuilla on. Turusen runkosarjan pistesaldo oli 36+38=74, eikä sentään 79.

Alkusivun pistepörssi nimittäin jostain syystä laskee kaikki pisteet yhteen. Runkosarjan tilastot näkee, kun valitsee sen kohdasta "kaikki lohkot" ja sieltä runkosarja.

Sanon tämän siksikin nyt tänne, että näitä pari viikkoa kohtuullisen turhautuneena lajin eri tilasto"palveluissa" erinäistä tietoa hakeneena vastuu mahdollisista virheistä ei todellakaan ole käyttäjällä.
 
Viestejä
321
F-liigan palkintorahat nousevat ensikaudella naisissa miesten tasolle: Tasa-arvo näkymään myös palkintorahoissa – naisten ja miesten parhaille yhtäläiset summat - Suomen Salibandyliitto

Toisaalta positiivinen uutinen, mutta ei tämä kyllä ihan nikottelematta läpi mene minulle. Palkintoraha pitäisi olla sama, jos siihen vaadittava työ on sama. Sitähän se tasa-arvo on.

Tässä tapauksessa naisten euro on1,5 euroa, sillä sarjan voitosta saa 50% korkeamman korvauksen per peli kuin miesten sarjasta. Naisten liigassa on myös halvemmat osallistumismaksut, joten käytännössä siis osa miesten joukkueiden budjeteista käytetään naisten sarjan subventointiin.

Tasa-arvotekona tämä olisi mennyt läpi, jos myös velvoitteet olisivat samat.
Olen täysin eri mieltä. Näissä tasa-arvoasioissa voidaan aina löytää tuon kaltaisia selittelyjä, miksi esim naiset ansaitsisivat vähemmän. Itse asiassa voi löytää selityksiä myös siihen, miksi naiset ansaitsivat enemmän. Mitä useampi asia on tasan ilman tuollaisia selittelyjä, sitä parempaa tasa-arvoisempi maailmasta tulee.
 
Viestejä
35
Olipahan viimein aikaa pakertaa lauantaisen SSRA-SaiPa ottelujulkaisun parissa vähän paremmin ja valmis setti löytyy osoitteella bit.ly/pve4ankat.
Kattavan playoff-tilastokoonnin lisäksi mukana viimein kunnolliset maalivahtitilastot myös naisten F-Liigasta pleijareiden osalta ... Ja kyllä katsoin ja kellotin itse nuo maalivahtien peliajat, joka antoi mahdollisuuden muutamille maalivahtitilastoille ja jotain kivaa myös joukkuetilastoihin.
Myös pieni kurkistus F-Liigakarsintoinhin on mukana.
Elis siis... bit.ly/pve4ankat
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
538
Mielestäni Salibandyliitolta ainoa oikea päätös tässä asiassa.

Jos kuitenkin mietitään päätöksen vaikuttavuutta, niin se koskettaa vain 3/12 liigassa toimivaa seuraa per kausi. Vaikka jokaisella sarjaan osallistuvalla seuralla onkin teoriassa mahdollisuus yltää palkintosijoille, niin silti on todennäköisempää, että palkintorahat tulevat kuittaamaan ne seurat, joilla jo lähtökohtaisesti resurssit ovat paremmat. Tällä tasa-arvo teolla ei ole siis vaikuttavuutta läpi sarjan.

Jos Salibandyliitto / F-liiga haluaisi tehdä vaikuttavamman tasa-arvo teon, niin se esimerkiksi yhdenmukaistaisi F-liigaseuroille maksettavan Ruutu-ottelulähetysten tuotantotuen, joka on huhujen mukaan jopa kolminkertainen miesten sarjan joukkueille verrattuna naisiin, vaikka tehtävä työ on käytännössä molemmilla sama. Sen mitä olen joidenkin seuratoimijoiden kanssa asiasta keskustellut, niin naisten sarjan joukkueille maksettava tuotantotuki on määrältään sellainen, ettei sillä välttämättä kata edes tuotannosta aiheutuvia kustannuksia.
 
Viestejä
160
SSRA ja Classic ansaitusti jatkoon, onnittelut Oluluun ja Tampereelle!

Urheiluromantikolle kuitenkin kelpasi hyvin, että välieräpaikat tulivat jännittävien pelien kautta.

Mielenkiintoinen Turun Derby tulossa.
Mulle olis kelvannu jos molemmissa sarjoissa ois menty viidenteen peliin, ni olis tätä playoffia ollu tarjolla vielä huomennakin.👍
 
Viestejä
54
TPS - SB-Pro -sarjan maalit yhteensä
16-3
tai toisella tavalla ilmaistuna
JANNEKANGASLUOMA - PRO
Janneki päässy tepsissä katsomosta penkin päähän! Huikeeta peliä sarjan parhaalla materiaalilla just ja just pleijarijengiä vastaan! Hyvä Janne! Lienee vilanderilla vaikeuksia saada jatkosopparia kun kangasluoman saappaat kasvaa kasvamistaan. seuraavaksi janne hakeutuu hallihuhujen mukaan majun headkoutsiksi

HALA JANNE
 
Viestejä
321
Janneki päässy tepsissä katsomosta penkin päähän! Huikeeta peliä sarjan parhaalla materiaalilla just ja just pleijarijengiä vastaan! Hyvä Janne! Lienee vilanderilla vaikeuksia saada jatkosopparia kun kangasluoman saappaat kasvaa kasvamistaan. seuraavaksi janne hakeutuu hallihuhujen mukaan majun headkoutsiksi

HALA JANNE
Kiinnostaisiko avata hiukan, mikä sua hänessä noin ärsyttää?
 
Viestejä
13
Mielestäni Salibandyliitolta ainoa oikea päätös tässä asiassa.

Jos kuitenkin mietitään päätöksen vaikuttavuutta, niin se koskettaa vain 3/12 liigassa toimivaa seuraa per kausi. Vaikka jokaisella sarjaan osallistuvalla seuralla onkin teoriassa mahdollisuus yltää palkintosijoille, niin silti on todennäköisempää, että palkintorahat tulevat kuittaamaan ne seurat, joilla jo lähtökohtaisesti resurssit ovat paremmat. Tällä tasa-arvo teolla ei ole siis vaikuttavuutta läpi sarjan.

Jos Salibandyliitto / F-liiga haluaisi tehdä vaikuttavamman tasa-arvo teon, niin se esimerkiksi yhdenmukaistaisi F-liigaseuroille maksettavan Ruutu-ottelulähetysten tuotantotuen, joka on huhujen mukaan jopa kolminkertainen miesten sarjan joukkueille verrattuna naisiin, vaikka tehtävä työ on käytännössä molemmilla sama. Sen mitä olen joidenkin seuratoimijoiden kanssa asiasta keskustellut, niin naisten sarjan joukkueille maksettava tuotantotuki on määrältään sellainen, ettei sillä välttämättä kata edes tuotannosta aiheutuvia kustannuksia.
Viime kaudella NLB:ssä tuotantotuen summa oli 200€ per kotiottelu. Miesten puolella ymmärtääkseni ~500€
 
Taas jaksoit syväanalyysiä tehdä 8 sanan verran. Ylitit keskiarvosi. Vuoden toimittaja.
Viestihistoriani osoittaa, että kykenen kirjoittamaan myös laajempiakin kokonaisuuksia. Jopa enemmän kuin kahdeksan sanaa - itsekin olet joskus sanonut minun kirjoittavan jopa 1-3 riviä. Mutta kunhan vaan totesin tosiasian sinun (itsekin tunnustaneesi) sarkastiseen viestiin.

En toimittajaksi en ole koskaan väittänyt olevani ja se ei myöskään ole tahtotilani. Voin myös sen verran avata, että enkä myöskään ole tunteenpalossa oleva isi-kirjoittaja. Silloin kun oma tyttäreni pelasi niin ei onneksi ollut Pääkallon keskustelupalstaa.

Ja jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, niin selvästi Ervin valittu taktiikka ei ollut voitokas jos seitsemään peliin saa yhden voiton. Ehkä se olisi kaivannut jotain muutosta.
 
Viestejä
79
Viestihistoriani osoittaa, että kykenen kirjoittamaan myös laajempiakin kokonaisuuksia. Jopa enemmän kuin kahdeksan sanaa - itsekin olet joskus sanonut minun kirjoittavan jopa 1-3 riviä. Mutta kunhan vaan totesin tosiasian sinun (itsekin tunnustaneesi) sarkastiseen viestiin.

En toimittajaksi en ole koskaan väittänyt olevani ja se ei myöskään ole tahtotilani. Voin myös sen verran avata, että enkä myöskään ole tunteenpalossa oleva isi-kirjoittaja. Silloin kun oma tyttäreni pelasi niin ei onneksi ollut Pääkallon keskustelupalstaa.

Ja jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, niin selvästi Ervin valittu taktiikka ei ollut voitokas jos seitsemään peliin saa yhden voiton. Ehkä se olisi kaivannut jotain muutosta.

Minun mielestäni kirjoitat pääsääntöisesti puutaheinää, haet provosointeja, et yritäkään ymmärtää (tai et kykene) kokonaisuuksia jne. Täällä on kuitenkin paljon kirjoittajia, jotka hyvin perustelevat asiansa, jos ovat eri mieltä (säbämestari, sählyniilo99 jne). Eli vaalivat tavalla tai toisella kirjoittamisen kulttuuria. Kirjoitin toiseen ketjuun pitkän ja asiallisen analyysin U19-joukkueesta ja sen pelaajista. Sen työstäminen kesti useita päiviä. Sinä valutit 2-3 rivin verran p-kaa sen päälle, kirjoittamatta yhtään asiallista argumenttia kirjoitukseesi.

Meidän inhomme toisiamme kohtaan on niin syvää, että meidän ei kannata jatkaa keskenämme. Olen tämä aikaisemminkin kirjoittanut, tarjoan mielelläni sinulle kahvit hallila, olisi mielenkiintoista tavata livenä kirjoittaja, jonka kanssa ei ole yhdestäkään salibandyyn liittyvästä asiasta samaa mieltä. Pullatkin voin tarjota.

(Ja ihan esimerkkinä, mistä ihmeen seitsemästä ottelusta kirjoitat???

Ja aika moni on varmasti kanssani samaa mieltä, että ErVi pelasi taktisesti erittäin hyvin, jopa odotuksia paremmin, varsinkin kotiotteluissaan. Laittoi molemmissa mestarisuosikin hyvin tiukoille. Mutta sinä olet älykkkönä sitä mieltä että Classic olisi kaatunut "mökkiä pelaamalla". Oikeasti?)
 
Viimeksi muokattu:
Minun mielestäni kirjoitat pääsääntöisesti puutaheinää, haet provosointeja, et yritäkään ymmärtää (tai et kykene) kokonaisuuksia jne. Täällä on kuitenkin paljon kirjoittajia, jotka hyvin perustelevat asiansa, jos ovat eri mieltä (säbämestari, sählyniilo99 jne). Eli vaalivat tavalla tai toisella kirjoittamisen kulttuuria. Kirjoitin toiseen ketjuun pitkän ja asiallisen analyysin U19-joukkueesta ja sen pelaajista. Sen työstäminen kesti useita päiviä. Sinä valutit 2-3 rivin verran p-kaa sen päälle, kirjoittamatta yhtään asiallista argumenttia kirjoitukseesi.

Meidän inhomme toisiamme kohtaan on niin syvää, että meidän ei kannata jatkaa keskenämme. Olen tämä aikaisemminkin kirjoittanut, tarjoan mielelläni sinulle kahvit hallila, olisi mielenkiintoista tavata livenä kirjoittaja, jonka kanssa ei ole yhdestäkään salibandyyn liittyvästä asiasta samaa mieltä. Pullatkin voin tarjota.

(Ja ihan esimerkkinä, mistä ihmeen seitsemästä ottelusta kirjoitat???

Ja aika moni on varmasti kanssani samaa mieltä, että ErVi pelasi taktisesti erittäin hyvin, jopa odotuksia paremmin, varsinkin kotiotteluissaan. Laittoi molemmissa mestarisuosikin hyvin tiukoille. Mutta sinä olet älykkkönä sitä mieltä että Classic olisi kaatunut "mökkiä pelaamalla". Oikeasti?)

Ensiksi on todettava, että en harrasta sarkasmia keskustelun herättämiseksi. Kuivaa huumoria ehkä mutta en sarkasmia kuten tietääkseni eräät toiset.

Toisekseen on hämmentävää, että käytät noinkin voimasta termiä kuin inhoa minua kohtaan. Olen vain pieni viaton nimimerkki täällä ja loppujen lopuksi vain bittejä sinun ruudullasi.

Ja seitsemästä ottelusta tarkoitin ErVin tämän kauden seitsemää ottelua Classicia vastaan: 2 x runkosarjassa, 1 x Cupissa sekä 4 x pudotuspeleissä on minun lyhyellä matiikalla seitsemän kohtaamista. Ja näistä ErVi voitti vain yhden joten voittoprosentti oli 17%.

ErVi:n pelitapa on juuri sellainen mitä Suomen kuudenneksi parhaalla joukkueella on, ja jos on tämä riittävä vaatimustaso ErVille niin onnittelut heille. Itse olisin odottanut, että tavoitteet olisivat olleet korkeammalla ja he olisivat edes pyrkineet pelaamaan voittavaa salibandya hitaan kuoleman sijaan. Nythän he olivat ruudun kautta niin ennaltava arvattava kuin mitä arvostamasi asiantuntijat povasivat. En myöskään ole tietääkseni puhunut missään mökin pelaamisesta - tietääkseni pelitapoja on muitakin kuin naismerkki ja mökkipuolustus ;)
 
Viestejä
41
Janneki päässy tepsissä katsomosta penkin päähän! Huikeeta peliä sarjan parhaalla materiaalilla just ja just pleijarijengiä vastaan! Hyvä Janne! Lienee vilanderilla vaikeuksia saada jatkosopparia kun kangasluoman saappaat kasvaa kasvamistaan. seuraavaksi janne hakeutuu hallihuhujen mukaan majun headkoutsiksi

HALA JANNE
Koitahan rauhoittua Pääkailottaja!
 
Kirjoitin toiseen ketjuun pitkän ja asiallisen analyysin U19-joukkueesta ja sen pelaajista. Sen työstäminen kesti useita päiviä. Sinä valutit 2-3 rivin verran p-kaa sen päälle, kirjoittamatta yhtään asiallista argumenttia kirjoitukseesi.
Sen verran palaan tähän kommenttiin, että minun mielipiteen pääpointti on hyvin ilmaistu esimerkiksi tässä Urheilulehden artikkelissa jota suosittelen kaikille lukijoille luettavaksi: Nuorten tyttöjen keskuudessa muhii nyt myrkyllinen pommi – usein vanhempien ottamat kuvakaappaukset paljastavat ilmiön
 
Viestejä
79
Mielenkiintoiset välieräparit, joten aloitetaanpa veikkaus.

Paikallis-Derby TPS - Loisto. TPS jatkoon 3-1.

Tasaisia pelejä odotetettavissa. Pähkäilin tulosten 3-1 ja 3-2 välillä. Rarkaisun uskon piilevän siinä, että TPS:n kärki on terävämpi, ja rutiini voittaa on TPS:lla kovempi. Loisto on kuitenkin erittäin vahvassa kevätkunnossa oleva joukkue, joka ei päästä vastustajaansa helpolla.

Classic- SSRA. Classic voittoon 3-0.

Tässä taas pähkäilin tulosten 3-1 ja 3-0 välillä. SSRA tulee ainakin parissa ottelussa laittamaan tamperelaiset tiukoille. Classic on kuitenkin kokonaisuutena parempi joukkue, ja ratkaisun uskon olevan siinä, että tamperelaiset eivät halua hävitä ottelusarjassa yhtään ottelua, jotta Ouluun ei tarvitse matkustaa kuin kerran.

Eli näillä veikkauksialla mennään, heittäkää muutkin veikkauksia tai arvioita eetteriin.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös