Pääkallo.fi

Naisten MM-kisat Brnossa ja Ostravassa 6.-14.12. 2025

Sääliksi käy kyllä espanjalaisia eikä tuo varsinaisesti hauskaa ole varmaan suomalaisillekaan ollut. Saisikohan tuo Espanjan maju tasaista matsia aikaiseksi edes suomalaisen naisten kakkos- tai kolmosdivarijoukkueen kanssa 😅 Hienoa, että siellä on saatu salibandyn pariin 200 nais- ja tyttöpelaajaa, mutta ehkäpä voisivat massaa ja laatua vielä hetken kasvatella ennen kuin laitetaan MM-karsintoihin ainakaan kärkimaiden kanssa.

Kyllä minä osoitan syyttävän sormeni kohti kansainvälistä lajiliittoa.
Tämä on kyllä juuri näin, ns. pieniä maita ei pidä syyttää vaan aivan älyvapaata karsintajärjestelmää. Suorastaan vahingollista lajin uskottavuudelle, tokihan tuolla osa pelaajista jopa hymyilee kun maalin tekevät, mutta eihän nuo pelit käy edes harjoituksista.

Tämä on kyllä juuri näin, ns. pieniä maita ei pidä syyttää vaan aivan älyvapaata karsintajärjestelmää. Suorastaan vahingollista lajin uskottavuudelle, tokihan tuolla osa pelaajista jopa hymyilee kun maalin tekevät, mutta eihän nuo pelit käy edes harjoituksista.

Olen pettynyt, että tasoerotkuuluvaturheiluun väki ei ole ilmestynyt kommentoimaan asiaa.

Toki lajiväki täällä on tyrmännyt sen IFF:n järkeistyksen asiaan eli maanosakilpailut, meillä em-kisat, jotka toimisivat myös karsintoina mm-kisoihin.

Toki lajiväki täällä on tyrmännyt sen IFF:n järkeistyksen asiaan eli maanosakilpailut, meillä em-kisat, jotka toimisivat myös karsintoina mm-kisoihin.
Eli vaihtoehtoina olisi mielestäsi vain huono vaihtoehto ja huonompi vaihtoehto? Voisiko vaihtoehtona olla paluu aikaan ilman karsintoja tai EM-kisoja?

Eli vaihtoehtoina olisi mielestäsi vain huono vaihtoehto ja huonompi vaihtoehto? Voisiko vaihtoehtona olla paluu aikaan ilman karsintoja tai EM-kisoja?
No ei olisi. Se olisi todella ylimielistä mahtimailta ja pyllistys koko muulle euroopalle ja maailmalle. Ja kasvulle.
Vaihtoehto em-kisoille mun mielestä olisi lähinnä kehittää fiksumpi karsintasysteemi. Salibandy on muutakin kuin top 4 tai edes top 6 tai 8.

Toki aikana, jolloin maajoukkueita oli vain se 8-10 ei karsintoja tarvittu. Ne ajat on olleet ja menneet. Ja se on hyvä se.

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen

EM-kisoja ei ole tyrmätty lajiväen parissa, vaan IFF muutti EM-ajatusta niin, että ne korvaisivat MM-kisat:

Henkilökohtaisestikin kannatin uudistusta karsintojen tilalle:

No ei olisi. Se olisi todella ylimielistä mahtimailta ja pyllistys koko muulle euroopalle ja maailmalle. Ja kasvulle.
Vaihtoehto em-kisoille mun mielestä olisi lähinnä kehittää fiksumpi karsintasysteemi. Salibandy on muutakin kuin top 4 tai edes top 6 tai 8.

Toki aikana, jolloin maajoukkueita oli vain se 8-10 ei karsintoja tarvittu. Ne ajat on olleet ja menneet. Ja se on hyvä se.
Se on realiteetti. 10 joukkueen A-sarjan MM-kisat on riittävät. Sielläkin on jo joukkueita, jotka eivät pelaa maailmanmestaruudesta. Tämän lisäksi B-sarja, josta parhaat nousevat seuraaviin kisoihin A-sarjan huonoimpien tilalle. Eivät nämä pienet maat sillä kehity, että käyvät kerran kahdessa vuodessa ottamassa turpaan isoilta mailta 20-30 maalilla. Se kehitys lähtee paljon alempaa. Eikä EM-kisat ole tähän sen isompi ratkaisu, jos siellä oli tarkoitus olla mukana vain Euroopan parhaat. Miten tämä olisi mikään parannus pienille maille?

Se on realiteetti. 10 joukkueen A-sarjan MM-kisat on riittävät. Sielläkin on jo joukkueita, jotka eivät pelaa maailmanmestaruudesta. Tämän lisäksi B-sarja, josta parhaat nousevat seuraaviin kisoihin A-sarjan huonoimpien tilalle. Eivät nämä pienet maat sillä kehity, että käyvät kerran kahdessa vuodessa ottamassa turpaan isoilta mailta 20-30 maalilla. Se kehitys lähtee paljon alempaa. Eikä EM-kisat ole tähän sen isompi ratkaisu, jos siellä oli tarkoitus olla mukana vain Euroopan parhaat. Miten tämä olisi mikään parannus pienille maille?
Mä olen eri mieltä. Jos laji haluaa kasvua, kisojen on oltava isoja, kun ne on ne näyteikkuna. Järjestelmä toki voi olla sellainen, että Top neljätoista paikkeilla oleva ei pelaa Top neljässä olevia vastaan kuin äärimmäisellä epätodennäköisyydellä.

Tämä koskee myös em-kisoja. Euroopan parhaat tarkoittaa aivan erilaisia asioita jos Sillä tarkoitetaan parhaat 5,6,8, 10 tai vaikka parhaat 16.

Tämä koskee myös em-kisoja. Euroopan parhaat tarkoittaa aivan erilaisia asioita jos Sillä tarkoitetaan parhaat 5,6,8, 10 tai vaikka parhaat 16.
Niin, itse tarkoitin tuota aikoinaan IFF:n ilmoittamaa 8 joukkueen EM-kisoja, jotka voisivat laajentua 12 joukkueen kisoiksi. En tiedä mikä suunnitelma on nykyään.

Mä olen eri mieltä
Tämä on ihan reilua, me voimme olla eri mieltä. Aikoinaan tuo mainitsemani A ja B sarjat pelattiin muuten samassa paikassa samaan aikaan, eli pienemmät maat olivat näkyvillä, mutta eivät kohdanneet isompia. Sinällään yllättävää, että aikana kun oli 8-10 maajoukkuetta saatiin samaan paikkaan 26 maajoukkuetta mukaan pelaamaan.

Niin, itse tarkoitin tuota aikoinaan IFF:n ilmoittamaa 8 joukkueen EM-kisoja, jotka voisivat laajentua 12 joukkueen kisoiksi. En tiedä mikä suunnitelma on nykyään.

Tämä on ihan reilua, me voimme olla eri mieltä. Aikoinaan tuo mainitsemani A ja B sarjat pelattiin muuten samassa paikassa samaan aikaan, eli pienemmät maat olivat näkyvillä, mutta eivät kohdanneet isompia. Sinällään yllättävää, että aikana kun oli 8-10 maajoukkuetta saatiin samaan paikkaan 26 maajoukkuetta mukaan pelaamaan.
A ja b kisat yhtä aikaa on ja oli ylipäätään huono idea, koska silloin b-kisat menettää lähes kaiken huomioarvonsa.

Mutta heitän villin ennustuksen. Mikä tahansa järjestelmä, em-kisat tai joku muu tai vaikka nykyinen, aina somekansa sen täällä lynkkaa. Onneksi me ei siitä päätetä.

Mutta heitän villin ennustuksen. Mikä tahansa järjestelmä, em-kisat tai joku muu tai vaikka nykyinen, aina somekansa sen täällä lynkkaa. Onneksi me ei siitä päätetä.
Kyllä näin on aina ollut, some on vain saanut sen kuuluviin. Ihminen vastustaa luonnostaan muutosta.

En sinällään ole eri mieltä kanssasi siitä, etteikö MM-kisojen pitäisi olla isot. Siitä vain olen, että TODELLA monen maan pitäisi tehdä TODELLA paljon töitä jossain aivan muualla kuin karsinnoissa, EM- tai M-kisoissa, ja kehitettävä pohjaansa, että ansaitsevat olla mukana siellä. Vain siten se iso huomio ansaitaan.

Olen pettynyt, että tasoerotkuuluvaturheiluun väki ei ole ilmestynyt kommentoimaan asiaa.
Minä voin tulla edustamaan tasoerotkuuluu - lahkoa tänne, koska vahvasti olen kyllä tuota mieltä, mutta tähän kohtaan tulee täältä vaan, että eihän tuossa ole mitään järkeä, että top4 pelaa tuolla. Sijat vaikka 5-20 voi pelata noi karsinnat, ja kärkimaille jotain järkevämpää tekemistä!!

Minä voin tulla edustamaan tasoerotkuuluu - lahkoa tänne, koska vahvasti olen kyllä tuota mieltä, mutta tähän kohtaan tulee täältä vaan, että eihän tuossa ole mitään järkeä, että top4 pelaa tuolla. Sijat vaikka 5-20 voi pelata noi karsinnat, ja kärkimaille jotain järkevämpää tekemistä!!
Tuli itselleni mieleen, että jos halutaan viedä huippumaita tuonne karsijien sekaan niin pelaisivat vaikka oman EFT-turnauksen tuolla niin näkisi pikkumaat ja karsinnan järjestävän maan yleisö huippusalibandyakin. Ja tosiaan tulisi huippupelejäkin top-4 maajoukkueille.

Ei jaksa nyt pohtia erilaisia ja/tai parempia vaihtoehtoja mahdottoman syvällisesti, mutta äkkiseltään kun Ruotsi voittaa Itävallan 40-0, niin jotakin ajatuksia se toki herättää.

Voisiko samoissa kisoissa pelata ns. A-, B- ja vaikka C-sarjan? Kuten kiekossa, mutta nämä olisivat saman tapahtuman alla? Voisiko karsinnoista siis tehdä saman tyylisen, eli aikaisemmalla kisamenestyksellä ja vaikka jollain alueellisella turnauksella kuten EFT voit parantaa seediä/sijoitustustasi karsintoihin.

Kisoista tippuu heikoimmat luokkaa alemmas jne. Kaikilla olisi jokin panos, onhan tuolla nytkin tiukkoja pelejä, muttei näissä nyt kaikissa ole järjen hiventäkään.

Kyllä minä osoitan syyttävän sormeni kohti kansainvälistä lajiliittoa.
Samaan suuntaan osoittelen itsekin, ehkä se ei käynyt ilmi riittävän selvästi omasta viestistäni. Espanjan suuntaan ei siis dissausta vaan isot peukut että ovat saaneet sen 200 naista ja tyttöä lajin pariin !

Täällä on heitelty hyviä ideoita. Esim. karsinnat, joissa kaikki maat pelaavat, mutta top4 maat pelaavat vain toisiaan vastaan EFT-henkisen turnauksen ja muut karsisivat MM-paikasta, kuulostaisi ainakin ensiraapaisulla hyvältä. Tapahtumassa olisi saatavilla katsojille ja miksei pelaajillekin seurattavaksi huippupelejä, mutta saataisiin nämä 40-0, 25-0, 23-1 loppulukemaiset pelit toivottavasti pois ja kehittyville salibandymaille tasaisia matseja.

Näin inhimillisen kuriositeetin näkökulmasta pohdin myös sitä, millaisia tapahtumia nämä ovat yksittäiselle pelaajalle. Suomen pelaajat eivät varmaan halua haastatteluissa juuri kommentoida tai kertoa kovin rehellisesti, miltä tuntuu pelata tuollainen 25-0 voitettu peli. Ovat hienotunteisia ja korostavat maajoukkueessa pelaamisen kunniaa, kuten kuuluukin. Mutta tuskinpa heillekään tuo on millään tavalla mielekästä. Vaikkapa Kaupin siskokset: Elävät huippu-urheilijan elämää ja Thorenissa arjen vaatimustaso käsittääkseni erittäin korkea. Sitten lähdet sieltä ympäristöstä reissun päälle pelaamaan tällaiset "MM-karsinnat", joissa pelit vastaavat about treenidrillejä. Ehkäpä huippu-uran jälkeisissä haastatteluissa tai elämäkerroissa pääsee kuulemaan, millaisia ajatuksia nämä oikeasti herättivät pelaajissa :D

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.