Pääkallo.fi

OLS 2022-2023

Viestejä
462
Salibandyssa lähinnä samat naamat myyvät itteään mistä rahaa saavat. Lipsasella näitä kaksoisagentin rooleja joka suuntaan. OLS tarvitsisi töyntekijän jolla oikeasti sydäntä, mutta myös kunnuanhimoa seuratyöhön. Kukkostimo oli aikoinaan varmaan hyvä äijä, mutta mitään ei saanut aikaan.

En nyt osta sitä etteivätkö lajivastaavat olisi tehneet näitä hommia isolla sydänmellä. Mitä nyt vähän henkilöitä tunnen ja olen kautta rantojen kuullut, niin parin vuoden jälkeen henkilöt käytännössä kärsivät työuupumuksesta. Mielestäni kyse on organisatoorinen ongelma, liigajoukkue tarvitsisi ihan omat henkilöt pyörittämään toimintaa.
 
Viestejä
1,015
En nyt osta sitä etteivätkö lajivastaavat olisi tehneet näitä hommia isolla sydänmellä. Mitä nyt vähän henkilöitä tunnen ja olen kautta rantojen kuullut, niin parin vuoden jälkeen henkilöt käytännössä kärsivät työuupumuksesta. Mielestäni kyse on organisatoorinen ongelma, liigajoukkue tarvitsisi ihan omat henkilöt pyörittämään toimintaa.

Kyllä näissä tosiaan yleisellä tasolla tuntuu olevan kyse siitä, että hommaa on enemmän kuin tekijöitä, työmäärä kasvaa jatkuvasti eivätkä saatavat korvaukset ole linjassa työn vaativuuden kanssa.

Tuota aiemmin mainittua itsensä myymistä kannattaa harjoittaa ihan muilla toimialoilla, kuin salibandyssa.
 
Viestejä
13
Onpa mielenkiintoinen rosteri olssilla. Vihdoin junnut saa peliaikaa, lisäksi viime kauteen verrattuna Valte ja vakkeri pelillä. Hakola pääsee näyttämään osaamistaan, toivottavasti myös Mertaniemi (P22-sarjan olsin avaustuplan ehdoton MVP) pääsisi näyttämään kyntensä. Tulee mielenkiintoinen sarjanavaus tänään.
 
Viestejä
21
Salibandyssa lähinnä samat naamat myyvät itteään mistä rahaa saavat. Lipsasella näitä kaksoisagentin rooleja joka suuntaan. OLS tarvitsisi töyntekijän jolla oikeasti sydäntä, mutta myös kunnuanhimoa seuratyöhön. Kukkostimo oli aikoinaan varmaan hyvä äijä, mutta mitään ei saanut aikaan.

Tervehdys.

Ymmärrän mistä kritiikki kumpuaa. Ihan omaa syytä se on ollut, että on halunnut auttaa ja tehdä moneen suuntaan ja sitä kautta oma jaksaminen on ollut koetuksella. Ehkä ne eurot nyt ei sitten kuitenkaan tässä se asia, jonka perässä valintoja on tullut tehtyä.

Seuratyössä ei koskaan ole liikaa apuja, joten jos koet, että haluat olla mukana kehittämässä alueen salibandya, niin minuun saa aina olla yhteydessä, niin mietitään yhdessä, mikä se rooli voisi olla.

Kiitos tätäkin kautta ihmisille, jotka kokevat salibandyn ja OLS:n kiinnostava ja tärkeänä asiana. Oon tänne tasaisin väliajoin käynyt kirjoittamassa seuran näkövinkkelistä. Pitänee nyt harkita siirtymistä osaksi spekulointia 😄
 
Viestejä
442
Näyttää OLS ainakin ulospäin aivan eri seuralta, jos vertaa aikaan ennen Lipsasta. Isoin haaste on löytää nyt oikeasti hyvä tekijä tilalle, ei taida niitäkään liikaa alueella olla (edellinenkin piti naarata jostain Kuopiosta tms).
 
Viestejä
1,585
Puolustajien osalta tilanne on sanalla sanoen huolestuttava. Lehto ja Wiander on pois viime kauden kokoonpanosta ja Wikstedt ja L.Tiira eivät olleet pelillä, niin pakkina hääri mm. Hirsikorpi, jota en ihan ekana heittäisi pakiksi.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
Näytä kaikki
>
Viestejä
1
Salibandyssa lähinnä samat naamat myyvät itteään mistä rahaa saavat. Lipsasella näitä kaksoisagentin rooleja joka suuntaan. OLS tarvitsisi töyntekijän jolla oikeasti sydäntä, mutta myös kunnuanhimoa seuratyöhön. Kukkostimo oli aikoinaan varmaan hyvä äijä, mutta mitään ei saanut aikaan.

Tervehdys.

Ymmärrän mistä kritiikki kumpuaa. Ihan omaa syytä se on ollut, että on halunnut auttaa ja tehdä moneen suuntaan ja sitä kautta oma jaksaminen on ollut koetuksella. Ehkä ne eurot nyt ei sitten kuitenkaan tässä se asia, jonka perässä valintoja on tullut tehtyä.

Seuratyössä ei koskaan ole liikaa apuja, joten jos koet, että haluat olla mukana kehittämässä alueen salibandya, niin minuun saa aina olla yhteydessä, niin mietitään yhdessä, mikä se rooli voisi olla.

Kiitos tätäkin kautta ihmisille, jotka kokevat salibandyn ja OLS:n kiinnostava ja tärkeänä asiana. Oon tänne tasaisin väliajoin käynyt kirjoittamassa seuran näkövinkkelistä. Pitänee nyt harkita siirtymistä osaksi spekulointia 😄

Otan itsekkin kantaa tähän hommaan, kun on keskustelua herättänyt ja itse tämän myötä alkanut muistelemaan omaa aikaani OLS:ssa.Asioista on tietysti aika paljon aikaa kun itse OLS:n leivissä olin, niin niistä on syntynyt itselle ja myös muille perspektiiviä. En ala ottamaan kantaa muiden toimijoiden tekemisiin muutakuin sen verran että Jani ja Ville toivat omat hyvät juttunsa toiminaan ja heidän aikanaan seura meni mielestäni eteenpäin siitä missä kohtaa itse lähdin pois. Kunnia siitä heille. Muuten en ota kantaa heidän toimintaansa, koska en ole tietoinen millaiset tavoitteet ja suunnitelmat heillä on olleet.Kerroin vain oman näkökulman omista tavoitteistani ja toiminnastani:

Kun itse aikoinaan aloitin 2014 keväällä OLS:lla työntekijänä niin päätavoitteena ja ajatuksena itselläni oli viedä miesten liigajoukkueen tekemistä eteenpäin omalla panoksellani. Vuosia liigajoukkue oli ollut ns. hissijoukkue ja tavoitteenani oli pystyä auttamaan liigajoukkuetta nousemaan pois tuosta hissistä. Monia muutoksia ja erilaisia toimintamalleja ajettiin sisään liigajoukkueen toimintaan ja isoin ajatus oli tehdä asioita eri tavalla kuin aiemmin. Aiempina vuosina toimintaa oli pyritty tekemään tietyllä tavalla ja luonnollisestikkin mahdollisimman hyvää tavoitellen, mutta koin että tietyissä asioissa täytyy tulla muutosta jotta toiminta voi kehittyä. Oma ajatus yleensäkkin urheilussa ja muussakin elämässä on että jos haluat saavuttaa muutosta niin pitää toimia eri tavalla kuin aiemmin. Liigajoukkueen pelipaikka vaihtui Linnanmaalta Kastelliksi ja samalla myös harjoittelupaikkoja muutettiin. Harjoittelupaikat vaihtuivat lajin osalta Urheilutalolta Kastelliin ja Värttöön ja fysiikkaharjoittelu siirrettiin sen aikaiseen Voimalaan. Samalla vaihtui myös valmennus lajin osalta Jami Herralaan ja fysiikkaan tuli mukaan Vuotson Ville. Nämä vaihtuvuudet valmennuksessa ja harjoittelupaikkoissa ovat isoja muutoksia liigajoukkueen arjessa ja muutoksen hakemisen vuoksi ne koettiin sellaisiksi jotka itse, joukkue ja sen aikainen valmennus halusi tehdä . Hommalle saatiin aika lentävä lähtö heti syksyllä ja ensimmäiseen 10 peliin joukkue otti 5 voittoa jollaista alkua en itse muista liigajoukkueeen saaneen seuran historiassa. Noste tässä hommassa kantoi hyvin runkosarjan loppuun ja joukkue sijoittui kaudella 2014 - 2015 sijalle 7 ja joukkue pääsi pleijareihin melko pitkän tauon jälkeen Salibandyliigassa. Hyvin sujuneen kauden 2014 - 2015 jälkeen kautta 2015 - 2016 oli helppo lähteä rakentamaan hyviksi havaittujen toimintamallien päälle. Suuria muutoksia kaudelle 2015 - 2016 liigajoukkueen toimintaan ja toimijoihin ei tietoisesti lähdetty tekemään vaan uskottiin, että tarkentamalla tiettyjä juttuja "juna" on ns. hyvin raiteillaan. Kausi 2015 - 2016 päättyi runkosarjan osalta sijaan 8 ja joukkue pääsi toisena keväänä peräkkäin pleijareihin. Omasta näkökulmastani saimme sen aikaisten toimijoiden kanssa kahdessa vuodessa aikaan hyvin tavoiteltua muutosta liigajoukkueen toimintaan ja urheilulliseen menestykseen. Suurin ansioi tästä kehityksestä ja muutoksesta kuuluu luonnollisesti sen aikaisille liigajoukkueenpelaajille -ja valmentajalle. Itse olin vain auttamassa ja pyrkimässä mahdollistamaan asioita joita he halusivat toteuttaa.

Se paljonko aikaa ja täällä nostettua sydäntä laitoin toimintaan mukaan liigajoukkueen osalta niin noiden kahden kauden aikana toimin liigajoukkueen kasaajana,joukkueenjohtajana,huoltajana,varavara - valmentajana, varavara - harjoituspelaajana ja ainakin yhden kerran olin harjoituksissa myös maalivahtina. Omasta näkökulmastani annoin sen panoksen ja osaamiseni liigajoukkueelle mitä itselläni oli silloin käytettävissä.

Kolikolla on sitten kääntöpuolensa: Työnmäärä ja sen kohdentaminen seuratoiminnassa. Osaamiseni ja aikani ei riittänyt liigajoukkueen ottelutapahtuman ja seuran junioripuolen kehittämiseen riittävästi noiden kahden vuoden aikana.Tästä puolesta annettu kritiikki toimintaani kohtaan on täysin aiheellista. Olin kuitenkin tehnyt oman valintani panostuksen kohteelleni OLS:ssä ja halusin siitä pitää kiinni.

Sitten toinen juttu: Ihmisillä on elämässään (ainkin minulla oli silloin) muitakin intressejä kuin seuratyö. Olin kiinnostunut valmentamisesta ja aloitin kaudella 2015 - 2016 SSRA:n naisten I - divisoonaan nousseen joukkueen valmentajana joka vaati myös oman resurssinsa. Tiedostin kyllä tuohon valmennushommaan lähtiessäni, että kyseessä on täälläkin esiinnostettu kaksoisrooli joka aiheuttaa ihmisissä tieynlaisia ja ymmärrettäviä ristiriitasia näkemyksiä, koska tilanne nähdään niin että henkilön X panos salibandyn suhteen on osittain toisen seuran käytössä. Etenkin omassa tilanteessani ymmärrän kaksoisroolin ristiriidan, sillä olin työsuhteessa OLS:n ja valmennussopimus SSRA:han ei ollut työsuhde. SSRA:n naisten joukkue nousi liigaan kauden 2015 - 2016 päätteeksi ja keväällä 2016 tein päätöksen lähteä OLS:sta pois työntekijänä ja toimijana. Syitä oli kaksi: halusin kokeilla omaa osaamistani naisten liigajoukkueen valmentajana ja lisäksi halusin suorittaa Yliopistolla kesken jääneet opinnot loppuun. Tämmöinen yhtälö ei ole omasta näkökulmastani toimiva, mikäli haluaa toimia urheiluseurassa täyspäiväisenä työntekijänä. Omaan lähtööni OLS:sta ei näkökulmastani liity mitään dramaattista, halusin vain mennä omassa elämässäni eteenpäin ja panostaa yllämainittuhin asiohin. Lisäksi koin, että oma lähtöni keväällä 2016 oli sekä seuran, että minun etuni koska intressni olivat muissa toiminnoissa. Seuratyönteko vaatii intohimon ja 110% työpanoksen ja minulla ei enään sitä tuossa kohtaa ollut antaa OLS:lle.

Sanotaanko näin, että vuodet 2014 - 2016 olivat aika salibandyntäyteisiä.Aika oli todella ainutkertaista ja jälkeenpäin voin itse sanoa että enemmän se antoi kun otti. Toimintakulttuurin muutos ja liigajoukkueen parantunut urheilullinen menestys olivat itselleni se suurin anti. Ymmärrän ja hyväksyn myös kriitikin toimintaani kohtaan erityisesti junioripuolen kehittämisessä tuona aikana ja varmasti jälkeenpäin löytyisi ratkaisu, jonka olisin tehnyt toisin jos niin pystyisi tekemään. Aika aikansa kutakin ja kuten sanoin, oma lähtöni ja uuden toimijan tulo OLS:n oli kaikkien osapuolten etu keväällä 2016.

Nyt kun myös oma osallistumiseni salibandyn parissa alkaa olemaan loppusuoralla niin Janin tavoin voin harkita liittyväni tähän spekulointiosastoon niin saan uutta näkökulmaa myös salibandyn puolelle. Mukava huomata, että OLS ja sen toiminta herättää ihmisissä näkemyksiä ja keskustelua.

Pahoittelut, mikäli tuli jokin kirjoitusvirhe.

T:Timo Kukkonen
 
Viestejä
21
Tottakai herättää keskustelua ja tunteita Jani ja Timo. OLSsin ja Oulun potentiaali salibandyssa on kiistaton. Junioreissa mitaleita tulee ja pelaajat yltävät junnumaajoukkueisiin. Teillä on ehkä itsellä pelillisiä näkemyksiä, mutta olisitte tarvinneet mielestäni jonku "talousheebon" kaveriksi tai tyypin joka hoitaa vain ja ainoastaan juoksevia asioita.
Ja vaikka vähän hassua että seurat ja roolit vaihtuu ja samat naamat, niin tottakai se pitää leipä pöytään tuoda jotenkin, eikä siinä mitään.
 
Viestejä
21
Tervehdys.

Ymmärrän mistä kritiikki kumpuaa. Ihan omaa syytä se on ollut, että on halunnut auttaa ja tehdä moneen suuntaan ja sitä kautta oma jaksaminen on ollut koetuksella. Ehkä ne eurot nyt ei sitten kuitenkaan tässä se asia, jonka perässä valintoja on tullut tehtyä.

Seuratyössä ei koskaan ole liikaa apuja, joten jos koet, että haluat olla mukana kehittämässä alueen salibandya, niin minuun saa aina olla yhteydessä, niin mietitään yhdessä, mikä se rooli voisi olla.

Kiitos tätäkin kautta ihmisille, jotka kokevat salibandyn ja OLS:n kiinnostava ja tärkeänä asiana. Oon tänne tasaisin väliajoin käynyt kirjoittamassa seuran näkövinkkelistä. Pitänee nyt harkita siirtymistä osaksi spekulointia 😄
Varmasti kysyntää ollut suuntaan jos toiseen. Eikä kukaan tuomitse vaikka eurojen perässä olisit yhtään mitään tehnyt, elääkseen töitä on tehtävä.
 
Viestejä
1,585
Tottakai herättää keskustelua ja tunteita Jani ja Timo. OLSsin ja Oulun potentiaali salibandyssa on kiistaton. Junioreissa mitaleita tulee ja pelaajat yltävät junnumaajoukkueisiin. Teillä on ehkä itsellä pelillisiä näkemyksiä, mutta olisitte tarvinneet mielestäni jonku "talousheebon" kaveriksi tai tyypin joka hoitaa vain ja ainoastaan juoksevia asioita.
Tottakai olisi tarvittu montakin kaveria avuksi, mutta resurssit on mitä on. Jollain Kärpillä on vara palkata seuraan entisiä pelaajia ties mihin hienoihin titteleihin ja siellä ei varmasti tarvitse alkaa keräilemään roskia pelin jälkeen tjsp. Pienemmissä lajeissa tilanne on eri. Esim. AC Oulussakin Äffä Meriläinen oli pitkään ainoa työntekijä ja sielläkin seurajohtaja lähti kesken työpäivän siivoamaan jotain seuran airbnb-kämppää.
 
Viestejä
157
Itse olen kyllä tykännyt mihin suuntaan seuraa kehitettiin Lipsasen aikakaudella. Siis miten se näyttäytyi ulospäin. Mm. ennen viime kautta oli mukavaa pöhinää joukkueen ympärillä, tuli Tuonosta, oli vonkalejahtia ym. Ja ennen kauden alkua totesikin, että nyt ollaan saamassa kilpailukykyinen joukkue, kuten saatiinkin. Ja sehän me tiedetään, että resurssit ovat Olssissa hyvinkin rajalliset ja vaikea on varmasti kilpailla pelaajista.

Somessa ollaan oltu hyvin esillä ja ottelutapahtumaakin ollaan koitettu kehittää eteenpäin.

Valitettavasti tämä mukava pöhinä on puuttunut ennen tämän kauden alkua ja joukkue heikentynyt ainakin paperilla viime kauteen verrattuna. Enkä oikein jaksa uskoa kovinkaan voitokkaaseen peliin tällä kaudella. Toivotaan, että olen pahasti väärässä. Mutta väistämättä tulee mieleen, että onko seurajohtajan aika ja resurssit loppuneet kesken (kenties muiden projektien vuoksi) ja tämä "pöhinä" jäänyt Olssissa tekemättä.

Joka tapauksessa kiitokset Lipsaselle hyvästä työstä ja toivotaan, että seura miettii jonkin paremman ratkaisun kuin "hoidetaan hommat nykyisellä porukalla kun vähän järjestellään tehtäviä uusiksi". Nimittäin sellainen kuva jäi uutisesta ja se ei kyllä takuulla seuratoimintaa vie eteenpäin.
 
Viestejä
442
Kiitos Timo, aivan mahtavaa läpinäkyvyyttä ja oman toiminnan pohtimista! Ei selittelyjä tai muuta tuubaa. Monesti unohtuu itselläni ja varmasti myös muillakin, että salibandy on monesti vain osa elämää, johon kuuluu paljon muutakin ja intressejä on elämän muillakin osa-alueilla.

Edustusjoukkue oli Kukkosen aikaan todella hyvässä iskussa ja selkeästi ihan selkeä toimintasuunnitelma oli tämän taustalla, oli hienoa kun Timo kertoi niistä.

Mutta: Lipsasen aikana aiemmin mainittu pöhinä otti ison stepin. Myös junioritoiminta taisi ottaa valtavia steppejä Lipsasen aikana, joka oli taantunut sitä ennen. Tuntuu, että Lipsasen panos kokonaisvaltaisen seuratyön eteen oli korvaamaton.

En osaa ottaa kantaa esimerkiksi resursseihin, joiden alla on operoitu milläkin aikakaudella, mutta uskon vilpittömästi sekä Kukkosen että Lipsasen toimineen kokoajan parhaaksi näkemällään tavalla, oman ja seuran kapasiteettien puitteissa. Kiitos siitä. Loputon arvostus näille salibandyn seuratyöntekijöille!
 
Viestejä
157
Puolustajien osalta tilanne on sanalla sanoen huolestuttava. Lehto ja Wiander on pois viime kauden kokoonpanosta ja Wikstedt ja L.Tiira eivät olleet pelillä, niin pakkina hääri mm. Hirsikorpi, jota en ihan ekana heittäisi pakiksi.

Miksi muuten Hirsikorpi pelaa pakkina ja Tiiran Matias laidassa, eikä toisinpäin? Onko Hirsikorvella taustaa pakin hommista?
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös