Kyllä hyvän ja suunnitelmallisen harjoittelun kautta pelaajakehityksen tulee tapahtua. Sitä seuraa automaattisesti myös tulokset. Tulosten kautta voidaan tarkistella suunnitelman toimivuutta.
Maajoukkuetien arvostelua olen kyllä hieman harmissani seurannut. Missä muussa lajissa lajin sisältäpäin arvostellaan samaa tuotetta näin paljon? Tuolla tuotteella on aivan yhtä paljon tai vähän tekemistä varsinaisen maajoukkuetoiminnan kanssa kaikissa lajeissa. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että siinä tuotteessa on aivan oikeanlaisia elementtejä niille urheilijoille, joilla tavoitteet ovat korkeammalla. Se ei tee, kuten ei mikään yksittäinen asia, kenestäkään maajoukkueurheilijaa, mutta antaa urheilijalle fiiliksiä siitä, mitä se voi pitää sisällään. Pelkästään maajoukkuevarusteet tuovat oman positiivisen kokemuksen. Puheet siitä, että maajoukkuetiellä olisi vain valmennuksen pelaajia, on aika pehmoisia. Usein laadukas valmennus ja pelaajakehitys houkuttelee pelaajia joukkueisiin. Jos joukkueen valmentaja, mikä hyvin mahdollista hyvän työn seurauksena, sattuu olemaan vielä liiton valmentaja, niin ei se oikeuta ketään vähättelemään leirille valittua.
On ollut hienoa olla lajin parissa pitkään ja nähdä sen kehitys letkumailoista kohti huippu- urheilustatusta. Laji tarjoaa tästä kehityksestä huolimatta edelleen myös isoille massoille mitä parhaimman harrastuksen oman kuntotason mukaisesti matalalla kynnyksellä. Meidän laji-ihmisten pitää pitää huoli lajin positiivisesta kehityksestä ja viestistä niin lajin sisällä kuin ulkona. Pelkkä valittaminen tai kritisoiminen ei vie lajia eteenpäin eikä paranna lajin houkuttelevuutta kovassa lajien välisessä kilpailussa.
Positiivista salibandysykettä kaikille