Pääkallo.fi

Palautetta ja keskustelua Pääkallon uutisista ja artikkeleista

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,615
Iltapäivää ja kiitos palautteesta!

Haet siis sitä, että otsikoissa pitäisi olla sarjakohtaista tarkkuuta suoraan? Mä nyt kuitenkin lähtisin ennemmin siitä, että ne eivät olisi mitenkään harhaanjohtavia, joita ne eivät ole mun mielestä, jos vertaa vaikka viiden vuoden takaisiin.

En tuosta Aho-esimerkistä saa ihan kiinni, sillä hän siirtyy Ruotsin sisällä, ei NLA:sta Ruotsiin. Se taas, että pitääkö pelaajan koko nimi olla aina esillä, on vähän makukysymys. Itse olen sitä koulukuntaa, joka yrittää pitää otsikot kohtuullisen napakoina, eikä mitään kolmen sivun tarinaa tarvitsisi väsäillä otsikkoon. Tässä en kuitenkaan väitä, että otsikot olisi mitenkään täydellisiä. Parempia ne voisi ihan varmasti olla.

En oo kyllä miettinyt ennakko-otsikoita ns. arkistointimielessä, vaan enemmänkin se tehdään siihen hetkeen sopivaksi, kuten kuuluukin. Jos otsikoihin runnotaan väkisin vielä sarjojen nimiä niin se taas myös kasvattaa aina otsikon pituutta ja voi antaa myös sekavan kuvan lyhenneviidakkoineen. Mobiiliaikana se voi tarkoittaa myös jopa sitä, että se ei ole luettavissa yhdeltä ruudulta. Otsikon sijaan pitäisi panostaa ennemmin siihen, että ne löytyisivät sivujen välilehdiltä paremmin. Hakutoiminto pitäisi olla parempi.

Mitä tulee sektioiden eriyttämiseen niin F-liiga haluaa nämä sarjat laskoksen alle niin asia on sitten niin. Keskimäärin NLB-NLA -uutisia on kauden aikana vähemmän, varsinkin ensiksi mainittuja. Se taas, että pitäisikö Divari erottaa paremmin muista alemmista sarjoista, on ihan hyvä kysymys. Keskimäärin liigojen ulkopuolelta on vähemmän uutisia, joten pitää pohtia tarkkaan miten sen kanssa toimii.

Tässä oli hyviä nostoja kyllä, ja olen tätä rakenneasiaa miettinyt aika paljonkin. Tarkoitus oli myös muuttaa tiettyjä polkuja ja selkeyttää kokonaisuutta, mutta se nyt jäi vähän koronakauden jalkoihin. Yritän paneutua asiaan tulevaisuudessa paremmin, mutta kesällä se on vähän haastavaa.

Merkittävä pointti on erityisesti se, että saitti toimisi mobiilissa paremmin, sillä 3/4 käyttäjistä tulee sitä kautta. Tämän suhteen on vielä jumppaamista, sillä pitkään moni muutoksista koski nimenomaan desk-versiota.

Tattis hyvistä huomioista ja hyvää kesän jatkoa!
 
Viestejä
20
Tämä Aho -otsikko toi ainakin minulle ensimmäisenä mieleen Tuomas Ahon eli siihen tässä TummaPaahto nimimerkin jutussa varmasti viitattiin.
 

Mahoney

Iltapäivää ja kiitos palautteesta!

Haet siis sitä, että otsikoissa pitäisi olla sarjakohtaista tarkkuuta suoraan? Mä nyt kuitenkin lähtisin ennemmin siitä, että ne eivät olisi mitenkään harhaanjohtavia, joita ne eivät ole mun mielestä, jos vertaa vaikka viiden vuoden takaisiin.

En tuosta Aho-esimerkistä saa ihan kiinni, sillä hän siirtyy Ruotsin sisällä, ei NLA:sta Ruotsiin. Se taas, että pitääkö pelaajan koko nimi olla aina esillä, on vähän makukysymys. Itse olen sitä koulukuntaa, joka yrittää pitää otsikot kohtuullisen napakoina, eikä mitään kolmen sivun tarinaa tarvitsisi väsäillä otsikkoon. Tässä en kuitenkaan väitä, että otsikot olisi mitenkään täydellisiä. Parempia ne voisi ihan varmasti olla.

En oo kyllä miettinyt ennakko-otsikoita ns. arkistointimielessä, vaan enemmänkin se tehdään siihen hetkeen sopivaksi, kuten kuuluukin. Jos otsikoihin runnotaan väkisin vielä sarjojen nimiä niin se taas myös kasvattaa aina otsikon pituutta ja voi antaa myös sekavan kuvan lyhenneviidakkoineen. Mobiiliaikana se voi tarkoittaa myös jopa sitä, että se ei ole luettavissa yhdeltä ruudulta. Otsikon sijaan pitäisi panostaa ennemmin siihen, että ne löytyisivät sivujen välilehdiltä paremmin. Hakutoiminto pitäisi olla parempi.

Mitä tulee sektioiden eriyttämiseen niin F-liiga haluaa nämä sarjat laskoksen alle niin asia on sitten niin. Keskimäärin NLB-NLA -uutisia on kauden aikana vähemmän, varsinkin ensiksi mainittuja. Se taas, että pitäisikö Divari erottaa paremmin muista alemmista sarjoista, on ihan hyvä kysymys. Keskimäärin liigojen ulkopuolelta on vähemmän uutisia, joten pitää pohtia tarkkaan miten sen kanssa toimii.

Tässä oli hyviä nostoja kyllä, ja olen tätä rakenneasiaa miettinyt aika paljonkin. Tarkoitus oli myös muuttaa tiettyjä polkuja ja selkeyttää kokonaisuutta, mutta se nyt jäi vähän koronakauden jalkoihin. Yritän paneutua asiaan tulevaisuudessa paremmin, mutta kesällä se on vähän haastavaa.

Merkittävä pointti on erityisesti se, että saitti toimisi mobiilissa paremmin, sillä 3/4 käyttäjistä tulee sitä kautta. Tämän suhteen on vielä jumppaamista, sillä pitkään moni muutoksista koski nimenomaan desk-versiota.

Tattis hyvistä huomioista ja hyvää kesän jatkoa!
Ainakin itse käytän vain ja ainoastaan mobiilivehkeillä pääkalloa. En edes muista millon viimeksi olisin koneella käynyt sivuilla, tai ylipäätään internetissä.
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,615
Niinhän se voi toki olla, mutta kun Tuomas Ahon jatkosopimus ErViin on julkaistu myös isosti meillä. Jos Aholla ei jatkoa olisi niin silloin ymmärtäisin paremmin.

Tämä Aho -otsikko toi ainakin minulle ensimmäisenä mieleen Tuomas Ahon eli siihen tässä TummaPaahto nimimerkin jutussa varmasti viitattiin.
 
Viestejä
720
Niinhän se voi toki olla, mutta kun Tuomas Ahon jatkosopimus ErViin on julkaistu myös isosti meillä. Jos Aholla ei jatkoa olisi niin silloin ymmärtäisin paremmin.

Kyllä tuon otsikon nähdessä itsellä oli myös ensimmäinen ajatus mielessä, että Eikö Aholla ollut jo sopimus ErViin, mutta nyt siirtymässä Ruotsiin. Sitten katsoin lisää ja ymmärsi mistä puhe.

Ymmärrän toki puolustuskantasi, otsikoinnissa ei sinällään ollut mitään väärää, se on lukijan mieli, joka yhdistelee asioita. Itse en juurikaan naissalibandya seuraa, joten loogisesti ensimmäinen ajatus oli tuttu nimi miesten puolelta.
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,615
No juu. Sinänsä asiaan enää enempää takertumatta totean vain, että tässä on varmasti ollut mahdollisuus väärinkäsitykseen, mutta mikään tarkoituksenmukainen vedätys se ei ollut.

Alunperin otsikko taisi olla muotoa "Myös Aho...". Siinäkin vain virheellisenä oletuksena, että kuka tahansa tietää aiemmista siirroista. Ehkä ajattelinkin sitä liian yleisesti, sillä ns sählyä vähemmän hc-seuraavalle Aho ei sano varmaan mitään vs. esim Kainulainen tai Kotilainen.

Tämän sinänsä hyvän keskustelun perusteella on taas hiukan vaikeampi nähdä otsikoinnissa systemaattista ongelmaa harhaanjohtavuuden osalta, ja sitä nyt yritän enemmänkin perustella tässä kuin yksittäistä tapausta. Toinen keskustelu on sitten se, että onko ne hyviä siinä mielessä, että ovat informatiivisia+tuovat ihmisiä ihmisiä uutisten pariin. Sen suhteen petrattavaa.
 
Viestejä
220
Kiitos hyvästä vastineesta! Tarkoituksena oli lähinnä antaa sitä rakentavaa kritiikkiä. Ymmärrän hyvin näkökulman. On varmasti erityinenhaaste, että Pääkallo uutisoi kaikista pääsarjoista ja pelaajia lienee lähemmäs tuhat. En tarkoita, että otsikot olisivat mitenkään harhaanjohtavia, mutta olen huomannut useamman kerran, miten ensivaikutelma on ollut väärä. Mobiilissa muuten etenkin uutiskeräimissä ei näy kuvat ennen kuin saapuu sivulle.

Nämä nyt olivat vain minun pari penniäni tähän aiheeseen, kun huomasin asian mietityttävän. Ymmärrän hyvin, että Pääkallon on myös saatava otsikoilla ihmiset klikkaamaan uutinen auki, jotta serverit saadaan maksettua. Yleisesti otsikot ovat kuitenkin laadukkaampia kuin monilla muilla vastaavilla urheilusivustoilla.

Onko muuten teidän pakko noudattaa tuota liigan näkökulmaa, että Miehet , NLA ja NLB ovat kaikki saman FLIIGA brändin alla? Ts. vaatiiko jokin yhteistyösopimus sitä tms? Esim YLEhän ainakin jossain vaiheessa jätti käyttämättä sponsoroituja nimiä kuten Hartwall Arena ja käytti nimitystä Helsinki Areena.

 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,615
Juu, ei tullut fiilis, että kritiikki oli mitenkään ylimitoitettua, vaan nimenomaan alkuperäinen viesti ja muut viestit oli hyviä ja aihe on yleisesti kiinnostava. Asiaa on vähän vaikea kalibroida muutaman viestin kautta aina, ja ehkä tossa itekin on liian syvällä, että ei aina osaa asettua satunnaisseuraajan asemaan, miltä mikäkin näyttää.

Ehkä myös peilasin ite osin menneisiin vuosiin, kun oli enemmän porua klikkiotsikoinneista, ja aiheestakin. Siitä on pyritty poispäin ihan tietoisesti. Tätä halusin lähinnä tuoda esiin vastauksella.

Meillä ei siis ole mitään velvoitetta toki käyttää liigan brändäämää F-liigaa sinällään. Koen vain, että se olisi aika raju linjaus meiltä eritellä ne vielä omiksi sarjoikseen, vaikka oon siitä samaa mieltä, että vaikkapa miesten liigan kärjen ja NLB:n pohjan välillä on aika iso ero monella saralla.

Se ei kuitenkaan ole sponssinimi, joten sillä perusteella sitä ei voi olla käyttämättä. Ajatus taustalla on tietysti oikein hyvä, mutta käytäntö voi vaikuttaa jonkun silmään erikoiselta.

Se sanottuna pitää miettiä tätä uutisluokittelua vielä ihan kunnolla, koska tämäkin herätti ihan pohdinnan arvoisia juttuja. En ole itekään jaotteluun ihan tyytyväinen. Osa poluista on vähän epäselviä ja osa sellaisia, joita käytetään nykyään aika vähän. Katsotaan mitä tuleman pitää.

Kiitos hyvästä vastineesta! Tarkoituksena oli lähinnä antaa sitä rakentavaa kritiikkiä. Ymmärrän hyvin näkökulman. On varmasti erityinenhaaste, että Pääkallo uutisoi kaikista pääsarjoista ja pelaajia lienee lähemmäs tuhat. En tarkoita, että otsikot olisivat mitenkään harhaanjohtavia, mutta olen huomannut useamman kerran, miten ensivaikutelma on ollut väärä. Mobiilissa muuten etenkin uutiskeräimissä ei näy kuvat ennen kuin saapuu sivulle.

Nämä nyt olivat vain minun pari penniäni tähän aiheeseen, kun huomasin asian mietityttävän. Ymmärrän hyvin, että Pääkallon on myös saatava otsikoilla ihmiset klikkaamaan uutinen auki, jotta serverit saadaan maksettua. Yleisesti otsikot ovat kuitenkin laadukkaampia kuin monilla muilla vastaavilla urheilusivustoilla.

Onko muuten teidän pakko noudattaa tuota liigan näkökulmaa, että Miehet , NLA ja NLB ovat kaikki saman FLIIGA brändin alla? Ts. vaatiiko jokin yhteistyösopimus sitä tms? Esim YLEhän ainakin jossain vaiheessa jätti käyttämättä sponsoroituja nimiä kuten Hartwall Arena ja käytti nimitystä Helsinki Areena.

 
Viestejä
497
Junnusarjoissa ollaan saatu pitkästä aikaa pelattua runkosarjoja loppuun ja pudotuspelit alkamassa. Yhtään artikkelia ei silti koko vuonna näistä sarjoista tai alkavista pleijareista. Sen sijaan koronajuttuja ja liiton asioista tarinaa.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös