- Viestejä
- 165
Tämä tosin taitaa olla kaudelta 2013-14Tämä on parasta, mitä tämä kausi on toistaiseksi tarjonnut...
Tämä tosin taitaa olla kaudelta 2013-14Tämä on parasta, mitä tämä kausi on toistaiseksi tarjonnut...
Toisaalta on kiva mennä pöytään vaikka siellä olisi uusiakin kollegoita vieressä, koska heti löytyy vanha tuttu puheenaihe. Ei tarvi aina siitä säästä jauhaa!
Uusi tulospalvelu on aivan järkyttävän huono. Käyttäisin noin 8000 kertaa mieluummin vanhaa tulospalvelua jatkuvine kaatuiluineen. Niin huono uusi on.
Mobiili UI unohtui kokonaan ja pääpaino oli liikaa turvata tulospalvelun toiminta kuorman alla viemällä se pilvipalveluun.
Ei tässä tarvi päätä pistää pensaaseen ja pelätä sylkykupiksi joutumista, vaan tämä on meille kaikille tärkeä asia saada kuntoon. Selvää on että käyttöliittymän suunnittelija ei ole ollut tilanteen tasalla eikä tilaaja ymmärrä montako mobiilikäyttäjää nykyisin on vrt. työpöytä ja mitä nopeammin tosiasiat tunnustetaan ääneen sitä nopeammin päästään kohti parempaa.
Tämä. Itse alalla toimivana voin sanoa, että kun osaava porukka on tekemässä hommia, niin nettipalveluiden käyttöliittymäsuunnittelussa ja -toteutuksessa nykypäivänä mennään "mobile-first" -ajattelulla. Eikä niin kuin vielä joskus vuosia sitten, että ensin tehdään työpöytäversio ja sitten aletaan ihmettelemään mites tästä ehkä tehtäisi mobiilillakin toimiva. Käytettävyys on tuossa uudessa tulospalvelussa muutenkin todella surkeaa, kun lohkojen tai tilastojen välillä siirtyäkseen käyttäjä joutuu klikkailemaan jatkuvasti eri valikoita sieltä täältä auki, palaamaan taaksepäin jne.
Joko ei ole ollut osaamista suunnittelijoilla/toteuttajilla, tilaaja ei ole oikein tiennyt mitä edes haluaa tai mitä käyttäjät toivovat, tai sitten ollaan menty perinteisellä "kauhea kiire, tehdään vaan äkkiä nyt jotain" -meiningillä. Valitettavasti jälkikäteen korjaaminen tai muuttaminen on aina hankalampaa ja työläämpää kuin jos tekisi alusta alkaen asiat fiksusti ja hyvin.
Varmaan kaikki ovat yrittäneet tehdä niin hyvää työtä kuin mahdollista niin liiton, kuin koodareitten puolella, mutta joskus nämä asiat eivät vain mene putkeen. Keskeneräistä työtä ei saisi arvostella, mutta ei sitä saisi koskaan testauttaa loppukäyttäjälläkään. Toki monopoliaseman ja toimivan varajärjestelmän ansiosta sillä ole vaikutusta kassavirtaan, ainoastaan pientä imagohaittaa.
Sen verran vielä kommentoin, että ei keskeneräisessä sinänsä mitään vikaa ole, jos se tarkoittaa esim. puuttuvia ei-niin-kriittisiä ominaisuuksia, joita lisätään pikkuhiljaa palveluun sitä mukaa kun valmistuvat. Se on ihan hyväksyttävää ja joskus hommissa kestää suunniteltua pidempään. Se ei sen sijaan ole ok, että käytettävyys on ihan umpisurkea, eikä siihen ole tullut mitään parannuksia sen jälkeen kun palvelu julkaistiin jo alkukesästä. Siinä mielessä tämä tilanne tuskin on tullut liitollekaan yllätyksenä nyt junnupelien ja isomman käyttäjäryntäyksen myötä, vaikka nyt niin annetaankin vähän kuin ymmärtää. Hienoa, jos pilveen viemisen ja modernisoimisen myötä palvelu on jatkossa entistä vakaampi, mutta ei se ketään ilahduta jos käytettävyys on niin surkeaa, ettei kukaan enää halua tuota käyttää.
Softa ja UI kehityksessä vika ei ole IKINÄ loppukäyttäjässä. Jos käyttäjä ei osaa käyttää palvelua, UI on paska.Käyttöliittymässä unohtui, että moni käyttäjä seuraa useita sarjoja ja hyppii otteluiden välillä. Ainakaan minulle valikkorakenteen logiikka ei täysin auennut. Toki vika voi olla täällä loppukäyttäjässäkin.