Pääkallo.fi

Salibandyliiton tulospalvelu

Viestejä
23
Toisaalta on kiva mennä pöytään vaikka siellä olisi uusiakin kollegoita vieressä, koska heti löytyy vanha tuttu puheenaihe. Ei tarvi aina siitä säästä jauhaa!
 
Viestejä
205
Voisiko joku kertoa mikä on tämän uuden tulospalvelun ”punainen lanka”? On valikkoja pysty- ja vaakasuoraan, samaa asiaa voi katsoa kahdella tai jopa kolmella eri tavalla. Yhdestä kohdasta ei näe kummalle joukkueelle esim. jäähy on tullut (ellei satu tuntemaan pelaajia nimeltä). Sen ymmärrän, että ”pellin alle” haluttiin tehoja, mutta miksi laittaa kaikki käyttäjän näkymät uusiksi?
 
Viestejä
139
Uusi tulospalvelu on aivan järkyttävän huono. Käyttäisin noin 8000 kertaa mieluummin vanhaa tulospalvelua jatkuvine kaatuiluineen. Niin huono uusi on.
Puhumattakaan siitä pojot.fi -sivustosta, jonka liitto taisi torpedoida, kun se toimi paremmin kuin virallinen tulospalvelu.
 
Viestejä
153
Olisi hyvä jos oltaisiin rehellisiä selittelyjen sijaan.
"Alusta uusittiin, palvelimet siirrettiin Googlen pilveen ja asiantuntijat tekivät laskelmat millä tehoilla paletti varmasti toimii."
- Alusta uusittiin = sama pohja ja vanha tietokanta, jota muokattiin että voidaan siirtää toiselle palvelimelle
- Palvelimet siirrettiin = no ei varmasti siirretty. Tietokannalle ostettiin Googlelta palvelinaikaa.
- Asiantuntijat tekivät laskelmia = kuka myy halvimmalla xx- määrälle käyttäjiä palvelun ja ostettiin valmis paketti.

Mobiili UI unohtui kokonaan ja pääpaino oli liikaa turvata tulospalvelun toiminta kuorman alla viemällä se pilvipalveluun.
Ei tässä tarvi päätä pistää pensaaseen ja pelätä sylkykupiksi joutumista, vaan tämä on meille kaikille tärkeä asia saada kuntoon. Selvää on että käyttöliittymän suunnittelija ei ole ollut tilanteen tasalla eikä tilaaja ymmärrä montako mobiilikäyttäjää nykyisin on vrt. työpöytä ja mitä nopeammin tosiasiat tunnustetaan ääneen sitä nopeammin päästään kohti parempaa.
 
Viestejä
198
Mobiili UI unohtui kokonaan ja pääpaino oli liikaa turvata tulospalvelun toiminta kuorman alla viemällä se pilvipalveluun.
Ei tässä tarvi päätä pistää pensaaseen ja pelätä sylkykupiksi joutumista, vaan tämä on meille kaikille tärkeä asia saada kuntoon. Selvää on että käyttöliittymän suunnittelija ei ole ollut tilanteen tasalla eikä tilaaja ymmärrä montako mobiilikäyttäjää nykyisin on vrt. työpöytä ja mitä nopeammin tosiasiat tunnustetaan ääneen sitä nopeammin päästään kohti parempaa.
Tämä. Itse alalla toimivana voin sanoa, että kun osaava porukka on tekemässä hommia, niin nettipalveluiden käyttöliittymäsuunnittelussa ja -toteutuksessa nykypäivänä mennään "mobile-first" -ajattelulla. Eikä niin kuin vielä joskus vuosia sitten, että ensin tehdään työpöytäversio ja sitten aletaan ihmettelemään mites tästä ehkä tehtäisi mobiilillakin toimiva. Käytettävyys on tuossa uudessa tulospalvelussa muutenkin todella surkeaa, kun lohkojen tai tilastojen välillä siirtyäkseen käyttäjä joutuu klikkailemaan jatkuvasti eri valikoita sieltä täältä auki, palaamaan taaksepäin jne.

Joko ei ole ollut osaamista suunnittelijoilla/toteuttajilla, tilaaja ei ole oikein tiennyt mitä edes haluaa tai mitä käyttäjät toivovat, tai sitten ollaan menty perinteisellä "kauhea kiire, tehdään vaan äkkiä nyt jotain" -meiningillä. Valitettavasti jälkikäteen korjaaminen tai muuttaminen on aina hankalampaa ja työläämpää kuin jos tekisi alusta alkaen asiat fiksusti ja hyvin.
 
Viestejä
311
Tämä. Itse alalla toimivana voin sanoa, että kun osaava porukka on tekemässä hommia, niin nettipalveluiden käyttöliittymäsuunnittelussa ja -toteutuksessa nykypäivänä mennään "mobile-first" -ajattelulla. Eikä niin kuin vielä joskus vuosia sitten, että ensin tehdään työpöytäversio ja sitten aletaan ihmettelemään mites tästä ehkä tehtäisi mobiilillakin toimiva. Käytettävyys on tuossa uudessa tulospalvelussa muutenkin todella surkeaa, kun lohkojen tai tilastojen välillä siirtyäkseen käyttäjä joutuu klikkailemaan jatkuvasti eri valikoita sieltä täältä auki, palaamaan taaksepäin jne.

Joko ei ole ollut osaamista suunnittelijoilla/toteuttajilla, tilaaja ei ole oikein tiennyt mitä edes haluaa tai mitä käyttäjät toivovat, tai sitten ollaan menty perinteisellä "kauhea kiire, tehdään vaan äkkiä nyt jotain" -meiningillä. Valitettavasti jälkikäteen korjaaminen tai muuttaminen on aina hankalampaa ja työläämpää kuin jos tekisi alusta alkaen asiat fiksusti ja hyvin.
Mobiilissa varmaan oma appi on tavoitteena (toivottavasti), kun kaikilla muillakin vakavasti otettavilla sarjoilla on. Vaatimusten hallinnasta, ohjelmistoprojektin johtamisesta tilaajan kannalta, sekä prosessin vaiheiden entry- ja exit-kriteereistä voitaisiin puhua paljonkin, mutta eniten olen ihmetellyt miten järjestelmää testataan. Kaikki käyttöliittymämuutokset viime vuosina ovat päätyneet samanlaiseen tilanteeseen. Valtava innostus ja sitten suuri pettymys. Tuntuisi että kehitystyö pitäisi tapahtua edellisen pelikauden aikana, jolloin uutta järjestelmää voisi kehittää ja testata vanhan rinnalla oikeita tietokantamuutoksia vasten. Tietokantahakuja =loppukäyttäjia pystyy simuloimaan melko helposti scriptaamalla, toimivasta järjestelmästä saa tarvittavan kuormitusstatistiikan. Tuntuu että nyt koodataan kesä ja katotaan junnukarsinnoissa miten kävi :).

Varmaan kaikki ovat yrittäneet tehdä niin hyvää työtä kuin mahdollista niin liiton, kuin koodareitten puolella, mutta joskus nämä asiat eivät vain mene putkeen. Keskeneräistä työtä ei saisi arvostella, mutta ei sitä saisi koskaan testauttaa loppukäyttäjälläkään. Toki monopoliaseman ja toimivan varajärjestelmän ansiosta sillä ole vaikutusta kassavirtaan, ainoastaan pientä imagohaittaa.

Onkohan järjestetty kyselyjä mitä käyttäjät toivovat käyttöliittymältä? Esille voisi nousta ihan hyviäkin ideoita.
 
Viestejä
198
Varmaan kaikki ovat yrittäneet tehdä niin hyvää työtä kuin mahdollista niin liiton, kuin koodareitten puolella, mutta joskus nämä asiat eivät vain mene putkeen. Keskeneräistä työtä ei saisi arvostella, mutta ei sitä saisi koskaan testauttaa loppukäyttäjälläkään. Toki monopoliaseman ja toimivan varajärjestelmän ansiosta sillä ole vaikutusta kassavirtaan, ainoastaan pientä imagohaittaa.
Sen verran vielä kommentoin, että ei keskeneräisessä sinänsä mitään vikaa ole, jos se tarkoittaa esim. puuttuvia ei-niin-kriittisiä ominaisuuksia, joita lisätään pikkuhiljaa palveluun sitä mukaa kun valmistuvat. Se on ihan hyväksyttävää ja joskus hommissa kestää suunniteltua pidempään. Se ei sen sijaan ole ok, että käytettävyys on ihan umpisurkea, eikä siihen ole tullut mitään parannuksia sen jälkeen kun palvelu julkaistiin jo alkukesästä. Siinä mielessä tämä tilanne tuskin on tullut liitollekaan yllätyksenä nyt junnupelien ja isomman käyttäjäryntäyksen myötä, vaikka nyt niin annetaankin vähän kuin ymmärtää. Hienoa, jos pilveen viemisen ja modernisoimisen myötä palvelu on jatkossa entistä vakaampi, mutta ei se ketään ilahduta jos käytettävyys on niin surkeaa, ettei kukaan enää halua tuota käyttää.
 
Viestejä
311
Sen verran vielä kommentoin, että ei keskeneräisessä sinänsä mitään vikaa ole, jos se tarkoittaa esim. puuttuvia ei-niin-kriittisiä ominaisuuksia, joita lisätään pikkuhiljaa palveluun sitä mukaa kun valmistuvat. Se on ihan hyväksyttävää ja joskus hommissa kestää suunniteltua pidempään. Se ei sen sijaan ole ok, että käytettävyys on ihan umpisurkea, eikä siihen ole tullut mitään parannuksia sen jälkeen kun palvelu julkaistiin jo alkukesästä. Siinä mielessä tämä tilanne tuskin on tullut liitollekaan yllätyksenä nyt junnupelien ja isomman käyttäjäryntäyksen myötä, vaikka nyt niin annetaankin vähän kuin ymmärtää. Hienoa, jos pilveen viemisen ja modernisoimisen myötä palvelu on jatkossa entistä vakaampi, mutta ei se ketään ilahduta jos käytettävyys on niin surkeaa, ettei kukaan enää halua tuota käyttää.
Hyviä pointteja. Pilvipalvelut tarjoaa skaalattuvuutta kuormituksen muuttuessa ja toivottavasti tulos näkyy käyttökatkojen vähenemisinä. Olen ihan samaa mieltä nykyisen version käytettävyydestä mobiililaitteilla.
 
Viestejä
242
Käyttöliittymässä unohtui, että moni käyttäjä seuraa useita sarjoja ja hyppii otteluiden välillä. Ainakaan minulle valikkorakenteen logiikka ei täysin auennut. Toki vika voi olla täällä loppukäyttäjässäkin.
Softa ja UI kehityksessä vika ei ole IKINÄ loppukäyttäjässä. Jos käyttäjä ei osaa käyttää palvelua, UI on paska.
 
Viestejä
153
Vielä käytännön esimerkkinä voisi laittaa tuon että on vetolaatikoita ja sivuttain rullausta samassa käyttöliittymässä.
Nyt on Yleiskatsaus, jossa on sarjataulukko, sitten on Joukkueet, jossa on sarjataulukko ja sitten on tulokset + tulevat ottelut. Miksei ole Yleiskatsauksen alla päivämäärä, sarjan tulokset, vielä tänään pelattavat ottelut ja sarjataulukko samassa...?
Samoin vetolaatikon näkymä riippuu missä valikossa olet, toisessa näkyy koko rimpsu, toisessa ainoastaan sivun alareunaan asti eikä valikkoa voi erikseen vierittää.

Vaikea on nähdä tilannetta että tilaaja on istunut kännykkä kädessä miettimässä mitä UI:lta halutaan ja toisaalta tuottaja ei ole avannut suutaan mitä kannattaisi tehdä.
Tuottaneen softafirman referensseinä on paljon julkista sektoria, uhka vai mahdollisuus...?
 
Viestejä
6
Kuten aiemmin todettu mobiilikäyttö on luokattoman hankalaa. Käytettävyydessä menty muutenkin metsään. Onko missään mainittu onko kehitteillä erillinen mobiilisovellus jotta tätä kuraa ei tarvitse pyöritellä koko kautta?

Toivottavasti Alakiventielläkään ei olla tyytyväisiä.
 
Viestejä
24
Eilen uutisoitiin Pelicansien luopuneen NLB:n sarjapaikastaan. Näköjään tulospalvelun mukaan sinne on nyt nostettu sellaisia joukkueita kuin FBT PITU 2, SBS ATOM jne. Ensimmäiset pelit tulevien otteluiden mukaan 26.9.
Ja A-tyttöjen SM-sarjaa pelaavat 26.9. mm. sellaiset joukkueet kuin NTK Nakkila ja TPS07 .

Onneksi vanha tuttu Tilastopalvelu on ajan tasalla.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös