Pääkallo.fi

Salibandymaalivahdin varusteet

Viestejä
41
Morjensta häkkäri kolleegat!
Kausi paketissa ja olisi aika alkaa kattomaan mitä vehkeitä on jäänyt vielä kauppojen hyllylle että pääsee sisäänajamaan uusia vehkeitä. Kiinostaa vähän nuo Blindsaven panssarit. Millaisia kokemuksia niistä jengillä? Tietty jos on heittää joku toinen hyvä vaihtoehto niin (y)

Jonkin aikaa menty Blindsaven pitkähihaisella panssarilla ja kovin tyytyväinen olen ollut. Paras ominaisuus lienee se, että pallo ei todella kimpoa pitkälle. Kovatkaan vedot ei myöskään kopsu läpi. Avoimet kainalot vaikuttaa vähän turhalta kun tuntuu pois riisuessa aiheuttavan rakenteellista heikkoutta panssariin. Olis suhteellisen helppo riisuessa repäistä panssari rikki. Pärjää kun pitää mielessä. Ostaisin uudestaan ja uskaltaisin suositella tutulle. 🙂

Blindsaveista puheenollen polvarit on myös käytössä. Softi-pehmusteet jopa kevyellä minulla kuluu käyttökelvottomiksi noin puolessa kaudessa ja uudet kestää ainakin 5 pelikertaa ajaa sisään. Pelituntuma pitävällä alustalla melko huono (menee keikkumiseksi kun polvi tarraa kiinni), mutta normaalilla matolla pienen totuttelun jälkeen mainio. Pehmuste on riittävän leveä, että polvi makaa aina pehmusteen päällä. Kovat pehmustepalat on todella kömpelöt, eikä muotoudu kunnolla polven ympärille. Minusta täysin käyttökelvottomat. Mixit vielä kokeilematta. Runko itsessään on hyvin suunniteltu ja koska kangasta jatkuu remmien jälkeenkin, ei remmit koskaan hankaa reisiä tai mitään muutakaan.

Hanskat on ainakin minulle olleet murheenkryyni. Toistaiseksi en ole vielä löytänyt sitä "täydellistä" hanskaa. Vanha, ympyrämallisin rinkuloin silikonipinnoitettu Fättäri oli melko hyvä yleishanska. Sitten Fättäri muuttui tuohon paksuun ja kömpelöön mustaan, joka ainakin minulle pilasi hanskan. Kömpelö heittää ja kaikkinensa pallotuntuma melko huono. Yleensä hanskat tuppaa olemaan joko liian paksut tai sitten hajoaa hetkessä. Nahka materiaalina ehkäpä se suosikkini, mutta likaantuessa liukastuu nopeasti joka yhdistettynä jonkinnäköiseen kosteusarkuuteen ei ole paras mahdollinen yhdistelmä. Toistaiseksi tykkään eniten käyttää täysnahkaisia (ei synteettistä) golfhanskoja. Kestää melko hyvin ja pallotuntuma on todella hyvä. Zonen Monster-hanska oli tosi hyvä pelata, mutta tolkuttoman kallis ja hajosi parissa viikossa. Synteettiset nahat lähti kävelemään ja rakenne repeilemään. Hanskahan on golfhanskan kopio, jota saa murto-osaan hinnasta FootJoyn hanskana. Jos siis hanskasta muutoin tykkää niin voihan noita halpis-golfhanskoja ostaa nipullisen ja käyttää niitä. Itse päätynyt silti käyttämään noita Cabretta-nahkaisia, jotta kestääkin jotakin. Hurjimmathan pelaa Tokmannin punaisilla työhanskoilla (Wondergrip) , joissa on kyllä jumalainen pito, kunhan pallo lopsahtaa keskelle kämmentä. Paksu pinnoite hankaloittaa pallon nappaamista lattialta tai sormiliimausta. Sormiosat myös vähän pyörii sormen ympärillä lattiakontaktissa ja hanskat on yleisestiottaen vähän kuumat. Kolmen euron hintaisena hanskana hinta-laatu-suhdetta lienee silti mahdoton lyödä! Ei paras, mutta ihan hemmetin hyvä hanska pelata tuohon hintaan. 😅

Varusteiden pesusta vielä. Pesen suurimman osan kamoista lähes jokaisen käyttökerran jälkeen (ainakin 2krt/viikko) . Hyvät kamat kestää kyllä pesua. Pikaohjelma 40-asteessa ja 1200rpm linkouksella ilman huuhteluaineita pitää kamat puhtaana ja ehtii kuivamaan seuraavaksi päiväksi kunhan polvarit asettaa vaikkapa patterin päälle. Tekstuuritkin ja printit pysyneet melko hyvin asusteissa läpi kauden. Vähän on tottakai haalistuneet, muttei muuta sanottavaa. Rummussa kyllä joku hellävarainen hunajakennopinta, mutta eiköhän tuo liene isolti markkinamiehen puhetta myös. En nyt silti sokeasti kehota toimimaan samoin, mutta ei sitä liialti kannata arastella. Jätkät kopissa arvostaa kun ei kamala dunkkis leiju. 😅 Polvareiden kankaat kääntelen siten, ettei remmit pääse tarraamaan itseensä kaikkea nöyhtää. Kenkiä ja hanskoja en pese koneessa ja maskin pehmusteetkin vähän harvemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
5
Täällä veteraaniutumassa oleva vanha divarijyrä pelailee seuraaville vermeillä:

KENGÄT

Adidaksen peruspainitossut. Toimii ok. Varmaan parempiakin vaihtoehtoja saattaisi löytyä sb-merkeiltä.

POLVISUOJAT

Tuntuu mahdottomalta löytyy paikallaan pysyvät polvisuojat. Nykyään parhaiten toimii yhdistelmä, jossa pidän alla Exelin vanhoja pitkiä AirSupreme (tai jotain sinnepäin) suojia alhaalla vähän kuin säärisuojina ja niiden päällä polvessa Oxdogin lyhyitä Toureja. Pysyy paikallaan melko hyvin tunnin verran peleissä ja treeneissä.

HOUSUT

Exelin vanhat mustavalkoiset No Chance -housut. Tarpeeksi pehmustetta ja hyvät kestävät polvet. Housujen alla Exelin topatut alasuojashortsit, joissa "etutaskussa" vähän suojantapaista. En käytä edessä kokonaista suojakuppia, koska se tuntuu huonolta liikkuessa.

PAITA

Exelin vanha Pro League Precision leikatuilla hihoilla sopivasti ylisuurella koolla. Paidan alla pitkähihainen Fatpipen "komperessiotyyppinen" tekninen paita sekä Fat Pipen mustapunainen lyhythihainen rintapanssari parin vuoden takaa.

MASKI

Wallin hyvin vanhaa mallia (pyöreät aukot korvien päällä) johon kiinnitetty Visor-visiiri. Muistaakseni visiiri ei lähtökohtaisesti sovi edes tähän vanhaan malliin, mutta meni pienellä suostuttelulla kiinni. Visiirissä on huonoja puolia: kuuma, vaimentaa ääntä pakeille huutelussa ja on aina vaarana naarmuttua. Silti en ole pystynyt enää pelaamaan ristikoilla, koska visiirissä on niin selkeä avoin näkökenttä, että siitä ei halua luopua. Olen kokeillut myös Exelin S100 ja muitakin vaihtoehtoja, mutta Wallin vanhakin malli istuu paljon paremmin ja jämäkämmin päähän ja maskin "reunat" eivät muodosta estettä pään liikkeille.


Varusteiden jatkuvat tuunaaminen ja optimointihan on parasta näissä hommissa!
 
Viestejä
41
Polvisuojien paikallaanpysyminen ei ole ainakaan allekirjoittaneelle ongelma ollut Blindsaven aikakaudella. Pelin tai treenin aikana ei tarvitse korjata asentoa. Liekö sillä tekemistä asian kanssa, että vedän löysähkösti remmien päälle kaksi kierrosta urkkateippiä. Tarkoitus ei ole kiristää lisää vaan estää remmien tarranauhojen päitä tarttumasta mihinkään housujen sisällä. Suosittelen kokeilemaan teippausta, jos meinaa pyöriä. Urkkateipeissäkin on laadullisia eroja ja kannattanee valita sellainen vähän huonolaatuinen (repeilee ajan kanssa, muttei katkea) ja vähän huonoliimainen (ei tahmaa) jotta teippaus on mahdollisimman pieni paha. Liian hyvälaatuinen teippi tarraa ja sotkee kuin tauti ja painaa pohkeisiin. :)
 
Viestejä
14
Tällä harkkakaudella nappasin alelaarista Fat Pipen liimaavat hanskat, en aiemmin ole nähnyt näitä (en kyllä ole etsinytkään). Testailen miten kestävät, tuntuma ainakin ihan jees, Cutters lähtee seuraavaksi testiin näiden jälkeen.

Aiemmin kehumaani Fat Pipen panssariin päivitystä, nyt kun sitä on pessyt koneessa, niin keskimmäinen "suojavaahto" on lähtenyt liikkumaan ja paljastaa keskelle rintaa pienen palasen jos ei asettele vaahtoa paremmin. 4/5 vaahtopalasesta on pysynyt hyvin paikoillaan. Vittumaista asetella takaisin, mutta pakko sitä on välillä pestä.
Muuten edelleen hyvä panssari.
 
Viestejä
4
Olen 13 vuotias poika joka pelaa maalivahtina tuolla pohjois-karjalassa päin ja tartteisin avustusta vähän varusteisiin ja samalla kerron omia kamoja. Oon pelannut maalivahtina varmaan semmoset 7 vuotta ja pelaan ihan parhaimmissa sarjoissa 06:ssa.


Mulla on Unihoc u3 goalie kengät palvellut ihan hyvin kauden mutta alkaa käydä jo pieniksi ja kengän päästä luistaa ettei saa kunnolla potkaistua aina. Jos teillä olisi joitain ehdotuksia niin olisin kiitollinen
Unihoc_U3_Goalie_Shoe_outer.png
Arvosana 7


Polvisuojat on jotkut fatpipet ja palvellut hyvin joku 4 kautta. Ongelma on näissä että välillä rupeaa tippumaan jalasta mutta tämä ei ole niin paha että tarvitsisi ostaa uudet.
pogrp_fat_pipe_polvisuojat_lyhyt_ik_9dc82e91.jpg
Arvosana 8+


Sitten housut en löytänyt nimeä mutta housut ovat fatpipen. Palvelivat hyvin 2 kautta mutta sitten eivät enää luistaneet. Nytten 1 ostona olisi housut. Mieluiten sinivalko tai sinimustat mutta kunhan olisi hyvät ja kestävät.
5829069354.jpg
Arvosana 7+


Munareina toimii ihan lätkämunarit bauerin jäänyt ylimääräiseksi kun lopetin lätkän ja ei ollut säbään munareita niin aattelin ottaa ne ja hyvin pelittää.


Rintapanssarina käytän jotain fatpipen. Aloitin vasta käyttämään mutta ei ole uusi. Aion varmaan hankkia ensi kaudeksi uuden. Hyvin on pelittänyt mutta vähän ärsyttää kun hihoista jää jollain tavalla ärsyttävästi kiinni.
2688871320.jpg
Arvosana 8


Hanskat on fatpipen nahkahanskat. On hyvät saatu josban akatemian maalivahdilta. Ei mitään ongelmaa. Vara hanskat on oxdog vaporit. Ne ovat vähän rikki mutta pelittää varahanskoina.
Fat_Pipe_Nahkainen_Maalivahdinhanska.png 7340151602214.jpg
Arvosana 9- 8+



Mulla on kaksi maskia ykkös Wall w3f ja vara on exel g1 helmet. Wallin maski erittäin hyvä ei mitään huonoa. Exelin maski on Wallin maskiin verrattuna pienempi kevyempi ja ei kestä niin hyvin.
Wall_w3f_salibandymaski.jpg
Arvosana 10
32840.jpg
Arvosana 8-
 
Viestejä
40
Itsellä myös Blindsaven polvisuojien kanssa ongelmia! Pyörii ihan hulluna jaloissa. 15min pysyy hyvin, jos ovat kuivat ja sen jälkeen lähtee valumaan.

Polvisuojat ovat tosin aika uudehkot ja ehkä yhden koon minulle liian suuret. Patjoina toimii Mix.

Oon miettinyt tuota tarranauhojen teippausta, mutta mulla suurin ongelma on polvintaipeen kohdilla, kun Kangas ei veny tarpeeksi, jonka vuoksi Patja pyörii puolelta toiselle ja välillä huomaa pelaavansa paljailla polvilla.
 
Viestejä
41
Itsellä myös Blindsaven polvisuojien kanssa ongelmia! Pyörii ihan hulluna jaloissa. 15min pysyy hyvin, jos ovat kuivat ja sen jälkeen lähtee valumaan.

Polvisuojat ovat tosin aika uudehkot ja ehkä yhden koon minulle liian suuret. Patjoina toimii Mix.

Oon miettinyt tuota tarranauhojen teippausta, mutta mulla suurin ongelma on polvintaipeen kohdilla, kun Kangas ei veny tarpeeksi, jonka vuoksi Patja pyörii puolelta toiselle ja välillä huomaa pelaavansa paljailla polvilla.

Mix-palat on pikkusen "peltiä", eli pyörii kyllä huomattavasti helpommin kuin softit, kun eivät sivusuunnassa oikein taivu. Etenkin uutena ottaa pehmusteen reuna helposti lattiakosketuksen ja pyöräyttää jalassa. Teipattuna pyöriminen ei itselle ole ollut ongelma myöskään Mixeillä. Kovat palat oli mulle ihan pelikelvottomat samankaltaisista syistä. Mixeillä suurin ongelma itsellä on se, että hyppimiset ja juoksemiset saattaa valuttaa polvarit paikaltaan, jopa teipattuna. Yleensä ei toki ole haittaa, mutta jos esimerkiksi joutuu hyppimään luukulle ja pois, arvostais pysyvyyttä vähän enemmän. Minun tapauksessa samoin, pysyy kuivana, mutta hikoiltuna alkaa valua. Kunpa Mixien alle saisi jostakin taiottua sellaiset ohkaiset "lisä-softit" niin saattais saada molempien hyvät puolet. Mixien plussat on kumminkin tukeva lattiakontakti ja tietynlainen "kosteussulku" ennen housuja. Softit helposti läpihikoontuu niin pahoin, että alkaa kastella lattiaa alla, mikä saa polvet töksähtelemään ja toisaalta hanskat ja kengät luistamaan. Mixien solukumimainen ulkopinta ei päästä helpolla kosteutta läpi.

Osaatko eritellä millaisten liikkeiden aikana nuo valumat tapahtuu? En oikein tavallisissa pelitilanteissa pääse kiinni, kuinka lähtisi valumaan. Kokeilisin sinuna tuota teippausta, josko helpottaa. Toinen vaihtoehto on opetella käyttämään softeja, joihin polvi uppoaa paremmin ja eittämättä pysyy paremmin myös paikoillaan. Miinuspuolena saa vähän huojuvamman lattiakontaktin ja kuumat oltavat polville. Toisaalta ovat muutoin todella mukavan tuntuiset jalassa.
 
Viestejä
40
Mix-palat on pikkusen "peltiä", eli pyörii kyllä huomattavasti helpommin kuin softit, kun eivät sivusuunnassa oikein taivu. Etenkin uutena ottaa pehmusteen reuna helposti lattiakosketuksen ja pyöräyttää jalassa. Teipattuna pyöriminen ei itselle ole ollut ongelma myöskään Mixeillä. Kovat palat oli mulle ihan pelikelvottomat samankaltaisista syistä. Mixeillä suurin ongelma itsellä on se, että hyppimiset ja juoksemiset saattaa valuttaa polvarit paikaltaan, jopa teipattuna. Yleensä ei toki ole haittaa, mutta jos esimerkiksi joutuu hyppimään luukulle ja pois, arvostais pysyvyyttä vähän enemmän. Minun tapauksessa samoin, pysyy kuivana, mutta hikoiltuna alkaa valua. Kunpa Mixien alle saisi jostakin taiottua sellaiset ohkaiset "lisä-softit" niin saattais saada molempien hyvät puolet. Mixien plussat on kumminkin tukeva lattiakontakti ja tietynlainen "kosteussulku" ennen housuja. Softit helposti läpihikoontuu niin pahoin, että alkaa kastella lattiaa alla, mikä saa polvet töksähtelemään ja toisaalta hanskat ja kengät luistamaan. Mixien solukumimainen ulkopinta ei päästä helpolla kosteutta läpi.

Osaatko eritellä millaisten liikkeiden aikana nuo valumat tapahtuu? En oikein tavallisissa pelitilanteissa pääse kiinni, kuinka lähtisi valumaan. Kokeilisin sinuna tuota teippausta, josko helpottaa. Toinen vaihtoehto on opetella käyttämään softeja, joihin polvi uppoaa paremmin ja eittämättä pysyy paremmin myös paikoillaan. Miinuspuolena saa vähän huojuvamman lattiakontaktin ja kuumat oltavat polville. Toisaalta ovat muutoin todella mukavan tuntuiset jalassa.
Valumat tapahtuu mieltei aina, kun joutuu liikkumaan nopeasti. Esim. Sivupotkun jälkeen Patja menee heti sivulle, jos polvi on huonossa asennossa.
Myös rankkareiden jälkeen lähtee pyörimään, mutta se on ihan täysin yrityksestä kiinni.

Pistän kyllä teippausta testiin!
 
Viestejä
44
Polvareiden pyöriminen mietityttänyt kovasti. Toisilla tuotuu pyörivän ruletin lailla kun taas itsellä kiinnitykset tehdasasetuksilla, tarroja en ole avannut koskaan, eikä juurikaan pyöri tai valu.
images.jpg
Nyt toinen pari putkeen kuvan mukaisia menossa eikä ole ongelmia ollut. Liekö liikkumisessa niin paljon eroja vai johtuisiko siitä että pidän polvareita aika alhaalla. Toppaus nousee edessä juuri ja juuri lumpion yläpuolelle, jolloin takapuolen aukko jää taipeen alle. Jalkaa koukistaessa takapuolen aukon yläpuolinen neopreeni jää läskien väliin puristuksiin. Ehkäpä se ehkäisee suojien pyörimistä. Taipeissa iho tosin on aika kovilla.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>

Mvs

Viestejä
1
Onkos kollegoilla kokemuksia tai ehdotuksia Neumannin korvaajista? Sormi tuli läpi hanskasta, eli pelit lienee pelattu, ja uusia ei ilmeisesti ole olemassa.
 
Viestejä
12
Onkos kollegoilla kokemuksia tai ehdotuksia Neumannin korvaajista? Sormi tuli läpi hanskasta, eli pelit lienee pelattu, ja uusia ei ilmeisesti ole olemassa.

Blindsaven hanskat toimivat itsellä todella hyvin, mutta kesto niissä ei ihan parhaimmasta päästä. Otin nyt testiin uudet Cuttersit ja ainakin tähän mennessä olleet hyvin toimivat.

Blindsavet hieman ohuemmat ja tuntuma palloon ehkä parempi, mutta cutterseissa tosi hyvä pito ja pinta, tuntuvat pidempikestoisilta.
 
Viestejä
14
Tällä harkkakaudella nappasin alelaarista Fat Pipen liimaavat hanskat, en aiemmin ole nähnyt näitä (en kyllä ole etsinytkään). Testailen miten kestävät, tuntuma ainakin ihan jees, Cutters lähtee seuraavaksi testiin näiden jälkeen.

Päivitys:
Hyvät hanskat jos vain kestäisivät, vähän alkanut jo toisen hanskan tarra repeämään, pitää asetella jo varovasti. Eli ei kovin laadukkaat lopulta. Eli kohta saa taas käydä hanskakaupoilla. :(
 
Viestejä
14
Blindsaven hanskat toimivat itsellä todella hyvin, mutta kesto niissä ei ihan parhaimmasta päästä. Otin nyt testiin uudet Cuttersit ja ainakin tähän mennessä olleet hyvin toimivat.

Blindsavet hieman ohuemmat ja tuntuma palloon ehkä parempi, mutta cutterseissa tosi hyvä pito ja pinta, tuntuvat pidempikestoisilta.

Eikös noita Cuttersin hanskoja voi ihan surutta konepestä? Käsittääkseni pitäisi kestää?
 
Viestejä
72
Tällä hetkellä käytän Fat Pipen nahkahanskoja, mutta ne alkavat jo olla sen verran kuluneita, että uudet pitää ostaa. Ajatuksena olisi ostaa Cuttersin hanskat. Onko suosituksia, mikä malli olisi paras?
 
Viestejä
177
Tällä hetkellä käytän Fat Pipen nahkahanskoja, mutta ne alkavat jo olla sen verran kuluneita, että uudet pitää ostaa. Ajatuksena olisi ostaa Cuttersin hanskat. Onko suosituksia, mikä malli olisi paras?

Onko nuo Fat Pipet olleet ihan hyvät? Neumaneita olen itse käyttänyt ja korvaava malli pitäisi löytää
 
Viestejä
72
Onko nuo Fat Pipet olleet ihan hyvät? Neumaneita olen itse käyttänyt ja korvaava malli pitäisi löytää
Taitavat nuo molemmat tulla samalta tehtaalta ja erona taitaa olla pelkästään logo. Hanskaa on kuulemma sen verran muutettu, ettei sitä enään salibandyhanskaksi Suomeen tuoda, mutta jos onnistut jostain vielä löytämään, niin suosittelen. Kestävyys ei tosin noissa nahkahanskoissa ole huippuluokkaa.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös