Toivottavasti.
Mieluummin toki kaikki pelit Ruudusta mutta jos vaihtoehto on ettei näe peliä ensinkään niin taivun VeikkausTV:n monopolin alla.
Toivottavasti.
Nostelen tänne, kun aiemmin jo hieman vastailin aiheesta. Tänään saatiin viimein tv-uutiset julki. Eli F-liiga jatkaa Ruudussa hieman uusin maustein:
- Kauden aikana yhteensä 40 studiollista tv-lähetystä, jotka tehdään myös aiempaa isommalla kameramäärällä
- Tämän myötä myös seurojen omien lähetysten määrä kasvaa. Tähän saatu myös Ruudun suunnalta aiempaa parempaa taloudellista tukea. Tämän myötä useampi seura on ollut jo innokas satsaamaan lisäkameroihin + tv-lähetysten kehittämiseen. Tämä ei ole mikään lyhyt ja helppo tie, mutta tavoite on hiljalleen nostaa myös itse tehtävien lähetysten tasoa.
Ekat studiolähetykset ja lisää:
Hä? Kaveri joka selostaa normaalisti niin hiljaa, ettei kuule juuri mitään ja sitten kun tulee maali niin huudetan niin, että paikat irtoo hampaista!Joni Hildeniä enemmän ääneen, olipa viihdyttävä eilen seurata Tiikerit-OLS peliä kun oli osaava selostaja.
Rakentavana kritiikkinä KRP:n lähetyksistä liittyen edelliseen otteluun: mielestäni tuon SPV-ottelun kohdalla ei voida puhua että oli kyse selostamisesta. Selostaja ja asiantuntija lähinnä juttelivat keskenään ja heittivät sisäpiirijuttuja. Toki tuosta joku voi syttyä, mutta kun noita pääasiassa kai kuitenkin tehdään vierasjoukkueen kannattajille ja x-määrälle muita katsojia niin mielestäni selostus voisi olla muutakin kuin lempinimillä puhumista ja otteluunkin voisi välillä ottaa kiinni.
Miten onko lähetyslaitteissa kompura/limitteri tai ohjeita seuroille tässä asiassa? Tämä ainakin osaltaan hillitsisi äänenvoimakkuus eroja. Onko tästä informoitu seuroja ja tekijöitä?Tästä voin olla samaa mieltä. Itse merkkaan ottelun aikana aina ylös kellonaikoja koostetta varten, jotta löydän kohokohdat helposti. Sanon suoraan, että nyt jouduin parikin noista jättämään pois vaan sen takia että selostus ei ollut tapahtumissa mukana lainkaan ja tuo olisi koosteessa näyttänyt typerältä.
Ja juuri tälläinen palaute on sitä, mitä halutaan. Tässä on selkeä ajatus siitä mitä voidaan kehittää seuraaviin.
Miten onko lähetyslaitteissa kompura/limitteri tai ohjeita seuroille tässä asiassa? Tämä ainakin osaltaan hillitsisi äänenvoimakkuus eroja. Onko tästä informoitu seuroja ja tekijöitä?
Ok homma. Nämä kyllä selkeät ohjeet!Seuroille on tullut lähetyslaite, sekä niille jotka tarvivat ymmärtääkseni myös mikseri ja luurit seloille (me mennään omilla). Ohjeet on kaikille seuroille lähetyksen äänentasojen suhteen annettu (äänilimitteri lähetyslaitteessa ja siellä näkee missä tasoissa mennään) ja Raholassa ainakin sen mukaan pyritty myös menemään.
EDIT: Kuvakaappaus laitteiston käytön ohjeistuksesta. Eli kyllä. Näiden pitäisi kaikkien tiedossa olla.
katso liitettä 888
Ok homma. Nämä kyllä selkeät ohjeet!
Ok. Mä siis oletin, että olisi joku limitteri sisäänrakennettuna. Sehän estää tehokkaasti tuota. Ei sekään ole hyvä jos perusäänet ovat liian hiljaisella. En ole tällaisia ääniä käsitellyt, joten ihan mielenkiinnosta kyselen.Itse ennemminkin käyttänyt sitä, että ns. perus seloäänet tasolla -20 – -25, koska sillon ei räjähdä korviin jos selostaja innostuu.
Toi -20 – -25 on parempi ohje melkeinpä. EI noi mene mitenkään liian alas. Estävät vain sen, että ei räjähdä korville. Huomannut koosteita tehdessä sen, että jos äänentasot pitää tuon alkuperäisen ohjeen mukaan, niin aina joutuu editissä pudottamaan kun paukkuu punaiselle.Ok. Mä siis oletin, että olisi joku limitteri sisäänrakennettuna. Sehän estää tehokkaasti tuota. Ei sekään ole hyvä jos perusäänet ovat liian hiljaisella. En ole tällaisia ääniä käsitellyt, joten ihan mielenkiinnosta kyselen.
Ja kuvaaja voisi huomauttaa kaiteeseen nojaajille, että heidän kätensä ovat kuvassa...Karhujen selostuksessa ei niinkään ole mitään vikaa, jos siitä vaan kuuluisi jotain.
Ok. Mä siis oletin, että olisi joku limitteri sisäänrakennettuna. Sehän estää tehokkaasti tuota. Ei sekään ole hyvä jos perusäänet ovat liian hiljaisella. En ole tällaisia ääniä käsitellyt, joten ihan mielenkiinnosta kyselen.
On noita ainakin musapuolella semmoisia plugin kompuroita, mitkä toimii ihan jees preset asetuksilla. Ja vielä ilmaisia. Taasen "rauta"kompurat maksaa törkeästi. Ja ne lähetykset mitä mä katellut niin toimii ihan hyvin ilmankin. Eikä tämmöistä osaamista voi kyllä olettaakaan. Ja tosiaan vain mielenkiinnosta mä kyselen. Arvostan itse todella korkealla niitä jotka näitä talkoilla tekevät! Kuvaaminen ainakin todella haastavaa. Jotain junnumatseja kuvannut, laatu, no oli mitä oli...Joo siis mitään ”stoppaa äänet tähän” ei ole käytössä. Mutta nuo äänentasot todella helposti hallittavissa. Toki tässäkin taas päästään siihen, että jonkun pitää osata ja olla paikalla 🤷
On noita ainakin musapuolella semmoisia plugin kompuroita, mitkä toimii ihan jees preset asetuksilla. Ja vielä ilmaisia. Taasen "rauta"kompurat maksaa törkeästi. Ja ne lähetykset mitä mä katellut niin toimii ihan hyvin ilmankin. Eikä tämmöistä osaamista voi kyllä olettaakaan. Ja tosiaan vain mielenkiinnosta mä kyselen. Arvostan itse todella korkealla niitä jotka näitä talkoilla tekevät! Kuvaaminen ainakin todella haastavaa. Jotain junnumatseja kuvannut, laatu, no oli mitä oli...