Pääkallo.fi

Salibandyn livelähetykset, maalikoosteet ja muu videotuotanto

Viestejä
982
Nostelen tänne, kun aiemmin jo hieman vastailin aiheesta. Tänään saatiin viimein tv-uutiset julki. Eli F-liiga jatkaa Ruudussa hieman uusin maustein:

- Kauden aikana yhteensä 40 studiollista tv-lähetystä, jotka tehdään myös aiempaa isommalla kameramäärällä

- Tämän myötä myös seurojen omien lähetysten määrä kasvaa. Tähän saatu myös Ruudun suunnalta aiempaa parempaa taloudellista tukea. Tämän myötä useampi seura on ollut jo innokas satsaamaan lisäkameroihin + tv-lähetysten kehittämiseen. Tämä ei ole mikään lyhyt ja helppo tie, mutta tavoite on hiljalleen nostaa myös itse tehtävien lähetysten tasoa.


Ekat studiolähetykset ja lisää:

Täytyy muistaa jakaa posia, kun kerran siihen on aihetta. Parin kierroksen perusteella, niin ovathan nämä studiolähetykset kunnon kameroilla merkittävä parannus aiempaan verrattuna. Ja toinen kiva uudistus lajiniilojen kannalta on tuo mahdollisuus aloittaa lähetys alusta vaikka matsi kesken. Oli oikeasti rasittavaa odotella tuntikaupalla tallenteen ilmaantumista eetteriin. Hienoa edistystä Ruutu, liiga ja liitto! Askel kerrallaan.
 
Viestejä
191
Ensimmäisten kierrosten perusteella on kyllä isoja eroja eri seurojen fanikameratuotannoissa. Osalla hommat jo suht hyvällä tasolla. Osan kohdalla saa jännittää kuuluuko ääntä lainkaan. Posia että yritystä on ollut jokaisella ja selostustakin on lähes aina ollut tarjolla.
 
Viestejä
191
Joni Hildeniä enemmän ääneen, olipa viihdyttävä eilen seurata Tiikerit-OLS peliä kun oli osaava selostaja.
 

yyz

Viestejä
653
Joni Hildeniä enemmän ääneen, olipa viihdyttävä eilen seurata Tiikerit-OLS peliä kun oli osaava selostaja.
Hä? Kaveri joka selostaa normaalisti niin hiljaa, ettei kuule juuri mitään ja sitten kun tulee maali niin huudetan niin, että paikat irtoo hampaista!
Hilden varmasti lajista jotain tietääkin, mutta äänen käytöstä selostamisessa on vielä aika paljon opittavaa.
 

Jussi Koivunen

Ihan pakko näin fanikameralähetysten tekijänä hiukan osallistua tähän useammassakin täällä olleessa keskustelussa esiintyneeseen selostajien haukkumiseen. Lähestytään tätä näin. Otetaan ajaksi vaikka ne kaudet, jotka olen lähetyksiä KrP:n suunnalla ollut tekemässä.

Kausi 2019-2020. Olisiko ollut seuran itsensä tuottamia fanikameralähetyksiä Ruutuun 3-5? Loput lähetykset tuli Ruudun kautta olevilla tuotantotiimeillä.
Kausi 2020-2021. Olisiko ollut seuran itsensä tuottamia fanikameralähetyksiä Ruutuun lähemmäs 10. Loput lähetykset tuli Ruudun kautta olevilla tuotantotiimeillä.
Kausi 2021-2022. Seuran itsensä tuottamia fanikameralähetyksiä Ruutuun 12. Loput yksi lähetystä tulee Ruudun kautta olevilla tuotantotiimeillä.

(Ylläolevat luvut siis KrP:n kotiotteluista. Edelliset kaudet heitetty ulkomuistista, mutta lähellä ollaan totuutta)

Fanikameralähetykset on muuttunut pääosaksi Ruudun salibandytuotantoa, joten tämä on jätetty enimmäkseen seurojen vastuulle. Seurat joutuvat näihin järjestämään kuvaajat, ohjaajat ja selostajat. Laitteet lähetysten tekemiseen on jokainen seura saanut käyttöönsä. Mitäpä luulette? Löytyykö helpommin kuvaajia, vai selostajia? En puolustele yhdenkään seuran (en omanikaan) lähetyksiä, mutta hattua päästä nostan ihan jokaiselle joka ne luurit päähänsä laittaa ja peliä alkaa selostamaan. Palaute on aina tervetullutta ja vaikka ainakaan omalla kohdallani en täällä ala puimaan läpi Nokian KrP:n otteluiden selostuksia, niin kyllä ne palautteet aina luetaan.

Mutta näin ihan kysymyksenä? Miten luulette? Tuoko se tapa, jolla täällä annetaan palaute selostajille tai lähetyksistä ylipäätään hirveästi motivaatiota lähteä kokeilemaan lähetyksen tekemistä ensimmäistä kertaa saati lähteä kokeilemaan uudestaan? Varmasti jokainen seura, joka näitä lähetyksiä tekee haluaa sen lähetyksen tehdä parhaansa mukaan ja aika harvalla on heittää puikkoihin monen vuoden kokemuksella olevaa ammattiselostajaa/ammattikuvaajia/ammattiohjaajia, koska tässä pitää ottaa myös huomioon että seurojen resurssit ei näihin monellakaan paikkakunnalla varmasti kovin suuret ole. Odotukset tuntuu olevan kyllä katsojilla sitäkin suuremmat.

Pikku baitti vielä tähän loppuun. Ainoat kerrat, kun täällä olen tämän kauden aikana lukenut isommin haukuttavan Nokian KrP:n tai OLS:n fanikameraselostusta, ovat olleet kyseisten joukkueiden kotiottelut SPV:tä vastaan...Kotijoukkueet muuten voittivat nuo ottelut ;)

EDIT: Lisätään tähän loppuun vielä, että ei. En ole selostajana toiminut yhdessäkään ottelussa. Eli itseäni en tässä puolustele.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
191
Rakentavana kritiikkinä KRP:n lähetyksistä liittyen edelliseen otteluun: mielestäni tuon SPV-ottelun kohdalla ei voida puhua että oli kyse selostamisesta. Selostaja ja asiantuntija lähinnä juttelivat keskenään ja heittivät sisäpiirijuttuja. Toki tuosta joku voi syttyä, mutta kun noita pääasiassa kai kuitenkin tehdään vierasjoukkueen kannattajille ja x-määrälle muita katsojia niin mielestäni selostus voisi olla muutakin kuin lempinimillä puhumista ja otteluunkin voisi välillä ottaa kiinni.
 

Jussi Koivunen

Rakentavana kritiikkinä KRP:n lähetyksistä liittyen edelliseen otteluun: mielestäni tuon SPV-ottelun kohdalla ei voida puhua että oli kyse selostamisesta. Selostaja ja asiantuntija lähinnä juttelivat keskenään ja heittivät sisäpiirijuttuja. Toki tuosta joku voi syttyä, mutta kun noita pääasiassa kai kuitenkin tehdään vierasjoukkueen kannattajille ja x-määrälle muita katsojia niin mielestäni selostus voisi olla muutakin kuin lempinimillä puhumista ja otteluunkin voisi välillä ottaa kiinni.

Tästä voin olla samaa mieltä. Itse merkkaan ottelun aikana aina ylös kellonaikoja koostetta varten, jotta löydän kohokohdat helposti. Sanon suoraan, että nyt jouduin parikin noista jättämään pois vaan sen takia että selostus ei ollut tapahtumissa mukana lainkaan ja tuo olisi koosteessa näyttänyt typerältä.

Ja juuri tälläinen palaute on sitä, mitä halutaan. Tässä on selkeä ajatus siitä mitä voidaan kehittää seuraaviin.
 

Mahoney

Tästä voin olla samaa mieltä. Itse merkkaan ottelun aikana aina ylös kellonaikoja koostetta varten, jotta löydän kohokohdat helposti. Sanon suoraan, että nyt jouduin parikin noista jättämään pois vaan sen takia että selostus ei ollut tapahtumissa mukana lainkaan ja tuo olisi koosteessa näyttänyt typerältä.

Ja juuri tälläinen palaute on sitä, mitä halutaan. Tässä on selkeä ajatus siitä mitä voidaan kehittää seuraaviin.
Miten onko lähetyslaitteissa kompura/limitteri tai ohjeita seuroille tässä asiassa? Tämä ainakin osaltaan hillitsisi äänenvoimakkuus eroja. Onko tästä informoitu seuroja ja tekijöitä?
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>

Jussi Koivunen

Miten onko lähetyslaitteissa kompura/limitteri tai ohjeita seuroille tässä asiassa? Tämä ainakin osaltaan hillitsisi äänenvoimakkuus eroja. Onko tästä informoitu seuroja ja tekijöitä?

Seuroille on tullut lähetyslaite, sekä niille jotka tarvivat ymmärtääkseni myös mikseri ja luurit seloille (me mennään omilla). Ohjeet on kaikille seuroille lähetyksen äänentasojen suhteen annettu (äänilimitteri lähetyslaitteessa ja siellä näkee missä tasoissa mennään) ja Raholassa ainakin sen mukaan pyritty myös menemään.

EDIT: Kuvakaappaus laitteiston käytön ohjeistuksesta. Eli kyllä. Näiden pitäisi kaikkien tiedossa olla.
Näyttökuva 2021-11-2 kello 14.28.45.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Mahoney

Seuroille on tullut lähetyslaite, sekä niille jotka tarvivat ymmärtääkseni myös mikseri ja luurit seloille (me mennään omilla). Ohjeet on kaikille seuroille lähetyksen äänentasojen suhteen annettu (äänilimitteri lähetyslaitteessa ja siellä näkee missä tasoissa mennään) ja Raholassa ainakin sen mukaan pyritty myös menemään.

EDIT: Kuvakaappaus laitteiston käytön ohjeistuksesta. Eli kyllä. Näiden pitäisi kaikkien tiedossa olla.
katso liitettä 888
Ok homma. Nämä kyllä selkeät ohjeet!
 

Jussi Koivunen

Ok homma. Nämä kyllä selkeät ohjeet!

Itse ennemminkin käyttänyt sitä, että ns. perus seloäänet tasolla -20 – -25, koska sillon ei räjähdä korviin jos selostaja innostuu.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Mahoney

Itse ennemminkin käyttänyt sitä, että ns. perus seloäänet tasolla -20 – -25, koska sillon ei räjähdä korviin jos selostaja innostuu.
Ok. Mä siis oletin, että olisi joku limitteri sisäänrakennettuna. Sehän estää tehokkaasti tuota. Ei sekään ole hyvä jos perusäänet ovat liian hiljaisella. En ole tällaisia ääniä käsitellyt, joten ihan mielenkiinnosta kyselen.
 

Jussi Koivunen

Ok. Mä siis oletin, että olisi joku limitteri sisäänrakennettuna. Sehän estää tehokkaasti tuota. Ei sekään ole hyvä jos perusäänet ovat liian hiljaisella. En ole tällaisia ääniä käsitellyt, joten ihan mielenkiinnosta kyselen.
Toi -20 – -25 on parempi ohje melkeinpä. EI noi mene mitenkään liian alas. Estävät vain sen, että ei räjähdä korville. Huomannut koosteita tehdessä sen, että jos äänentasot pitää tuon alkuperäisen ohjeen mukaan, niin aina joutuu editissä pudottamaan kun paukkuu punaiselle.

Ja joku siellä kuitenkin niitä hidastuksia ottaa ja pelikelloa käyttää tuolla samalla laitteella, joten näkee kyllä jos ampuu äänet överiksi.
 

Jussi Koivunen

Ok. Mä siis oletin, että olisi joku limitteri sisäänrakennettuna. Sehän estää tehokkaasti tuota. Ei sekään ole hyvä jos perusäänet ovat liian hiljaisella. En ole tällaisia ääniä käsitellyt, joten ihan mielenkiinnosta kyselen.

Joo siis mitään ”stoppaa äänet tähän” ei ole käytössä. Mutta nuo äänentasot todella helposti hallittavissa. Toki tässäkin taas päästään siihen, että jonkun pitää osata ja olla paikalla 🤷
 

Mahoney

Joo siis mitään ”stoppaa äänet tähän” ei ole käytössä. Mutta nuo äänentasot todella helposti hallittavissa. Toki tässäkin taas päästään siihen, että jonkun pitää osata ja olla paikalla 🤷
On noita ainakin musapuolella semmoisia plugin kompuroita, mitkä toimii ihan jees preset asetuksilla. Ja vielä ilmaisia. Taasen "rauta"kompurat maksaa törkeästi. Ja ne lähetykset mitä mä katellut niin toimii ihan hyvin ilmankin. Eikä tämmöistä osaamista voi kyllä olettaakaan. Ja tosiaan vain mielenkiinnosta mä kyselen. Arvostan itse todella korkealla niitä jotka näitä talkoilla tekevät! Kuvaaminen ainakin todella haastavaa. Jotain junnumatseja kuvannut, laatu, no oli mitä oli...
 

Jussi Koivunen

On noita ainakin musapuolella semmoisia plugin kompuroita, mitkä toimii ihan jees preset asetuksilla. Ja vielä ilmaisia. Taasen "rauta"kompurat maksaa törkeästi. Ja ne lähetykset mitä mä katellut niin toimii ihan hyvin ilmankin. Eikä tämmöistä osaamista voi kyllä olettaakaan. Ja tosiaan vain mielenkiinnosta mä kyselen. Arvostan itse todella korkealla niitä jotka näitä talkoilla tekevät! Kuvaaminen ainakin todella haastavaa. Jotain junnumatseja kuvannut, laatu, no oli mitä oli...

Joo onhan noihin mahdollisuuksia olemassa. Näillä resursseilla joilla me kaikissa jengeissä tehdään parhaat ”Pluginit” on varmaan vaan sanoa Selolle ettei huuda tai ole värilasit silmillä. Liikaa ainakaan 🤷

Kaikki kunnia tuuraajille mutta me saadaan piakkoin KrP:lle meidän vakioselostaja @Vole V takaisin ruotuun. Ihmisen pitää välillä lisääntyäkkin. Selostuksen tason kustannuksellakin 😉
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös