Pääkallo.fi

World Games 8.-12.7. 2022, Birmingham, USA

Viestejä
31
Kyllä minä itse ihmetteln jos itse pelitapahtumaa lyhentämällä saadaan lisää katsojia. Tommoisen pikaisen pyrähdyksen tapahtumaan hallille tuskin on hirveästi porukalla mielenkintoa raahautua. Vai onko tässä ajateltu että pelitapahtuma itsessään olisi saman pituinen, mutta että erätaukoja pidennettäisiin että virvokkeita voi myydä enemmän ? Toinen asia on Joukkueiden koko. Ymmärrän että pienillä paikkakunnilla ei ole mahdollista saada 4 kenttää huippupelaajia, ja peliajan lyhentäminen palvelisi näitä pienempiä paikkakuntia kun matsin voi helposti tahkota läpi 11 kenttäpelaajalla. No mitenkäs käy isommilla paikkakunnilla: Penkki kutsuu yhä useampaa pelaajaa, jotka ei mahdu kahteen pelaavaan kenttään. Peliajan toivossa vaihdetaan seuraa tai Kyllästytään lajiin ja lopetetaan, syntyy uusia pikkuseuroja jne. Mielestäni pelitapahtumat pitäisi koittaa pitää ja tehdä isommin,enemmän amerikan malliin, jotta houkuttelevuutta katsojille saisi parannettua. Tähän ei ainakaan peliajan lyhentäminen auta.
 
Kyllä minä itse ihmetteln jos itse pelitapahtumaa lyhentämällä saadaan lisää katsojia.

Onko siirtyminen 3x15min peliin Se Ratkaisu joka korjaa kaiken ja tarjoaa kaiken mitä mainitisin yllä: ei varmasti. Mutta olisiko se yhtenä vaihtoehtona monien joukossa? Siitä tulisi tehdä avoin ja reilu keskustelu jossa käsitellään laji niin kaupallisuuden kuin urheilullisuuden kautta. Mutta se, että sanoo "ehdottomasti ei" on yhtä naiivia kun väittää "ehdottomasti kyllä".

Ja disclaimer: olen pyrkinyt puhumaan ensijaisesti kansainvälisen salibandyn tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1,109
Ihan vain pähkäilin, että jos IFF päättää lyhentää peliaikaa kv. otteluissa niin voiko heiltä tulla määräys esim. F-liigan (tsiisus mikä sana) peliakaan? Jos ei niin jos liiga jatkaa nykyisellä peliajalla niin mikä on vaikutus maajoukkueen valmistautumiseen yms.
 
Viestejä
31
kuten jo edellisessä viestissä totesin, salibandya ja jääkiekkoa ei pitäisi vertailla globaalissa kasvussa. Jääkiekolla toki on potentiaalinsa Aasiassa ja voisi siellä entisestään kasvaa,

Pitäisikö siis verrata jääkiekon sijaan muihin sisäkentillä pelattaviin joukkuelajeihin ?esim. Koripallo: 4x10min tehokasta, ottelutapahtuma taukoinneen noin 2t , Lentopallo :peliaikaa ei ole määritelty, yleensä noin 2t, Salibandy nyt Ottelutapahtuma taukoineen noin 2t.
Ei koriksella ja lentikselläkäään statuksen nostoon ja kansainväliseen suosioon ole vaadittu peliajan lyhentämistä. Samoissa Ottelupituuksissa mennään kaikissa em. lajeissa. Miksi yhdellä lajilla se vaatisi tapahtuman lyhentämistä ?
 
Viestejä
720
Pitäisikö siis verrata jääkiekon sijaan muihin sisäkentillä pelattaviin joukkuelajeihin ?esim. Koripallo: 4x10min tehokasta, ottelutapahtuma taukoinneen noin 2t , Lentopallo :peliaikaa ei ole määritelty, yleensä noin 2t, Salibandy nyt Ottelutapahtuma taukoineen noin 2t.
Ei koriksella ja lentikselläkäään statuksen nostoon ja kansainväliseen suosioon ole vaadittu peliajan lyhentämistä. Samoissa Ottelupituuksissa mennään kaikissa em. lajeissa. Miksi yhdellä lajilla se vaatisi tapahtuman lyhentämistä ?

Lainasit viestiäni, joten oletan kysymyksesi olevan minulle. En kuitenkaan voi vastata tuohon, en ole väittänyt sen vaativan sitä.

Eikös tuossa aiempana kerrottu, että koripallossa on peliaikaa muutettu, ennen pelattiin, ainakin Suomessa, 3x20min, joten jotain siellä ainakin on tehty.

Kilpailu ihmisten ajasta ja kiinnostuksesta on kovaa, joten ymmärrän, että kansainvälinen liitto miettii keinoja kilpailla muiden lajien kanssa tästä ajasta. Onko peliajan lyhentäminen oikea keino siihen? Rehellisesti, minulla ei ole siihen vastausta. Olen täällä todennut, että toivoisin jotakin dataa vaikka tuolta World Gamesistä, joka selvittäisi hyötyjä ja haittoja. Tälläista tuskin tulee.

En ole missään vaiheessa ollut lyhyemmän peliajan kannalla, mutta minusta on typerää lytätä ja tuomita jokin ehdotus vain siksi, että se nyt vaan on omasta mielestä tyhmää, ajattelematta asiaa laajemmin. Pyrin olemaan avoin ja antamaan asioille mahdollisuuden. Jos tälläiset kokeilut osoittavat jollakin selvällä faktalla, että siitä on lajille oikeasti hyötyä, pitäisi silloin muutoksen tapahtua. Muutosta ei pidä tehdä vain muutoksen vuoksi, vaan kokeiluista pitäisi saada edelleen jotain dataa, millä kokeilun tuloksia voitaisiin arvioida.
 
Ei koriksella ja lentikselläkäään statuksen nostoon ja kansainväliseen suosioon ole vaadittu peliajan lyhentämistä.

Eikös koripallon peliaikaa (ja hyökkäysajat yms) lyhennetty tässä lähivuosina (kansainvälisesti)? Samoin lentopallossa muutettiin peliä nopeammaksi siten, että joka pelistä saa pisteen (eikä vain omasta syötöstä) ja viidennen erän ratkaisua laitettiin lyhyemmäksi.
 

juhasiltanen

…mutta minusta on typerää lytätä ja tuomita jokin ehdotus vain siksi, että se nyt vaan on omasta mielestä tyhmää, ajattelematta asiaa laajemmin…

Omasta mielestäni peliajan lyhentämisen typeryyttä on perusteltu varsin kattavasti ja monipuolisesti.

”Ajattelematta asiaa”? Näinkö oikeasti asian näet?
 
Viestejä
720
Omasta mielestäni peliajan lyhentämisen typeryyttä on perusteltu varsin kattavasti ja monipuolisesti.

”Ajattelematta asiaa”? Näinkö oikeasti asian näet?

Kyllä suurimman osan näen juuri näin. Jos perustelut ovat tyyliä ”salibandya pitäisi minun mielestä pelata 3x20min” tai ”mä nyt en halua tätä muutosta” on perustelu varsin ontuva ja asiaa juuri ajattelematon. Sitten kun ajatellaan oikeasti tätä kyseistä kokeilua ja saadaan faktapohjaista selvitystä sen mahdollisista hyödyistä tai haitoista, voidaan aidosti tehdä johonkin, muuhunkin kuin mutuun ja fiilikseen, perustuvia mielipiteitä. Toki poikkeuksiakin on, jotkut perustelevat näkemystään muutenkin kuin ”mä en tykkää”. Mutta suurimmaksi osaksi tuntuu vastustus olevan perustuvaa lähinnä siihen, että ihminen luontaisesti vastustaa muutosta, ja on turvallisempaa pysyä tutussa ja turvallisessa.

En edelleenkään sano, että pitäisi siirtyä 3x15 min peliaikaan, tai että se olisi jollakin tapaa parempi vaihtoehto. Edelleen kaipaisin vain jotain aitoa tutkimusta ja dataa tälläisistä kokeiluista, jotta voitaisiin nähdä, onko tälläisistä oikeasti mitään hyötyä. Edelleenkään muutosta ei pidä tehdä muutoksen vuoksi, jos siitä ei ole mitään hyötyä.

Salibandyn peliaika ei muuten ole aina ollut nykyinen. Kun itse aloin seuraamaan lajia, liigassakin pelattiin kyllä 3x20min, mutta peliaika oli juoksevaa, kuten nykyisissä turnausmuotoisissa peleissä.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös