Pääkaupunkiseudun sisäpalloiluhallien aukiolosta porua – Arena Center vastaa kritiikkiin: ”Otamme mielellämme vastaan lisää ideoita”

Kuvituskuva: salibandy.fi

Kuvituskuva: salibandy.fi

Varsinkin pääkaupunkiseudulla nousi tällä viikolla porua siitä, että sisäpalloiluhallit ovat pitäneet edelleen ovia auki, vaikka koronaviruksen vuoksi harjoitusten järjestäminen on sula mahdottomuus.

Asiasta raportoi Iltalehti torstaina. Sen jutussa kerrottiin, että pääkaupunkiseudun sisäpalloiluhallit eivät ole suostuneet sulkemaan toimintaansa, vaikka näin kehotettiin alkuviikosta. Jutussa mainittiin Arena Center, Esport Center, Campo Center ja Tiger Sport.

Erityiseksi ongelmaksi nostettiin se, että hallien vuokrakulut kuitenkin juoksivat joukkueille, joilla vuoroja vielä on voimassa. Jutussa äänessä oli Tiger Sportin Matti Keränen, joka kertoi seuraavaa.

– Jos tulovirta loppuu kesken kauden, se tarkoittaa käytännössä konkurssia. Siitä johtuen halleja pidetään auki melko laajalti.

Campo Center ilmoitti sen sijaan sulkevansa ovensa 23.3.-13.4. väliseksi ajaksi. Samassa tiedotteessa kerrottiin, että vuoromaksut ajalta 23.3.-31.3. hyvitetään.

Artikkelissa esiin nousi kuitenkin eritoten Arena Center, jonka vuokrahintoja ja tunnuslukuja oli kaivettu kiitettävän laaja-alaisesti. Toimitusjohtaja Petteri Bergmania ei oltu tavoitettu kommentoimaan juttua torstaina.

Tavoitimme Bergmanin perjantaina, ja hän kertoi, että Arena Center tiedottaa aiheesta myöhemmin perjantaina.

”Apua tarvitaan”

Tilanne ei ole yksioikoisen selkeä seurojen, pelaajien eikä myöskään halliyrittäjien näkökulmasta. Toistaiseksi varsinkin seurojen ahdinkoa on korostettu, mutta myös halleilla on omat ongelmansa, sillä vuokrakulut juoksevat jatkuvasti.

Kansanterveydellisesti on selvää, että hallien pitäisi sulkea ovensa, mutta yksityisten hallien näkövinkkelistä asia ei ole ihan niin mustavalkoinen. Tällä hetkellä salibandy- ja futsaltoiminnan pitäisi olla joka tapauksessa tauolla, vaikka halleihin pääsisikin.

Alkuun Arena Centerin tiedotteessa korostettiin, että asiakkaiden turvallisuus on otettu vakavasti.

”Noudatamme hallituksen määräyksiä ja THL:n ohjeistuksia. Olemme reagoineet koronavirustilanteeseen omaa toimintaamme sopeuttamalla, tarjotaksemme asiakkaillemme heidän haluamansa ja toivomansa palvelut ja taataksemme samalla asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuuden,” tiedote avasi.

Arena Center on tiedotteen mukaan luonut mallin, joissa vuoroista voidaan luopua joustavasti.

”Arena Center perui kaikki kevään 2020 omat turnaukset ja tapahtumat. Aloitimme myös heti selvityksen maksujoustoille ja vaihtoehdoille yhdessä asiakkaidemme kanssa. Keskustelujen tuloksena otimme jo käyttöön esimerkiksi vakiovuorojen joustavan käyttömallin, joka mahdollistaa sopimustyypistä riippuen veloituksettoman tauon pitämisen tai maksettujen vuorojen käyttämisen irtovuoroina, kun harrastaminen joukkueena on jälleen mahdollista. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä järjestelyihin ja otamme mielellämme vastaan lisää ideoita poikkeustilanteessa kaikkia palvelevaan toimintaan”

Tiedotteessa avataan myös sitä miksi tilanne on hankala yksityisille halliyrittäjille. Halleja on vain suositeltu sulkemaan ovensa, jonka myötä myös vastuu jää halliyrittäjille. Sama ongelma on toki käsillä monilla muillakin toimialoilla, jotka palvelevat ihmisiä.

”Sopeutimme toimintaamme niin, että painopiste tilojen käytössä on yksittäisillä henkilöillä. Se, mitä toiminnan keskeyttäminen tarjoamiemme palvelujen osalta tarkoittaa, tilanteessa, jossa olemme ilman viranomaistahojen tukea, on surullista. Kun yksityisyrityksen toiminta keskeytetään suosituksesta, ei määräyksestä, seuraukset kantaa yrittäjä. Palvelujemme kohderyhmä on kuitenkin sama kuin valtiorahoitteisten vastaavien palvelujen.

Yksityisen yrityksen toimintaa ei pyöritetä verovaroin, eikä esimerkiksi keskeytysvakuutus anna turvaa tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Yrittäjinä joudumme kysynnän laskiessa ja tappion uhatessa reagoimaan todennäköisesti yt-neuvotteluilla ja lomautuksilla”, tiedotteessa kerrottiin tukalasta tilanteesta.

Kysyimme vielä Bergmanilta, että miksi ulostulossa ja toimenpiteissä kesti lopulta näin pitkään?

– Pahoittelemme, että viestintämme ei ole ollut riittävää. Olemme keskittyneet toimintamme sopeuttamiseen ja sen varmistamiseen, että voimme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla ja turvallisesti, nyt ja tulevaisuudessa. Ympäripyöreitä päiviä on tehty rajallisilla resursseilla, Bergman vakuutti.