Olet Kalle oikeasti sitä mieltä että Oilerssin pelaajat on kerta kaikkiaan niin huonoja, etteivät mitenkään pysty syöttämään lavasta lapaan ja ainoastaan siksi pelissä oli vain YKSI pitkä hyökkäys (oli pakko katsoa peli uudestaan), jossa Oilerssin kolmonen oli suorittavana ja Clasun kakkonen vastaanottavana. Yhtään epäonnistunutta pitkää hyökkäystä en huomannut, vaan mainitsemasi huonot syötöt olivat järjestään optimistisia heittoja hyökkäyskeskustaan ja joitakin hyviä poikkareita/poikkarin yrityksiä. Lähinnä pitkien hyökkäysten puuttuminen johtui siitä, ettei niitä edes yritetty saada aikaan, ja vetopaikkaan koetettin päästä mahdollisimman suoraviivaisesti. Tämä oli tosiaan ensimmäinen näkemäni Oilerssin peli tällä kaudella (viime kaudella näitä tuli nähtyä 6-7kpl), joten yhden kiintopisteen perusteella on mahdoton määrittää mitään suuntaa pelitavasta tälle kaudelle, mutta jos jana vedetään näkemistäni viimevuotisista peleistä, niin kaikki pisteet on yllättäen samalla viivalla... Tästä Oilerssin bussi/vasturi-asiasta tuli viime kaudella juteltua useamman säbäihmisen kanssa, joukossa jokunen maju-toiminnassa sekä jokunen A-ikäisten valmennuksessa mukana oleva ympäri suomea. Selvästikkään en ollut ajatusteni kanssa yksin.
Hyvä juttu. Olen itsekkin sitä mieltä, että Oilerssin taitotaso on varmasti riittävä pelaamaan muutakin kuin maanantaina nähtyä. Vuosi sitten bussin tuominen kentälle oli aivan ymmärrettävää, mutta nyt taisi Classikin pelaava kokoonpano olla keski-iältään Oilerssia nuorempi. Itse en niinkään puhunut pallonhallinnasta, vaan pallovastuusta, joka on hieman eri asia. Pallonhallinta maanantain pelissä oli 60% : 40% kotijoukkueelle ja jos jätetään molempien joukkueiden hitaiden hyökkäysten lähdöt pois (=Clasun pakki-pakki syötöt ja Oilerssin alakolmio), niin pallonhallinta 90% : 10% kotijoukkueelle. Jos tarkoitat "edellisessä matsissa" tätä viime maanantain peliä, niin kyykkimiseksi ei yleensä lasketa odotusta W-muodostelmassa vastustajan hitaan hyökkäyksen aloittamisen aikana (Oilerssilla oli selviä vaikeuksia avauksissaan), eikä myöskään aktiivista pallollisen puolustamista/tuplaamista omalla puolustusalueella. Kyykkimisellä ainakin itse ymmärrän puolustamista tiiviissä muodossa (=ykkössektorin puolustamista), eikä pallolliselle anneta siinä juurikaan painetta laitojen vierellä, paitsi oman maalin takana/puolustuskulmissa. Samoin hitaan hyökkäyksen vastaanotto on keskiviivan tasossa, kun Clasun vastaava oli koko pelin n.70% tasossa. Jos nyt katsot pelin uudestaan, niin huomaat selvän eron puolustusideologioissa. Kyykkiminen on aika typerä tapa pelata voitosta, jos sitä ei yhdistetä vasturipelaamiseen, koska tiivis keskusta nimenomaan mahdollistaa ylivoimaiset (3vs2, 2vs1,yms.) nopeat käännöt. Näistä kahdesta joukkueesta ainoastaan Oilers käytti tätä ja vieläpä kolmen erän ajan, tosin nostaen karvaustasoaan kolmannessa erässä pakon edessä.
Kyllä pelin nopeasta kääntämisestä saatavat ylivoimahyökkäykset ovat ehdottomasti tavoiteltava asia, mutta strategioita niiden aikaansaamiseksi on monta. Se, että odotetaan oman maalin edessä vastustajan virhettä (syötön katko, vedon peitto, yms.), ei varmaan ole pelaajakehityksen kannalta paras tapa juniori-ikäisillä. Ylivoimaista vastustajaa vastaan näin voi olla joskus järkeväkin pelata, mutta lähtökohtaisesti en usko kummankaan joukkueen lähteneen peliin altavastaajan roolissa. Kahden suurseuran taitavat porukat kuitenkin kyseessä. Itse olen nähnyt nyt kolme Clasun A:n peliä tältä kaudelta, enkä noiden aikaisempien pelien perusteella osannut mitenkään odottaa näin isoa tasoeroa.
Ainahan A:sta puuttuu joku. Vieraspeleistä helpommin kuin kotipeleistä. Miksei kolmen huippupakin osallistuminen olisi voinut voimasuhteita muuttaa, mutta vähänkään tasaisemmassa pelissä myöskään kaikkia noita kolmea Clasun kolmoskentän viimeisessä erässä päästämää maalia tuskin olisi päässyt syntymään. Sinänsä jossittelu on turhaa ja Oilerssilla on vielä mahdollisuus revanssiin kotonaan.