Hienosti puettu sanoiksi ja komppaan täysin! Itse olen myös sitä mieltä, että aluesarjat tulisi pitää auki sm-karsintoja silmällä pitäen. Tälle kaudelle tullut muutos tosin saattaa johtua vallitsevasta tilanteesta ja oma toivomus onkin, että kun tilanne joskus tulevaisuudessa normalisoituu niin myös esikarsinnoissa alle tasonsa pelanneet joukkueet voivat vielä nousta mukaan tavoittelemaan sm-playoff -paikkaa.Tällä foorumilla on käyty useasti keskustelua siitä, miten tarpeellisia junioreiden valtakunnalliset sarjat, varsinkin C-ikäisten, ovat. Minun mielestäni Hatsinan upea 03-ikäluokka on loistoesimerkki valtakunnallisten sarjojen tarpeellisuudesta.
Samalla se on loistoesimerkki siitä, että kehittyä voi vaikka näihin sarjoihin ei aina pääsisikään. Hatsinan nollakolmosten runko on pysynyt kauan yhdessä ja joukkue on saanut kokea erilaisia kausia. C2-kausi SM:ssä, C1-kausi divarissa, ensimmäinen B-kausi aluesarjassa ja nyt toisella B-kaudella komeasti takaisin SM:ään.
Mikkeli on kaukana useimmista muista kaupungeista ja varmasti nämä valtakunnalliset sarjat ovat tuottaneet kovia kustannuksia sekä pitkiä ajokilometrejä. Mutta olisivatko nämä lahjakkaat pojat mahtavan kapteeninsa Arttu Haapalan johdolla jaksaneet treenata vuodesta toiseen, jos pelejä olisi ollut tarjolla pelkästään Kaakkois-Suomen aluesarjassa (vai onko se Savo-Karjalan aluesarjassa) ja silloin tällöin jossain ylialueellisissa lopputurnauksissa? Rohkenen epäillä.
Hatsinan nollakolmoset on malliesimerkki joukkueesta, joka on aina mahdollisuuden tullen yrittänyt valtakunnallisiin sarjoihin, ja sitten tuloksesta riippumatta yrittänyt seuraavalla kaudella uudestaan. Välillä on tullut hienoja onnistumisia, välillä on jäänyt hampaankoloon.
Tämä on toki spekulaatiota ulkoapäin ja olisi todella hienoa kuulla sisäpiiritietoa asiasta, mutta minulla on kuitenkin vahva kutina että näiden poikien pelihalut olisivat näivettyneet vuosien saatossa mikäli saumaa valtakunnallisiin sarjoihin ei olisi ollut.