Pääkallo.fi

C1-poikien SM-sarja - mikä joukkue juhlii keväällä?

Paikalla olleena voin sanoa, että oli todella epäkypsää käytöstä katsomossa. Hämmästyin suuresti, kun pitää yksittäisille pelaajille ruveta huutelemaan tämän ikäisissä pelureissa törkeyksiä, niin erätauolla kuin kesken pelinkin.
Kolmea viimeistä sivua tällä palstalla selatessa ÖyHöYhÖh kuuluu useaan otteeseen vain yhdeltä suunnalta :D

Näitä huutoja tulee valitettavan paljon sarjasta/ikäluokasta riippumatta ja ovat tosiaan asiattomia. Mutta vaikea näihin on puuttua, mikäli seurat eivät sitä itse tee ja pyri ohjeistamaan vanhempia "parempaan katsomokulttuuriin".
Ainakin omassa seurassani tästä puhutaan, mutta lähtökohtaisesti aikuisen pitäisi tietää kyllä miten junioritapahtumissa käyttäydytään.

Tässä linkissä on keskustelua aiheesta: Vieraskynä: Kannustava vanhempi vai katsomohirviö?

Kirjoitin itse sinne pitkän kommentin, sillä aihe on minulle tärkeä. Parhaiten matsin aikana tapahtuvan asiattoman käytöksen katsomossa pystyy lopettamaan katsomosta käsin, eli että huonosti käyttäytyvälle asiasta huomautetaan että voisiko lopettaa. Itse junnuvalmentajana en voi kesken matsin alkaa huutelemaan katsomoon tai mennä sanomaan että lopettaa, koska opetan aina pelaajilleni että pitää keskittyä omaan tekemiseen, eikä antaa tuomareiden tai katsomon vaikuttaa ollenkaan, ja jos itse en noudattaisi tätä vaan puuttuisin asiaan se veisi opetuksiltani auktoriteetin.

Kuten linkin keskustelun kommentissa mainitsinkin, olen päättänyt että jatkossa jos olen itse katsomossa aion puuttua asiattomaan käytökseen. Myös oman matsin jälkeen aion mennä tarpeen vaatiessa sanomaan, että nyt ei mennyt hyvin.

Näitä huutoja tulee valitettavan paljon sarjasta/ikäluokasta riippumatta ja ovat tosiaan asiattomia. Mutta vaikea näihin on puuttua, mikäli seurat eivät sitä itse tee ja pyri ohjeistamaan vanhempia "parempaan katsomokulttuuriin".
Tästä olen eri mieltä. Näihin on äärettömän helppo puuttua, avaamalla suunsa ja pyytämällä, että ko henkilö lopettaa. JOs muu katsomo tekee selväksi, että ko käytös ei ole hyväksyttävää, tuskin yksi huutelija kovin kauan viitsii jatkaa, jos yhtään aivontynkää päästä löytyy

Tästä olen eri mieltä. Näihin on äärettömän helppo puuttua, avaamalla suunsa ja pyytämällä, että ko henkilö lopettaa. JOs muu katsomo tekee selväksi, että ko käytös ei ole hyväksyttävää, tuskin yksi huutelija kovin kauan viitsii jatkaa, jos yhtään aivontynkää päästä löytyy
Sehän se onkin kun monesti huuteliljalta ei kovinkaan suurta kapasiteettia löydy sieltä korvien välistä. Lisäksi olen huomannut, että se on verrattavissa löylyn heittämiseen kiukaalle kun joku sattuu kommentoimaan toisen tapaa "kannustaa" omaa joukkuettaan. Toki tähänkin vaikuttaa tapa kommentoida toisen käytöstä.

Sehän se onkin kun monesti huuteliljalta ei kovinkaan suurta kapasiteettia löydy sieltä korvien välistä. Lisäksi olen huomannut, että se on verrattavissa löylyn heittämiseen kiukaalle kun joku sattuu kommentoimaan toisen tapaa "kannustaa" omaa joukkuettaan. Toki tähänkin vaikuttaa tapa kommentoida toisen käytöstä.
Pari vuotta sitten turnausessa joukkueenjohtaja tuli erätauolla katsomoon sanomaan, että nyt suita pienemmälle, olette junioreille enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Hiljenivät, mutta yksi katsomon isistä laukoo viisauksia kyllä nykyäänkin ihan omalla tasollaan. Liekö mennyt omat junnusarjat alle tavoitteen ja nyt lapsen kautta haetaan menestystä uudelleen.

Muutama vuosi sitten Lohjalla Kinnarilla törmäsin..tosi agressiivisesti käyttäytyvään isukkiin hiilen huuteli katsomosta..tuomarin oli aina väärässä...pelin loputtua toimitsijapöydän luona missä koutsit kätteli tuomareita .hän oli menossa tuomareita kohti tuuppamis mielessä.mutta tilanteen sai muistaakseni hoidettua joko heidän oma koutsi....en olen sen jälkeen törmännyt vastaavaan...ainahan sitä voi olla pientä murinaa...itse pyrin meneen sanomaan .että mikä hätänä..niinkuin pari viikkoo sitten..yhdelle mammalle..

Olihan miehissä melkoinen temppu, Åif nousi liigaan. Jotenkin enteellisesti taisi C1:ssä ÅIF/PSS tiputtaa myös Karhut kesälomille, jos oikein muistan. Mielenkiintoista nähdä miten Åif:n nuorennusleikkaus toimii ensi kaudella. Tähkä ja Sillanpää olivat isossa roolissa jo tänä vuonna nuorista, lisäksi siellä treeneissä ja peleissäkin oli 03 poikia mukana. Jos suunatus säilyy, niin pakko sanoa ääneen, että Sipoo on nuorille tavoitteellisille pojille erinomainen paikka kasvaa kohti huippu-urheilijaa. Ja ilmeisesti myös fysiikkavalmennus on valtakunnan huippua muun toiminnan ohella, mitä toreilla puhutaan.

En tiedä ansaitsiko Oilers mestaruutensa, mutta ei se mikään huutava vääryyskään ollut.
Varmasti ansaitsi kun voitti kaksi kertaa finaaleissa vastustajansa! Tilastoista kunnioitan ainoastaan tulosta ja tämä pätee myös runkosarjaa. Eli kun pleijarit alkoivat niin kaikki olivat samalla viivalla. SPV/NJ oli kevätkauden positiivisin yllättäjä ja pelasi ajoittain, ehkä jopa suurimman osan peleistään erittäin hienoa salibandyä. Ei sielläkään kovinkaan paljoa katsottu, että paljonkohan vastustaja keräsi pinnoja runkosarjassa? Oilers saatiin haastettua kunnolla vasta näissä kevään peleissä ja hyvä, että edes silloin. Mielestäni oikea joukkue voitti.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.