Pääkallo.fi

KalloCast

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
KalloCastin tämän viikon jaksoon voi laittaa kysymyksiä tätäkin kautta. Nauhoitamme keskiviikkona tällä tietoa.

Aiheina eritoten toivomme kysymyksiä kaudesta 2024-25, mutta myös huhuista ja kauden 2025-26 näkymistä voi kysellä. Tai mistä vain mieltä askarruttavasta.

Ja jos ei halua tähän laittaa, niin linkki vielä anonyymimpiin kysymyksiin täältä:

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
KalloCast 191 - kuuntelijakysymyksiä:

Sisältää mm.

- Onko Juha Kivilehto oikea mies Classicin päävalmentajaksi?
- Kotilaisen merkitys, ja voittaako SPV mestaruuden viidessä vuodessa?
- Miltä seurojen taloustilanne näyttää?
- Kaikkien aikojen salibandypalkka Suomessa?
- Kenet KalloCast rekrytoisi liiton ja liigan johtoon?
- Sanoman ja F-liigan tulevaisuus?

KalloCast 191 - kuuntelijakysymyksiä:

Sisältää mm.

- Onko Juha Kivilehto oikea mies Classicin päävalmentajaksi?
- Kotilaisen merkitys, ja voittaako SPV mestaruuden viidessä vuodessa?
- Miltä seurojen taloustilanne näyttää?
- Kaikkien aikojen salibandypalkka Suomessa?
- Kenet KalloCast rekrytoisi liiton ja liigan johtoon?
- Sanoman ja F-liigan tulevaisuus?

Jollain tavalla huvittavaa että Lötjönen (ja muistaakseni pastorikin) on kritisoinut (tai ainakin naureskellut) kun liitto/liiga ilmoittaa tunnuslukujaan kun siellä on epämääräisiä lukemia kuten vaikka "25% nousua tavoitettavuudessa" (parafraasi) ja että "tuollaiset lukemat ei kerro mitään kun ei tiedetä mistä ollaan lähdetty liikkeelle" ja nyt sitten kun Kallocastilta joku kysyy suoraan kuinka paljon on kuuntelijoita niin Lötjönen kertoo, että tilaajamäärä on tuplaantunut ja sen jälkeen mitkä ovat olleet suosituimpia jaksoja menemättä kertaakaan itse kuuntelumääriin. Eihän niitä tietysti ole pakko ilmoittaa jos ei halua eikä me todennäköisesti tehdä niillä tiedoilla yhtään mitään, mutta kai tuosta hiljenemisestä voi jotakin päätellä itse kukakin ja suuntaan jos toiseenkin.
Mikä muuten on kallocastin postiosoite? Lähetän teille peilin. Paluupostina voitte tarvittaessa lähettää mulle sarkasmitutkan tai huumorintajua, jos teillä oli jotenkin tarkoitus hassutella liigan/liiton kustannuksella. :D

Ps. En ole liitossa enkä liigassa töissä.

Fox

Heh😂 Myönnän, että ihan sama asia osui minun korvaani.

Pitää kyllä antaa myös tunnustusta: jakso oli ennakoitua positiivisempi aiheet huomioiden (tai sitten olen jo pahasti turtunut).

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Jollain tavalla huvittavaa että Lötjönen (ja muistaakseni pastorikin) on kritisoinut (tai ainakin naureskellut) kun liitto/liiga ilmoittaa tunnuslukujaan kun siellä on epämääräisiä lukemia kuten vaikka "25% nousua tavoitettavuudessa" (parafraasi) ja että "tuollaiset lukemat ei kerro mitään kun ei tiedetä mistä ollaan lähdetty liikkeelle" ja nyt sitten kun Kallocastilta joku kysyy suoraan kuinka paljon on kuuntelijoita niin Lötjönen kertoo, että tilaajamäärä on tuplaantunut ja sen jälkeen mitkä ovat olleet suosituimpia jaksoja menemättä kertaakaan itse kuuntelumääriin. Eihän niitä tietysti ole pakko ilmoittaa jos ei halua eikä me todennäköisesti tehdä niillä tiedoilla yhtään mitään, mutta kai tuosta hiljenemisestä voi jotakin päätellä itse kukakin ja suuntaan jos toiseenkin.
Mikä muuten on kallocastin postiosoite? Lähetän teille peilin. Paluupostina voitte tarvittaessa lähettää mulle sarkasmitutkan tai huumorintajua, jos teillä oli jotenkin tarkoitus hassutella liigan/liiton kustannuksella. :D

Ps. En ole liitossa enkä liigassa töissä.

Mun puolesta tähän voi vastata, ja oli vastaus valmiina jakson muistiinpanoissa. Meiltähän kysyttiin mikä on ollut isoin ja pienin kuuntelijamäärä (jaksossa) ja nyt tässä puhutaan tilaajista jne, joka eri asia.

Pystyn vastaamaan tähän vain Spotifysta, en näe Patreonin lukemia, eli todennäköisesti nämä on siis oikeasti isompia. Mutta kuuntelukerrat siis olleet noin 500-1000 jakso tällä kaudella. Sinällään tuo luku ei paljoa kerro, mutta sitä luokkaa se on. En tiedä mikä se tilaajamäärä on ollut, mutta sekin elää kauden mittaan.

Mitä tulee tuohon numeroasiaan, niin onhan se vähän eri asia mainostaa lukemia ja olla kertomatta niitä, kuin vastata kysymykseen koskien numeroita? Emme siis tiedottaneet, että numerot nousussa tai mitään vastaavaa. Lisään vielä, että yksityiselle yrityksellä tällaiset kysymykset vähän erilaisia kuin koko lajia palvelevilla keskusjärjestöillä, mutta kannatan avoimuutta.

Mulla ei ollu kallocast päällä tässä samalla kun kirjoitin alkuperäistä viestiä ja meni tilaajamäärä/kuuntelumäärä sekaisin. Kuuntelin osion nyt uudestaan ja Lötjönen sanoi siis että kuuntelukerrat ovat tuplaantuneet, ei tilaajamäärät. Tosin hän sanoo myös että jokainen tilaaja kuuntelee.
Itse ajattelen että eihän castia kuule ellei ole tilaaja joten sen perusteella voidaan varmaan olettaa että tilaajamäärätkin ovat kasvaneet ellei nyt ihan tuplaantuneet...

Mun puolesta tähän voi vastata, ja oli vastaus valmiina jakson muistiinpanoissa. Meiltähän kysyttiin mikä on ollut isoin ja pienin kuuntelijamäärä (jaksossa) ja nyt tässä puhutaan tilaajista jne, joka eri asia.
Litteroin tähän Lötjösen puheenvuoron (eli ilmeisesti teille esitetyn kysymyksen):

Noni, seuraava kysymys koskee Kallocastia: Kuinka paljon Kallocastissa on kuuntelukertoja tällä kaudella isoimmillaan, pienimmillään, mitkä jaksot?

Teidän muistiinpanoista en tiedä eikä varmaan tiedä kukaan muukaan kuulija. Me kuullaan vaan se mitä te puhutte podcastissa ja kuten tuosta näet niin kysymys minkä me kuulijat kuultiin koski siis nimenomaan kuinka paljon kuuntelukertoja on ollut isoimmillaan ja pienimmillään. Ei siis pelkästään sitä mikä on ollut kuunnelluin ja vähiten kuunnelluin jakso.

Pystyn vastaamaan tähän vain Spotifysta, en näe Patreonin lukemia, eli todennäköisesti nämä on siis oikeasti isompia. Mutta kuuntelukerrat siis olleet noin 500-1000 jakso tällä kaudella. Sinällään tuo luku ei paljoa kerro, mutta sitä luokkaa se on. En tiedä mikä se tilaajamäärä on ollut, mutta sekin elää kauden mittaan.

Kiitos tilastoista. Mikset näe Patreonin lukemia? Onko ne vaan Lötjösen hallussa? Meneekö kaikki rahatki Lötjöselle? :D

Mitä tulee tuohon numeroasiaan, niin onhan se vähän eri asia mainostaa lukemia ja olla kertomatta niitä, kuin vastata kysymykseen koskien numeroita? Emme siis tiedottaneet, että numerot nousussa tai mitään vastaavaa. Lisään vielä, että yksityiselle yrityksellä tällaiset kysymykset vähän erilaisia kuin koko lajia palvelevilla keskusjärjestöillä, mutta kannatan avoimuutta.

On eri asia, oikeassa olet. Tosin en tiedä kumpi on huonompi tai parempi vaihtoehto, mainostaa lukemia ja antaa edes jotain lukemia tai vastata suoraan kysymykseen antamatta lukemia. 🤷‍♂️
Fliigakin taitaa olla osakeyhtiö, vaikka liitto sen omistaakin, joten kai hekin saavat ilmoittaa lähes mitä/miten haluavat. Kannatan siis myös itse avoimuutta, mutta en kaksinaismoralismia.

Lopuksi vielä kiitos Kallocastista! Kyllä säbäkaudet on kivempia kun voi välillä vähän kuunnella teidän höpötyksiä. (y)

Viimeksi muokattu:

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Ei voi mitään jos vastaus ei riitä. Tuossa jaksossa oli kymmeniä kysymyksiä, enkä nyt itse mitenkään erityisesti kiinnittänyt huomiota, mitä johonkin yksittäiseen kysymykseen vastattiin tai ei vastattu, mutta väite "kaksinaismoralismista" on kyllä todella kaukaa haettua näillä tiedoilla.

Ei voi mitään jos vastaus ei riitä. Tuossa jaksossa oli kymmeniä kysymyksiä, enkä nyt itse mitenkään erityisesti kiinnittänyt huomiota, mitä johonkin yksittäiseen kysymykseen vastattiin tai ei vastattu, mutta väite "kaksinaismoralismista" on kyllä todella kaukaa haettua näillä tiedoilla.
No kärjistetysti tietysti tuo kaksinaismoralismi, mut meinaan vaan ku "aina" paasaatte asioista ja sitten teette periaatteessa ihan saman itsekin niin onhan se toisaalta aika huvittavaa, vaikka olis kuinka vahingossa eikä olis tarkoitus jne.
Eikä tätä nyt niin vakavasti tarvi ottaa, en mäkään ota. Sen kun vaan perustelin näkemykseni ja miksi oli mun mielestä huvittava tilanne.

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Salibandyliitto ja Pääkalloa sekä KalloCastia julkaisevat tahot ovat nähdäkseni hyvin erilaisessa asemassa. Lajiliitot ovat meille kaikille kuuluvia, jotka tekevät työtä nyt vaikka salibandyn ja koko sen ympärillä olevan yhteisön eteen. Vieläpä isoilta osin julkisella rahoituksella. Niiden toiminnassa avoimuuden pitäisi olla ihan ykkösasioita.

Meillä taas ei samanlaista vastuuta ole, mutta ei toki tarkoita, etteikö myös jotain tietoja voisi kertoa - kuten nytkin tapahtui. Sen sijaan kaiken tiedon jakaminen ei ole mitenkään tarkoituksenmukaista, ja varsinkaan sellaisiin eivät lukeudu nyt vaikka rahanjakoon liittyvät kysymykset.

Se mitä me kerromme ja olemme kertoneet on moninkertaisesti enemmän kuin vaikka Sanoma kertoo Suplan (tai kuka tahansa muu media) kuulijamääristä - ellei ole tarpeen erikseen hehkuttaa, mainostaa ja nostaa oma häntäänsä.

Olemme aiempina vuosina kertoneet hyvinkin yksityiskohtaisia tietoja mm. foorumin lukijamääristä. Jollain tasolla tätä voisimme tehdä jatkossakin.

Matti Liljaniemi
Julkaisija

Salibandyliitto ja Pääkalloa sekä KalloCastia julkaisevat tahot ovat nähdäkseni hyvin erilaisessa asemassa. Lajiliitot ovat meille kaikille kuuluvia, jotka tekevät työtä nyt vaikka salibandyn ja koko sen ympärillä olevan yhteisön eteen. Vieläpä isoilta osin julkisella rahoituksella. Niiden toiminnassa avoimuuden pitäisi olla ihan ykkösasioita.

Meillä taas ei samanlaista vastuuta ole, mutta ei toki tarkoita, etteikö myös jotain tietoja voisi kertoa - kuten nytkin tapahtui. Sen sijaan kaiken tiedon jakaminen ei ole mitenkään tarkoituksenmukaista, ja varsinkaan sellaisiin eivät lukeudu nyt vaikka rahanjakoon liittyvät kysymykset.

Se mitä me kerromme ja olemme kertoneet on moninkertaisesti enemmän kuin vaikka Sanoma kertoo Suplan (tai kuka tahansa muu media) kuulijamääristä - ellei ole tarpeen erikseen hehkuttaa, mainostaa ja nostaa oma häntäänsä.

Olemme aiempina vuosina kertoneet hyvinkin yksityiskohtaisia tietoja mm. foorumin lukijamääristä. Jollain tasolla tätä voisimme tehdä jatkossakin.

Matti Liljaniemi
Julkaisija
Ihan ku olis lähestulkoon joku poliisioperaatio saatu aikaiseks siitä että kirjoitin kieli poskella että oli mielestäni huvittava tilanne kun paasataan vuosikaudet miten joku kertoo asioita ja sitten tehdään itse vähän samaa, vaikkakin olette eri asemissa liittoon verrattuna eikä teidän tarvi kertoa tai vaikka ette tehny tietoisesti tai teitte tietoisesti tai ihan mitä vaan. Luulis että siellä teilläkin olis edes jonkunlaista taitoa nauraa itsellennekin joskus, mutta kauhee selittely ja puolustautuminen alkoi heti alkuun ja näköjään jatkuu edelleen.
Ihan rehellisesti, ei mua oikeesti kiinnosta teidän luvut eikä kenelle rahat menee jne. Ni ainakaan mun takia ei tarvi kertoa yhtään mitään. En mä niillä tiedoilla edelleenkään mitään tee.

Vielä loppuun tiivistelmä asiasta: Alkuperäisessä viestissäni oli kyse omasta mielestäni hauskasta (ehkä jopa sangen koomisesta) tavasta jolla podcastin pitäjät vastaavat yhteen kysymykseen. Podcastissa on aikaisemmin kritisoitu välillä aika värikkäinkin sanoin eri tahon tyyliä ilmoittaa omia tunnuslukujaan. Nyt kävi niin että podcastin porukalle esitettiin kuuntelijamääristä selkeä kysymys, johon he eivät suoraan vastanneet vaan selittelivät kasvua prosenteissa, asia josta podcastin vetäjät aikaisemmin ovat kritisoineet tätä toista osapuolta. "Hauskaa" (=jokaisen oma mielipide) tästä tekee siis sen, että sekä podcast että toinen taho kertovat asian lopulta samantyylisellä tavalla: Kasvu prosentteina. Tiedossa on, että toinen osapuoli on osittain järjestö, jonka toiminta nojaa avustuksiin jne ja jonka kuuluu ilmoittaa lukuja tarkemmin kuin esim. osakeyhtiön. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, että molemmat käyttivät samanlaista vastausta: Kasvu prosentteina. Meniköhän tämä nyt perille? Ehkä se ei teidän mielestä ollut ironista, hauskaa, tms. mutta mun mielestä oli ja ilmeisesti oli myös ainakin yhden toisen kuuntelijan mielestä. Ei tästä tarvinnut mitään isoa numeroa ja spektaakkelia tehdä enkä itsekään olisi tätä jatkanut mutta kun vastattiin niin vastasin takaisin.
Tarkennan vielä että minulla ei ole mitään tarvetta saada lisätietoja luvuista tai mistään muustakaan kyseiseen podcastiin liittyen enkä niitä tietoja kaipaa. Mulle riittää että teette säbäpodcastia jota on (välillä) kiva kuunnella. Jos on vielä tästä asiasta kysyttävää tai kommentoitavaa niin voi laittaa YV:tä täällä tai facessa tai instassa tai puhelimitse tai ihan miten vaan.

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Kaikkien aikojen salibandypodcast ilmaiseksi kuultavissa!

KalloCast ja Kelpaako piste arvioivat Happeen tilanteen, ja sen mitä Jyväskylässä on tapahtunut ja tapahtuu jatkossa. Entä miten käy pelaajille?

Toisessa erässä järjestettiin varjogaala, jossa palkitaan kauden parhaita monipuolisissa kategorioissa.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.