Pääkallo.fi

KalloCast

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Ilman sarvia ja hampaita totean kuitenkin sen, että - näin yleisesti - niin median otsikoinnilla on iso merkitys uutisen narratiiviin. Muistan lukeneeni jostain Penn State-tutkimuksen koskien "digitaalista käyttäytymistä" jossa analysoitiin 45 miljoonaa Facebook-klikkiä ja havaittiin, että jopa 75 % linkeistä jaetaan ilman, että juttua avataan. Jos otsikko siis sisältää valikoivan kehyksen, suuri osa yleisöstä omaksuu tarinan jo siitä – eikä myöhempi teksti koskaan korjaa ensivaikutelmaa. Lisäksi laboratoriokokeissa harhaanjohtava otsikko vääristi sekä muistia tapahtumista että päättelyä syy-seuraussuhteista, vaikka artikkelin teksti oli faktuaalisesti oikein.

Otsikko ei ainoastaan esittele uutisen, vaan rajaa sen merkityksen ja muistijäljen (sekä digitaalisen muistijäljen esimerkiksi Google-hakutulosten osalta). Otsikointi / kehysvalinta voi muuttaa asenne-ilmapiiriä, vaikuttaa faktojen muistamiseen ja ohjata klikkausvirtaa merkittävästi. Siksi otsikointia on syytä käsitellä toimituksissa journalistisena päätöksenä, ei pelkkänä markkinointitaktiikkana – ja lukijoiden kannattaa suhtautua siihen samalla kriittisyydellä kuin mihin tahansa muuhun sisällölliseen elementtiin.

Niin, mutta kun kyseessä on haastattelu tai puheohjelma, niin tuo on suora lainaus lainausmerkkeineen ja siitä näkee 150 kilometrin päähän, että se on myös jonkun mielipide. Mustavalkoisesti voi siis ajatella, että se on joko markkinointia tai journalismia, mutta tässä on tietysti molempia elementtejä. Tuo on myös journalistisesti täysin pätevä valinta tässä tapauksessa, sitä en ole mielestäni kumonnut. Koko jakson osalta löytyy kuitenkin useita tällaisia nostoja, jolloin se mikä on kiinnostavin, valikoituu.

Valikoivuudesta puheen ollen on aika valikoivaa tämä journalismin kritiikkikin juuri tähän aiheeseen liittyen ja muutamissa muissakin tapauksissa, joissa näkyy selkeää asenteellisuutta aiheesta riippuen. Tämä juttu ei sinänsä mennyt edes tuohon nostettuun viitekehykseen, mutta sen kritiikkiä perusteltiin ulkomuistista nostetuilla satunnaisilla lukemilla ja pseudotieteellisillä kursivoinneilla ja boldauksilla.

Tämä juttu ei sinänsä mennyt edes tuohon nostettuun viitekehykseen, mutta sen kritiikkiä perusteltiin ulkomuistista nostetuilla satunnaisilla lukemilla ja pseudotieteellisillä kursivoinneilla ja boldauksilla.

Löysin sittenkin sen lähteen mihin viittasin kirjoituksellani ja onnistuinkin lisäämään sen tuohon minun alkuperäiseen viestiini. Toki fiksuna ihmisenä minä olisin voinut käyttää aikaa lähteen löytämiseen ennen viestin laittamista, mutta minä olenkin vain tuntematon nimimerkki joka edustaa vain itseäni täällä internetin keskustelumaailmassa joten tämä sallittakoon minulle.

Ja tekstin tummennusta käytin tarkoituksella korostamaan niitä kohtia mitä itse näin tarpeelliseksi.

Ja tosiaan kuten ensimmäisessä lauseessa totesin, niin tekstini koski lähinnä otsikoinnin merkitystä ja miten sillä voi vaikuttaa mielipiteisiin näin yleisesti.

Viimeksi muokattu:

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Ei käsittääkseni ole uusi uutinen, että ihmiset eivät lue läheskään aina otsikoita pidemmälle, mutta aika vaikea salibandylehden on sitä ihmisille opettaakaan. Tosin, en nyt laskisi pelkästään Facebookia ainoaksi keinoksi, jolla uutiset ylipäänsä leviävät. Ideaalissa maailmassa varmasti asiat voivat olla paremmin.

Toimimme siinä viitekehyksessä, jossa halutaan saada ennen kaikkea lukijoita sivustollemme, jotta pystymme pyörittämään toimintaa myös tulevaisuudessa ilmaiseksi, kuten tähän asti. Minä en katso seurojen tai henkilöiden nimiä, vaan tätä aspektia. Joku muu varmasti jotain muuta.

Toimimme siinä viitekehyksessä, jossa halutaan saada ennen kaikkea lukijoita sivustollemme, jotta pystymme pyörittämään toimintaa myös tulevaisuudessa ilmaiseksi, kuten tähän asti. Minä en katso seurojen tai henkilöiden nimiä, vaan tätä aspektia. Joku muu varmasti jotain muuta.

Tarkoituksenani ei ole tosiaan vängätä tai muutoin aiheuttaa mielipahaa. Mutta sen vielä totean, että vaikka tahtotila on ennen kaikkea haluta lukijoita sivustolle, niin avaan tätä vielä siten, että lukijamäärät ovat toki ydinpolttoainetta mutta niiden rinnalla pitkäjänteinen luottamus, laadukas sisältö ja yhteisön osallistaminen (esimerkiksi laadukkaan keskustelupalstakulttuurin muodossa) muodostavat kokonaisuuden, joka tekee salibandymediasta enemmän kuin pelkän klikkikoneen – se tekee siitä lajin kasvun ja identiteetin vahvistajan. Tämän salibandylehti/-media pystyy opettamaan.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.