Pääkallo.fi

Liigan brändiuudistus

Viestejä
98
Olisi kiva tietää onko nimeä edes yritetty myydä ulospäin. F-liiga on nimenä pohjanoteeraus täällä jo mainituista syistä, joten olisiko tässä käynyt jääkiekon Liigat eli nimeä on yritetty myydä, mutta ei ole onnistuttu ja lopulta on ollut pakko tehdä jotain. Nyt sitten valittiin lasten kortteliliigaa edustava Falcons liiga sen sijaan että oltaisiin lyöty jarrua päälle.
 
Viestejä
109
Noihan on yrityssalaisuuksia, että paljonko maksettiin mutta voitasko kertoo sitä konsulttifirmaa, joka tän muutostyön suunnittelijana ja toteuttajana? Se ei tietääkseni salaisuus voi olla...

Toisaalta. Salashan liitto alkuun mm. näitä työryhmän jäseniä, joiden tehtäväksi annettiin ratkaista miten sarjat "pelataan loppuun" koronan takia. Toisaalta hallitus tuon päätöksen yli käveli mutta se onkin sitten eri keskustelu se...

Jos tämä auttaa yhtään suuruusluokan arvioinnissa.


Näköjään tehneet HJK:lle kamppiksen.

Nyt liitto palkkas tän Isotalon, jonka tehtävänä on olla sählyliiton oma postivie vibes only Jussi Piha. Tuon facebookryhmä Salibandy Suomen luominen oli kyllä paras pohjanoteeraus, kutsunut jumalattomasti jengiä paikkaan, jonka käyttäjämäärät laskee ja koko palvelun keskustelu on näivettynyt muutenkin jo kauan sitten. Mitään konkreettista lisäarvoa ei toistaseks ole tuonut, toki on ollut vähän aikaa mutta ottaisin kyllä Bighousena haltuun ton naamasuden ehdotuksen - se on nyt tarjoiltu hänelle suoraan takikselle.
Tätä Facebook-ryhmää ihmettelin vähän itsekkin näin vuonna 2020 :D Mutta ei dumata suorilta, onkohan Rebublicin kanssa tarkoitus tehdä myös viestintäyhteistyötä kun kuuluu palveluihin?
 
Viestejä
76
Jos salibandyssa halutaan todella tavoitella ulkomaisia katsojia ja faneja niin mielestäni tämä ei kuitenkaan tapahdu nimenmuutosten kautta. Tällä hetkellä F-Liiga tuote on täysin pirstaleitunut. Jos haluat nähdä otteluiden maalikosteet niin sinun pitää seurata jokaisen liigajoukkueen youtube kanavaa. Jokainen joukkue lisää ne sinne omalla viiveellään. Osalla on mukana hidastukset ja otteluäänet ja osalla soi taustalla (hirvittävää) musiikkia. Jos haluat katsoa ottelun telkusta (eli netistä) niin vuosien varrella on pitänyt tietää miltä palveluntarjoajalta mikäkin ottelu tulee.

Mielestäni liigan pitäisi ottaa kaikki materiaali alleen. Kun menen F-liigan sivulle siellä pitäisi olla kohta, josta löydän kaikki edellisen kierroksen ottelukoosteet (ja kaikki vanhat vuosien takaa). Nyt jokainen uusista tai vanhoista ottelukoosteista täytyy kaivaa erikseen jostain päin youtubea. Sivulla pitäisi myös tarjota mahdollisuus seurata otteluita livenä riippumatta palveluntarjoajasta. Maksan F-Liigan sivulla summan X ja voin seurata ottelua sieltä. Jos yllä mainittuja ominaisuuksia ei upoteta liigan sivuille niin vähintään niiden omalle youtube kanavalle? Lajiin kuuluvan materiaalin kuluttamisen pitää olla mahdollisimman helppoa.
Olet asian ytimessä. Tämäntyyppisiä asioita olen itsekin miettinyt pitkään, ja vähän vuosien varrella masentunutkin kun paljoakaan ei tapahdu. Mutta... veikkaan tässäkin tulevan erään ikävän työelämässäkin opitun arkitotuuden vastaan - kehitysasioita on yksikertaista esittää, mutta mitä enemmän käytännössä alkaa toteuttamaan ja huomioimaan sidosryhmiä, sitä monimutkaisemmaksi menee.

Oman käsitykseni mukaan pelkkä tuote ei ole pirstaloitunut. Lajin suurin ongelma on edelleen liigassakin eri organisaatioiden valtaisat taso- ja kehityserot. Olen täsmälleen samaa mieltä mainitsemistasi kehitystarpeista, mutta epäilen sen olevan käytännössä hyvin haastava projekti saada liikkeelle - edes liigaseurojen kesken. Mukana on maailman kärkiseuraa joissa ei puuhastelua jakseta katsella, sekä todella tiukalla kärvisteleviä joukkueita jotka saattavat pudota tai mennä vaikka taloudellisesti nurin lähikausina. Yhteistä kakkua pitäisi pystyä näissä oloissa järkevästi ja oikeudenmukaisesti leipomaan, ja vielä jakamaankin.

Lopulta tästä syystä puuhataan sitten sitä, mihin voidaan oman organisaation puitteissa vaikuttaa - eli puuhastellaan nimimuutos ja kotisivuja. Hyviä juttuja sinänsä voivat olla, mutta toki ei se tuote siitä vielä paljoa kummene. Mutta esimerkiksi Kotilaisen heitto "pitäisi ensin kasvaa Suomessa isoksi lajiksi" ei ihan tuhansien arvoinen konsulttivinkki ole sekään - eiköhän tuota asiaa ole monikin kaveri jo monta vuotta pää märkänä miettinyt.

Eli, tuskin tuosta maalaamastasi visiosta kukaan on eri mieltä. Mun mielestä vakioitu viestintä ja ottelutapahtumat tuohon malliin olis ihan mahtavaa settiä. Se vaan on valitettavasti helpompi minun kirjoittaa foorumille, kuin liitossa saada joku riittävän voimakas ja diplomaattinen visioija tuota asiaa oikeasti vetämään, ja hänelle vielä resurssit taskuun ja koko lajikenttä taakse.

Mistäs löytyis sählyn oma Kale vähän runnomaan asioita?
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
9
Ei nimi liigaa pahenna jos ei liiga nimeä... Tosiasiassa eihän tuo nimi oikein tänne pohjolaan toimi, jo edellämainituista syistä. Mutta tuli tuossa vain mieleen, että kun siellä on Vesterbackakin häärännyt työryhmässä niin voisiko nimellä olla tulevaisuuden kytköspintaa Tallinnan tunnelihankkeen kanssa? Kun tässä liitto on kuitenkin vienyt viime vuosina salibandyä etelänaapuriin (tehosportin finaalit) ja tunnelihankkeen nimi on Finest Bay Area niin ehkäpä siinä jotain kytköstä voi ollakin... Olisiko liitto nyt jo niin sanotusti "etupellossa"??
 
Viestejä
37
Käsittääkseni ainakaan viime kaudella salibandyliiga ei ollut katsottavissa ulkomailla (Ruutu, oikeesta yläkulmasta "katsottavissa ulkomailla"). Voi toki olla, että suorana voi katsoa, mutta ei jälkikäteen. Vähän epäilen kuitenkin. Ja EU:n ulkopuolella ei ilmeisesti näy yksikään ohjelma.

Pystyykö f-liigaa seuraamaan tulevalla kaudella ulkomailta? Kivahan se on puuhastella, jos ainut anti tälle aasialaiselle katsojalle on maalikoosteet youtubesta katsottuna ja nettisivut, joista ymmärretään tulokset ja tilastot. Jos tässä nyt Aasian valloitus oli tarkoituksena. Euroopasta jokunen katsoja ja seuraaja varmasti löytyisikin, mikäli sarja on laji-ihmisten katsottavissa maissa, joissa sählyä ylipäätään pelataan.
 
Viestejä
98
Käsittääkseni ainakaan viime kaudella salibandyliiga ei ollut katsottavissa ulkomailla (Ruutu, oikeesta yläkulmasta "katsottavissa ulkomailla"). Voi toki olla, että suorana voi katsoa, mutta ei jälkikäteen. Vähän epäilen kuitenkin. Ja EU:n ulkopuolella ei ilmeisesti näy yksikään ohjelma
Ei ole suoranakaan pystynyt katsomaan ulkomailta ilman VPN:ää. Muutama kausi sitten oli erikoinen tilanne kun fanseatin pelit näkyi ilman VPN:ää, mutta Ruudun ei ja asiasta kysyessäni Ruudulta vedottiin vain heidän ja Salibandyliiton väliseen sopimukseen. Esimerkiksi pesäpalloa voi samasta palvelusta katsoa ulkomaillakin, joten tuskin huvikseen ovat tuota maarajoitusta laittaneet. Vekkauksellahan ei mitään maarajoituksia taida olla minkään lähetyksen kohdalla, mutta tiliä ei voi pitää jos ei asu Suomessa.
 
Viestejä
109
Käsittääkseni ainakaan viime kaudella salibandyliiga ei ollut katsottavissa ulkomailla (Ruutu, oikeesta yläkulmasta "katsottavissa ulkomailla"). Voi toki olla, että suorana voi katsoa, mutta ei jälkikäteen. Vähän epäilen kuitenkin. Ja EU:n ulkopuolella ei ilmeisesti näy yksikään ohjelma.

Pystyykö f-liigaa seuraamaan tulevalla kaudella ulkomailta? Kivahan se on puuhastella, jos ainut anti tälle aasialaiselle katsojalle on maalikoosteet youtubesta katsottuna ja nettisivut, joista ymmärretään tulokset ja tilastot. Jos tässä nyt Aasian valloitus oli tarkoituksena. Euroopasta jokunen katsoja ja seuraaja varmasti löytyisikin, mikäli sarja on laji-ihmisten katsottavissa maissa, joissa sählyä ylipäätään pelataan.
Taitaa Ruutu omistaa vain kotimaan oikeudet, muutamassa maassa ulkomailla näkyy:

 
Viestejä
3
Nimimuutos tuo väkisikin mieleen taannoisen Posti/Itella sekoilun. Yritetään näennäisesti keksiä kansainvälisillä markkinoilla vetoava nimi, mutta lopputulos onnistuu vain viemään fokusta pois itse ytimestä eli tässä tapauksessa sählystä.

Jos F on se mediseksikkäin ja kansainvälisin kirjain niin entäs Finnish Floorball League? FFL? Jätetään finglish suosiolla pois.

Uudistus tuli tarpeeseen, mutta nettisivuja lukuunottamatta hommasta jäi puuhastelun maku.
 
Viestejä
191
Surkea esitys. Edellisestä "uudistuksesta" ei ole kuin kolme vuotta ja nyt jo uusi yritys. Kun asioita hoitavat päättäjät ovat täysin visiottomia, niin tulee jostain kallispalkkainen "spin doctor" puhumaan maukkailla sanoilla ja maalailemaan upeita kuvia tulevaisuudesta ja maineesta ja kunniasta. Tuotteeseen ei tarvitse koskea kunhan riittävän usein tehdään näitä silmänkääntötemppuja. Keisarilla ei ole vaatteita. Tulette näkemään, että viimeistään kaudella 2024-2025 kukaan ei enää edes muista Fuck-liigaa. Ja se on hyvä niin. Ainoa mikä silloin ei ole muuttunut on ne visiottomat vastuuhenkilöt. Laittakaa nyt ensin tuote kuntoon niin että se kiinnostaa muitakin kuin lajiniiloja, hoitakaa yhteiskunnalliset kontaktit asianmukaiselle tasolle ja niillä kontakteilla lobbaatte lajin harrastamisen olosuhteita. Kaikenmaailman vastaavia ja vastaavien avustajia sekä tiedottajia kyllä löytyy, mutta laji muuten polkee paikallaan. Pelkästään kun katsotaan mistä olosuhteista noustaan ja annetaan nousta liigaan, niin asiat on persiillään. Jos ei olosuhteet ole kunnossa, niin auttakaa niissä asioissa ja varmistakaa, että nousija on tuotteen arvoinen. Oliko joku ÅIF sitä? Miettikää ihan oikeasti keitä palkataan ja mihin positioihin. Yksi Veikkauksen ex-johtaja ei saa yksin mitään aikaiseksi jos kaikki muut tekijät on vuodesta toiseen samoja. Sen verran vedän takaisin visioissani että 2024-2025 vastuuhenkilöt on samoja. Ei ole. Liiton toiminnanjohtaja on vaihtunut kun on huomannut, että on ainoa jolla on mitään konttakteja joilla asioita viedään eteenpän ja se ei riitä.
 
Viestejä
263
Tätä uutta brändiä puolustellaan sillä, että "onpahan nyt jotain uutta" ja "pääasia että puhutaan". Nimenomaan brändin idea ei ole tämä, vaan brändin pitäisi olla sellainen joka luo kuulijalle "tutun, lämpimän tunteen". Jos mietitään kansainvälisiä, menestyviä brändejä, niin (yleisesti) eihän niitä tunneta siitä, voi jotenkin "ylivertaisia" vaan ne tunnetaan siitä, että "tietää tasantarkkaan siitä mitä saa". Ihmiset menevät Mäkkäriin yms sen vuoksi että "tietää mitä on tulossa" riippumatta missäpäin maailmaa olet yms.

Tosiaan peräänkuulutan sitä, että voimakkaampaa työtä olisi pitänyt tehdä sisäisesti, että lajiniilot olisivat ostaneet tämän muutoksen ja olisivat olleet mukana promotoimassa tätä muille "ulkopuolisille". Nyt Day 1 aikana on lähinnä hämmennystä kaikilta osapuolilta ja brändi itsekin tuntuu vitsailevan esimerkiksi gallupinsa suhteen.

Nyt väkisinkin muodostuu kuva, että tämä on kokonaan jokin ylijohtajamainen sisäpiirin läppä (en löydä nyt linkkiä siihen videoon) johon meidän kaikkien tulisi hekotella... sen sijaan, että tämä olisi ammattimainen ja vakavasti otettava brändi jolla on aito halu ja pyrkimys kehittyä ja levittäytyä esimerkiksi maailmalle.

Ainoa posi mitä tästä voi saada on uudistuneet kotisivujen käyttöliittymä (layout ja formaat), mutta sielläkin on sisältö vieläkin vanhaa ja jopa väärää. Pitää muistaa, että tieto on arvokasta vasta silloin, kun se pitää paikkansa ja on saatavilla silloin kun sitä tarvitaan.

p.s. Esimerkkinä puuhastelusta kertonee vaikka sen, että F-liiga perusti Youtube-kanavansa eilen (ilman logoa, kuvausta yms yms)... "jahas äijät tehräänpäs nyt joku juutuupivideo nuorisolle..."
 
Viimeksi muokattu:
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös