Pääkallo.fi

Liigan brändiuudistus

Viestejä
1,028
"– Kun lähtee luomaan ja brändäämään liigaa uudelleen, se ei ole kestävällä pohjalla, jos se luodaan jonkin kaupallisen yrityksen päälle. Jos brändäisimme liigan kaupallisen toimijan nimiin, silloin ei brändättäisi liigaa, vaan sitä kaupallista yritystä."

Mielenkiintoinen näkökulma, kun ottaa huomioon Veikkausliigan.
 
Viestejä
261
"– Kun lähtee luomaan ja brändäämään liigaa uudelleen, se ei ole kestävällä pohjalla, jos se luodaan jonkin kaupallisen yrityksen päälle. Jos brändäisimme liigan kaupallisen toimijan nimiin, silloin ei brändättäisi liigaa, vaan sitä kaupallista yritystä."

Mielenkiintoinen näkökulma, kun ottaa huomioon Veikkausliigan.

Tämä ei ole kannanotto salibandyyn, mutta muistutus: kun jalkapalllossa liiga korvasi SM-sarjan 1990, pelattiin nimellä Futisliiga. Kaudesta 1992 alkaen on pelattu Veikkausliigaa pääsponsorin mukaisesti. Eli sielläkin aloitettiin itse asiassa F(utis)liigana ;)
 
Viestejä
1,028
Tämä ei ole kannanotto salibandyyn, mutta muistutus: kun jalkapalllossa liiga korvasi SM-sarjan 1990, pelattiin nimellä Futisliiga. Kaudesta 1992 alkaen on pelattu Veikkausliigaa pääsponsorin mukaisesti. Eli sielläkin aloitettiin itse asiassa F(utis)liigana ;)

Juu, tiedän. :) Mutta Veikkausliiga on hyvä esimerkki siitä, miten hyvin yritysnimi voi toimia lajibrändissä. Tai en ainakaan muista nähneeni, että Futisliigaa tai SM-sarjaa olisi kaivattu takaisin.
 
Viestejä
207
Veikkausliiga on poikkeus, siinäkin on myös oma riskinsä kun sponsorin oma toiminta muuttuu kyseenalaiseksi vuosien mukana kuten nyt Veikkaukselle on käynyt. Lähtisikö futisliigan johto hakemaan nyt tänä päivänä Veikkausta nimi- sponssiksi?
 
Viestejä
856
Minusta oli oikein, ettei liigan nimeä myyty millekään sponsorille. Se on kuin kusisi omiin housuihin. Hetken lämmittää, mutta lopulta tulee kylmempi. Siinä käy helposti niin, että sponsori vetäytyy muutaman vuoden kuluttua ja taas olisi aloitettava brändin rakentaminen alusta uuden nimen kanssa. Summan pitäisi olla erittäin merkittävä, salibandyn osalta suorastaan mahdottoman iso, että tämä riski kannattaisi ottaa. Ymmärrän paljon paremmin turnauksen, hallin tai kentän nimen myymisen, sillä sen nimen vaihtuminen ei ole niin suuri asia.

Brändiä tukevia pakollisia vaatimuksia tulisi olla mahdollista edellyttää liigaseuroilta. Jonkinlainen liigalisenssi tai vastaava kuten lätkässäkin. Seuralle seuraamuksia, jos ei toimi ohjeiden mukaan. Liiga ei voi mitenkään kehittyä tunnetuksi brändiksi, jos joku/jotkut seurat voivat nakertaa brändiä sooloilemalla oman halunsa mukaan.

Surkuhupaisaa, että Nurminen ja Vesterbacka puhuvat ristiin Tallinnan otteluista.
 
Viestejä
8,428
pakollisia vaatimuksia tulisi olla mahdollista edellyttää liigaseuroilta. Jonkinlainen liigalisenssi tai vastaava kuten lätkässäkin. Seuralle seuraamuksia, jos ei toimi ohjeiden mukaan.

Ai niinkuin esim. että Mosahallit ja Sipoon Areenat helvettiin ja tilalle Energia Areenoita ja Nikkilän halleja?
 
Viestejä
856
Ai niinkuin esim. että Mosahallit ja Sipoon Areenat helvettiin ja tilalle Energia Areenoita ja Nikkilän halleja?
Tältä osin luottaisin pitkälti seuroihin, että ne tietävät mikä on niille parasta. Pidemmällä tähtäimellä toki olosuhteita on kehitettävä. Brändi rakentuu useista pienistä palikoista. Halli sinänsä ei ole tärkein juttu vaan se mitä siellä tapahtuu ja miltä ottelutapahtuma näyttää. Haetaan katsojalle sitä elämystä. Pienemmälle porukalle jo pelkkä Mosahalli itsessään on elämys, mutta nopeasti siellä tulevat seinät vastaan eikä ottelutapahtumaa pysty niissä olosuhteissa viemää 2020-luvulle. Sipoon areenoille tuskin tulee tarvetta palata.
 
Viestejä
8,428
Ei Arto Energia Areenassa itsessään ole mitään vikaa, varmasti puitteiltaan paras halli liigassa. Yleisömäärä sitten ihan eri juttu.

Siis vika on lähinnä siinä, että siellä pelaa aivan väärä joukkue. Jos siellä pelaava joukkue olisi SB Vantaa, niin silloin näyttäisi hyvältä.

(Ja joo, SB Vantaan taso tänään on mitä on, mutta se nyt menee ohi aiheen)
 
Viestejä
856
Niin, tämä pitää paikkaansa jos ei osaa muuten toimia kun kusta housuihin.

Edelleenkin sanon sen, että kyllä liigalle olisi raha kelvannut jos ei olisi tarjottu jonkun toimesta: enkä puhu mistään miljoonista mitä kansallinen futis saa - huomattavasti pienempi summa olisi kelvannut. ...eritoten tässä taloustilanteessa.

No onneksi tässä osattiin.

Minä en myisi liigan nimeä edes miljoonasta. Onko missään maailman tai edes kansallisesti merkittävämmässä liigassa tai urheilutapahtumassa myyty varsinaista nimeä? Olympic games, FIFA World Cup, Copa America, NFL, MLB, NBA, NHL, Tour de France, Vasaloppet, Jukolan viesti, Sulkavan suursoudut, Kuninkuusravit... Olisiko näistä sarjoista tai tapahtumista tullut koskaan mitään, jos nimi olisi uhrattu kaupallisuudelle? Toki nimeen voidaan yhdistää melko kiinteästikin joku kaupallinen toimija kuten Coca-Cola futiksen MM-kisoihin. Veikkausliiga on ovelan kaksitahoinen nimi. Jalkapallo-otteluthan olivat alkuperäinen veikkauskohde.

Olin aikoinaan eräässä toisessa lajissa yhden seuran johtokunnassa. Seura oli suomen ja maailman kärkeä omassa lajissaan. Ja on edelleenkin tunnettu nimi, kenties brändikin. Seuran miesjoukkueen manageri oli solmimassa sellaista yhteistyösopimusta valtakunnallisen suuryrityksen kanssa, että sillä summalla olisi pyörittänyt koko seuran toimintaa yli vuoden. Diili olisi vaatinut seuran nimen vaihtamista. Lisäksi manageri lupasi lopettaa ja vaihtaa seuraa mikäli diili ei kelpaisi. Ja seuran talouskaan ei ollut kummoisessa tilassa. Kiivaiden keskustelujen jälkeen päätimme olla vaihtamatta seuran nimeä. Se olisi enemmistölle tuntunut huoraamiselta, koska seura oli perinteikäs. Koimme että kaikki aikaisempi menestys ja edellisten sukupolvien työ olisi huuhdottu vessan pöntöstä alas nimenvaihdospäätöksellä. Olen edelleen ylpeä päätöksestä ja melko varma, että seuraa ei olisi enää olemassa, jos olisimme silloin suostuneet nimen myymiseen.

Kommentoinette, että kertomallani ei ole mitään yhtymäkohtaa salibandyliigan nimen myymisen kanssa. Minusta on. Miettikää sitä.
 
Viestejä
1,028
No onneksi tässä osattiin.

Minä en myisi liigan nimeä edes miljoonasta. Onko missään maailman tai edes kansallisesti merkittävämmässä liigassa tai urheilutapahtumassa myyty varsinaista nimeä? Olympic games, FIFA World Cup, Copa America, NFL, MLB, NBA, NHL, Tour de France, Vasaloppet, Jukolan viesti, Sulkavan suursoudut, Kuninkuusravit... Olisiko näistä sarjoista tai tapahtumista tullut koskaan mitään, jos nimi olisi uhrattu kaupallisuudelle? Toki nimeen voidaan yhdistää melko kiinteästikin joku kaupallinen toimija kuten Coca-Cola futiksen MM-kisoihin. Veikkausliiga on ovelan kaksitahoinen nimi. Jalkapallo-otteluthan olivat alkuperäinen veikkauskohde.
---

Tavallisempaa taitaa tosiaan olla yhdistää sponsori nimeen, kuten Serie A TIM tai LaLiga Santander. Liga BBVA ei tainnut olla suuri menestys nimen kannalta.
 
Viestejä
1,103
Tavallisempaa taitaa tosiaan olla yhdistää sponsori nimeen, kuten Serie A TIM tai LaLiga Santander. Liga BBVA ei tainnut olla suuri menestys nimen kannalta.
Barclays Premier League vielä jonoon. Noista kaikista puhutaan yleiskielessä ilman sponsorin nimeä, mutta silti liigat saavat aika railakkaat summat sponsorilta. Sählyliigassa olisi voinut olla vastaava esim. Hartwall Salibandyliiga.
 
Viestejä
752
Ranskan jalkapalloliiga on myös Ligue 1 Conforama. Onhan salibandyssakin TEHO Sport Suomen cup, josta yleisesti käytetään vain Suomen cup nimeä. Ei nyt toki merkittävä sarja ole, mutta on tälläinen nimen myynti jo suomalaisessa salibandyssa tehty.
 
Viestejä
8,428
Ja sitten kun mennään seurajalkapallossa aivan absoluuttiselle huipulle, niin olihan meillä myös Toyota Cup.
 
Viestejä
1,046
Onhan tässä lajissa jo yksi ”brändi” myyty kaupalliselle toimijalle eli TEHO Sport Suomen Cup. Se ”tuote” nyt ei vaan tunnu kiinnostavan edes lajiväkeä ja aika harva muistaa, että nimessä on tuo sponsori mukana.

Tämän esimerkin osalta lienee samantekevää onko se TEHO siinä nimessä mukana vai ei. Ensin pitäisi saada se itse tuote kiinnostavammaksi. Ja sama tietty pätee Fliigaankin.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1,046
Onko muuten jossain selitetty miksi pelejä halutaan pelattavaksi Tallinnaan? Ymmärsin Suomen Cupin finaalit yksittäisenä kuriositeettina mutta mitä F-liiga sieltä varsinaisesti hakee? Markkina on kooltaan pieni ja kasvupotentiaali varsin ohut. Avainta Aasian markkinoille sieltä ei ainakaan löydy.

Saadaan siis kohtuukustannuksilla raksi ruutuun, että ollaan selkeästi kansainvälisempiä?
 
Viestejä
8,428
Onko muuten jossain selitetty miksi pelejä halutaan pelattavaksi Tallinnaan? Ymmärsin Suomen Cupin finaalit yksittäisenä kuriositeettina mutta mitä F-liiga sieltä varsinaisesti hakee? Markkina on kooltaan pieni ja kasvupotentiaali varsin ohut. Avainta Aasian markkinoille sieltä ei ainakaan löydy.

Saadaan siis kohtuukustannuksilla raksi ruutuun, että ollaan selkeästi kansainvälisempiä?

Enemmän minä tuossa ymmärrän IFF:n logiikan, kun onhan se Viron markkinoille hyvä asia. Salibandyliiga siitä tuskin älyttömästi kostuu. Tai no jos sieltä ison TV-sopimuksen saa, niin silloin ehkä. Todennäköisyys ja aikataulu ovat sitten ihan toinen juttu.
 
Viestejä
507
Onhan tässä lajissa jo yksi ”brändi” myyty kaupalliselle toimijalle eli TEHO Sport Suomen Cup. Se ”tuote” nyt ei vaan tunnu kiinnostavan edes lajiväkeä ja aika harva muistaa, että nimessä on tuo sponsori mukana.

Tämän esimerkin osalta lienee samantekevää onko se TEHO siinä nimessä mukana vai ei. Ensin pitäisi saada se itse tuote kiinnostavammaksi. Ja sama tietty pätee Fliigaankin.

Eikö ole päivänselvää, että joku TEHO tai Tupla olisivat nimisponsoreina aivan erilaisia kuin Veikkaus jonka toiminta kasvaa paitsi fyysisen näkyvyyden niin myös liiketoiminnan muodossa sen mukaan miten Veikkausliiga tuotteena on tapetilla, millaiset katsomäärät, millainen hype? Vai meinaatteko, että porukat alkaa kaksin käsin mättämään suklaapatukoita naamariin jos Salibandyliiga nimellä Tuplaliiga nostaa suosiotaan?
 
Viestejä
1,516
Ehkäpä isoin synergia löytyisi tyyliin F-liigan ollessa Fazer-liiga; Fazer-tuoteperheen iso hieno tuotevalikoima linkittyisi meidän lajin hyvään imagoon joka leikkaa läpi Suomen ja läpi kaikkien kohderyhmien.
Yksittäisen tuotteen linkittäminen F-liigaan on mielestäni haastavampaa... ehkä, tai todennäköisesti, olen väärässä 😂
 
Viestejä
361
Tämä koko brändiuudistus näyttää jonkun markkinointiopiskelijan harjoitustyöltä. Toivottavasti oli edes helvetin kallis.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös