Niin, tämä pitää paikkaansa jos ei osaa muuten toimia kun kusta housuihin.
Edelleenkin sanon sen, että kyllä liigalle olisi raha kelvannut jos ei olisi tarjottu jonkun toimesta: enkä puhu mistään miljoonista mitä kansallinen futis saa - huomattavasti pienempi summa olisi kelvannut. ...eritoten tässä taloustilanteessa.
No onneksi tässä osattiin.
Minä en myisi liigan nimeä edes miljoonasta. Onko missään maailman tai edes kansallisesti merkittävämmässä liigassa tai urheilutapahtumassa myyty varsinaista nimeä? Olympic games, FIFA World Cup, Copa America, NFL, MLB, NBA, NHL, Tour de France, Vasaloppet, Jukolan viesti, Sulkavan suursoudut, Kuninkuusravit... Olisiko näistä sarjoista tai tapahtumista tullut koskaan mitään, jos nimi olisi uhrattu kaupallisuudelle? Toki nimeen voidaan yhdistää melko kiinteästikin joku kaupallinen toimija kuten Coca-Cola futiksen MM-kisoihin. Veikkausliiga on ovelan kaksitahoinen nimi. Jalkapallo-otteluthan olivat alkuperäinen veikkauskohde.
Olin aikoinaan eräässä toisessa lajissa yhden seuran johtokunnassa. Seura oli suomen ja maailman kärkeä omassa lajissaan. Ja on edelleenkin tunnettu nimi, kenties brändikin. Seuran miesjoukkueen manageri oli solmimassa sellaista yhteistyösopimusta valtakunnallisen suuryrityksen kanssa, että sillä summalla olisi pyörittänyt koko seuran toimintaa yli vuoden. Diili olisi vaatinut seuran nimen vaihtamista. Lisäksi manageri lupasi lopettaa ja vaihtaa seuraa mikäli diili ei kelpaisi. Ja seuran talouskaan ei ollut kummoisessa tilassa. Kiivaiden keskustelujen jälkeen päätimme olla vaihtamatta seuran nimeä. Se olisi enemmistölle tuntunut huoraamiselta, koska seura oli perinteikäs. Koimme että kaikki aikaisempi menestys ja edellisten sukupolvien työ olisi huuhdottu vessan pöntöstä alas nimenvaihdospäätöksellä. Olen edelleen ylpeä päätöksestä ja melko varma, että seuraa ei olisi enää olemassa, jos olisimme silloin suostuneet nimen myymiseen.
Kommentoinette, että kertomallani ei ole mitään yhtymäkohtaa salibandyliigan nimen myymisen kanssa. Minusta on. Miettikää sitä.