Pääkallo.fi

Liigan brändiuudistus

Sen lisäksi että on takaperoinen ajatus tähdätä kansainvälisille markkinoille vaikka kotimainenkaan tuote ei ole vielä täydessä kuosissa, on myös mietittävä että löytyvätkö maailman tai edes Aasian potentiaalisimmat säbämarkkinat juuri Kiinasta. Eikö olisi loogisempaa suunnata Intiaan, jossa on vahva maahockeytraditio?
 
Viestejä
22
Tiiran artikkeli osuu kyllä ytimeen. Itse näen tässä koko projektissa monta asiaa, joilla ei ole paljoakaan tekemistä lajin kanssa, vaan ihmisten eriväristen lasien kanssa. Passo Peltolaan on varmasti tehnyt vaikutuksen Aasian vierailusta saatu kokemus innostuksesta ja vastaanotosta. Vesterbacka ajattelee kaikessa Kiinaa seuraavana maailman supermahtina. Ja kun kaikki pomot ylipäätään ovat nähneet lajin jäävän kotimaassa niin kovan kilpailun jalkoihin, että kasvu on luonnollista yrittää hakea rajojen ulkopuolelta, niin silloin tuollaiset yksittäiset kokemukset nousevat arvoon arvaamattomaan. Vaikka esim. Peltolalla ei ole mitään kokemusta aiheesta ja Vesterbackankin kokemuksen voi tiivistää siihen, että oli peli, meni peli. Ei sitäkään kansainvälistä huippubrändiä onnistunu tekemään kestäväksi, vaikka kaikki pelimerkit oli pelattu voittoa varten. Ei oo Roviosta jäljellä ku savu raunioissa.

Harmi siis, että näissä työryhmissä istuu näitä "kokemusasiantuntijoita" ja itsensä ties miksi ylipapeiksi nimenneitä kakkosmaalivahteja ja niissä käytetään tuollaisia Republicin kaltaisia yleisviestintätoimistoja. Kellään tän prokkiksen päähenkilöillä ei ole yhtään ainoaa tuntia kokemusta tällaisen sarjan kansainvälistämisestä tai laajentamisesta. Jos olisi, ei nimi varmasti olisi fliiga, eikä ilme olisi geneerinen amatöörisuoritus ihmeellisine haukkakilpineen.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
164
Kriitikon rooli on helppoa kun heinän teko.
Tiiran kirjoituksessa voi olla kohtia jotka ovat aidosti onnistuneita kysymyksiä, tosin en löytänyt niitä vielä.
”En halua tällä jutulla lytätä kansainvälisyyttä tai sen merkitystä” mutta kuitenkin dissasit brändityöryhmän tekemiset täysin ilman että olisit esittänyt omaa vaihtoehtoa.
 
Viestejä
273
Kriitikon rooli on helppoa kun heinän teko.
Tiiran kirjoituksessa voi olla kohtia jotka ovat aidosti onnistuneita kysymyksiä, tosin en löytänyt niitä vielä.
”En halua tällä jutulla lytätä kansainvälisyyttä tai sen merkitystä” mutta kuitenkin dissasit brändityöryhmän tekemiset täysin ilman että olisit esittänyt omaa vaihtoehtoa.
Oletko lukenut paljonkin levy- tai elokuva-arvosteluja, joissa kriitikko tekee oman, vaihtoehtoisen teoksen? :D
 
Viestejä
22
Kriitikon rooli on helppoa kun heinän teko.
Tiiran kirjoituksessa voi olla kohtia jotka ovat aidosti onnistuneita kysymyksiä, tosin en löytänyt niitä vielä.
”En halua tällä jutulla lytätä kansainvälisyyttä tai sen merkitystä” mutta kuitenkin dissasit brändityöryhmän tekemiset täysin ilman että olisit esittänyt omaa vaihtoehtoa.
Arvaa mikä olisi vielä helpompaa? Vastata kriitikoille. Ja mikä sitäkin helpompaa? Se, että olisi mietitty nuo asiat jo ennen kuin tehtiin tuo tekele, ettei kritiikkiä tarvitsisi kuulla. Tässä ei ole kyse edes mistään suuresta taiteellisesta ponnistelusta, ihan vaan markkinoinnista. Jota nyt sattui tekemään joukko kokemattomia. Ikävä, jos siinä ei mietitty yhtään tarkemmin, että miten kritiikkiin vastataan. Taisi olla vain se "karavaani kulkee"-metodi käytössä, jossa kaikkeen kritiikkiin suhtaudutaan noin.
 
Viestejä
215
Jos liigan keskiarvo katsojamäärillä on kasvanut n. 100 katsojaa kymmenessä vuodessa ja on alle 700 (!!!) niin voidaan aivan suoralta kädeltä unohtaa seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi kansainvälistyminen mitä tulee ähvä-liigaan.
 
Viestejä
273
Tämä vertailu ontuu. Ei mielipidekirjoitusta voi verrata levy- tai elokuva-arvosteluun. Sinällään Tiiran kirjoitus oli kyllä mielestäni onnistunut.
Ei mielestäni, mutta toki se oli kärjistys. Ei kritiikin tarkoitus ole esittää vaihtoehtoisia toteutustapoja, vaan tuoda esille muun muassa hyviä tai huonoja puolia kritiikin kohteesta. Muutenhan liigan uudistus olisi voitu tilata suoraan Pääkallon toimitukselta.

Tiiran kirjoitus oli oikein hyvä.
 
Ei kritiikin tarkoitus ole esittää vaihtoehtoisia toteutustapoja, vaan tuoda esille muun muassa hyviä tai huonoja puolia kritiikin kohteesta. Muutenhan liigan uudistus olisi voitu tilata suoraan Pääkallon toimitukselta.

Tiiran kirjoitus oli oikein hyvä.
En ole kanssasi varsinaisesti eri mieltä. Mutta mielipidekirjoituksessa on suurempi vapaus nostaa esille vaihtoehtoisia skenaarioita kuin levy- tai elokuva-arvioissa. Velvoitetta ratkaista käsittelyssä olevaa asiaa ei toki ole.
 
Liigan kansainvälistymiskeskusteluun vielä uusi kulma. Otetaan oikein kunnolla ilo irti ääkkösistä ja laitetaan liigalle nimeksi VÄÄRÄT JÄÄRÄT, ÄPÄRÄT, RÄÄKKÄÄVÄT KÄÄRYLETTÄ.

Ja slogan olisi Get yourself big floorballs! Finnish from start to finish.
 
Viestejä
234
Kuunneltuani KalloCastin pääsin tähän brändiuudistukseen paremmin sisälle. Kyseessä on kansainvälistymispyrkimys. Luultavasti saadaan tänne pari ruotsalaispelaajaa, kun seurat meren länsipuolelta lähettävät pelaajiaan Svenska Superliganista farm- eli F-liigaan.
 
Viestejä
215
Voi apua tuota Firma-liigan vision määrää... ei kyllä osu jalat maahan. Posina tosin väittämä ettei mainostoimiston konsultit rahastaneet kuusinumeroista summaa😂
 
Viestejä
419
EDIT: Viitaten tähän kirjoitukseen: Miksi nimeä ei myyty sponsorille, Kimmo Nurminen? Toimitusjohtaja vastasi 14 kysymykseen F-liigasta kommentteja alla:

Nyt hyssyttelystä asiaan:

Kimmo Nurminen sanoi:
– Pilke silmäkulmassa: nyt kyllä aidosti breikattiin, jos niin voi sanoa. Kun tullaan ulos asiasisällöllä, joka herättää tunteita puolesta ja vastaan, on onnistuttu. Emme lähteneet tietoisesti hakemaan tiettyä vastaanottoa, mutta olen positiivisesti yllättänyt, miten paljon se on puhututtanut.
Eli tapahtui kuten pelkäsinkin, että tämä oli sisäpiirin höhöttelyä jossa lähtökohtana on nämä lapselliset breikattiin ja pääasia, että puhutaan aspektit. Varsinkin kun perusteluna puhuttiin, että "emme hakeneet tietoisesti tiettyä vastaanottoa" - mitä tuokin voisi muuta tarkoittaa käytännössä? Ei haettu edes positiivista tai raikasta vastaanottoa? Pidettiin sormet ristissä ja toivottiin parasta?

Kimmo Nurminen sanoi:
– Se oli yhtenä vaihtoehtona muiden joukossa, mutta Salibandyliigan kaupallinen arvo oli loppujen lopuksi aika vähäinen. Kun lähdemme kaupallistamaan liigan nimeä, siinä olisi hyvä olla brändiarvoa mukana. Kenties muutaman vuoden päästä logosta voisi jopa pudottaa liiga-sanan pois.
Totuus tuli ensimmäisen lauseen osalta, ja muu on selittelyä. Piste. Jossain on menty pieleen, ettei tätä tulevaisuuden visiota olla saatu kaupattua kellekään: ei kansalliselle eikä kansainväliselle kumppanille.

Kimmo Nurminen sanoi:
– Kun lähtee luomaan ja brändäämään liigaa uudelleen, se ei ole kestävällä pohjalla, jos se luodaan jonkin kaupallisen yrityksen päälle. Jos brändäisimme liigan kaupallisen toimijan nimiin, silloin ei brändättäisi liigaa, vaan sitä kaupallista yritystä.
Mitä minä just luin?!?

Kimmo Nurminen sanoi:
– Laskun maksoi F-liiga eli SSBL Salibandy Oy. Summa on tietysti sopimussalaisuus. Viisi numeroa riittää, tämän enempää en kommentoi. Se on normaali käytäntö.

– Haluan katkoa siipiä huhuilta, kun puhutaan valtavista summista. On selvä, että tämä on merkittävä investointi, mutta ei tässä ole mitään ihmeellistä sen summan määräytymisen taustalla.
No siinä mielessä voidaan puhua valtavasta summasta, jos sijoitettu summa on viisinumeroinen firman liikevaihdon pyörivän kuusinumeroisen luvun varassa, josta sitten vielä poistuu merkittävät tulonlähteet kuten maaottelutapahtumat ja maajoukkueen sopimusten osuus.

Ei sen puoleen, minun mielestä tästä pitäisi puhua nimenomaan merkittävänä investointina kaikkien osa-alueiden osalta.

Kimmo Nurminen sanoi:
– Seurat lähtevät tekemään F-liigaa näkyväksi. Ei sitä tee kukaan ihminen yksin, vaan 30 joukkueen seuraorganisaatiot. Ei tämä ole tarina, joka annetaan ylhäältä alaspäin. Me kaikki tehdään brändiä näkyväksi ja eläväksi.
Toki näinkin, mutta brändin kannalta tärkeintä olisi, että ylhäältä annettaisi tietyt raamit minkä sisällä seurojen tulisi toimia, jotta brändin näkyvyys olisi johdonmukaista ja ennen kaikkea yhtenäistä. Näin ei olla tehty edes perustasolla - ei edes pelaajat itsekään tiedä miten promotoida brändiä oikealla tavalla.

Kimmo Nurminen sanoi:
– Edellytys on hyvä termi. Pakonomaisena vaatimuksena mitään ei voida esittää, se ei tuo parasta lopputulosta.
Edelleen korostan edellistä kommenttiani, niin tiettyjen asioiden pitäisi olla "pakollisina vaatimuksina", jotta brändillä olisi selkeä ja yhtenäinen ilme. Jos katsotaan muita liigojen tai yrityksiä, niin suurin osa on jopa vainoharhaisen tarkkoja brändinsä, tavara-tuotemerkkinsä suhteen ja miten sitä käytetään eri tilanteissa. Brändin idea, kun on nimenomaan siinä, että katsoja / kuluttaja tietää tästä tarkkaan mistä siinä on kyse. Esimerkkinä vaikka Mestarien Liiga-hymni yms, joka bränditunnettavuuden lisäksi, luo tilaisuudelle sen arvoisen arvokkuuden.

Kimmo Nurminen sanoi:
– Liigan markkinayhteistyösopimuksissa huomioidaan miehet ja naiset tasavertaisemmin. Tuotamme sisältöä yhtä lailla naisille ja miehille. Tällaista asetelmaa ei ole ennen ollut.
Tästä posia. Oikein toteutettuna tämä erottaisi salibandyn muista valtalajeista.

Kimmo Nurminen sanoi:
Liigan hallituksen jäsen Peter Vesterbacka sanoi, että ”ensi kaudella kaikki joukkueet tulevat pelaamaan Tallinnassa vähintään yhden matsin”. Montako ottelua Tallinnassa pelataan kaudella 2020-21?

– Lähtökohta on, että tulevalla F-liigakaudella vähintään yksi miesten ja yksi naisten ottelu pelataan Tallinnassa, mutta määrää ei ole vielä päätetty. Otteluohjelmaa rakennetaan parasta aikaa.
Tässä jo ensimmäinen ristiriita kommunikoinnissa... ! Toinen puhuu toista ja toinen toista. Tai sitten pitäisi vapaasti tulkita asiat kuten "ensi kaudella" ja "kaikki joukkueet".

Kimmo Nurminen sanoi:
Millaisilla konkreettisilla mittareilla F-liigan onnistumista mitataan esimerkiksi yhden, kolmen ja viiden vuoden päästä?

– F-liigassa pelaavien seurojen yhteenlasketun liikevaihdon pitää nousta.
– Sosiaalisen median tavoittavuus on yksi mittari.
– Yksi onnistumista mittaava tekijä on, monessako maassa F-liigaa seurataan.
Tässäkö ne konkreettiset mittarit on?!?
 
Viimeksi muokattu:

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
2,396
Kommentit lainattu täältä:

Nyt hyssyttelystä asiaan:



Eli tapahtui kuten pelkäsinkin, että tämä oli sisäpiirin höhöttelyä jossa lähtökohtana on nämä lapselliset breikattiin ja pääasia, että puhutaan aspektit. Varsinkin kun perusteluna puhuttiin, että "emme hakeneet tietoisesti tiettyä vastaanottoa" - mitä tuokin voisi muuta tarkoittaa käytännössä? Ei haettu edes positiivista tai raikasta vastaanottoa? Pidetään sormet ristissä ja toivottiin parasta?



Totuus tuli ensimmäisen lauseen osalta, ja muu on selittelyä. Piste. Jossain on menty pieleen, ettei tätä tulevaisuuden visiota olla saatu kaupattua kellekään.



No siinä mielessä voidaan puhua valtavasta summasta, jos sijoitettu summa on viisinumeroinen firman liikevaihdon pyörivän kuusinumeroisen luvun varassa, josta sitten vielä poistuu merkittävät tulonlähteet kuten maaottelutapahtumat ja maajoukkueen sopimusten osuus.

Ei sen puoleen, minun mielestä tästä pitäisi puhua nimenomaan merkittävänä investointina kaikkien osa-alueiden osalta.



Toki näinkin, mutta brändin kannalta tärkeintä olisi, että ylhäältä annettaisi tietyt raamit minkä sisällä seurojen tulisi toimia, jotta brändin näkyvyys olisi johdonmukaista ja ennen kaikkea yhtenäistä. Näin ei olla tehty edes perustasolla - ei edes pelaajat itsekään tiedä miten promotoida brändiä oikealla tavalla.



Edelleen korostan edellistä kommenttiani, niin tiettyjen asioiden pitäisi olla "pakollisina vaatimuksina", jotta brändillä olisi selkeä ja yhtenäinen ilme.



Tästä posia. Oikein toteutettuna tämä erottaisi salibandyn muista valtalajeista.



Tässä jo ensimmäinen ristiriita kommunikoinnissa... ! Toinen puhuu toista ja toinen toista. Tai sitten pitäisi vapaasti tulkita asiat kuten "ensi kaudella" ja "kaikki joukkueet".



Tässäkö ne mittarit on?!?
 
Viestejä
273
"– Kun lähtee luomaan ja brändäämään liigaa uudelleen, se ei ole kestävällä pohjalla, jos se luodaan jonkin kaupallisen yrityksen päälle. Jos brändäisimme liigan kaupallisen toimijan nimiin, silloin ei brändättäisi liigaa, vaan sitä kaupallista yritystä."

Mielenkiintoinen näkökulma, kun ottaa huomioon Veikkausliigan.
 
Viestejä
94
"– Kun lähtee luomaan ja brändäämään liigaa uudelleen, se ei ole kestävällä pohjalla, jos se luodaan jonkin kaupallisen yrityksen päälle. Jos brändäisimme liigan kaupallisen toimijan nimiin, silloin ei brändättäisi liigaa, vaan sitä kaupallista yritystä."

Mielenkiintoinen näkökulma, kun ottaa huomioon Veikkausliigan.
Tämä ei ole kannanotto salibandyyn, mutta muistutus: kun jalkapalllossa liiga korvasi SM-sarjan 1990, pelattiin nimellä Futisliiga. Kaudesta 1992 alkaen on pelattu Veikkausliigaa pääsponsorin mukaisesti. Eli sielläkin aloitettiin itse asiassa F(utis)liigana ;)
 
Viestejä
273
Tämä ei ole kannanotto salibandyyn, mutta muistutus: kun jalkapalllossa liiga korvasi SM-sarjan 1990, pelattiin nimellä Futisliiga. Kaudesta 1992 alkaen on pelattu Veikkausliigaa pääsponsorin mukaisesti. Eli sielläkin aloitettiin itse asiassa F(utis)liigana ;)
Juu, tiedän. :) Mutta Veikkausliiga on hyvä esimerkki siitä, miten hyvin yritysnimi voi toimia lajibrändissä. Tai en ainakaan muista nähneeni, että Futisliigaa tai SM-sarjaa olisi kaivattu takaisin.
 
Viestejä
164
Veikkausliiga on poikkeus, siinäkin on myös oma riskinsä kun sponsorin oma toiminta muuttuu kyseenalaiseksi vuosien mukana kuten nyt Veikkaukselle on käynyt. Lähtisikö futisliigan johto hakemaan nyt tänä päivänä Veikkausta nimi- sponssiksi?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös