Pääkallo.fi

Naisten MM-kisat Neuchatelissa 7.-15.12. 2019

Viestejä
139
Onkohan Holmbergin siskokset omasta tahdosta sivussa majuhommista? Pystyvät Suomen kentät pistämään melkoiseksi hösseliksi ja varsinkin rightin puolen Holmbergin veto on niin tajuton, etten ikimaailmassa jättäisi sitä käyttämättä.
 
Viestejä
8
Tämähän on itsestäänselvää että kaikki jutut mitä liitto itse tuottaa on heidän etujensa mukaista.
Salibandyn painoarvo mediassa on täysin mitätön eikä ketään kiinnosta lajiliiton toiminta. Toistahan on vaikkapa Palloliiton, Jääkiekkoliiton tai Hiihtoliiton osalta. Johtajien palkat tuodaan julkisiksi ja resurssien käyttöä tonkii toimittajat ihan työkseen.
Tässä vaiheessa Pääkallon tutkivan journalismin osasto on rajattuine resursseineen ison kakun päällä.
Mitä on aidosti maajoukkueiden prosessien taustalla? Paljonko liitto tienaa tai miten rahavirrat ylipäätään ohjautuvat Eerikkilän yhteistyössä? Sidonnaisuudet päättävässä asemassa olevien ja palvelujen toimittajien välillä?
Ei liity nyt enää tämän keskustelun otsikkoon, anteeksi.
 
Viestejä
538
Ymmärrän mitä kirjoitit, mutta itse olen eri mieltä. Minun mielestä ei voida yhtään MM-kisaa pitää välikisoina / välietappina. Jos näin on, niin sitten ollaan päinvastoin - alennettu vaatimustasoa.

En tiedä mistä/keneltä tuo ajatus "välikisoista" on lähtöisin, mutta tuskinpa niin esim. joukkueen tai liiton puolesta kukaan on ajatellut. Enkä ajattele myöskään itse niin.

Tarkoitin itse edellä sitä, että joukkueen pelaamisesta oli havaittavissa tiettyjä elementtejä Salibandyliiton valmennuslinjasta, joita joukkue pyrki myös toteuttamaan. Toteuttaminen jäi kuitenkin monilta osin puolitiehen, sillä pelaaminen ei näyttänyt tulevan pelaajien selkärangasta, tai heillä ei ollut valmiuksia sen toteuttamiseen. Esim. Sveitsiä vastaan joukkue pyrki luomaan määrällisiä / laadullisia ylivoimia ajamalla kahta pelaajaa ajoissa syvälle, mutta osalla hyökkääjistä oli vaikeuksia hahmottaa sitä, milloin mennä ja milloin ei, ja välillä sinne karattiin liian ajoissa, kun palloa ei vielä selkeästi oltu edes voitettu omalle joukkueelle. Näistä Sveitsi pääsi myös rokottamaan. Välillä tuon ajatuksen toteuttaminen kaatui puolestaan yksinkertaisesti siihen, ettei alakolmikon tekninen suorittaminen riittänyt siihen, että pallo olisi saatu pelattua laadukkaasti hyökkäysalueelle luotuun ylivoimatilanteeseen. Pelaajat eivät siis mielestäni vielä pystyneet toteuttamaan pelitapaa riittävän menestyksekkäästi,jonka myötä pelillinen prosessi näytti keskeneräiseltä. Ei varmastikaan ollut etukäteen tiedostettu asia, mutta siltä se pelejä seuratessa omasta mielestäni näytti.
 
Olikohan tämä seurauksena sen jälkeen, kun haukkui muutamaa pelaajaa muiden pelaajien kuullen ja finaaliin lähdettiin aika rapsakoin fiiliksin :D
Tarkennuksena, ettei tehdä vääriä tulkintoja: Spekuloin eri vaihtoehdoilla. Minulla ei ole mitään tietoa ovatko mainitsemani pelaajat kieltäytyneet joukkueesta tai olisivatko he halunneet mukaan.
 
Tuossa allahan se on epäsuorasti sanottu:

Kurrosen mukaan: Menivät tulevat MM-kisat sitten hyvin tai huonosti, työ on kesken ja sitä jatketaan tällä pelaajarungolla”, Kurronen toteaa. Jarkko Rantala toteaa, että "Vaikka joukkue on viime kisojen jälkeen uudistunut paljon, on tärkeintä nähdä prosessi, jossa on pohjustettu tulevaa kehitystä ja nostettu vaatimustasoa".

Ja konkreettisin osoitus "välikisa-ajattelusta" oli Kurrosen jatkosopimus, jossa liitto perusteli Kurrosen jatkosopimusta ennen kisoja yllä olevalla ja sillä että tämä on prosessi (lue: välikisat ilman tulosvastuuta), ja miten olisi eräreilua arvioida tulosta vain parin pelin otannalla (verrattuna kokonaisuuteen tai tuttavallisemmin termillä: prosessi).

Ja media sitten peilasi liiton puheita puhumalla opintomatkasta.

Välikisat ilman tulosvastuuta on nyt kertaalleen käyty. Sama poppoo samalla vastuuttomuudella puksuttaa seuraaviin kisoihin Rantalan tukemana. Muut saa neppailla palloa kotoisessa liigassa
 
Viestejä
70
Onneksi seuraaviin kisoihin on jo joukkue valittuna, niin prosessi voi hioa rauhassa timanttia, jolla suoriudutaan seuraavat kisat paremmin. Pelaajatkin tuntuvat tietävän olevansa kisakoneessa, niin pystyy rauhassa valmistautumaan kahden vuoden päähän. Arjen tekeminenkin paranee kotimaisissa sarjoissa, kun voidaan kollektiivisesti nostaa tasoa ja tukea tulevan kisajoukkueen pelaajien kehittymistä. No, aika näyttää minkä verran muille annetaan mahdollisuuksia nousta mukaan seuraavien kisojen joukkueeseen.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Classic
18.30
2.604.952.00
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös