Hep, erikoistilanteiden merkityksestä on kirjoitettu ja niiloiltu:
Juu tämä on tuttu teksti, mutta viittasinkin Sinua laajempaan kriittiseen keskusteluun aiheesta. Nythän tämä muutos meni sukkana sisään.
Hep, erikoistilanteiden merkityksestä on kirjoitettu ja niiloiltu:
ja baseball on menettämässä yleisöä, kun peli on yksinkertaisesti "liian pitkä seurattavaksi".
Lyhyempi peliaika olisi kustannustehokkaampaa kokonaisuudessaan sekä mahdollistaisi pienemmän rosterin käyttöä. Lisäksi pitää muistaa se, että salibandykin käy taistelua muiden vapaa-ajan muotojen kanssa niin lyhyempi tapahtuma-aika on pienempi ajallinen investointi loppukäyttäjälle / -kuluttajalle. Mutta minun punainen lanka on ollut siinä, että tämä tulisi tarjota yhtenä vaihtoehtona niihin ympäristöihin missä tämä toimisi, esim suomalainen huippusalibandy sekä MM-kisojen ratkaisupelit tulisi pelata 5v5 pelinä ja 3x20mins pelinä... toistaiseksi. Täältä löytyy minun pitempi kirjoitus tästä kokonaisuudesta.
Kuten jo tuossakin toin ilmi:
Onko siirtyminen 3x15min peliin Se Ratkaisu joka korjaa kaiken ja tarjoaa kaiken mitä mainitisin yllä: ei varmasti. Mutta olisiko se yhtenä vaihtoehtona monien joukossa? Siitä tulisi tehdä avoin ja reilu keskustelu jossa käsitellään laji niin kaupallisuuden kuin urheilullisuuden kautta. Mutta se, että sanoo "ehdottomasti ei" on yhtä naiivia kun väittää "ehdottomasti kyllä". Väitän, että lajiniilojenkin olisi kivempaa toimia parempien taloudenraamien puitteissa.
Peliaikamuutoksista tuli mieleen miten aikoinaan eurooppalaista koripalloa pelattiin 2 x 30 (=60) minuutin peliajalla kunnes se muuttui 4 x10 mins (=40) peliksi (NBA:ssa 4x12), lisäksi hyökkäysaikakin on muuttunut merkittävästi historian saatossa. Lisäksi lentopallokin muuttui siten, että jokaisesta tilanteesta tulee piste sen sijaan, että vain omasta syöttövuorosta sekä viides erä lyhentyi jotta peli saadaan nopeammin pelattua. Ja pesäkallokin muutti pelitapaansa normaalista 9 vuoronparin pelistä nykyiseen "kahteen jaksoon" sen vuoksi, että se on seksikkäämpi kohde veikattavaksi. Vastaavasti samaa keskustelua käytiin Jenkeissä jefun parissa jossa peliä on nopeutettu ja baseball on menettämässä yleisöä, kun peli on yksinkertaisesti "liian pitkä seurattavaksi". Jopa Kanadassa on ollut keskustelua siitä, että "onko jääkiekko-ottelut jo liian pitkiä" ja hyvässä muistissa on kansainvälisen jääkiekon sääntömuutokset ratkaisupelien jatkoaikojen suhteen yms. Nuo nyt ensimmäisenä tuli mieleen.
Lyhyempi peliaika olisi kustannustehokkaampaa kokonaisuudessaan sekä mahdollistaisi pienemmän rosterin käyttöä. Lisäksi pitää muistaa se, että salibandykin käy taistelua muiden vapaa-ajan muotojen kanssa niin lyhyempi tapahtuma-aika on pienempi ajallinen investointi loppukäyttäjälle / -kuluttajalle. Mutta minun punainen lanka on ollut siinä, että tämä tulisi tarjota yhtenä vaihtoehtona niihin ympäristöihin missä tämä toimisi, esim suomalainen huippusalibandy sekä MM-kisojen ratkaisupelit tulisi pelata 5v5 pelinä ja 3x20mins pelinä... toistaiseksi. Täältä löytyy minun pitempi kirjoitus tästä kokonaisuudesta.
Kuten jo tuossakin toin ilmi:
Onko siirtyminen 3x15min peliin Se Ratkaisu joka korjaa kaiken ja tarjoaa kaiken mitä mainitisin yllä: ei varmasti. Mutta olisiko se yhtenä vaihtoehtona monien joukossa? Siitä tulisi tehdä avoin ja reilu keskustelu jossa käsitellään laji niin kaupallisuuden kuin urheilullisuuden kautta. Mutta se, että sanoo "ehdottomasti ei" on yhtä naiivia kun väittää "ehdottomasti kyllä". Väitän, että lajiniilojenkin olisi kivempaa toimia parempien taloudenraamien puitteissa.
Peliaikamuutoksista tuli mieleen miten aikoinaan eurooppalaista koripalloa pelattiin 2 x 30 (=60) minuutin peliajalla kunnes se muuttui 4 x10 mins (=40) peliksi (NBA:ssa 4x12), lisäksi hyökkäysaikakin on muuttunut merkittävästi historian saatossa. Lisäksi lentopallokin muuttui siten, että jokaisesta tilanteesta tulee piste sen sijaan, että vain omasta syöttövuorosta sekä viides erä lyhentyi jotta peli saadaan nopeammin pelattua. Ja pesäkallokin muutti pelitapaansa normaalista 9 vuoronparin pelistä nykyiseen "kahteen jaksoon" sen vuoksi, että se on seksikkäämpi kohde veikattavaksi. Vastaavasti samaa keskustelua käytiin Jenkeissä jefun parissa jossa peliä on nopeutettu ja baseball on menettämässä yleisöä, kun peli on yksinkertaisesti "liian pitkä seurattavaksi". Jopa Kanadassa on ollut keskustelua siitä, että "onko jääkiekko-ottelut jo liian pitkiä" ja hyvässä muistissa on kansainvälisen jääkiekon sääntömuutokset ratkaisupelien jatkoaikojen suhteen yms. Nuo nyt ensimmäisenä tuli mieleen.
Vastaan tähän vähän myöhässä:
Kiitos tästä vastauksesta. Nämä ovat juuri niin asioita mitä tulisi selvittää... ja ennen kaikkea olla valmiina ja avoimia selvittämään.
Pitää muistaa, että tämä nykyinen 3x20mins mallihan ei perustu sen tarkempaan analyysiin, vaan pohjautuu enemmän perusteluun "koska jääkiekko". Joten tämän pohjalta en ole valmis antamaan mitään muuta painoarvoa, kun se että on olemassa "historiaa". Mutta tässäkin tapauksessa perustelun pitää olla kestävämpi kuin "näin ollaan aina tehty ja näin tulee aina tapahtua". Kuten jo aiemmin toin ilmi, niin moni muu palloilulaji on tehnyt ratkaisuja, niin minun mielestä vähintä mitä voi tehdä salibandyssa on tutkia asiaa ilman värilaseja. Aiheesta toiseen mutta muistan, kun joskus oli puhetta siitä, että haluttiin otteluja aikaistaa jotta lapsiperheet pääsisivät ajoissa kotia.
Ja maajoukkueen kapteenillakin näyttäisi olevan mielipide asiaan myös - hän on minua radikaalimpi kun puhuu muutoksesta liigaan:
p.s. Ja tosiaan IFF:n osalta peräänkuulutan nimenomaan sitä, että asiaa tarkastellaan globaalisti.
Noita asioita joita nostit ei voitane tutkia mitenkään aukottomasti ja loputtoman objektiivisesti, ja siksi uuden muodon pitäisi osoittautua muuten paremmaksi. Näin ei ole käynyt edes iffn testeissä, jotka liittyivät pelien sisältöön. Suomessa testattiin cupissa lyhyempää aikaa ja pelit kiinnosti vähemmän kuin normaalisti. Se antaa osviittaa myös taloudellisista saumoista, joskaan ei ole aukoton sekään.
Huomauttaisin kuitenkin että myös Liljelund ja Vuori ovat sanoneet, että peliajan lyhennys ei ratkaise lajin ongelmia. Voinemme odottaa, että heillä on tietoa jokseenkin meitä enemmän.
Tuolle "Suomen Cupin kokeilulle" voi antaa vain hieman enemmän kredibiliteettiä versus tuohon surkuhupaisaan World Games-kokeiluluun. Mutta vain hieman.
Välillä turhauttaa nykyajan nettikeskustelu, kun tuntuu että tärkeintä on vain se oma kommentointi... En ymmärrä yllä olevaa kommenttia, sillä minähän en ole näin koskaan, ikinä tai milloinkaan väittänyt sen olevan kultainen hanhi. Toki en ole myöskään väittänyt nykyisen mallinkaan olevan sellainen mihin ei tulisi koskea. Edelleenkin korostan sitä, että tämä käytössä oleva 3x20mins malli ei ole käynyt läpi mitään tieteellistä tai kaupallista lihamyllyä vaan on suht mielivaltaisesti valittu. Niin jos sitä puolustaa niin pitäisi yhtälailla kertoa miksi se olisi parempi kun 3x15, 2x 30, 4x10 tai muita vaihtoehtoja.
Salibandyn globaalius nyt on tällä haavaa lopulta Eurooppa, jos puhutaan kaupallisesta puolesta.
Kyllä... tällä hetkellä. Mutta siitä ollaan varmaan samaa mieltä, että kyllä meille lajina kelpaisi raha myös Euroopan ulkopuoleltakin.
Olen pahoillani jos koet, että keskustelu on "pyörinyt rinkiä" - kuulostaen negatiivissävytteiseltä. Toivottavasti olen väärässä tulkintani kanssa, sillä itse olen arvostanut sitä, että olen saanut enemmän selvää nimenomaan Sinun ajatuksistasi ja perusteluistasi mitä olet sitten tämän keskustelun myötä tuonut ilmi. Jos haluaisin myötäillä ja olla samaa mieltä kaikesta itseni kanssa niin siinä tapauksessa keskustelisin peilin kanssa.
Mielestäni ei. Sen sijaan lajissa tulisi osata nostaa esille enemmän näitä suorituksia jotka jäävät tehotilastoista pois. Vrt. futiksessa osataan katsoa paremmin tehojen taakse, olisiko sieltä kulttuurista jotain opittavaa?
Moni kakkossyöttö ansaitsisi syöttöpisteen, mutta jo yhdenkin syöttäjän löytämisessä oikein on sen verran usein haasteita tuomareilla ettei kakkossyöttöjen tilastointi liene realistista.
Olen samaa mieltä Pääkallon kanssa. Nyt valitetaan ettei majussa kierrätetä pelaajia tarpeeksi, EM-kisat antaa mahdollisuuden ajaa uusia pelaajia paremmin sisään kansainvälisiin peleihin.Peukku ylöspäin EM-kisoille:
Pääkirjoitus: Kannatan salibandyn EM-kisoja - Pääkallo.fi
Salibandyn EM-kisat tuntuvat herättävän äkkiseltään vastustusta ja jopa huvitusta lajiseuraajien parissa. Omasta mielestäni EM-kisat on hyvä idea, varsinkin siksi että tällöin kahdeksan paras Euroopan…paakallo.fi