No siis tämähän on hyvä avaus aiheeseen. Mitä ne ns. väärät asiat ovat, esimerkkejä?
Ja onko jotain ns. oikeita asioita, joita heidän tulisi resursoida enemmän?
Olen mm tähän ketjuun, pääkirjoitukset-ketjuun, olosuhteet-ketjuun tuonut ilmi niitä lajin epäkohtia mitä olen itse - omasta mielestäni - havainnut. Tähänkään ei ole olemassa yhtä helppoa vastausta mutta mitä tulee oikeisiin asioihin niin lähtökohta olisi mitata mm alla olevia asioita:
- Urheiluorganisaation arvot
- Urheiluorganisaation brändi
- Urheiluorganisaation tuottamien sisältöjen laatu
- Urheiluorganisaation medianäkyvyys
- Urheiluorganisaation lajin suosio
- Urheiluorganisaation someyleisön koko
- Urheiluorganisaation verkostot
- Urheiluorganisaation menestys
- Urheiluorganisaation kansainvälinen toiminta ja kiinnostavuus
- Mitä kanavia ja keinoja urheilumarkkinoinnissa käytetään?
- Millaisia asioita kumppanuuksissa mitataan?
- Mitkä asiat ovat tärkeimpiä markkinoijille?
- Mikä on urheilijoille tärkeää yhteistyössä?
- Mitkä ovat urheilumarkkinoinnin ostamisen ja myymisen haasteet?
Ja lopulta pitäisi selvittää minkälaisia "ilmiöitä" on olemssa, kun puhutaan urheilun kaupallisuudesta, kuten esim:
- Rohkeus henkilöbrändäyksessä: Suomessa urheilijoilta on ilmestynyt entistä laadukkaampia ja kekseliäämpiä sisältöjä. Myös kaupallisissa yhteistöissä perinteiset ’tuote-esittelyt’ ovat jääneet onneksi vähemmälle, ja omaa persoonaa on uskallettu tuoda esiin.
- Digitaalinen ostopolku ja innovaatiot: Teknologiset innovaatiot jalkautuivat yhä vahvemmin urheiluun, niin kentillä kuin katsomoissa. Samaan aikaan niin sanotut diginatiivit sukupolvet ovat aiempia sukupolvia valveutuneempia digitalisuuden suhteen. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kannattajille tarjotaan yhä näppärämpiä tapoja ostaa lippuja ja kannattajatuotteita. Tämä puolta hyödynnetään luvattoman huonosti salibandyssä
- Naisten urheilu: (Yleisesti) naisten urheilun suosio ei ole jäänyt markkinoijilta huomaamatta. Tätäkin puolta olisi helppo hyödyntää säbässä melko pienellä kynnyksellä.