Pääkallo.fi

Salibandyliitto

No siis tämähän on hyvä avaus aiheeseen. Mitä ne ns. väärät asiat ovat, esimerkkejä?
Ja onko jotain ns. oikeita asioita, joita heidän tulisi resursoida enemmän?

Olen mm tähän ketjuun, pääkirjoitukset-ketjuun, olosuhteet-ketjuun tuonut ilmi niitä lajin epäkohtia mitä olen itse - omasta mielestäni - havainnut. Tähänkään ei ole olemassa yhtä helppoa vastausta mutta mitä tulee oikeisiin asioihin niin lähtökohta olisi mitata mm alla olevia asioita:
  1. Urheiluorganisaation arvot
  2. Urheiluorganisaation brändi
  3. Urheiluorganisaation tuottamien sisältöjen laatu
  4. Urheiluorganisaation medianäkyvyys
  5. Urheiluorganisaation lajin suosio
  6. Urheiluorganisaation someyleisön koko
  7. Urheiluorganisaation verkostot
  8. Urheiluorganisaation menestys
  9. Urheiluorganisaation kansainvälinen toiminta ja kiinnostavuus
Yllä olevien lisäksi pitäisi miettiä miten hyvin urheilija-/henkilöbrändäys on onnistunut. Yhä useampi joukkueurheilija on kiinnostunut oman henkilöbrändin rakentamisesta ja sosiaalisen median hyödyntämisestä yritysyhteistöissä.
  • Mitä kanavia ja keinoja urheilumarkkinoinnissa käytetään?
  • Millaisia asioita kumppanuuksissa mitataan?
  • Mitkä asiat ovat tärkeimpiä markkinoijille?
  • Mikä on urheilijoille tärkeää yhteistyössä?
  • Mitkä ovat urheilumarkkinoinnin ostamisen ja myymisen haasteet?
Tuossa näen paljonkin parantamisen varaa, sillä meillä on hienoja lajipersoonia mitä olisi helppo "kaupata" säbäväen ulkopuolellekin (kasvattamaan kiinnostusta). Nyt vissiin joku Kauppi-twins yrittää jotain omaa brändäystä mutta sekin toiminta on täysin lastenkengissä vielä.

Ja lopulta pitäisi selvittää minkälaisia "ilmiöitä" on olemssa, kun puhutaan urheilun kaupallisuudesta, kuten esim:
  • Rohkeus henkilöbrändäyksessä: Suomessa urheilijoilta on ilmestynyt entistä laadukkaampia ja kekseliäämpiä sisältöjä. Myös kaupallisissa yhteistöissä perinteiset ’tuote-esittelyt’ ovat jääneet onneksi vähemmälle, ja omaa persoonaa on uskallettu tuoda esiin.
  • Digitaalinen ostopolku ja innovaatiot: Teknologiset innovaatiot jalkautuivat yhä vahvemmin urheiluun, niin kentillä kuin katsomoissa. Samaan aikaan niin sanotut diginatiivit sukupolvet ovat aiempia sukupolvia valveutuneempia digitalisuuden suhteen. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kannattajille tarjotaan yhä näppärämpiä tapoja ostaa lippuja ja kannattajatuotteita. Tämä puolta hyödynnetään luvattoman huonosti salibandyssä
  • Naisten urheilu: (Yleisesti) naisten urheilun suosio ei ole jäänyt markkinoijilta huomaamatta. Tätäkin puolta olisi helppo hyödyntää säbässä melko pienellä kynnyksellä.
Mutta tosiaan yhtenä isona haasteena on lajin sisällä jossa esiintyy tiettyä hmmm... näin kohteliaasti sanottuna muutosvastaisuutta ja hoetaan vaan sitä, että "väki tulee kunhan tuote on kunnossa", sen sijaan että pitäisi myös tuotettakin pyrkiä muokkaamaan kiinnostavammaksi.
 
Viestejä
840
Olen mm tähän ketjuun, pääkirjoitukset-ketjuun, olosuhteet-ketjuun tuonut ilmi niitä lajin epäkohtia mitä olen itse - omasta mielestäni - havainnut. Tähänkään ei ole olemassa yhtä helppoa vastausta mutta mitä tulee oikeisiin asioihin niin lähtökohta olisi mitata mm alla olevia asioita:
  1. Urheiluorganisaation arvot
  2. Urheiluorganisaation brändi
  3. Urheiluorganisaation tuottamien sisältöjen laatu
  4. Urheiluorganisaation medianäkyvyys
  5. Urheiluorganisaation lajin suosio
  6. Urheiluorganisaation someyleisön koko
  7. Urheiluorganisaation verkostot
  8. Urheiluorganisaation menestys
  9. Urheiluorganisaation kansainvälinen toiminta ja kiinnostavuus
Yllä olevien lisäksi pitäisi miettiä miten hyvin urheilija-/henkilöbrändäys on onnistunut. Yhä useampi joukkueurheilija on kiinnostunut oman henkilöbrändin rakentamisesta ja sosiaalisen median hyödyntämisestä yritysyhteistöissä.
  • Mitä kanavia ja keinoja urheilumarkkinoinnissa käytetään?
  • Millaisia asioita kumppanuuksissa mitataan?
  • Mitkä asiat ovat tärkeimpiä markkinoijille?
  • Mikä on urheilijoille tärkeää yhteistyössä?
  • Mitkä ovat urheilumarkkinoinnin ostamisen ja myymisen haasteet?
Tuossa näen paljonkin parantamisen varaa, sillä meillä on hienoja lajipersoonia mitä olisi helppo "kaupata" säbäväen ulkopuolellekin (kasvattamaan kiinnostusta). Nyt vissiin joku Kauppi-twins yrittää jotain omaa brändäystä mutta sekin toiminta on täysin lastenkengissä vielä.

Ja lopulta pitäisi selvittää minkälaisia "ilmiöitä" on olemssa, kun puhutaan urheilun kaupallisuudesta, kuten esim:
  • Rohkeus henkilöbrändäyksessä: Suomessa urheilijoilta on ilmestynyt entistä laadukkaampia ja kekseliäämpiä sisältöjä. Myös kaupallisissa yhteistöissä perinteiset ’tuote-esittelyt’ ovat jääneet onneksi vähemmälle, ja omaa persoonaa on uskallettu tuoda esiin.
  • Digitaalinen ostopolku ja innovaatiot: Teknologiset innovaatiot jalkautuivat yhä vahvemmin urheiluun, niin kentillä kuin katsomoissa. Samaan aikaan niin sanotut diginatiivit sukupolvet ovat aiempia sukupolvia valveutuneempia digitalisuuden suhteen. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kannattajille tarjotaan yhä näppärämpiä tapoja ostaa lippuja ja kannattajatuotteita. Tämä puolta hyödynnetään luvattoman huonosti salibandyssä
  • Naisten urheilu: (Yleisesti) naisten urheilun suosio ei ole jäänyt markkinoijilta huomaamatta. Tätäkin puolta olisi helppo hyödyntää säbässä melko pienellä kynnyksellä.
Mutta tosiaan yhtenä isona haasteena on lajin sisällä jossa esiintyy tiettyä hmmm... näin kohteliaasti sanottuna muutosvastaisuutta ja hoetaan vaan sitä, että "väki tulee kunhan tuote on kunnossa", sen sijaan että pitäisi myös tuotettakin pyrkiä muokkaamaan kiinnostavammaksi.
Mun käsittääkseni monia noista kyllä ihan mitataankin.

Ideat on hyviä, joskin siinä mielessä kapeita, että näyttäisi pääosin menevän huippusalibandyn ja siten pääsarjoja pyörittävän oy:n alueelle. Heillä ei myöskään nyt muutosneuvotteluja ole, vain liitolla.

Mutta toivotaanpa, että Nurminen lukee Pääkalloa ;)
 
Mun käsittääkseni monia noista kyllä ihan mitataankin.

Kuten sanoin, niin mittaus on tosiaan lähtökohta... sen jälkeen tulee ne viisasten kivet millä voidaan sitten parantaa noita osa-alueita.

Ja tosiaan nuo yllä olevat asiat tulivat mieleen näin vartin ruokataukomiettimisen jälkeen, kokonaan toinen asia olisi sitten jos minulle maksattaisi oikeasti siitä, että noita asioita vietäisi eteenpäin.
 
Viestejä
1,659
Ideat on hyviä, joskin siinä mielessä kapeita, että näyttäisi pääosin menevän huippusalibandyn ja siten pääsarjoja pyörittävän oy:n alueelle. Heillä ei myöskään nyt muutosneuvotteluja ole, vain liitolla.
Jep, sinällään hyviä ehdotuksia, mutta ei noilla asioilla ole kyllä oikein mitään tekemistä liiton talouden kanssa.
Vaikeisiin asioihin on ymmärrettävää, että haetaan yksinkertaisia selityksiä / syitä. Mutta tässä on taustalla muukin juurisyy, kun pelkkä "korona".
Kyllähän tässä juurisyy on korona. Liitto otti takkiin sarjamaksuissa ja nyt on pelaajamäärät/joukkuemäärät tippuneet, joten tulot tippuvat ja joudutaan leikkaamaan.
 
Viestejä
1,500
Jep, sinällään hyviä ehdotuksia, mutta ei noilla asioilla ole kyllä oikein mitään tekemistä liiton talouden kanssa.

Kyllähän tässä juurisyy on korona. Liitto otti takkiin sarjamaksuissa ja nyt on pelaajamäärät/joukkuemäärät tippuneet, joten tulot tippuvat ja joudutaan leikkaamaan.
Olenko nyt ihan hakoteillä kun muistelen joukkue/seuramäörien sekä lisenssipelaajien olevan nyt tyyliin viiden vuoden takaisella tasolla🤔
Eli lasku oli jo alkanut ennen koronaa.
Ja varmaankin oli liitolla tiedossa miten vauhdilla ikäluokat pienenevät ja se kuinka kilpailu vapaa-ajasta kiihtyy koko ajan…
Kilpailutoiminta edellä menty aika isosti…
 
Viestejä
1,659
Olenko nyt ihan hakoteillä kun muistelen joukkue/seuramäörien sekä lisenssipelaajien olevan nyt tyyliin viiden vuoden takaisella tasolla🤔
Eli lasku oli jo alkanut ennen koronaa.
Ja varmaankin oli liitolla tiedossa miten vauhdilla ikäluokat pienenevät ja se kuinka kilpailu vapaa-ajasta kiihtyy koko ajan…
Kilpailutoiminta edellä menty aika isosti…
2012 on ollut edellinen vuosi, kun on ollut vähemmän lisenssipelaajia kuin viime vuonna.
No sittenhän kaikki on hyvin ja strategiajuna on raiteillaan.
Niinhän minä en sanonut. Koronasulkujen aikana varmaan odoteltiin ja oletettiin, että pelaajat palaa kentille, kunhan tilanne normalisoituu. Näin ei kuitenkaan ole käynyt. Tämä on ihan yhteiskunnallinenkin ongelma ja ei todellakaan pelkästään salibandyn ongelma, että miten saadaan koronan aikana rattailta tippuneet takaisin liikunnan pariin.
 
Viestejä
9
Toivon, että leikkaukset eivät kohdistu aluevastaaviin. Päinvastoin, seurojen palveluita pitäisi parantaa. Pienen maakuntaseuran näkökulmasta Liitto keskittyy pelkästään liigaan ja maajoukkueeseen, yritetään keksiä jotain uutta hopealuotia, joka nostaa salibandyn kiinnostuksen sinne seuratuimpien lajien tasolle, viimeisimpänä tämä keinotekoinen draft. Samaan aikaan ruohonjuuritasolle ei suuremmin huomiota kiinnitetä.

Aluevastaavat tekevät kyllä hyvää duunia, ja yrittävät omien resurssiensa puitteissa palvella seuroja, mutta pelien järjestämisen lisäksi mitään tukea ei nykyisillä resursseilla ole varmaan edes mahdollista tuottaa.

Eikä minullakaan mitään valmiita vastauksia ole, että mitä pitäisi tehdä, mutta seurojen peruspalveluihin ei ainakaan pidä koskea.
 
Viestejä
840
Salibandyliiton organisaatiossa ei ole ollut aluevastaavia enää pariin vuoteen.
Entiset aluevastaavat jaettiin organisaatiouudistuksessa oikeastaan kahtia. Seuratoiminnan alueelliseen tukeen ja kehittämiseen. Sekä Kilpailutoimintaa eli sarjavastaaviin.
Huippu-urheilulle on kokonaan oma sektorinsa.
 
Kiitos Säbeltäjälle kommentista! Ei koe SalibandyTV kätkytkuolemaa. Lisää kaasua painetaan ja suunta on kovaa eteenpäin. Juuri tuli täyteen 20 000 rekisteröityä käyttäjää, seuroja on sisällä yli 120, ottelumäärät kasvavat ja rahakin liikkuu vähitellen palvelussa (tärkeää seuroille ja palvelun elinvoimaisuudella). Avauskausi ollut vaiherikas, mutta tuolta marraskuun korvilta on palvelu toiminut vakaasti. Uskallan ennustaa, että ns. kakkoskausi SalibandyTV:ssä lisää volyymeja isosti. Palvelun pihvi on edelleen se, että se on seuroille erinomainen käytön ja ansainnan kannalta, toinen pihvi on kaikkien salibandyotteluiden keskittäminen (poislukien F-liiga). Todettakoon vielä loppuun, että SalibandyTV:n palveluntarjoajasta eli Icareuksesta on pelkkää hyvää sanottavaa. Referenssit kunnossa ja siellä on isosti haluttu lähteä tekemään jopa hieman "payback-hengessä" lajille erittäin kustannustehokkaasti palvelua, josta hyötyy koko lajikenttä.

Joo mutta onko tämä ollut taloudellisesti kannattavaa toimintaa? Onko tästä olemassa mitään konkreettisia tunnuslukuja ja mittareita?

No nyt selvisi onko ollut kannattavaa: "Viime vuonna Salibandyliiton kulukuri petti monella osa-alueella. Myös investointi omaan videopalveluun SalibandyTV:seen oli budjetoimaton kulu.

Palvelu maksoi yli 50 000 euroa, mutta sieltä on odotettavissa seuroille tuottoja jo ensi kaudella, kun palvelu otetaan kunnolla käyttöön."
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1,659
No nyt selvisi onko ollut kannattavaa: "Viime vuonna Salibandyliiton kulukuri petti monella osa-alueella. Myös investointi omaan videopalveluun SalibandyTV:seen oli budjetoimaton kulu.

Palvelu maksoi yli 50 000 euroa, mutta sieltä on odotettavissa seuroille tuottoja jo ensi kaudella, kun palvelu otetaan kunnolla käyttöön."
Tuo on investointi ja investoinnit harvemmin ovat samantien kannattavia.

Ja liitolle tuo ei varmaankaan tule koskaan tuottamaan hirveästi, mutta seuroille tuo on hyvä asia ja tulee parantamaan tuottoja, kun kukaan ei vedä välistä. Tulevaisuudessa tuonne saatetaan laittaa myös F-Liigan pelit tai ainakin sitä voidaan käyttää neuvotteluvalttina. Sanoman monopoli ei tunnetusti ole suomalaiselle palloilulle hyväksi ja itseäkin nyppii maksaa Ruudusta, koska kuukausimaksustani vain murto-osa menee salibandylle, vaikka pidän palvelua talvisin oikeastaan pelkästään salibandyn takia.
 
Viestejä
1,659
Koska toiminta voi olla kannattavaa muutoinkin kuin taloudellisesti. Siksi kysyin myös tunnuslukujen ja mittareiden perään.
Lähinnä vaan huvitti tämä: "No nyt selvisi onko ollut kannattavaa"

Vaikka oikeasti kukaan ei vielä voi tietää. Seurojen kannalta tämä kausi on varmaan ottelulähestystuottojen kannalta huonompi kuin edellinen, mutta tulevaisuus on toivottavasti erilainen.
 
Viestejä
1,659
Aika kovat nousuprosentit lasten ja nuorten sarjamaksuissa muutaman viime kauden aikana.
2 vuoden hinnan nousun keskiarvo 28,1% ja mediaani 20,7%.
Lähde: Ilmoittautumisajat, hinnat ja eräpäivät - Suomen Salibandyliitto


katso liitettä 1368
Aika kovat on tällä hetkellä myös nousuprosentit hallimaksuissa. Ja turnausmuotoisissa sarjoissahan sarjamaksu sisältää turnausten hallimaksut.

Ja kaikki sarjamaksuthan ei sinällään ole vertailukelpoisia, kun myös sarjan sisältö saattaa muuttua. Jo heti ekana tuossa listassa on P22 sm-sarja, jossa aiemmin pelattiin yksinkertaisesti runkosarja ja sen jälkeen pudotuspelit. Nyt on ylempää ja alempaa alkusarjaa/jatkosarjaa, pudotuspelikarsintaa ja sitten vasta pudotuspelit, joka teettää luonnollisesti myös enemmän työtä liitossa.

Ja tässähän oli monta vuotta sarjamaksut samoina, joten nousupainetta on muutenkin.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös