Pääkallo.fi

Suomisarja 2024-2025

Mikä estää muodostamasta yhtä Suomisarjan lohkoa Pohjois-Suomen joukkueista? Nämä nykyiset joukkueet plus kakkosdirren kärki plus mahdollisesti Nibacos. Silloin Suomi-sarjassa olisi neljä alueellisesti painottuvaa lohkoa ja kulupuoli olisi kaikilla paremmin optimoitu. Nyt Suomisarjassa on yksi (matkakilometreillä mitattuna) valtakunnallinen lohko ja kaksi alueellista.

Vastaus kysymykseen: koska liitto on päättänyt näin.

Ensin liitto on huolissaan harrastajamäärien laskusta ja sitten itse toimillaan avittaa sitä, että suunta säilyy samana. Ainakaan prioriteettipuolella harrastajien lukumäärä ei ole ykkösjuttu. Kaikilla ei ole motivaatiota pelata kolmannen sarjatason sählyä kalliilla hinnalla ja kuluttaa vapaa-aikaansa pitkillä pelimatkoilla. Onneksi tähänkin on helppo ratkaisu: tossut naulaan.
Alunperinhän Suomisarja oli niin, että kolme lohkoa etelämmässä ja Pohjoisen 2.divari nimestä huolimatta samalla tasolla. Tuo malli olisi minunkin mielestä ollut paras.

Tuostakin systeemistä tuli porua, mutta yllättäen Pohjoisen halukkailta nousijajoukkueilta, ja ymmärsin kyllä heidänkin näkökannan haluta pelata uusia joukkueita vastaan. Liitto päätti sitten sallia myös Pohjoisen joukkueet mukaan varsinaiseen Suomisarjaan, mutta jälkikäteen on helppo sanoa että Pohjoinen olisi kannattanut pitää omanaan.

Ja mitä tulee valitukseen matkustamisesta, niin etenkin etelän joukkueet tuntuvat tekevän niin jatkuvasti. Ostan jos joudutaan matkustamaan Ouluun kaukaa, mutta jos Vaasaan tai Kuopioon matkustaminen aiheuttaa itkua, niin silloin kannattaisi jäädä pelaamaan jotain kakkosen kaljaliigaa.

Ensin liitto on huolissaan harrastajamäärien laskusta ja sitten itse toimillaan avittaa sitä, että suunta säilyy samana. Ainakaan prioriteettipuolella harrastajien lukumäärä ei ole ykkösjuttu.
Tässä pitää muistaa se, että sitä "huolta" on esitetty lähinnä liiton hallituksen tasolta. Sen mitä erilaisia tarinoita olen seuroilta kuullut, niin tuo "huoli" ei välttämättä ole vielä valunut työntekijöiden tasolle - ainakaan siten, että se näkyisi käytännön toimissa.

Jos huumori on tällä palstalla sallittu, niin tämän alla olevan Jönssin kommentin voisi kuvitella hyvinkin tulevan jonkun liiton työntekijän suusta :D
Tuo ongelma ratkeaa vuoden päästä kun joukkuemäärää pienenee. Ne jengit, joille se on liian kallista tai liian aikaa vievää kyllä sitten luopuvat sarjapaikoistaan. Jos eivät, voi tulkita, että he on valmiita aikaa ja rahaa harrastukseen käyttämään.

Mikä estää muodostamasta yhtä Suomisarjan lohkoa Pohjois-Suomen joukkueista? Nämä nykyiset joukkueet plus kakkosdirren kärki plus mahdollisesti Nibacos. Silloin Suomi-sarjassa olisi neljä alueellisesti painottuvaa lohkoa ja kulupuoli olisi kaikilla paremmin optimoitu. Nyt Suomisarjassa on yksi (matkakilometreillä mitattuna) valtakunnallinen lohko ja kaksi alueellista.

Vastaus kysymykseen: koska liitto on päättänyt näin.

Ensin liitto on huolissaan harrastajamäärien laskusta ja sitten itse toimillaan avittaa sitä, että suunta säilyy samana. Ainakaan prioriteettipuolella harrastajien lukumäärä ei ole ykkösjuttu. Kaikilla ei ole motivaatiota pelata kolmannen sarjatason sählyä kalliilla hinnalla ja kuluttaa vapaa-aikaansa pitkillä pelimatkoilla. Onneksi tähänkin on helppo ratkaisu: tossut naulaan.
Ei kaikilla tietysti ole motivaatiota pelata pääsarjoja tai alasarjojakaan.

Ja ei ole mitään mystistä entiteettiä liitto.

Liitto on yksinkertaisesti jäsenseurojensa yhteenliittymä, missä valtaa käyttää seurojen edustajien äänestämät liittovaltuusto, liittohallitus ja erityisesti sen asettamat valiokunnat ja työryhmät. Tässäkin tapauksessa, jos haluaa vaikuttaa, voi vaikkapa kirjelmöidä kilpailuvaliokunnalle etukäteen, jälkikäteen (silloin ei kyllä enää mikään muutu) tai jopa valiokuntahaussa hakea sinne jäseneksi.

Vaikka itsekin pidän a-lohkoa erikoisena, niin silti se on niin, että kun se sarjavastaava johonkin suuntaan kumartaa, aina toiseen sitten pyllistää. Eipä käy kateeksi.

Jos huumori on tällä palstalla sallittu, niin tämän alla olevan Jönssin kommentin voisi kuvitella hyvinkin tulevan jonkun liiton työntekijän suusta :D
Luojan kiitos, olen muun alan hommissa. Mitä olen käsittänyt, jos joskus vanhoina aikoina liitossa oli leppoisaa, kahden edellisen organisaatiouudistuksen jälkeen monet arjen pyörittäjistä siellä on nykyisin jaksamisen rajoilla.

Luojan kiitos, olen muun alan hommissa. Mitä olen käsittänyt, jos joskus vanhoina aikoina liitossa oli leppoisaa, kahden edellisen organisaatiouudistuksen jälkeen monet arjen pyörittäjistä siellä on nykyisin jaksamisen rajoilla.
Jotta ei tule väärinkäsityksiä ja bannia, niin tarkennan vielä sen verran, etten tarkoittanut Jönssin olevan liiton työntekijä, vaan sitä että tuollaisen Jönssin kommentin voisi kuvitella kuulevan jonkun liiton työntekijän suusta - sen verran heikkoa palveluasennetta on viimeistekin vuosien varrella joissakin keisseissä esiintynyt. Ja tämäkin siis kevyellä huumorilla heitettynä.

Jotta ei tule väärinkäsityksiä ja bannia, niin tarkennan vielä sen verran, etten tarkoittanut Jönssin olevan liiton työntekijä, vaan sitä että tuollaisen Jönssin kommentin voisi kuvitella kuulevan jonkun liiton työntekijän suusta - sen verran heikkoa palveluasennetta on viimeistekin vuosien varrella joissakin keisseissä esiintynyt. Ja tämäkin siis kevyellä huumorilla heitettynä.
No en ottanut itseeni. Ja vakavasti ottaen, tuo mun alkuperäinen kommentti on juuri niin kuin asia on. Vuoden kuluttua Suomisarjassa on kaksi puolen Suomen lohkoa, suurella todennäköisyydellä itä- ja länsilohko. Eli ihan niin kuin oli neljännesvuosisata sitten divarissa.

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Classic - EräViikingit
18.30
1.0811.5015.00
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.