Tämä yksilö ei kyllä ajatellut yhtään mitään.Kuten tällä viikolla on tullut ilmi, niin näin ajatteli sekin nuori, jolla on/oli koronatartunta mutta vähät välitti siitä tai karanteenissa olosta, ja meni baariin kavereiden kanssa levittämään sitä.
En ole missään sanonut, että karanteenissa olevat saisivat mennä bilettämään tai tautia pitäisi levittää ehdoin tahdoin. Olen sitä mieltä, että nykyiset rajoitukset näyttävät riittävän. Meillä on 6 ihmistä sairaalahoidossa eli joko tautia on todella paljon vähemmän kuin keväällä tai sitten tauti on heikentynyt.
Olin liian kärkäs. Pahoittelen.En tiedä miksi hyökkäät noin voimakkaasti minuun henkilönä, mutta saahan täällä niinkin tehdä. Jos sinä koet syyllistymistä, niin siihen reaktioon sinulla on täysi oikeus. En kuitenkaan hakenut syyllistämistä, vaan toisten ihmisten huomioimisen ja empatian näkökulmaa.
Lavensit perustelusi ilmansaasteisiin, mikä on melkoinen loikka sivuun aiheesta. Totta, kun asettaa koronan sopivaan vertailuun, niin sen saa näyttämään pieneltä ja merkityksettömältä. Kylmillä tilastoilla ja vertailuilla muihin suurempiin ongelmiin on helppo etääntyä kulloinkin käsiteltävästä ongelmasta, mutta myös inhimillisyydestä ja siirtyä käsittelemään asioita numeroina ja tilastoina.
Yritin raflaavalla ilmansaastevertauksella vaan tuoda sitä esille, että lähes kaikki toimintamme vaikuttaa ihmishenkiin ja varsinkin me länsimaiset kerskakuluttajat aiheutamme jatkuvasti kuolemia. Olemme niistä vain täysin etääntyneitä ja suljemme silmämme näille ongelmille. Itse en ole muita parempi.
Mutta noin yleisesti asioita pitää isossa kuvassa katsoa kylmästi tilastoina ja numeroina. Jokainen kuolema itsessään on ihmillinen ja koskettaa läheisiä ihmisiä. Oli syynä sitten mikä hyvänsä.
Pienten lasten isänä olen eniten tällä hetkellä huolissani siitä "laskusta", jonka lapseni joutuvat tästä maksamaan. Enitenhän tästä joutuvat tulevaisuudessa kärsimään yhteiskunnan heikoimmat eli lapset (/nuoret) ja vanhukset. Tullaan leikkaamaan niin terveydenhuollosta, koulutuksesta, varhaiskasvatuksesta kuin vanhustenhuollostakin.
Mutta nyt painan tuota "Älä seuraa"-nappia tämän ketjun osalta. Menee liiaksi tunteisiin ja tulee kirjoiteltua liian kärkkäästi