Pääkallo.fi

KalloCast

Tekstiä on jo julkaistu, mutta tätä KalloCastin liigaennakkoa ei kannata missata! Jaksossa käydään läpi kaikki joukkueet tarkalla kammalla, joten jos haluat käydä syventävät opinnot F-liigakaudesta, niin jakson kuuntelu on pakollista!

Sait ylipuhuttua... vaikka kuuntelin kyllä jo viime viikolla sen paluujakson. 🥳

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
KalloCastissa on jatkossa jokaisessa jaksossa ikkuna kuuntelijoiden kysymyksille, joten niitä voi laittaa jatkossa tulemaan jatkuvasti. Vastaamme kysymyksiin sitä mukaa kun niitä tulee.

Seuraava jakso nauhoitetaan ensi viikolla, joten sitä ennen ehtii hyvin laittaa kysymyksiä.

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
KalloCastin jaksossa 163:
- Ervi-OLS -kohun läpileikkaus
- Alkukauden posit ja negat liigasta
- Peter Kotilaisen elämä ja teot
- Kotilainen vuonna 2024
- Kuuntelijakysymyksissä mm. Oilersin treenikulttuuri ja Luukas Hyvärisen mahdollinen MM-matka

Long time no see!
Olin Manse PP ihanien naisten kans kesän.
Nyt syssy saa taas.
Peter. Aihe pudottaa viitisen kiloa
Nykysb on vinttikoirien ravaamista päästä päähän.
Peteriä en dissaa. Tuonut lajia esiin todella hyvin.
Kukaan ei ole ikiliikkuja.

Sitte mestarisuosikki. Näin Clasuäijänä voin ennustaa,
Naapuri KooÄrPee.
Sitte ikävä letkautus.
Jos KrP ei voita, rahalla ei ole mitään merkitystä.
Zorppa ikivanhasta hölmöstä.

Vai? Mullon silti vähän tutinaa,
että pläkpoksissa nähdään keväällä kotiClasu,
NokianJantterit, Öljyt. Ja Intiaanit.
Kooärpeen ja Inkkareiden palo on kovin.
Mittään tärkeetä ei oo voitettu vielä.

KooÄrPee. exGee Maliselle kyllä mestaruuden soisi.
Mutta mestaruuttahan ei saada.
Se otetaan.

Ja. bläkpoksilaiset eivät tule vain paikalle myöskään.

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Tuo yleisömäärien laskemisen uudistusta koskeva uutinen oli minusta valitettava ja mielestäni entisestään hämärtää asiaa ja ainakin lajin sisällä vertailukelpoisuutta. F-liigassa oli jo päästy takavuosien joskus räikeästä yleisömäärien liioittelusta kauttaaltaan huomattavasti parempaan tilanteeseen ja vertailukelpoisuuteen. OIkeastaan vain liiton joissakin tapahtumissa on vielä viime vuosina nähty katsojat räikeästi väärin - räikeämmin kuin oman kokemuksen mukaan koskaan ennen vanhaan Salibandyliigassa.
Joitakin vuosia sitten kysyin ihan Veikkausliigasta, että miten katsojamäärät peleissä kuuluu laskea, kysyin myös mm. HJK:lta. Silloin vastaus oli, että mukaan lasketaan katsomossa paikalla olevat, otteluun saapuneet katsojat, nimenomaan ei kausikorttilaisia. Näin ei toki aina silloin käytännössä menetelty, siksipä asian varmistin. Jääkiekosta olen joskus ajat sitten kuullut, että kausikortit lasketaan.
Nyt on kai sitten käytäntö muuttunut, koska Salibandyliitto uutisoi, että käytäntö F-liigassa on jatkossa yhteneväinen muiden palloilusarjojen osalta, kun kausikorttilaisetkin lasketaan mukaan.
Monessa F-liigan seuroista seuran jäsenkortti on samalla kausikortti edustusjoukkueen peleihin. Eli lasketaanko nyt sitten kaikki seuran jäsenkortin omaavat mukaan katsojamäärään. Jne.
Ainoa oikea tapa laskea katsojat järkevällä tavalla on se, että katsomoon peliä katsomaan saapuneet lasketaan katsojiksi. Piste.

Itse laskisin sen siten, että myydyt pääsyliput sekä lisäksi paikalle saapuneet kausikorttilaiset / vapaaliput.
Jahas Liigalla on sama laskentatapa:

– Menneinä vuosina käytäntöjä on saattanut olla useampiakin, mutta nyt olemme täysin yhdenmukaisessa ja yhdessä sovitussa mallissa Liigassa. Kaikki joukkueet ilmoittavat yleisömääränsä seuraavalla tavalla: myydyt kausikortit sekä myydyt irtoliput, kertoo SM-liigan viestintäjohtaja Tuomas Nyholm.

Tai tarkennetaan vielä lausuntoani eli:

Itse laskisin sen siten, että myydyt pääsyliput (irtoliput) sekä "oikeasti myydyt kausikortit" sekä lisäksi paikalle saapuneet vapaalippulaiset (esim liiton/seuran kortilla/seuran antamat).

Minkä takia kaikki myydyt kausikortit ylipäätään pitää laskea yleisömäärään mukaan? Eikö "yleisö" sananakin tarkoita joukkoa ihmisiä jotka ovat katsomassa jotain tapahtumaa? En itse ainakaan miellä itseäni osaksi yleisöä jos olen muualla kuin hallissa kun ottelu pelataan, vaikka minulla olisikin kausikortti.
Todennäköisesti (ehkä) jokaisella Fliigapaikkakunnallakin liput, vapaaliput ja kausikortit kaikki luetaan koodinlukijalla, jolloin ottelun yleisömäärän saa melko hyvin sieltä järjestelmästä.

Minkä takia kaikki myydyt kausikortit ylipäätään pitää laskea yleisömäärään mukaan? Eikö "yleisö" sananakin tarkoita joukkoa ihmisiä jotka ovat katsomassa jotain tapahtumaa? En itse ainakaan miellä itseäni osaksi yleisöä jos olen muualla kuin hallissa kun ottelu pelataan, vaikka minulla olisikin kausikortti.
Todennäköisesti (ehkä) jokaisella Fliigapaikkakunnallakin liput, vapaaliput ja kausikortit kaikki luetaan koodinlukijalla, jolloin ottelun yleisömäärän saa melko hyvin sieltä järjestelmästä.
Yhteistyökumppaneille kun myydään niin seura- kuin liiga- ja liittotasolla, halutaan esittää mahdollisimman isoja numeroita. Siksi lajit noin toimii.

En itse ainakaan miellä itseäni osaksi yleisöä jos olen muualla kuin hallissa kun ottelu pelataan, vaikka minulla olisikin kausikortti.
Koska olet ostanut sen palvelun riippumatta halusitko käyttää sitä vai et. Tapahtuman järjestäjän pitää varautua siihen, että ne jotka maksavat palvelusta myös käyttävät sen.

Koska olet ostanut sen palvelun riippumatta halusitko käyttää sitä vai et. Tapahtuman järjestäjän pitää varautua siihen, että ne jotka maksavat palvelusta myös käyttävät sen.
En silti ole osa yleisöä ellen ole paikalla. Jos myydyt kausikortit lasketaan mukaan riippumatta siitä käytetäänkö kausikorttia vai ei niin ei voida puhua yleisömäärästä vaan myydyistä pääsylipuista/kausikorteista.

En silti ole osa yleisöä ellen ole paikalla. Jos myydyt kausikortit lasketaan mukaan riippumatta siitä käytetäänkö kausikorttia vai ei niin ei voida puhua yleisömäärästä vaan myydyistä pääsylipuista/kausikorteista.

Et ole osana yleisöä, että osalistut tapahtumaan, mutta (koska olet maksanut lipusta) olet kuitenkin siten osallisena tapahtumassa, että järjestäjällä pitää olla valmius olemassa sinun suhteen tulit sitten paikalle tai et = eli sitä kautta olet osallisena tapahtumassa.

Ihan vaikka kärjistettynä esimerkkinä näin, että jos 1000 jasenkorttilaista jättää tulematta tapahtumaan, niin järjestäjähän ei voi tietää siitä etukäteen sillä se selviää vain, kun ottelu alkaa - mutta tästä huolimatta järjestäjä on ollut velvollinen järjestämään turvamiehiä yms muita palveluita sen varalta, että tuo 1000 henkilöä olisi tullut.

Eli käytännössä seuroilla pitää olla valmius olemassa palvella kaikkia maksavia asiakkaita sekä niitä asiakkaita mitä seura kutsuu tapahtumaan esim vapaalipuilla = tapahtuman yleisömäärä.

Tämän vuoksi yleisömäärä on maalikolle ja seuroille/liitoille vähän eri asia.

Eri (organisaation sisäisiä) mittareita ovat siten esim "miten moni kausikorttilainen hyödyntää lippuaan", "mikä on hallin täyttöaste", "lipputulot"... yms.

Viimeksi muokattu:
Et ole osana yleisöä, että osalistut tapahtumaan, mutta (koska olet maksanut lipusta) olet kuitenkin siten osallisena tapahtumassa, että järjestäjällä pitää olla valmius olemassa sinun suhteen tulit sitten paikalle tai et = eli sitä kautta olet osallisena tapahtumassa.

Ihan vaikka kärjistettynä esimerkkinä näin, että jos 1000 jasenkorttilaista jättää tulematta tapahtumaan, niin järjestäjähän ei voi tietää siitä etukäteen sillä se selviää vain, kun ottelu alkaa - mutta tästä huolimatta järjestäjä on ollut velvollinen järjestämään turvamiehiä yms muita palveluita sen varalta, että tuo 1000 henkilöä olisi tullut.

Eli käytännössä seuroilla pitää olla valmius olemassa palvella kaikkia maksavia asiakkaita sekä niitä asiakkaita mitä seura kutsuu tapahtumaan esim vapaalipuilla = tapahtuman yleisömäärä.

Tämän vuoksi yleisömäärä on maalikolle ja seuroille/liitoille vähän eri asia.

Eri (organisaation sisäisiä) mittareita ovat siten esim "miten moni kausikorttilainen hyödyntää lippuaan", "mikä on hallin täyttöaste", "lipputulot"... yms.
Sulla taitaa nyt mennä puurot ja vellit sekaisin. Yleisömäärä ei todellakaan ole sama asia kuin potentiaalinen määrä ihmisiä jotka voisivat saapua paikalle, sehän ilmenee jo sanasta "yleisömäärä". Yleisö tarkoittaa edelleen joukkoa ihmisiä jotka ovat seuraamassa jotain tapahtumaa. Näin ollen yleisömäärä tarkoittaa sitä määrää ihmisiä jotka ovat siellä paikan päällä seuraamassa kyseistä tapahtumaa. Ei sillä ole yleisömäärään kannalta mitään merkitystä onko seura myynyt 50 kausikorttia tai 1500 kausikorttia jos jokaisessa ottelussa kuitenkin käy vain 50 kausikorttilaista. Ei ottelussa silloin ole 1500 kausikorttilaista + muut maksetut (tai itse asiassa käytetyt) liput vaan 50 kausikorttilaista + muut liput, joka on silloin ottelun yleisömäärä. Senhän sanoo jo ihan terve maalaisjärkikin. Eri asia on sitten myydyt liput/kausikortit ja muut mahdolliset potentiaaliset paikalle saapujat. Sehän on ihan eri keskustelu, samoin kuin se että onko seuralla valmius ottaa vastaan kaikkia jäsenkorttilaisia.

Edelleen, todennäköisesti jokaisella Fliigapaikkakunnalla on koodinlukijat jolla luetaan liput ja kausikortit silloin kun hallille tullaan, jolloin seura näkee sieltä automaattisesti tapahtumassa paikalla olevien (tai paikalla olleiden) ihmisten määrän, eli yleisömäärän.

Itse kirjoitit aikaisemmin näin:

Tai tarkennetaan vielä lausuntoani eli:

Itse laskisin sen siten, että myydyt pääsyliput (irtoliput) sekä "oikeasti myydyt kausikortit" sekä lisäksi paikalle saapuneet vapaalippulaiset (esim liiton/seuran kortilla/seuran antamat).
Eli lasketaan mukaan myydyt pääsyliput sekä "oikeasti myydyt kausikortit" (mitä nekin nyt sit mahtaa olla, aika häilyvä käsite) sekä lisäksi paikalle saapuneet vapaalippulaiset. Hetkinen, miksi vain paikalle saapuneet vapaalippulaiset eikä kaikkia jaettuja vapaalippuja? Nehän on kuitenkin ilmeisesti osa yleisömäärää:
Eli käytännössä seuroilla pitää olla valmius olemassa palvella kaikkia maksavia asiakkaita sekä niitä asiakkaita mitä seura kutsuu tapahtumaan esim vapaalipuilla = tapahtuman yleisömäärä
Niin siis nyt sitten lasketaanki yleisömäärä niin että siihen kuulu myös kaikki vapaalippulaiset jotka seura on kutsunut tapahtumaan. Eli jos Oilers jakaa 5000 vapaalippua seuraavaan peliin niin ottelun yleisömäärä on vähintään 5000?

Yleisömäärä lasketaan tapahtumassa paikalla olevien mukaan, oli se sitten vapaalippu, ostettu lippu, ilmainen kausikortti, ostettu kausikortti, anastettu lippu/kausikortti jne. Muita siihen ei lasketa. Piste.

• Tykkää
Reaktiot: Kkk
Ei sillä ole yleisömäärään kannalta mitään merkitystä onko seura myynyt 50 kausikorttia tai 1500 kausikorttia jos jokaisessa ottelussa kuitenkin käy vain 50 kausikorttilaista.
En jaksa pilkkoa tuota sinun kirjoitusta ja käýdä jokainen kohta erikseen läpi. Mutta tämä mitä lainasin on lähtökohta keskustelulle sillä tällä on nimenomaan suuri merkitys.

Tapahtuman järjestäjällä on vastuu siitä yleisömäärästä jotka ovat ostaneet joko irtolipun tai kausikortin (ketä seura ei voi rajoittaa saapumasta) sekä haluamansa määrän vapaalippulaisia jotka saapuvat paikalle (ja kenen määrää seura voi rajoittaa). Tämä on tapahtuman yleisömäärä. Ostamalla ottelulipun osallistut ottelutapahtumaan olit sitten paikalla tai et.

Viimeksi muokattu:
Mikään ei estä Oilersia jakamasta 5000 vapaalippua ja järjestää tapahtuman johon nämä 5000 voivat tulla ilman rajoituksia, niin tässä tapauksessa kyllä: yleisömäärä on 5000. Mutta Oilersin sitten pitää taata se tapahtuma olettaen, että kaikki 5000 saapuvat paikalle riippumatta tuleeko sitten 1000.
Kyllä, yleisömäärä on 5000 jos KAIKKI lipun saaneet tulevat paikalle. Jos paikalla on 25 henkilöä niin yleisömäärä on 25.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.