Hyvä kirjoitus Siltaselta
F-liigan lanseeraus oli mielestäni onnistunut, joka nosti hetkellisesti näkyvyyttä mediassa mutta miksi sitä ei sarjakauden aikana ole?
1. Resurssit
- vastaavan medianäkyvyyden eteen pitäisi tehdä töitä päivittäin seuroissa ja liigassa.
- onko liigalla riittävän hyvät kontaktit mediaan, kaikilla tasoilla.
- onko seuroissa riittävästi osaamista?
2. F-liiga tuotteena
- itse peli on viime vuosina parantunut meille katsojille kuten vauhtia, taitoa ja taktista osaamista.
- paikallispelien määrä ja taso on kasvanut
- tapahtumaottelut ovat olleet suosittuja mutta eikö ottelut voisi olla aina tapahtumia?
- pelejä liian vähän kauden aikana, media ei saa säännöllistä seurattavaa
- voisiko sarja pelata kolminkertaisena?
- palvelut katsojille on surkeat jos halutaan muitakin kuin salibandyn sisäpiiriä katsomoon
- nuoremmille kuluttajille ja perheille vaihtoehtoina on elokuvateatterit ja ravintolat sekä muut urheilulajit joissa palvelut ovat yleensä huomattavasti paremmat kuin salibandyhalleissa.
- hallit ovat yleensä ahtaita ja epäsiistejä joissa 2020 luvun katsojia ei ole ajateltu yhtään.
- myös uusissa salibandyhalleissa on liikaa puutteita yleisöpalveluissa
- ottelutapahtumat ovat pääosin pelkästään ottelun aikaisia 90-luvun tuotteita, poikkeuksina esimerkiksi Espoon Derbyt
3. Media
- urheilutoimitukset eivät arvosta salibandyä huippu-urheiluna, samoin salibandyn omat aktiivit
- urheilutoimittajat tuntevat jo lajin mutta päättäjät toimituksissa ovat konservatiivisia, seuraavat perinteisiä palloilulajeja mielummin.
- valtamedian toimitukset ovat keskittyneet Helsinkiin jossa ei pelata liigatasolla salibandyä mutta pääkaupunkiseudulla on 4 laadukasta joukkuetta jotka saavat halutessaan paikallisjännitettä ottelutapahtumiin.
- seurat eivät tuota medialle aktiivisesti valmista materiaalia medialle kuten esimerkiksi jääkiekossa, jalkapallossa ja koripallossa
- jos ei itse uskota salibandyyn huippu-urheiluna niin miksi media uskoisi?
4. Muuta
- muutos kansainvälisessä ja kotimaisessa urheilussa on jo osittain tapahtunut mutta onko salibandyn päättäjät sen sisäistänyt eli urheilu on viihdettä yleisölle.
- Koronan jälkeisessä ajassa tulee rajumpia taloudellisia muutoksia myös seuroihin ja mediaan
- salibandyllä on tulevaisuuden etuna että pelaajille ei ole lähdetty maksaman ylisuuria palkkioita.
- salibandy tarvitsee out of the box ajattelua ja visioita, Peter Vesterbacka on jo hyvä sellainen.