Enhän mä puhunut mitään siitä mitä asiakkaat kokee mitäkin. Lähinnä se, että ottelutapahtuma on aika erilainen tuote kuin moni muu tuote, yksi liveviihdetuote muiden joukossa. Se joka tapauksessa on varmaa, että asiakkaita on moneen lähtöön.
Jalkapallo onkin hyvä maininta siinä mielessä, että juu siellä on tehty muutoksia ja niin on sählyssäkin. Molemmissa ydin on sama kuin on ollut ennenkin ja jalkapallohan on monen mielestä tylsää, mitään ei tapahdu ja maaleja tulee vähän, peliaika on pitkät 90min. Itsehän olen jalkapallomies ja futis on kaikilla mittareilla ylivoimaisesti plateenan suurin ja suosituin laji. Siitä huolimatta, että palloa hinkataan usein omissa paljonkin. Muutoksia saa ja voi tehdä, mutta jos ajatellaan kapeasti jotain oletettua tai jopa mitattua asiakasnäkökulmaa niin silloin ollaan vaarallisella tiellä. Muutoksen voivat toimia hyvinkin kaikkien kannalta, mutta kyllä pelit on ennen kaikkea pelaajien ja fanien ja lajeja pitää muuttaa harkiten muutosten vaikutuksen syvällisesti ymmärten. Ne tosiaan voivat toimia, mutta mahdolliste muutosten vaikutukset johonkin kasvuun on sitten ihan toinen asia ja vain yksi pala isossa palapelissä.
Pakkoa sanoa, että NBA:n muutoksiin en edes jaksa perehtyä. Siellä kyse on lähes yhtä paljon showsta kuin urheilusta (niin, peli ja joukkueiden tavat pelata on tosiaan vain yksi osa tapahtumaa) vaikka osa jengeistä on alkanutkin ajatella korista myös hieman joukkuepelinä.