Pääkallo.fi

Pääkirjoitukset

Onkohan kirjoittaja kokeillu suoraa ja käyrää lapaa?

Miksi Ruotsilla pallo liikkuu nopeammin ja ykkösellä yms. vaikka lavat ovat vieläkin käyrempiä kuin Suomella.

Vähän väkisin keksitty kirjoitus ilman faktapohjaa. Ei jatkoo.
Mihin perustuu väite, että Ruotsalaisilla olisi vieläkin käyremmät lavat? Onko se fakta? Ihan uteliaisuudesta kysyn. Asialla ei itselle ole mitään väliä millaisella käppyrällä kukakin pelaa. Olen kyllä itsekseni ihmetellyt tehdaskäyristysten nykysuuntausta. Voihan olla, että taas jossain vaiheessa trendi kääntyy. Tähän voisi heittää, että kuinka moni on pelannut suoralla tai lähes suoralla?

Mihin perustuu väite, että Ruotsalaisilla olisi vieläkin käyremmät lavat? Onko se fakta? Ihan uteliaisuudesta kysyn. Asialla ei itselle ole mitään väliä millaisella käppyrällä kukakin pelaa. Olen kyllä itsekseni ihmetellyt tehdaskäyristysten nykysuuntausta. Voihan olla, että taas jossain vaiheessa trendi kääntyy. Tähän voisi heittää, että kuinka moni on pelannut suoralla tai lähes suoralla?
Olen katsonut youtubesta videoita (esim. klubbhuset), pelejä livenä, kuvakoosteita jne. Sieltä helppo verrata. Laitat vaikkapa kaksi kuvaa vierekkäin, vaikkapa koko ruotsin ja suomen kokoonpanot. Siitä voit vertailla ja tehdä analyysin, joka perustuu faktaan. Simple!

Näin minä olen tehny ja siksi näin myös väitän. Ja olen siis myös pelannut sekä että. Korkealla tasolla käyryydellä ei ole väliä, taitotaso on niin korkea että ei vaikuta syöttöihin.

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Onkohan kirjoittaja kokeillu suoraa ja käyrää lapaa?

Miksi Ruotsilla pallo liikkuu nopeammin ja ykkösellä yms. vaikka lavat ovat vieläkin käyrempiä kuin Suomella.

Vähän väkisin keksitty kirjoitus ilman faktapohjaa. Ei jatkoo.
Vastaan kysymykseen, joka ei liity aiheeseen: on kokeillut. Suurin ero tulee mielestäni rystypelaamisessa varsinkin suoraan syötöstä.

Vastaan vielä tuohon väitteeseen. Nämä kohdat lienevät niitä mihin viittaat:

"Käyrät lavat eivät edistä pelinopeutta, mikä on olennainen hyve huipputasolla. Vaikuttaa siltä, että nykyisillä malleilla on kohtuullisen vaikeaa pelata nopeasti ja suoraan rystyltä sekä kämmeneltä laadukkaasti. Mitä käyrempi lapa on, niin sitä todennäköisemmin tulee myös erikoisia kiepahduksia lavan yli, kun pyrkii pelaamaan palloa nopeasti."

"Ei välttämättä tikkusuorien, mutta suorempien lapojen etuna on se, että pallo saadaan liikkumaan nopeasti ja pelistä tulee jouhevampaa. Pelivalinnoissa ei tietenkään ole kyse vain mailojen lavoista ja niiden käyryydestä, mutta niillä on vaikutusta pelaamiseen."

Näistä voidaan olla täysin eri mieltä ja se on ok. Tämähän on näkemys.

Mutta: Ruotsin pelaajien lavoista ei ollut tekstissä mainintaa, eikä kysymys ollut Ruotsista, vaan Suomesta. Lisätään, että Ruotsissa rightin puolen pelaajia on enemmän, mikä luonnollisesti vaikuttaa siihen, että pelataan enemmissä määrin kämmenellä:

Pääkirjoituksessa otetaan kantaa nykyisten salibandyvarusteiden kehitykseen, joka on myös vaikuttanut pelin kehitykseen.

Olisi suorempien lapojen kunnianpalautuksen paikka.

Nyt taisi käydä niin, että Siltasen laukaus epäonnistui (ehkä lavan suoruudesta johtuen) ja muuttui loistavaksi maalisyötöksi.

Lapojen käyryys ja koveruus lienee pelkkä sivujuonne isommassa asiassa, mutta sitten ajatus syöttöklinikoiden perustamisesta asian ytimessä.

Tilanne voi hyvinkin olla se, että laukomista yliarvostetaan syöttämisen ja kenties monen muunkin osa-alueen kustannuksella.

Syöttöjen treenaaminen on tylsää, joukkueen tähtipelaaja on lähes aina se, joka väkisin puskee itsensä tekopaikkaan niin lukuisia kertoja, että ne pakolliset onnistumiset tulevat jne.

Siinä saattaisi jopa käydä niin, että vaatimus syöttöjen paremmasta laadusta salakavalasti ohjaisi pelaajia muokkaamaan lapojansa tähän parhaiten soveltuvaan muotoon...

Aivan sama millainen se lapa n, jos kädet on nopeat ja kunnossa. Parit huippupakit yhä edelleen pelaa negatiivisellä käyrällä, silloin laikaistaessa laukaistaan sillä kantaosalla ja veto voi silti olla liigan kovimpia.

Ehkäpä vaan nyt kyseessä oli pääkallon heikoin kirjoitus ikinä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.