Se on vain yksinkertaisesti lapsellista, että omaa raivoa puretaan yleisöön.
Hmm… Lapsellista? Minkäs ikäisiä nämä pelaajat nyt sitten olivatkaan? Ainiin… lapsia.
Pelataan kuitenkin P18 Sm-sarjaa eikä mitään 12v pelejä. Jos menet katsomaan p12 aluesarjaa ja siellä ala-asteikäiset lapset pelaavat nii ei, ei sinne mielestäni kuulu mikään "psyykkaaminen". Lapsille tärkeintä on kuitenkin vaan se pelaaminen ja hyvät kokemukset ei niinkään pelin lopputulos.
Tämän ikäisissä ja kuitenkin näin kovalla tasolla kun pelataan peliin kuuluu mielestäni "psyykkaaminen". Itse entisenä pelaajana tiedän kuinka pelaajat psyykkaavaat toisiaan kentällä ja kommentointi toisia kohtaan on jopa aika rajua. Katsomosta olen kuullut myös pelaajana vaikka minkälaista huutelua ja psyykkaamista niin junnuissa kun miehissä ja se kuuluu peliin ja myös tekee pelistä jännittävämpää. Olin paikanpäällä sunnuntaina Josba-TPS ottelussa ja huutelu oli molemmin puolista. Pelaajat kuumuivat keskenään ja kovia kontaktitilanteita ja niiden jälkeisiä kommentteja tuli niin yleisöstä kuin pelaajilta. Se että TPS:n pelaajilla keskittyminen menee oikeasti katsomoon ja ei pysy keskittyminen pelissä on täysin päänsisäinen asia. Mikä kotiedun hyöty on jos yleisöstä ei saa antaa tukea kotijoukkueelle???
Tuen antaminen kotijoukkueelle on täysin eri asia kuin se, että lähdetään haukkumaan vastustajan suorituksia. Tunteet kuuluvat peliin, mutta niiden pitäisi syntyä pelaajien välillä, eikä katsomosta käsin.
Aika paljon keskustelua saa aikaan se että Josba pelissä joku täti huuteli tuomarille -jäiköhän edellinen tilanne viheltämättä- tai - meneekö tepsin pojilta hermot -
Minä en ainakaan nähnyt huutelussa mitään loukkaavaa tai epätavallista.
Eikä siinä mitään hyvä että keskustellaan, sitä vartenhan tämä palsta on olemassa. Mietin vaan että jos Tepsi ois voittanut, olisiko koko tämä keskustelu jäänyt käymättä?
Olihan nuo huutelut asiattomia pelin lopputuloksesta huolimatta. Se, että maalin jälkeen huudellaan maalivahdille ”Onko sulla reikähanskat!?” ei ole asiallista ainakaan tämänikäisten peleissä, saatika sitten erätauoilla ”kannattajan” kuittailu vastustajan pelaajille.
Videolla näkyy kuinka erätauolla yksi kannattaja menee vessaan ja TPS- maalivahti yrittää heittää häntä pallolla. En pysty sanomaan sanoiko kannattaja veskarille mitään, mutta luulen että jotain sanoi. Toivottavasti jotain mikä oli asiallista. No pallo menee kuitenkin ohi, mutta aika törkeää ja epäkypsää käyttäytymistä mielestäni häneltä
Videosta kyllä huomaa, että tämä kyseinen kannattaja pysähtyi sanomaan jotain maalivahdille. Tosin tuo pallon heittäminen oli myös asiatonta. Tässä tilanteessa mielestäni molemmat toimivat väärin.
Kannustaa saa ja myös pitää, mutta vastustajan haukkuminen ei kuulu junioripeleihin. Jos tunteet katsomossa heräävät noinkin vahvasti, niin eiköhän siinä tilanteessa ole peiliinkatsomisen paikka.
Eihän tuollainen huutelu kehitä pelaajia millään tavalla, päinvastoin se vähentää pelaajien itsevarmuutta ja halukkuuta pelata. Näiden ”kannattajien” kannattaisi siis miettiä, että tykkäisikö itse siitä, jos joku tuntematon noita kommentteja huutelisi omalle lapselle.