Pääkallo.fi

P18 SM-sarja 2021-2022

Viestejä
11
Joensuussa on yksi kieleltään ehkä värikäs ja hyvin kuuluva-ääninen vanhempi nainen usein divarin ja joskus junnujen peleissä. Huutelut on sellaista entisaikaista juntteilua, mutta ei nyt sentään törkeyksiä. Mutta se hänen äänensä on niin erottuva, että on se jollain aikuisellakin joskus mennyt ihon alle siellä Areenalla divaripeleissäkin. Saati sitten junnuilla pikkuhallissa.
Niin on. Huutelu on kyllä kova-äänistä, mutta mielestäni hyvän maun rajoissa on menty lähes aina kyseisen henkilön toimesta ainakin minun mielestäni tässä vuosien mittaan.
 
Viestejä
143
Aika paljon keskustelua saa aikaan se että Josba pelissä joku täti huuteli tuomarille -jäiköhän edellinen tilanne viheltämättä- tai - meneekö tepsin pojilta hermot -
Minä en ainakaan nähnyt huutelussa mitään loukkaavaa tai epätavallista.

Eikä siinä mitään hyvä että keskustellaan, sitä vartenhan tämä palsta on olemassa. Mietin vaan että jos Tepsi ois voittanut, olisiko koko tämä keskustelu jäänyt käymättä?
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
3
Kuunnelkaa striimi uudestaan ja kertokaa kohdat, joissa kuuluu jotakin törkeää Josba-fanien toimesta. Paikalla olleena ei satunnaiset huutelut ainakaan korvaan särähtäneet. Pienet kuittailut tuomareille sekä peliin liittyvät huutelut eivät tällaista showta olisi tarvinnut.
 
Viestejä
7,837
Striimilläkin näkyy tilanne, kun yksi Josban suurfaneista menee kuittailemaan Tepsin veskarille ensimmäisellä erätauolla. Katsomosta huutelu kuuluu mielestäni urheilun suolaan, mutta onko sitten enää asiallista mennä sillä tavalla ärsykkeeksi turhautuneelle maalivahdille? Varsinkaan kun itse ei pelissä pelaa.

P21 sarjassa TPS:n pelaaja sai punaisen kortin, kun kuittaili ottelun jälkeen Oilers-pelaajalle. Eli ei ole asiallista vaikka pelaisikin.
 
Viestejä
570
Toivottavasti on myös ensi viikonloppuna Karhuja ja Oilers Ng:tä vastaan hyvä fiilis Joensuun areenalla, sillä kotijoukkueen on varmasti helpompi ja mukavampi pelata kotona kun yleisö on kotijoukkueen puolella eikä vaan tuppisuina siellä katsomossa. Olen kiertänyt junnusarjoja ympäri Suomen ja siis varsinkin pääkaupunkiseudulla yleisöä ei juurikaan ole, ja jos jollain ihmeellä on edes jonkun verran yleisö on todella hiljainen. Mitä hyötyä kotijoukkue saa silloin kotipelistä?

Oletko kuullut termiä kannustaminen? Se ei tarkoita psyykkaamista vaan kättä yhteen ja rumpujen pärinää.

Taidan olla jollain tasolla poikkeuksellinen yksilö kun en ymmärrä että jonkun mielestä teineille kuittailu sählypelissä on jotenkin hienoa ja saa siitä kicksejä 🤥 Nämä P18-kaveritkin ovat henkisesti vielä lapsia eikä mun mielestä heidän tarvitse peleissä joutua miettimään mitä mukahauskaa joku keksii katsomosta heittää.

Ja niinkuin edellä jo mainitsin aikuisten pelit on asia erikseen ja silloinkin pitää huolehtia ettei perheiden pienimmät joudu kyselemään vanhemmilta pelin jälkeen mitä se setä siellä pelissä tarkoitti. Mun mielestä salibandyn katsomokulttuuria ei ole syytä viedä väärään suuntaan edes pääsarjatasolla.
 
Viestejä
11
Oletko kuullut termiä kannustaminen? Se ei tarkoita psyykkaamista vaan kättä yhteen ja rumpujen pärinää.

Taidan olla jollain tasolla poikkeuksellinen yksilö kun en ymmärrä että jonkun mielestä teineille kuittailu sählypelissä on jotenkin hienoa ja saa siitä kicksejä 🤥 Nämä P18-kaveritkin ovat henkisesti vielä lapsia eikä mun mielestä heidän tarvitse peleissä joutua miettimään mitä mukahauskaa joku keksii katsomosta heittää.

Ja niinkuin edellä jo mainitsin aikuisten pelit on asia erikseen ja silloinkin pitää huolehtia ettei perheiden pienimmät joudu kyselemään vanhemmilta pelin jälkeen mitä se setä siellä pelissä tarkoitti. Mun mielestä salibandyn katsomokulttuuria ei ole syytä viedä väärään suuntaan edes pääsarjatasolla.
Kyllähän se kannustaminen on myös sitä käsien yhteen lyömistä ja rumpujen pärinää, mutta sehän on hyvä että katsomo niin sanotusti onnistuu tehtävässään: Saa kannustettua ja mölistyä sen verran että kotijoukkue hyötyy siitä. Tällä kertaa kotijoukkue hyötyi ainakin sillä tavalla että TPS-pelaajien keskittyminen meni johonkin ihan muuhun kuin itse peliin. Esimerkkinä tästä: Videolla näkyy kuinka erätauolla yksi kannattaja menee vessaan ja TPS- maalivahti yrittää heittää häntä pallolla. En pysty sanomaan sanoiko kannattaja veskarille mitään, mutta luulen että jotain sanoi. Toivottavasti jotain mikä oli asiallista. No pallo menee kuitenkin ohi, mutta aika törkeää ja epäkypsää käyttäytymistä mielestäni häneltä:)
 
Viestejä
9
Kyllähän se kannustaminen on myös sitä käsien yhteen lyömistä ja rumpujen pärinää, mutta sehän on hyvä että katsomo niin sanotusti onnistuu tehtävässään: Saa kannustettua ja mölistyä sen verran että kotijoukkue hyötyy siitä. Tällä kertaa kotijoukkue hyötyi ainakin sillä tavalla että TPS-pelaajien keskittyminen meni johonkin ihan muuhun kuin itse peliin. Esimerkkinä tästä: Videolla näkyy kuinka erätauolla yksi kannattaja menee vessaan ja TPS- maalivahti yrittää heittää häntä pallolla. En pysty sanomaan sanoiko kannattaja veskarille mitään, mutta luulen että jotain sanoi. Toivottavasti jotain mikä oli asiallista. No pallo menee kuitenkin ohi, mutta aika törkeää ja epäkypsää käyttäytymistä mielestäni häneltä:)
Aika surullista ettei pärjätä muuten kuin vastustajan yksittäisiä pelaajia hiillostamalla jopa erätauolla. Onneksi josba ei tule pääsemään jatkopeleihin.
 
Viestejä
347
Jos katsotaan vaikka O2 peliä ja verrataan tunnelmaltaan sitä tähän, niin parempi tunnelma O2 peleissä saadaan aikaan positiivisella kannatuksella ja torvilla kuin asiattomuuksien huutelulla lapsille. Puhumattakaan Espoon rummuista.

On eri asia maksaa lipusta ja sen nojalla kommentoida ääneen tuomareiden vihellyksiä kuin lähteä itseään voimaannuttamaan lapsille huutelemalla. Kyllähän katsomosta saa psyykata, mutta parempi tulos on positiivisella kuin negatiivisella.
Jalkapallon puolelta voi valioliigasta katsoa mallia kuinka katsomo laulaa ja kannustaa omiaan, silti tunnelma säilyy korkealla.
 
Viestejä
11
Aika surullista ettei pärjätä muuten kuin vastustajan yksittäisiä pelaajia hiillostamalla jopa erätauolla. Onneksi josba ei tule pääsemään jatkopeleihin.
Huutelu oli kylläkin edelleen niinkuin aiemmin sanottu, molempipuolista. Ja en osaa arvioida yhtään Josban mahdollisuuksia päästä jatkopeleihin, mutta kieltämättä Josba-TPS jatkopeli Joensuun areenalla kauniina kevätpäivänä saattaisi olla melko epämiellyttävä ottelu TPS:n pelaajille tämmöisen kahakan jälkeen.
 
Viestejä
11
Jos katsotaan vaikka O2 peliä ja verrataan tunnelmaltaan sitä tähän, niin parempi tunnelma O2 peleissä saadaan aikaan positiivisella kannatuksella ja torvilla kuin asiattomuuksien huutelulla lapsille. Puhumattakaan Espoon rummuista.

On eri asia maksaa lipusta ja sen nojalla kommentoida ääneen tuomareiden vihellyksiä kuin lähteä itseään voimaannuttamaan lapsille huutelemalla. Kyllähän katsomosta saa psyykata, mutta parempi tulos on positiivisella kuin negatiivisella.
Jalkapallon puolelta voi valioliigasta katsoa mallia kuinka katsomo laulaa ja kannustaa omiaan, silti tunnelma säilyy korkealla.
Väitätkö tosissasi kerta otit valioliigan esimerkiksi, että katsomo kannustaminen jää omien kannatusbiisien laulamiseen. Voin kertoa että teksti mitä fanit huutaa pelaajille on törkeää.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
143
Omien kannustaminen on tottakai se ykkösjuttu. Mutta palloilupeleihin kuuluu myös tietty psyykkaus katsojien osalta.
Tuntuisi järkyttävältä katsoa säbää tai lätkää jos katsojat olisivat kuin snooker matsissa. Istutaan hiljaa paikallaan ja taputetaan hillitysti onnistuneen suorituksen jälkeen.
 
Viestejä
11
Omien kannustaminen on tottakai se ykkösjuttu. Mutta palloilupeleihin kuuluu myös tietty psyykkaus katsojien osalta.
Tuntuisi järkyttävältä katsoa säbää tai lätkää jos katsojat olisivat kuin snooker matsissa. Istutaan hiljaa paikallaan ja taputetaan hillitysti onnistuneen suorituksen jälkeen.
Iso peukku
 
Viestejä
570
Omien kannustaminen on tottakai se ykkösjuttu. Mutta palloilupeleihin kuuluu myös tietty psyykkaus katsojien osalta.
Tuntuisi järkyttävältä katsoa säbää tai lätkää jos katsojat olisivat kuin snooker matsissa. Istutaan hiljaa paikallaan ja taputetaan hillitysti onnistuneen suorituksen jälkeen.

Täysin samaa mieltä. Nythän keskustelu ainakin minun nähdäkseni on siinä tehdäänkö näin junnujen/alaikäisten peleissä 🤔
 
Viestejä
9
Omien kannustaminen on tottakai se ykkösjuttu. Mutta palloilupeleihin kuuluu myös tietty psyykkaus katsojien osalta.
Tuntuisi järkyttävältä katsoa säbää tai lätkää jos katsojat olisivat kuin snooker matsissa. Istutaan hiljaa paikallaan ja taputetaan hillitysti onnistuneen suorituksen jälkeen.
Toki mutta senkin voi tehdä tyylillä. Joensuulaisten junttien huutelu oli kyllä kaukana siitä. Junnujen peleihin ei tuollaiset huutelut kuulu kun otetaan kohteeksi yksittäiset pelaajat aikuisten ihmisten toimesta. Lisäksi erätauoilla pitäis pystyä olemaan provoamatta.
 
Viestejä
9
Hei rakkaat Turkulaiset ja muut paikkakuntalaiset. Mitä tämän ikäisten peleihin tulee, niin todellakin tuollainen psyykkaaminen ja kannustaminen kuuluu tuohon ikään. Myönnetään että buuaaminen meni hieman yli, mutta tämä johtui täysin kaverin käytöksestä kannattajia kohtaan. Tällä hetkellä keskustelussa on nostettu esille "kuinka paha seura Josba on". Ainoat henkilökohtaiset huutelut on tullut tepsin puolelta. "Läski" kommentit pelin jälkeen ei todellakaan kuulu peliin. Tps:n maalivahdin psyykkaus oli selvää pelinalusta lähtien, sillä otteet eivät olleet vahvoja. Erätauolla maalivahdille pään aukominen meni yli, sen myönnän. Maalivahti kaksikko heitti samalla mitalla takaisin ihan aiheesta. Pallon heitto katsojaa kohden oli täysin turhaa.
 
Viestejä
11
Hei rakkaat Turkulaiset ja muut paikkakuntalaiset. Mitä tämän ikäisten peleihin tulee, niin todellakin tuollainen psyykkaaminen ja kannustaminen kuuluu tuohon ikään. Myönnetään että buuaaminen meni hieman yli, mutta tämä johtui täysin kaverin käytöksestä kannattajia kohtaan. Tällä hetkellä keskustelussa on nostettu esille "kuinka paha seura Josba on". Ainoat henkilökohtaiset huutelut on tullut tepsin puolelta. "Läski" kommentit pelin jälkeen ei todellakaan kuulu peliin. Tps:n maalivahdin psyykkaus oli selvää pelinalusta lähtien, sillä otteet eivät olleet vahvoja. Erätauolla maalivahdille pään aukominen meni yli, sen myönnän. Maalivahti kaksikko heitti samalla mitalla takaisin ihan aiheesta. Pallon heitto katsojaa kohden oli täysin turhaa.
Joo kyllä juurikin näin. Pelin jälkeen loppuverryttelyssä TPS-pelaajat tosiaan jäivät kentän reunaan juttelemaan "sikakatsomo-osastolle" ja todella törkeät kommentit olivat täysin aiheettomia. Psyyke pitää kyllä kestää urheilussa esiintyvää huutelua 17-vuotiaille kundeilla. Se että syökö turkulaisia hieman se että ovat ottaneet pataan neljä peliä putkeen on taas oma asiansa millä oli varmasti vaikutusta tähän käytökseen ja tunteiden pintaan nousuun.
 
Viestejä
9
Sikakatsomo-osaston pitää myös kestää jos 17 vuotias huutelee takas eikä alkaa uhriutumaan ja itkemään kuinka sanoivat pahasti. Se että kuuluuko se peliin on eri asia, mun mielestä ei. Ei katsomosta eikä kentältä huutelu. Mutta josban kannattajat ovat valinneet tämän linjan, onneksi moni muu seura on eri linjoilla.
 
Viestejä
570
Joo kyllä juurikin näin. Pelin jälkeen loppuverryttelyssä TPS-pelaajat tosiaan jäivät kentän reunaan juttelemaan "sikakatsomo-osastolle" ja todella törkeät kommentit olivat täysin aiheettomia. Psyyke pitää kyllä kestää urheilussa esiintyvää huutelua 17-vuotiaille kundeilla. Se että syökö turkulaisia hieman se että ovat ottaneet pataan neljä peliä putkeen on taas oma asiansa millä oli varmasti vaikutusta tähän käytökseen ja tunteiden pintaan nousuun.

Pitäisikö joidenkin tapahtumassa olleiden vaihtaa lajia jos pääasiaksi muodostuu psyykkaaminen,huutelu ja sikaosastot. Itselleni Junnu-urheilussa täysin vieras käsite. Se nyt vielä puuttuisi jos seurat alkaisivat järjestää ottelunjälkeisiä turpakäräjiä hallin ulkopuolella.

Täysiin lajiin kuulumatonta eikä tässä saa palloa heittää teineille tai heidän kavereilleen. Lasten urheilutapahtumissa vastuussa ovat aikuiset ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Minusta tuntuu että keskustelua vievät nyt vääriin suuntiin muut kuin tapahtumista vastaavat.
 
Viestejä
29
Olet vähän juntti. Tämä on tietysti subjektiivinen mielipide, sori siitä.
Anteeksi, en ymmärrä mihin viittaat tuolla kommentilla. Itse sanoin, että ihmiset ovat jakautuneet kahteen leiriin tämän asian kanssa, josta olemme keskustelleet. Ymmärrän, jos kaikki eivät pidä samanlaisista toimintatavoista ja hyväksyn kaikki. En ole henkilö, joka ei omista empatiakykyä tai järkeä ylipäätänsä. Minusta tuo on vain turha kommentti, jolla yrität provosoida.
 
Viestejä
8
Se on vain yksinkertaisesti lapsellista, että omaa raivoa puretaan yleisöön.

Hmm… Lapsellista? Minkäs ikäisiä nämä pelaajat nyt sitten olivatkaan? Ainiin… lapsia.

Pelataan kuitenkin P18 Sm-sarjaa eikä mitään 12v pelejä. Jos menet katsomaan p12 aluesarjaa ja siellä ala-asteikäiset lapset pelaavat nii ei, ei sinne mielestäni kuulu mikään "psyykkaaminen". Lapsille tärkeintä on kuitenkin vaan se pelaaminen ja hyvät kokemukset ei niinkään pelin lopputulos.
Tämän ikäisissä ja kuitenkin näin kovalla tasolla kun pelataan peliin kuuluu mielestäni "psyykkaaminen". Itse entisenä pelaajana tiedän kuinka pelaajat psyykkaavaat toisiaan kentällä ja kommentointi toisia kohtaan on jopa aika rajua. Katsomosta olen kuullut myös pelaajana vaikka minkälaista huutelua ja psyykkaamista niin junnuissa kun miehissä ja se kuuluu peliin ja myös tekee pelistä jännittävämpää. Olin paikanpäällä sunnuntaina Josba-TPS ottelussa ja huutelu oli molemmin puolista. Pelaajat kuumuivat keskenään ja kovia kontaktitilanteita ja niiden jälkeisiä kommentteja tuli niin yleisöstä kuin pelaajilta. Se että TPS:n pelaajilla keskittyminen menee oikeasti katsomoon ja ei pysy keskittyminen pelissä on täysin päänsisäinen asia. Mikä kotiedun hyöty on jos yleisöstä ei saa antaa tukea kotijoukkueelle???

Tuen antaminen kotijoukkueelle on täysin eri asia kuin se, että lähdetään haukkumaan vastustajan suorituksia. Tunteet kuuluvat peliin, mutta niiden pitäisi syntyä pelaajien välillä, eikä katsomosta käsin.

Aika paljon keskustelua saa aikaan se että Josba pelissä joku täti huuteli tuomarille -jäiköhän edellinen tilanne viheltämättä- tai - meneekö tepsin pojilta hermot -
Minä en ainakaan nähnyt huutelussa mitään loukkaavaa tai epätavallista.

Eikä siinä mitään hyvä että keskustellaan, sitä vartenhan tämä palsta on olemassa. Mietin vaan että jos Tepsi ois voittanut, olisiko koko tämä keskustelu jäänyt käymättä?

Olihan nuo huutelut asiattomia pelin lopputuloksesta huolimatta. Se, että maalin jälkeen huudellaan maalivahdille ”Onko sulla reikähanskat!?” ei ole asiallista ainakaan tämänikäisten peleissä, saatika sitten erätauoilla ”kannattajan” kuittailu vastustajan pelaajille.

Videolla näkyy kuinka erätauolla yksi kannattaja menee vessaan ja TPS- maalivahti yrittää heittää häntä pallolla. En pysty sanomaan sanoiko kannattaja veskarille mitään, mutta luulen että jotain sanoi. Toivottavasti jotain mikä oli asiallista. No pallo menee kuitenkin ohi, mutta aika törkeää ja epäkypsää käyttäytymistä mielestäni häneltä:)

Videosta kyllä huomaa, että tämä kyseinen kannattaja pysähtyi sanomaan jotain maalivahdille. Tosin tuo pallon heittäminen oli myös asiatonta. Tässä tilanteessa mielestäni molemmat toimivat väärin.

Kannustaa saa ja myös pitää, mutta vastustajan haukkuminen ei kuulu junioripeleihin. Jos tunteet katsomossa heräävät noinkin vahvasti, niin eiköhän siinä tilanteessa ole peiliinkatsomisen paikka.

Eihän tuollainen huutelu kehitä pelaajia millään tavalla, päinvastoin se vähentää pelaajien itsevarmuutta ja halukkuuta pelata. Näiden ”kannattajien” kannattaisi siis miettiä, että tykkäisikö itse siitä, jos joku tuntematon noita kommentteja huutelisi omalle lapselle.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös