Pääkallo.fi

Salibandyn livelähetykset, maalikoosteet ja muu videotuotanto

Veikkauksesta ja näkyvyydestä puheenollen, osaako joku arvioida, että kuinka selvästi urheilutapahtuman katsojamäärä (mukaanlukien tv jne.) ja siihen liittyvän vedonlyönnin liikevaihto korreloivat keskenään? Luulisi, että aika hyvin (enemmän katsojia, enemmän vetoja), mutta miten tämä oikeasti menee?

Palautteen voisi varmaan osoittaa
suoraan veikkaukselle, tämä raati tuskin voi vaikuttaa asiaan.
Toki näinkin on tehty. Mutta kyllä tälläkin raadilla on merkitystä, kun puhutaan yleisesti naissalibanyn arvostuksesta (tai sen puutteesta).

Veikkauksesta ja näkyvyydestä puheenollen, osaako joku arvioida, että kuinka selvästi urheilutapahtuman katsojamäärä (mukaanlukien tv jne.) ja siihen liittyvän vedonlyönnin liikevaihto korreloivat keskenään? Luulisi, että aika hyvin (enemmän katsojia, enemmän vetoja), mutta miten tämä oikeasti menee?
No korrelaatio on siinä, että veikkauskohde yleensä lisää tapahtuman kiinnostavuutta, joka lisää myös yhteistyökumppaneiden näkyvyyttä, ja lisäksi yleisen kiinnostavuuden lisääntyessä niin katsojiakin on enemmän. Eli se on merkittävä asia, että urheilutapahtuma on veikkauskohteena, saati sitten Veikkaus TV-lähetyksenä.

Toki näinkin on tehty. Mutta kyllä tälläkin raadilla on merkitystä, kun puhutaan yleisesti naissalibanyn arvostuksesta (tai sen puutteesta).
Salibandyliittohan on melkoinen edelläkävijä. Toki huuhkajien miljonäärit suostu antamaan vitsirahoista puolet naisille, mutta mulla ei esimerkiksi ole hajuakaan missä helmarit pelaa, keitä siel pelaa ja missä sarjassa ne pelaa.
Salibandyliitto tekee aika kattavia uutisia myös naisten maaotteluista.

Salibandyliittohan on melkoinen edelläkävijä. Toki huuhkajien miljonäärit suostu antamaan vitsirahoista puolet naisille, mutta mulla ei esimerkiksi ole hajuakaan missä helmarit pelaa, keitä siel pelaa ja missä sarjassa ne pelaa.
Salibandyliitto tekee aika kattavia uutisia myös naisten maaotteluista.
Toki Salibandyliitto tekee paljon, mutta paljon on vielä tehtävänä.

Kuitenkin minun kriitikin keihäänkärkenä oli tässä tapauksessa kuitenkin valtion omistaman Veikkauksen toiminta.

Kuitenkin minun kriitikin keihäänkärkenä oli tässä tapauksessa kuitenkin valtion omistaman Veikkauksen toiminta.
Jos Veikkauksen ongelmia kävisi läpi, niin naissalibandyn näyttäminen ei olisi ensimmäinen ongelma. Muuten jos Reija haluaa, niin ruutu+ kautta seuraamaan naisten salibandyliigaa ja ehkä someenkin voisi tuoda sieltä sisältöä. Jos kiinnostusta on, niin tyhmä on se joka ei sitä sarjaa halua itselleen ostaa.

Tämä ongelmahan ei ole ainostaan salibandyn, vaan myös Suomen ykköslajin eli jääkiekon. Kyllä, itse olen seurannut myös naissalibandyä ja onhan siellä runkosarjassa ajoittain sellaista höntsyä että ei sen näyttäminen esim. VeikkausTV:ssä varmasti arvostusta nostaisi. Toki uusi sarjajärjestelmä tuo tasaisempia pelejä ja mielenkiintoa tätä myöten lisää. Ja olihan viime kevään Koovee-PSS välieräsarja ihan huikeaa viihdettä.

TÄSTÄ LINKISTÄ juttuun joka koskee Naisten jääkiekkoliigan avaustapahtumaa.

Jos Veikkauksen ongelmia kävisi läpi, niin naissalibandyn näyttäminen ei olisi ensimmäinen ongelma.
Kerro toki mitkä ovat ne Veikkauksen ongelmat mitä tulisi ensi taklata ennen kun voidaan jatkaa tätä keskustelua tästä aiheesta täällä?

Muuten jos Reija haluaa, niin ruutu+ kautta seuraamaan naisten salibandyliigaa ja ehkä someenkin voisi tuoda sieltä sisältöä.
Minulle toimii paremmin lajiliiton sbet.fi palvelu silloin, kun en ole itse penkin takana mutta kiitos vinkistä.

Jos kiinnostusta on, niin tyhmä on se joka ei sitä sarjaa halua itselleen ostaa.
Kiinnostus/kiinnostavuus ei ole mikään absoluutti, vaan kyllähän siihen voi vaikuttaa eri tavoin.

Viimeksi muokattu:
Jos Veikkauksen ongelmia kävisi läpi, niin naissalibandyn näyttäminen ei olisi ensimmäinen ongelma. Muuten jos Reija haluaa, niin ruutu+ kautta seuraamaan naisten salibandyliigaa ja ehkä someenkin voisi tuoda sieltä sisältöä. Jos kiinnostusta on, niin tyhmä on se joka ei sitä sarjaa halua itselleen ostaa.
Reijalla taitaa olla kyse on enemmän tasapuolisuudesta kuin yleisön kiinnostuksesta.

Kiinnostuksen pitää nousta lajin sisältä. Miksi naispesäpallo vetää hyvin yleisöä stadioneille, mutta vastaavat jalkapallo- tai salibandysarjat eivät kerää katsojia? Kun on katsojia, niin kyllä Veikkauskin kiinnostuu, samoin ruutuaikaa tulee kaupallisiltakin toimijoilta.

Reijalla taitaa olla kyse on enemmän tasapuolisuudesta kuin yleisön kiinnostuksesta.
Sanoisin, että sekä että, ja selvennykseksi että en ollut vaatimassa mitään 50-50 jakoa.

Kiinnostuksen pitää nousta lajin sisältä.
Tästä olen samaa mieltä, että isona osana - seurojen ja pelaajien lisäksi - on mm tämä "raati" joka tänne kirjoittaa ja lajiliitto itse.

Enemmän ajatuk... sori tarkoitin tietenkin öyhytyksestäni voi lukea vaikka tässä viestissä.

Viimeksi muokattu:
Kyllä, itse olen seurannut myös naissalibandyä ja onhan siellä runkosarjassa ajoittain sellaista höntsyä että ei sen näyttäminen esim. VeikkausTV:ssä varmasti arvostusta nostaisi.
Se on hienoa, että löytyy ihmisiä jotka pystyvät arvioimaan mikä on "höntsyä" ja ylipäätänsä mikä mahdollisesti kiinnostaa ja ketäkin. Toki siitä olen samaa mieltä, että on olemassa jopa pelejä Englannin Valioliigassa mitkä eivät välttämättä niinkään säväytä, mutta ainakaan minä en voi tietää mitä tapahtuu missäkin pelissä näin etukäteen - tämän vuoksi jotkut rohkeat kutsuvatkin urheilua "parhaana reality-TV:nä".

Toki jos lainatun kommentin tarkoituksena oli jotenkin puolustella Veikkauksen toimintaa, niin tämän kuittaan surullisena näkemyksenä - varsinkin ihmiseltä joka "periaatteessa" on naisurheilussa mukana. Mutta samaan aikaan en voi leikkiä yllättynyttäkään.

Enemmän ajatuk... sori tarkoitin tietenkin öyhytyksestäni voi lukea vaikka tässä viestissä.
Luin öyhytyksen silloin kuin se julkaistiin ja nostin virtuaalisesti hattua että näit vaivaa perustella huolellisesti ajatuksiasi. Toki olisin toivonut että olisit löytänyt enemmän positiivisiakin esimerkkejä miten asioita on saatu käännettyä parempaa suuntaan. Jäi vähän sekava tunne mihin pitäisi seuraavaksi alkaa, jotta tekisi oman osansa tasa-arvon puolesta urheilun saralla;)

Yle näytti naisten jalkapallon mm-kisat, jotka saavuttivat hyvin katsojia, mutta sitä buumia ei ole pystytty siirtämään kotimaan sarjoihin. Sama tapahtui kun jääpallossa miehet voittivat aikoinaan mm-kultaa, luultiin että automaattisesti sarjan kiinnostus kasvaa kotimassa, näin ei tapahtunut. Ei medianäkyvyys ole automaatio yleisö- ja sponsoriryntäykseen, siten en usko että muutama yksittäinen peli veikkaus-tv:ssä nostaisi juurikaan naispalloilun profiilia. Toki voin olla väärässäkin.

Se on hienoa, että löytyy ihmisiä jotka pystyvät arvioimaan mikä on "höntsyä" ja ylipäätänsä mikä mahdollisesti kiinnostaa ja ketäkin. Toki siitä olen samaa mieltä, että on olemassa jopa pelejä Englannin Valioliigassa mitkä eivät välttämättä niinkään säväytä, mutta ainakaan minä en voi tietää mitä tapahtuu missäkin pelissä näin etukäteen - tämän vuoksi jotkut rohkeat kutsuvatkin urheilua "parhaana reality-TV:nä".

Toki jos lainatun kommentin tarkoituksena oli jotenkin puolustella Veikkauksen toimintaa, niin tämän kuittaan surullisena näkemyksenä - varsinkin ihmiseltä joka "periaatteessa" on naisurheilussa mukana. Mutta samaan aikaan en voi leikkiä yllättynyttäkään.
Kanssasi aiheesta lienee turhaa keskustella, silä asenteesi näyttää olevan mikä on. Oma pointtini näytti sen verran kaukaa ymmärryksestäsi menevän, että en vaivaudu enempää kommentoimaan. Tiivistän silti ihan vaan Reijalle: Kyllä, naisten salibandy on parhaimmillaan äärimmäisen viihdyttävää ja toivottavasti sitä nähdään enemmän lähetyksissä. Nyt kun sarjajärjestelmä muuttui, oletuksena on, että matsit muuttuvat viihdyttävimmiksi näin yleisesti myös runkosarjassa. Tämän mielestäni kirjoitin myös aiemmassa viestissäni, sille en sitten mitään voi jos käyttäjä "Reijalle" ei rautalanka riitä.

PS: Kannattaisi muuten ihan noin yleensä Reija kokeilla sellaista, että lukisi ne postaukset vaikka ihan kaksikin kertaa ennen kuin alkaa avautumaan. Siellä saattaa olla hyvinkin helposti löydettävissä se punainen lanka joka on ihan positiivinen. Kuten se tuossa omassa sinun siteeramaassasi postauksessakin oli.

PS: Kannattaisi muuten ihan noin yleensä Reija kokeilla sellaista, että lukisi ne postaukset vaikka ihan kaksikin kertaa ennen kuin alkaa avautumaan. Siellä saattaa olla hyvinkin helposti löydettävissä se punainen lanka joka on ihan positiivinen. Kuten se tuossa omassa sinun siteeramaassasi postauksessakin oli.
Edelleen korostan sitä, että vaikka lukisin viestisi kolmeen, neljään kertaan niin minun on pakko tulkita mm sinun viestisi siten miten se teksti näyttäytyy niin minun kuin muiden ruudulla, eikä esimerkiksi siten miten haluaisit sen mahdollisesti olevan.

Luin öyhytyksen silloin kuin se julkaistiin ja nostin virtuaalisesti hattua että näit vaivaa perustella huolellisesti ajatuksiasi. Toki olisin toivonut että olisit löytänyt enemmän positiivisiakin esimerkkejä miten asioita on saatu käännettyä parempaa suuntaan. Jäi vähän sekava tunne mihin pitäisi seuraavaksi alkaa, jotta tekisi oman osansa tasa-arvon puolesta urheilun saralla;)
Yritin hieman kehua liiton toimintaa, mutta tosiasia on se, että naisten urheiluun panostetaan liiton toimesta juuri sen verran, että voidaan anoa valtiontukia - ja sama koskee isoa osaa seurojakin.

Nyt kun sarjajärjestelmä muuttui, oletuksena on, että matsit muuttuvat viihdyttävimmiksi näin yleisesti myös runkosarjassa.
Sinä kirjoitit kuitenkin näin: "onhan siellä runkosarjassa ajoittain sellaista höntsyä että ei sen näyttäminen esim. VeikkausTV:ssä varmasti arvostusta nostaisi. "

Minun alkuperäinen panokseni tähän ketjuun oli nimenomaan siitä, että puhuin tämän kauden naisten otteluiden näyttämisestä (tai näyttämättä jättämisestä) Veikkaus TV:n kautta, johon sinä viittasit kommentilla: "sellaiseen höntsyyn, että ei sen näyttäminen nostaisi arvostusta", jolla annoit ymmärtää, että tilanne missä ei näytetä pelejä on "oikein".

Kysytään yksinkertaisesti: oletko sinä nyt sitä mieltä, että Veikkaus TV voisi näyttää naisten pelejä vai ei?

Sinä kirjoitit kuitenkin näin: "onhan siellä runkosarjassa ajoittain sellaista höntsyä että ei sen näyttäminen esim. VeikkausTV:ssä varmasti arvostusta nostaisi. "

Minun alkuperäinen panokseni tähän ketjuun oli nimenomaan siitä, että puhuin tämän kauden naisten otteluiden näyttämisestä (tai näyttämättä jättämisestä) Veikkaus TV:n kautta, johon sinä viittasit kommentilla: "sellaiseen höntsyyn, että ei sen näyttäminen nostaisi arvostusta", jolla annoit ymmärtää, että tilanne missä ei näytetä pelejä on "oikein".

Kysytään yksinkertaisesti: oletko sinä nyt sitä mieltä, että Veikkaus TV voisi näyttää naisten pelejä vai ei?
Miten helvetin vaikeaa se voi olla? Oletko ikinä katsonut peiliin ja ihmetellyt minkä vuoksi kanssasi ei käytännössä kukaan täällä asiallisesti keskustele?

Kyllä. VeikkausTV voi näyttää naisten pelejä. MItä helvetin epäselvää tässäkin lauseessa on? "Kyllä, naisten salibandy on parhaimmillaan äärimmäisen viihdyttävää ja toivottavasti sitä nähdään enemmän lähetyksissä. Nyt kun sarjajärjestelmä muuttui, oletuksena on, että matsit muuttuvat viihdyttävimmiksi näin yleisesti myös runkosarjassa. "

PS: Älä vastaa. Koska en aio enää vastata sinulle. Et tätäkään kuitenkaan ihan vaan periaatteesta ymmärrä.

Ihan tasa-arvosta urheilussa, jos veikkaan keitä kiinnostaa yleensäkin mikään urheilu ja käyvät peleissä katsomoissa, oisko prosentit jotain 80-20? 70-30? Omasta lähipiiristä prosentit 100-0. Ehkä se eka tehtävä ois saada naisiakin kiinnostumaan urheilun seuraamisesta. Itse en ainakaan tasa-arvon nimissä ala mitään pelejä tai lajeja seuraamaan. Arvostus pitää myös ansaita. Yleisurheilussa naiset ovat ansainneet ja menneet miesten ohi, heittämällä! Ampumahiihdossa Kaisa tehnyt sellaiset saavutukset joita ei kukaan suomalainen riko.

Viimeksi muokattu:
Ihan tasa-arvosta urheilussa, jos veikkaan keitä kiinnostaa yleensäkin mikään urheilu ja käyvät peleissä katsomoissa, oisko prosentit jotain 80-20? 70-30? Omasta lähipiiristä prosentit 100-0. Ehkä se eka tehtävä ois saada naisiakin kiinnostumaan urheilun seuraamisesta. Itse en ainakaan tasa-arvon nimissä ala mitään pelejä tai lajeja seuraamaan. Arvostus pitää myös ansaita. Yleisurheilussa naiset ovat ansainneet ja menneet miesten ohi, heittämällä! Ampumahiihdossa Kaisa tehnyt sellaiset saavutukset joita ei kukaan suomalainen riko.
Muutaman vuoden takainen selvitys jääkiekossa. Siis Suomessa suosituinta lajia vain n. 10% koko kansasta käy katsomassa livenä halleissa kerran tai useamman vuodessa. Miehiä on katsomoissa n.70%.

Eurooppalaisessa jalkapallossa naisten osuus katsomoissa on kasvamassa juuri naisten liigojen suosion kasvun mukana, kun laji tulee tutuksi niin on helpompi lähteä koko perheen voimin otteluihin. Kaikki eurooppalaiset suuremmat seurat panostan naisten jalkapalloon miljoonia. Suomessa todennäköisesti sama ilmiö on tulossa niin että naisten jalkapallo on tulevaisuudessa suosituin laji, siis naisilla. Tästä tulee myös hyötymään Veikkausliiga.

Salibandyssä naiset ovat jo näkyvä osa katsomoissa myös miesten liigassa mutta potentiaalia on vielä satoja tuhansia.
Suomalaisessa palloilussa salibandyn naiset ovat pelaajina monesti yhtä tunnettuja kuin miehet🙂 siis aika tuntemattomia suuruuksia toistaiseksi julkisuudessa.
Voisiko salibandy olla tasa-arvossa ja laajemminkin eettisyydessä edelläkävijä Suomessa ja samalla myös kansainvälisesti?

Tykkää tästä: Reija
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.