Pääkallo.fi

Salibandyn livelähetykset, maalikoosteet ja muu videotuotanto

Jussi Koivunen

En pidä ihan asiallisena käydä nimeämään kuvaustiimejä jos ei ole sata varma asiasta, että on heidän mokansa. Monessa lajissa ja monen seuran kanssa olen joutunut vääntämään siitä, mihin sen kameran saa laittaa, kun siinä parhaalla paikalla on jonkun fanin vakiopaikka. Sitten sitä kuvataan pylvään takaa tai jonkun kalju näkyy vähän väliä kuvassa.

Fanikameratuotanto se ei ollut, eikä Classic muutenkaan omia pelejään liikaa livenä lähettele (poislukien juurikin Ruudun viralliset tuotannot), jollaiseksi tämäkin oli merkitty. Voin ihan varmaksi sanoa, että Ruudun itsensä käyttämän kuvaustiimin tuottama peli.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
780
Fanikameratuotanto se ei ollut, eikä Classic muutenkaan omia pelejään liikaa livenä lähettele (poislukien juurikin Ruudun viralliset tuotannot), jollaiseksi tämäkin oli merkitty.
Katsoin lähetystä. Tässä on kuvausryhmä joutunut laittamaan pääkameran mahdottoman huonoon paikkaan. Sehän halutaan keskiviivan kohdalle, useamman metrin korkeudelle, ja vähintään 5 metrin päähän kaukalosta. Mielellään vastapäätä vaihtopenkkejä. Nyt jalusta on kiinni kaukalossa, jotta kuollut kulma ohi vasemmalla olen pilarin tms. olisi mahdollisimman pieni. Kameran ollessa kaukalon äärellä kuvaaminen on todella vaikeaa.

Järjestävä seura on vastuussa, että kuvaustiimille annetaan hyvät kuvausolosuhteet (kamerat, mikit, ohjaamo). Nyt se ainoa oikea pääkameran paikka vastapäisessä katsomossa on katsojien käytössä.

Näistä on saanut riidellä monessa lajissa ja monen seuran kanssa. Joskus on jouduttu samanlaiseen paska paikkaan, kun vaihtoehtona olisi ollut hommien jättäminen tekemättä.

Väärää puuta haukutaan nyt, olen aika varma. Yksikään kuvaustiimi ei tuosta olisi halunnut kuvata.
 

Jussi Koivunen

Katsoin lähetystä. Tässä on kuvausryhmä joutunut laittamaan pääkameran mahdottoman huonoon paikkaan. Sehän halutaan keskiviivan kohdalle, useamman metrin korkeudelle, ja vähintään 5 metrin päähän kaukalosta. Mielellään vastapäätä vaihtopenkkejä. Nyt jalusta on kiinni kaukalossa, jotta kuollut kulma ohi vasemmalla olen pilarin tms. olisi mahdollisimman pieni. Kameran ollessa kaukalon äärellä kuvaaminen on todella vaikeaa.

Olin paikalla kuvailemassa ns. fiilismatskua ja näin kyllä miten kuvauskalusto oli. Siinä vieressä on ihan seinä, ei riitä pilari.

Viesti johon alunperin vastasin, oli: "Ei tuo Classicin kuvaaminen Ideaparkissa oo ihan minttua, vasen laita jää välillä peittoon ja päätykamerakuva vaihtuu liian myöhään ". Ei tuossa puhuta halaistua sanaa kuvausolosuhteista, vaan kuvaamisesta/ohjaamisesta ja siihen vastasin.

Mutta kyllä, olen samaa mieltä muuten kanssasi. Väitän, että tuohon kohtaan on kuvaajat siirretty, koska katsomo tällä kertaa tuotu lähemmäksi vaihtoaitoita ja siten tosiaan toiselle puolelle ei tilaa jää. Sieltähän Ideaparkin pelit aiemmin on kuvattu. Ja kyllä, siltäkään puolelta ei todellakaan ole hyvä kuvata. Kokeiltu on.

Näin tuolla toisessa ketjussa alkuviikosta Ideaparkista kirjoitin.

Heittämällä järkyttävimpien paikkojen TOP-kolmoseen missä kameran takana ollut. Ideapark ei todellakaan ole oikea paikka palvelemaan liigan kärkimatsia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
780
En tiedä onko tässä tapauksessa mikä kuvauspaikan sijoittamisen taustalla. Vuosien mittaan on monessa lajissa ja paikassa törmätty seurojen vastustavaan asenteeseen suoria lähetyksiä kohtaan. Moni seuratoimija haikailee entisten aikojen palaavan, jolloin pelejä tultiin katsomaan paikan päälle. Moni yrittää "kehittää tapahtumaa" lisäämällä sinne oheisviihdettä. Kaikki tuo on käytettyä ja tuskin kääntää ajan ratasta taaksepäin. Mobiililaitteiden, älytelevisioiden ja suoratoistopalvelujen myötä muutos on väistämätön. Kehitys suoratoiston käytön ottelujen katsomisessa tulee kasvamaan ja monipuolistumaan.

Seurojen ainoa tie on ottaa suoratoistot, koosteet ja muut videot osaksi varainhankintaa ja markkinointia. Tässäkin on mahdollisuus valintoihin, joista etenkin maksullisuus suoratoistojen katsontaan olisi hyvä toteuttaa maltillisesti. Isot rahat eivät tule katsojien tilauksista, vaan mainosrahoista ja jakelusopimuksista. Itselleni yksittäisten pelien osto on juttu, johon en ole koskaan lähtenyt. Ei vaan viitsi edes nähdä vaivaa siihen. Kuukausimaksu luokkaa kymppi on taas selkee juttu, tottakai sen voi maksaa jostain Ruudun laajuisesta palvelusta. Jääkiekon liigan tai formuloiden settejä en ole vuosiin edes vilkaissut, kun en useiden kymppien kuukausihintaa suostu maksamaan kuitenkaan kapeasta tarjonnasta.

Ei ole helppo tie seuroille tämä evoluutio virtuaalimaailmaan, mutta muuta ei ole näkyvissä.

Yhteistyön tekeminen tuotanto- ja jakeluyhtiöiden kanssa on paras keino seuran ja lajin brändin kiinnostavuuden nostoon. Jos innostuu katsomaan säbää netistä, tulee ennen pitkää myös silloin tällöin hallille.
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,613
Viestejä
1,005
SPV selvästi on luopunut aikaisempien kausien tyylistään tehdä maalikoosteet ja nykyään näytetään vaan maalit (ilman uusintoja/hidastuksia) eikä sekuntiakaan ylimääräistä. Selostajankin lause jää usein kesken kun hypätään jo seuraavaan maaliin. Jos haluaa jotain saada irti, kannattaa katsoa Ruudun oma kooste tai etsiä maalit jälkitallenteesta.
 

Jussi Koivunen

SPV selvästi on luopunut aikaisempien kausien tyylistään tehdä maalikoosteet ja nykyään näytetään vaan maalit (ilman uusintoja/hidastuksia) eikä sekuntiakaan ylimääräistä. Selostajankin lause jää usein kesken kun hypätään jo seuraavaan maaliin. Jos haluaa jotain saada irti, kannattaa katsoa Ruudun oma kooste tai etsiä maalit jälkitallenteesta.

Pakko kysyä, eli SPV tekee omat koosteet Ruudun koosteiden lisäksi? Miksi? Itse olen sopinut tekeväni KrP:n pelien koosteet oli sitten Ruutu paikalla tai ei (ja nuo toimitan myös julkaistavaksi Ruutu-palveluun). Eli siis ei tule turhaan kahta koostetta, vaan ainostaan minun tekemäni, jonka lähetän jakoon myös Ruudulle.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
123
Jos tälle kaudelle pitää jotain sanoa, niin Nokian Krp:n koosteet on ihan eri maailmasta kuin aiemmin. Nopea nousu liigan huonoimmista parhaimpien joukkoon. Liekö tekijä vaihtunut vai mitä tapahtunut, mutta muuttunut ammattimaiseksi jäljeksi joita kiva katsoa.
 
Viestejä
275
Kyllä taas aion kritisoida Solidsporttia kun maksavana asiakkaana tässä saa jatkuvasti raapia päätään. Hyvin harvassa on lähetys, joka toimisi. Suurin osa ainakin niistä peleistä mitä itse yrittänyt katsoa, niin erittäin tuskaista katsoa, kun ääni kuulostaa siltä että mikrofoni ui kaivossa. Välillä selostus peleissä naapurin asunnosta puhekin kuuluu selvemmin kun tio selostus. Ja todella moni peli ei ole näkynyt laisinkaan tai luokattomalla tasolla jatkuvalla pätkinnällä. Ja nuo highlightsit ja säbästudiot... Huoh.. Tän päiväsessä pyörii Mteam-O2 pätkää taustalla mutta selostaja puhuu Nstn pelistä.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
780
Ei kännykkäkameralla kummempaa tahdo saada. Sitähän Solidsport suosittaa kalustoksi. Ainakin pitää ottaa kunnollinen mikki käyttöön että ääniä saisi lähetykseen. Tai sitten laitetaan joku gopro kentän nurkkaan. Ilo sitä sitten on mobiililaitteella lähetystä katsoa ja arvailla mitä siellä tapahtuu.

Olen katsonut joitakin ilmaislähetyksiä ja yhden TPS:n lähetyksen olen ostanut ja se oli kyllä hyvä. Vaivaa oli nähty, ja jälki oli laadukasta Solidsportin lähetysten joukossa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: RMM

RMM

Viestejä
44
Olen katsonut joitakin ilmaislähetyksiä ja yhden TPS:n lähetyksen olen ostanut ja se oli kyllä hyvä. Vaivaa oli nähty, ja jälki oli laadukasta Solidsportin lähetysten joukossa.

Kiva kuulla! Liian vähän kuulee palautetta mihinkään suuntaan. Yritämme kahden hengen tiimillämme toteuttaa mahdollisimman hyvän tuotteen rahalle vastineeksi. Minä selostajana ja kuvaaja/teknikko (joka näkee kyllä massiivisen vaivan ja tuo vehkeet) mielellämme otetaan palautetta ja kehitysehdotuksia vastaan. Pyrkimys olisi tuoda myös ainakin joihinkin A:n peleihin kiinnostavia kommentaattoreitakin, kunhan aikataulut osuvat. A:n ja B:n pelit on toistaiseksi pystytty vetämään selostettuna ja pyritään siihen jatkossakin. Ja mikäs niitä selostellessa, kun vastaan tulee esim. menneen sunnuntain ASM TPS-Hawks tapaisia hyviä matseja.
 
Viestejä
191
Kyllä taas aion kritisoida Solidsporttia kun maksavana asiakkaana tässä saa jatkuvasti raapia päätään. Hyvin harvassa on lähetys, joka toimisi. Suurin osa ainakin niistä peleistä mitä itse yrittänyt katsoa, niin erittäin tuskaista katsoa, kun ääni kuulostaa siltä että mikrofoni ui kaivossa. Välillä selostus peleissä naapurin asunnosta puhekin kuuluu selvemmin kun tio selostus. Ja todella moni peli ei ole näkynyt laisinkaan tai luokattomalla tasolla jatkuvalla pätkinnällä. Ja nuo highlightsit ja säbästudiot... Huoh.. Tän päiväsessä pyörii Mteam-O2 pätkää taustalla mutta selostaja puhuu Nstn pelistä.

Aika vähän salibandysta on säännöllisesti studioita tarjolla, joten en nyt itse liikaa kritisoisi tuota SolidSportin yritystä vaikka selvästi aika kenkälaatikkobudjetilla on tehtykin. Tuosta kyllä samaa mieltä, että nuo ottelukohtaiset läpikäynnit ei usein tunnu täysin kohtaavan ruudussa näkyvään. Mutta en nyt muuten tiedä mikä noissa studioissa ihan hirveän huonoa olisi?
 
Viestejä
780
Aika vähän salibandysta on säännöllisesti studioita tarjolla, joten en nyt itse liikaa kritisoisi tuota SolidSportin yritystä vaikka selvästi aika kenkälaatikkobudjetilla on tehtykin. Tuosta kyllä samaa mieltä, että nuo ottelukohtaiset läpikäynnit ei usein tunnu täysin kohtaavan ruudussa näkyvään. Mutta en nyt muuten tiedä mikä noissa studioissa ihan hirveän huonoa olisi?
Kuka piittaa studioista jos lähetykset on kuraa? Haluan katsoa laadukkaan lähetyksen, eikä mikään lisäjuttu sen puutetta korvaa.

Solidsportin ratkaisun heikko kohta on olemattomat vaatimukset itse kuvaukselle (ja ohjaukselle). Kalusto voi olla mitä vaan, vaikka kiinteä kalansilmäkamera kentän nurkassa. Ääni haalitaan kameran mikillä ja mukaan tulee jopa kuvaajan ääntelyt. Tai sitten tuotanto on kunnolla tehty, kuten TPS on osoittanut. Pitää myös muistaa että kännykän kautta lähetetyn striimin laatua voi rajusti heikentää mm. kännykän kameran laatu, prosessointiteho (mm. kuvan pakkaus) ja netin laatu.
 
Viestejä
191
Kuka piittaa studioista jos lähetykset on kuraa? Haluan katsoa laadukkaan lähetyksen, eikä mikään lisäjuttu sen puutetta korvaa.

Solidsportin ratkaisun heikko kohta on olemattomat vaatimukset itse kuvaukselle (ja ohjaukselle). Kalusto voi olla mitä vaan, vaikka kiinteä kalansilmäkamera kentän nurkassa. Ääni haalitaan kameran mikillä ja mukaan tulee jopa kuvaajan ääntelyt. Tai sitten tuotanto on kunnolla tehty, kuten TPS on osoittanut. Pitää myös muistaa että kännykän kautta lähetetyn striimin laatua voi rajusti heikentää mm. kännykän kameran laatu, prosessointiteho (mm. kuvan pakkaus) ja netin laatu.
Otin kantaa vain tuohon studioon ja myös siitä kulmasta että eikö se ole vain plussaa jos sellaista yritetään? En näe että sillä suorien lähetysten kanssa olisi hirveästi tekemistä tai että se olisi niistä pois. Taitaa olla aika pitkälti seurojen vastuulla nuo itse ottelulähetykset, pois lukien kuukauden ottelut. Kooveen pelejä olen eniten katsonut ja Fbc turun, niissä ei mielestäni juuri moitittavaa ole ollut.
 
Viestejä
275
Hei, kyllä ihan oikeesti voi vaatia "highlights" nimiseen koosteeseen vähän enemmän kuin 20 sekunnin pätkä jossa pari maalia pikakelauksella.
 

Jussi Koivunen

Kyllä taas aion kritisoida Solidsporttia kun maksavana asiakkaana tässä saa jatkuvasti raapia päätään. Hyvin harvassa on lähetys, joka toimisi. Suurin osa ainakin niistä peleistä mitä itse yrittänyt katsoa, niin erittäin tuskaista katsoa, kun ääni kuulostaa siltä että mikrofoni ui kaivossa. Välillä selostus peleissä naapurin asunnosta puhekin kuuluu selvemmin kun tio selostus. Ja todella moni peli ei ole näkynyt laisinkaan tai luokattomalla tasolla jatkuvalla pätkinnällä. Ja nuo highlightsit ja säbästudiot... Huoh.. Tän päiväsessä pyörii Mteam-O2 pätkää taustalla mutta selostaja puhuu Nstn pelistä.

Joo. Solidsportille helpointaa tuottaa noita mobiililaitteilla. Meillä (KrP) kerran kokeiltiin videokamera/tietokone-kombolla niin lopputulos oli se, että maalit tuli lähetyksen tulostauluun viiveen vuoksi näkyviin ennenkun itse maali lähetyksessä näkyi. Enkä todellakaan tiedä miksi.

Selostus on sitten oma lukunsa, niitä selostajia kun ei ihan joka oksalla kasva. Edelleenkin peräänkuulutan halukkaita Pirkanmaan alueella, jotka haluaisivat tulla selostusta harrastamaan/opettelemaan. KrP:n A:n ja B:n peleihin saa tulla treenaamaan. Runkosarjassa Liigan Fanikameralähetyksiä ei ole jäljellä kuin yksi.

Ja mitä tuohon valitukseen mobiililaitelähetyksistä tulee, niin siinä pärjää yksi ihminen. Pelikello+videokamera onkin yhdelle ihmiselle jo haastavampi. Jos ei ole pelikelloa, siitä valitetaan. Jos kuva hyvä, mutta pelikello hukassa, siitä valitetaan. Jos pelikello ok, mutta videokuva "mobiililaitetasoa", siitä valitetaan.

Sori. Tää touhu Solidsportin kanssa on mitä on. Hattua päästä jengeille, joilla laitteet nämä hoitaa on.
 
Viestejä
780
Joo. Solidsportille helpointaa tuottaa noita mobiililaitteilla. Meillä (KrP) kerran kokeiltiin videokamera/tietokone-kombolla niin lopputulos oli se, että maalit tuli lähetyksen tulostauluun viiveen vuoksi näkyviin ennenkun itse maali lähetyksessä näkyi. Enkä todellakaan tiedä miksi.

Selostus on sitten oma lukunsa, niitä selostajia kun ei ihan joka oksalla kasva. Edelleenkin peräänkuulutan halukkaita Pirkanmaan alueella, jotka haluaisivat tulla selostusta harrastamaan/opettelemaan. KrP:n A:n ja B:n peleihin saa tulla treenaamaan. Runkosarjassa Liigan Fanikameralähetyksiä ei ole jäljellä kuin yksi.

Ja mitä tuohon valitukseen mobiililaitelähetyksistä tulee, niin siinä pärjää yksi ihminen. Pelikello+videokamera onkin yhdelle ihmiselle jo haastavampi. Jos ei ole pelikelloa, siitä valitetaan. Jos kuva hyvä, mutta pelikello hukassa, siitä valitetaan. Jos pelikello ok, mutta videokuva "mobiililaitetasoa", siitä valitetaan.

Sori. Tää touhu Solidsportin kanssa on mitä on. Hattua päästä jengeille, joilla laitteet nämä hoitaa on.
Yhdenkin ihmisen tekemä mobiililähetys on parempi kuin kiinteä kamera kentän nurkassa tai päädyssä, tai kalansilmä keskellä. Tai siis silloin kun lähetyksen katsomisesta ollaan rahaa vailla. Ilmaisena pitäisi kelvata ihan mikä vaan, ja siitäkin pitäisi kiittää. Noi graffat on semmoista ekstraa, että porukalle saisi luvan riittää että on tilanne ja erä näkyvissä.

Luulisi sitä junnujoukkueen vanhemmissa olevan muutama kuvauksesta ja tekniikasta kiinnostuneita, että yksi löytyy kuvauksen hoitoon. Niin se meilläkin hoidetaan, pikku porukassa vuoro kiertää.
 

Jussi Koivunen

Kertokaa nyt katsojat mielipiteenne. Nopeasti vaan pelkät maalit vai pidempi setti kohokohtineen?

Itse siis teen Nokian KrP:n matseista koosteet. Haluaako kansa nähdä matseista pelkät maalit? Vai haluatteko mukaan muutakin?
 
Viestejä
1,005
Kertokaa nyt katsojat mielipiteenne. Nopeasti vaan pelkät maalit vai pidempi setti kohokohtineen?

Itse siis teen Nokian KrP:n matseista koosteet. Haluaako kansa nähdä matseista pelkät maalit? Vai haluatteko mukaan muutakin?
Ehdottomasti pidempi kooste. Sellaiset koosteet, joissa on 15 maalia tiivistettynä yhteen minuuttiin, eivät lopulta ole niin mukavaa katsottavaa. Ja usein ottelussa on muitakin kohokohtia kuin maalit.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös