Pääkallo.fi

Salibandyn livelähetykset, maalikoosteet ja muu videotuotanto

Viestejä
191
Fanikameralähetyksen vuoksi tuskin kukaan jättää menemättä hallille ja aika purkkabudjetilla iso osa peleistä muutenkin lähetetään.
 

Jussi Koivunen

Pointti oli se että jos ne fanikameralähetykset kuitenkin jaellaan Ruudun kautta, niin ainakin minä koen että saan sen palvelun Ruudun asiakkaana osana kuukausimaksua. Ihan niin kuin ne Ruudun normaalilähetyksetkin. Niin miksi ihmeessä seuroja tässä syytetään siitä etteivät he panosta tähän asiaan ilmaiseksi.

Nyt Ruutu ei panosta itse fanikameralähetyksiin, mutta kuitenkin jakelevat niitä osana omaa maksullista pakettiaan. Vai näkyykö nuo jossain ilmaiseksikin?

No niin @Arto Kilponen olen selvinnyt.

Ei. Fanikameralähetykset ei näy missään ilmaisena, vaan juurikin osana Ruudun maksullista pakettia. Ruutu panostaa noihin siten, että toimittavat seuroille laitteet, joilla lähetykset pystyy tekemään. (Toki ainakin eilen huomasin, että meidän kameran kuvanlaatu parempi kuin tuossa heidän kamerassaan)

Seuroja syytetään, koska nykyteknologian aikana oletetaan, että kaikki saadaan kotisohvalle priimalaadulla. Ei sitä jääkiekkoakaan aikanaan joka peliä monikameralähetyksenä kotiin saanut. Kun sitten näitä fanikameralähetyksiä tehdään, valitetaan usein siitä ettei laatu kelpaa maksulliseen palveluun, koska vain yksi kamera eikä selostusta. Ns. hidastuksellinenkin fanikameralähetys vaatii seuralta sen kaksi tekijää, selostuksellinen (periaatteessa) sitten ainakin sen kolme. Näihin tehtäviin pitäisi jostain löytyä ne vapaaehtoiset, tai sitten seuran raottaa kassaa työhön mistä ei seura itse saa mitään.

Ja kun fanikameralähetyksiä ei tehdä, niin siitä valitetaan. Aiemmin tässä ketjussa esille tuomani "pelkät piuhat kiinni"-lähetys tarkoittaa käytännössä sitä, että lähetys tulee ilman selostusta ja ilman hidastuksia. Ellei kuvaajana sitten satu olemaan kahdeksankätinen "Ganesh-jumala", joka samalla pystyy hoitamaan kuvatessaan hidastukset ja selostamaankin vielä.

Eilen KrP-Welhot fanikameralähetyksen tehneenä, niin on tuossa laitteistossa lopulta melkoinen roudaaminen ja virittäminen, eli kyllä se lopulta on enemmän kuin "piuha kiinni". Toki kun tuon on miljoona kertaa tehnyt, niin ei ole iso homma. Kokemattomammalle sitten onkin jo oma työrupeamansa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
191
Lähetysten vastustaminen on tietenkin aivan pöllöä. Harva jaksaa kiertää joukkueen vieraspeleissä mutta katsoo mielellään joukkueensa pelejä. Turha itsekkyys seurapomojen ajattelusta VEKS!
 
Viestejä
7,834
Seuroja syytetään, koska nykyteknologian aikana oletetaan, että kaikki saadaan kotisohvalle priimalaadulla. Ei sitä jääkiekkoakaan aikanaan joka peliä monikameralähetyksenä kotiin saanut.

Tässä toki on se ero, että silloin 25-30 vuotta sitten kun jääkiekkoa (SM-Liigaa) alettiin lähettämään, niin pelejä tuli se yksi viikossa ja se oli vain ja ainoastaan se yksi. Silloin tekniikka oli aivan lapsenkengissä tähän päivään nähtynä, ei edes ollut mitään kännykkäkameroita, puhumattakaan sen tasan netistä, että joku striimaus oli mahdollinen kelle tahansa.

Sinällään olen kyllä samaa mieltä, että tässä on nyt se "annetaan lusikalla ja vaaditaan kauhalla"-meininki. Jos tätäkin keskustelua lukee edes auttavasti lähetyksistä ymmärtäviä ihmisiä, niin ottakaa ihmeessä sinne seuroihinne yhteyttä. Olen aivan varma, että teidät toivotetaan avosylin vastaan tekemään lähetyksiä.
 

Jussi Koivunen

Tässä toki on se ero, että silloin 25-30 vuotta sitten kun jääkiekkoa (SM-Liigaa) alettiin lähettämään, niin pelejä tuli se yksi viikossa ja se oli vain ja ainoastaan se yksi. Silloin tekniikka oli aivan lapsenkengissä tähän päivään nähtynä, ei edes ollut mitään kännykkäkameroita, puhumattakaan sen tasan netistä, että joku striimaus oli mahdollinen kelle tahansa.

Sinällään olen kyllä samaa mieltä, että tässä on nyt se "annetaan lusikalla ja vaaditaan kauhalla"-meininki. Jos tätäkin keskustelua lukee edes auttavasti lähetyksistä ymmärtäviä ihmisiä, niin ottakaa ihmeessä sinne seuroihinne yhteyttä. Olen aivan varma, että teidät toivotetaan avosylin vastaan tekemään lähetyksiä.

Joo. Toi kyllä täysin totta ja hyvä pointti. Kun jääkiekko lopulta alkoi kaikelle kansalle näkymään, niin ei se siltikään ole ollut missään vaiheessa seurojen omalla vastuulla, vaikka heille laitteistot olisi toimitettukin. Toi lätkä nyt vaan oli esimerkki, teknologian kehitys täytyy ottaa huomioon. Tekijöitä se vaati 25-30 vuotta sittenkin, kuten vaatii tänä päivänäkin. Ja tänä päivänä (kuten ennenkin) tekijät yleensä haluavat osaamisestaan korvausta, jota en ymmärrä miksi seurat maksaisivat, koska he eivät hyödy fanikameralähetyksistä mitenkään.

Mutta, halukkaat tosiaan. Saa ilmoittautua.
 

Mahoney

Niin mulle riittää se kuva, mikä jo nyt pakko kuvata, oli selostusta tai hidastuksua. Toki ei toi normipenkkiurheilijoita tavoita. Jos heitä tarkoitus tavoittaa, laatua enemmän kuin määrää!
 

Jussi Koivunen

On tämä Ruutu varsin mainio "palvelu".
katso liitettä 493

Siellä oli ymmärtääkseni modeemi yhtäkkiä "kuollut", joutuneet vaihtamaan toiseen nettiyhteyteen ja boottaamaan laitteiston. Tuollaisille yllätyksille ei kukaan mitään voi. Peli kuitenkin näkyi alusta asti, joten hattua päästä tekijöille että ehtivät nopeasti korjaamaan tilanteen. Voin vannoa, että tuo tilanne aiheuttaa tekijöille enemmän ahdistusta ja paniikkia kuin kotisohville.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
Näytä kaikki
>
Viestejä
7,834
Ennemmin minä heivaisin tuon ohjaajan sieltä hiuksista helvettiin. Kaveri saanut huippuidean, että erätauolla samaa läheltä piti tilannetta kannattaa rullata vähän toista sataa kertaa.
 
Viestejä
191
Laita toki äänet pois tai mene itse selostamaan.
Onko väsyneempää argumenttia mihinkään asiaan kuin tee itse paremmin?

Eikö VR:lle saa valittaa jos ei itse osaa veturia kuljettaa?
Jos saisikin pelkät tapahtumaäänet jotenkin en valittaisi mutta täysin mykkää lähetystä ei katso Erkkikään.
 
Viestejä
447
Jos saisikin pelkät tapahtumaäänet jotenkin en valittaisi mutta täysin mykkää lähetystä ei katso Erkkikään.
No ei kaikki ole Mertarantoja.
Kyseessä kuitenkin fanikameralähetys ja tämä kaveri tuo mukavaa paikallista tsemppiä lähetykseen. Valopilkku!
 
Viestejä
462
Persoonia tarvitaan. Tsempit ja kumarrus kaikille lähetysten parissä työskenteville.

Mennään posin kautta, tuskin kukaan jää menemättä paikan päälle Elenia areenalle koska pelkää menettävänsä selostuksen :)

En ole seurannut viimeisimpiä Steelersin kotipelejä, mutta aikaisemmista otteluista jäi pahiten mieleen kohtuutoman kova huuto maalin jälkeen verrattuna syvyyteen pelaamiseen. En tiedä onko kyseessä joku tekninen juttu, mutta TV kautta katsottaessa maalin jälkeen koirat haukkuu, lapset itkee ja vaimo uhkaa katkaista Ruudun tilauksen.
 
Viestejä
191
Itse olin tuossa varmaan turhankin negatiivinen. Hienoa että joillain intoa riittää ja varmasti tässä on kyse myös siitä että tuotantopuolelta ei tule minkäänlaista sparrausta tai perehdytystä. Selostajat tulevat pitkälti ns. pystymetsästä.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös