Indiansilta vankka kannanotto salibandyn kurinpidosta – Ilmivalta lupasi HS:lle sääntöjen ja tulkintojen tarkastelua

Pekka Ilmivalta otti kantaa fyysisen pelin linjauksiin ja kurinpitoon. Kuva: Juhani Järvenpää

Keskiviikkoinen Indians-Oilers -ottelu on johtanut laaja-alaiseen jälkipyykkiin, varsinkin Ilari Talvitien ja Niko Laitin välisen ”törmäystilanteen” vuoksi.

Torstaina tuli kurinpitäjän päätös, jonka perusteella Talvitielle ei määrätty pelikieltoa. Tapaus herätti paljon parranpärinää. Tapahtuman seurauksena Westend Indians julkaisi perjantaina vankan kannanoton kotisivuillaan.

Kannaotossa Indians vertaili Talvitie-päätöstä kauden aiempiin linjauksiin kurinpidossa. Lisää nostoja voit lukea tuosta kirjoituksesta.

Indians otti myös kantaa toteamalla seuraavaa:

Kyseenlaistamme kurinpitäjän päätöksen tapauksessa Talvitie/Laiti ja koemme, että päätös on epäoikeudenmukainen.
KKR on käsitellyt yhden fyysisen kontaktitapauksen. Tässä ei ollut kyse päähän kohdistuneesta kontaktista, päätös oli 4 ottelua pelikieltoa eli enemmän kuin yhdessäkään päähän kohdistuneessa kontaktitapauksessa.

Kyseenalaistamme nykyisen linjattomuuden päähän kohdistuneiden kontaktien rangaistusten määräytymisten suhteen sekä alhaisien pelirangaistuksen määräytymisen. Vaadimme tähän välitöntä muutosta.

Kurinpitäjällä (yksi henkilö) on oikeus määrätä korkeintaan kolmen ottelun pelikieltoja. Muussa tapauksessa hänen tulee siirtää tapauksen käsittely KKR:lle (kolme henkilöä). F-liigassa joukkueiden on mahdollista viedä päätös valituslautakunnalle (5 henkilöä) ainoastaan kun päätöksessä määrätään yli kahden ottelun pelikielto.

Muutoin päätökseen on mahdollista hakea muutosta ainoastaan viemällä tapaus urheilun oikeusturvalautakunnan käsittelyyn. Käytännössä esimerkiksi tapauksessa (Talvitie/Laiti), asiasta valittaminen urheilun oikeusturvalautakunnalle ei ole järkevä vaihtoehto. Valitusoikeutta rajaamalla on pyritty tehokkaaseen prosessiin.

Tämä herättää väistämättä kaksi kysymystä:

1.) Onko tämä oikein urheilijan oikeusturvan kannalta?

2.) Kannustaako sääntö kurinpitäjää päättämään alhaisista rangaistuksista, koska niistä valittaminen salibandyliiton valituslautakuntaan ei ole mahdollista vaan ainoastaan urheilun oikeusturvalautakuntaan, mikä ei ole joukkueelle/urheilijalle ns. järkevää kuin erityisessä poikkeustilanteessa?

Kyseenalaistamme nykyisen järjestelmän, jossa F-liigan kurinpidollinen päätösvastuu on yhdellä henkilöllä. Ehdotamme, että jatkossa vastuussa on oltava esim. kolmen henkilön ryhmä. Vaadimme tähän välitöntä muutosta nimeämisvastuussa olevalta taholta (salibandyliiton hallitus).

Loppuun todettakoon, että kunnioitus peliä ja pelaajia kohtaan olennainen arvo johon on kaikkien helppo yhtyä. Käytännössä tämä tarkoittaa myös sitä, että jokaisen tulee toimillaan vastata, että urheilijoiden turvallisuudesta ja terveydestä pidetään huoli.

Mikäli nykyiset säännöt, tulkinnat tai kurinpitojärjestelmä eivät näitä arvoja tue, tulee päättävien tahojen reagoida ja korjata epäkohdat. Välittömästi, ennen kuin on liian myöhäistä.

Helsingin Sanomat tarttui ja Ilmivalta kommentoi

Suomen suurin päivälehti Helsingin Sanomat julkaisi perjantaina artikkelin aiheesta. Siinä oli haastateltuna Salibandyliiton toiminnanjohtaja Pekka Ilmivalta aiheen tiimoilta. Ilmivalta lupasi, että lajin sääntöihin sekä kurinpitoon liittyen pitää tehdä tarkastelua.

– Kyllä meillä ilman muuta on syytä tarkastella sekä sääntöjä että niiden tulkintoja, Ilmivalta kommentoi liityen keskiviikon tapaukseen.

Konkreettisena toimena Ilmivalta lupasi koota työryhmän asian tiimoilta.

– Tähän liittyen voinkin luvata, että pelien tauottua vielä ennen kesää kutsun koolle laaja-alaisen ryhmän näitä asioita pohtimaan. Sen pohjalta päästään myös linjaamaan, mihin suuntaan Suomi haluaa salibandya viedä, Ilmivalta sanoi.

Liiton toiminnanjohtaja sanoi myös lehdelle, että lajin pitää olla turvallinen ihan kaikilla tasoilla.

– Minusta esimerkiksi takaapäin tapahtuvat taklaukset tai työntämiset pitää saada karsittua pois. Myös vastuu pelaajan mailasta on niiden asioiden joukossa, joista haluan keskustella.

– Mutta aina on tietysti hyvä muistaa, ettei millään säännöillä pystytä poistamaan sitä mahdollisuutta, että nopeassa lajissa voi tapahtua myös ikäviä vahinkoja, Ilmivalta sanoitti.

Ilmivallan lisäksi F-liigan toiminnanjohtaja Kimmo Nurminen ja Salibandyliiton hallituksen puheenjohtaja Risto Kauppinen ovat kommentoineet aihetta Twitterissä.

Video tapauksesta: