Pääkallo.fi

A-poikien SM-sarja 2020-2021

Viestejä
7,836
Ainahan A:sta puuttuu joku. Vieraspeleistä helpommin kuin kotipeleistä. Miksei kolmen huippupakin osallistuminen olisi voinut voimasuhteita muuttaa, mutta vähänkään tasaisemmassa pelissä myöskään kaikkia noita kolmea Clasun kolmoskentän viimeisessä erässä päästämää maalia tuskin olisi päässyt syntymään. Sinänsä jossittelu on turhaa ja Oilerssilla on vielä mahdollisuus revanssiin kotonaan.

Korjataan vielä sen verran (lähinnä itseäni), että sieltä puuttui neljä parasta puolustajaa (Rauhala, Kuusela, Jokela, Määttänen).
 
Viestejä
885
Korjataan vielä sen verran (lähinnä itseäni), että sieltä puuttui neljä parasta puolustajaa (Rauhala, Kuusela, Jokela, Määttänen).
Määttänen on kieltämättä pelannut loistavasti ASM:ssä, mutta aika vaikea on kapteeni Ilmivaltaa jättää TOP4-pakistosta pois. Mielestäni joukkueesta löytyy leveyttä niin puolustus- kuin hyökkäysosastoltakin. Classic-peli oli vain jostain syystä aika lailla ohipeli. Riippumatta siitä ketä kentällä on, olen täysin varma siitä että Tiikereitä vastaan sunnuntaina nähdään aivan eri tason peliesitys.
 
Viestejä
10
Jos tiivistän perusväittämäsi, niin olet ilmeisesti sitä mieltä että Oilersilla on taitotasoltaan oikein hyviä pelaajia mutta että joukkue pelaa liian yksipuolisesti optimaalisen pelaajakehityksen kannalta. Kritiikkisi kärki osuu siis Oilersin valmennukseen.

Tämä. Pitäisin tuollaista peluuttamista suorastaan pelaajien pettämisenä hetkellä, kun kehityksessä pitäisi saada aikaan se viimeinen steppi aikuisten peleihin. Luultavasti noin kokeneella valmennuksella on kuitenkin joku suurempi tarkoitus tällä kaikella, jota minä maallikkona en vaan huomaa. Tulevaisuus näyttää. Toivottavasti olen väärässä.
 
Viestejä
885
Tämä. Pitäisin tuollaista peluuttamista suorastaan pelaajien pettämisenä hetkellä, kun kehityksessä pitäisi saada aikaan se viimeinen steppi aikuisten peleihin. Luultavasti noin kokeneella valmennuksella on kuitenkin joku suurempi tarkoitus tällä kaikella, jota minä maallikkona en vaan huomaa. Tulevaisuus näyttää. Toivottavasti olen väärässä.
Mielestäni olet tässä asiassa väärillä jäljillä. Voidaan oikeastaan käyttää mitä mittareita tahansa. Jos mietitään Oilersin NGAB-Akatemiaan tällä kaudella nousseita nollanelosia, niin he ovat kovassa ympäristössä kehittyneet porukalla ja tästä voidaan kiittää poikia itseään mutta myös valmennusta.

Oilersin juniorimylly on myös laajemmin katsottuna ainoa organisaatio, jonka jokainen SM-karsintoihin lähtenyt joukkue on viimeisen kuuden vuoden aikana selvittänyt tiensä SM:ään. Samaan hengenvetoon mikään todistusaineisto ei viittaa siihen, että Oilersissa olisi missään ikäluokassa tavoiteltu menestystä pelaajakehityksen kustannuksella.

Jos puhutaan ASM:stä, niin Oilers on kahden viimeisen kauden aikana saavuttanut ensin SM-kultaa ja sitten perään runkosarjan neljännen sijan vahvasti alaikäisellä joukkueella. Peruspentin mielestä tämä viimeksimainittu saavutus tuli pelkällä kyykkimisellä. Tämä väite on minusta aiheeton ja turhan vähättelevä. Toki pojat lähtivät viime kaudella altavastaajina moniin otteluihin, mutta kyllä minun silmissäni pojat pelasivat loistavan kauden ja olivat liikkeellä raikkaalla ja ennakkoluulottomalla peli-ilmeellä. Välillä toki myös malttoivat mielensä ja tarpeen tullen kyykkäsivätkin. Ykköskentällinen uunotti vastustajia vasemmalta ja oikealta jatkuvalla syötöllä ja myös muut pelaajat vastasivat huutoon. Minun silmissäni Oilersin viime kausi A:ssa toimi erinomaisena pelaajahautomona eikä minään pelaajien hautausmaana, kuten peruspentti väittää. Ja kyllä minä antaisin auliisti myös valmennukselle sulan hattuun.

Peruspentti kirjoitti aikaisemmassa viestissä myös siitä kuinka hän on maju-ihmisten kanssa kauhistellut Oilersin luokatonta pelaamista viime ja tällä kaudella. Jostain kumman syystä Oilersin pelaajia on kuitenkin tästä huolimatta kelvannut U19-maajoukkueeseen. Onko siis peruspentin pointti se, että Oilersista pitäisi löytyä vieläkin enemmän U19-majupelaajia? Mukavaa jos löytyy, mutta jos katsoo U19-majutoiminnassa mukana olleiden pelaajien määrää, Oilers kestää hyvin vertailun muihin huippuseuroihin.

Kaikista tärkein huippu-urheilullinen laatumittari organisaation toimivuudesta on kuitenkin se, miten saadaan lahjakkaita junioripelaajia kasvatettua miesten pääsarjatason pelaajiksi. Ja huom! Nyt on kyseessä nimenomaan huippu-urheilu. Tässä työssä ei kannata koskaan jäädä laakereille makaamaan, vaan työtä on jatkuvasti kehitettävä, mutta en näe etteikö Oilersin juniorimyllystä voisi omalla kovalla uurastuksella kehittyä varteenotettavaksi FLiiga-pelaajaksi. Osa pojista on sen jo todistanutkin.

Jos mietitään Oilersin haasteita suhteessa muihin huippuseuroihin, niin yksi asia on kiistatta ollut Drop Out-ilmiö. Minulla ei ole dataa aiheesta, mutta jostakin syystä tuntuu että Oilersista on lopettanut kokonaan tai siirtynyt alemmille tasoille pelaamaan enemmän lahjakkaita pelaajia kuin kilpailevista seuroista. Esimerkiksi huippuikäluokka nollakolmoset on hajonnut lähes käsiin muutamia kärkiyksilöitä lukuunottamatta ja nollaykkösiäkin on vain pari pelaajaa jäljellä. Muissa huippuseuroissa Drop Out-ilmiö on ainakin sivusta seuranneena näyttänyt maltillisemmalta. Syitä tähän en osaa arvuutella, mutta toivon että asialle voitaisiin ainakin jatkossa tehdä jotakin.
 
Viestejä
616
Huomenna
Hawks-Happee 7-6 ja
Nokia-Ervi 8-5
Spv-Inkkarit 10-3
Oilers-Tiikerit. 6-8
Lasb-Steelers 9-5
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
266
Nyt voisi joku viisaampi kommentoida tota Ervin pelaamista. Pelin katsoneena olen todella huolestunut, etteivät he parempaan pystyneet Happeeta vastaan (Happeelle kaikki kunnia). Olen seurannut -02/01 ikäryhmien pelejä monta vuotta ja lähes aina Ervi on sarjan kärkisijoilla, mutta ei A junnuissa. Mielestäni tänään oli ihan riittävän kova rosteri, jolla pitäisi pystyä paljon parempaan. Peli tyyli ei hirveästi ole (mielestäni) vuosien varrella muuttunut, korkealta karvaavat edelleen, vauhtiakin tuntuu olevan ja miesvartiointi on myös kuulunut monet vuodet pelityyliin aika useasti... mutta se vaan ei riitä. Pelaajia on vaikka muille jakaa ja Tsekki vahvistuksia tuli juuri kentällinen, mutta ei luista. Älkää vaan sanoko, että otteluruuhka on syy yms. kyllä tässä on jostain muusta kyse. Onko se sitten valmennuksen taso, pelityyli (kaikille tuttu) vai mikä... ei se yksilöistäkään voi olla kiinni. Lisäksi ei sillä edarillakaan hirveen hyvin mee. Olen todella ihmeissäni Ervin tilanteesta
 
Viestejä
1,110
Nyt voisi joku viisaampi kommentoida tota Ervin pelaamista. Pelin katsoneena olen todella huolestunut, etteivät he parempaan pystyneet Happeeta vastaan (Happeelle kaikki kunnia). Olen seurannut -02/01 ikäryhmien pelejä monta vuotta ja lähes aina Ervi on sarjan kärkisijoilla, mutta ei A junnuissa. Mielestäni tänään oli ihan riittävän kova rosteri, jolla pitäisi pystyä paljon parempaan. Peli tyyli ei hirveästi ole (mielestäni) vuosien varrella muuttunut, korkealta karvaavat edelleen, vauhtiakin tuntuu olevan ja miesvartiointi on myös kuulunut monet vuodet pelityyliin aika useasti... mutta se vaan ei riitä. Pelaajia on vaikka muille jakaa ja Tsekki vahvistuksia tuli juuri kentällinen, mutta ei luista. Älkää vaan sanoko, että otteluruuhka on syy yms. kyllä tässä on jostain muusta kyse. Onko se sitten valmennuksen taso, pelityyli (kaikille tuttu) vai mikä... ei se yksilöistäkään voi olla kiinni. Lisäksi ei sillä edarillakaan hirveen hyvin mee. Olen todella ihmeissäni Ervin tilanteesta
En tiedä tosta mutta huomenna veikkaan että Ervi vie. Vastassa on sen verran heikossa putkessa oleva näätälauma🤔
 
Viestejä
7,836
Olen seurannut -02/01 ikäryhmien pelejä monta vuotta ja lähes aina Ervi on sarjan kärkisijoilla, mutta ei A junnuissa.

Siis nimenomaan. Kausi on toki nuori, mutta tällä hetkellä näyttää mutkat suoriksi vetäen siltä, että "minä olin oikeassa ja kaikki muut väärässä". ErVillä on hitosti kovia pelaajia ja se on välillä täysin suvereeni C2-C1-B -ikäluokissa _mutta_ kun siitä tullaan vanhempiin (A, ErViAkat), niin täysin rosterista huolimatta kausi toisensa jälkeen pelataan ennemmin sarjassa säilymisestä kuin mitaleista. En tiedä miksi, mutta minusta trendi on päivänselvä. Sitten selitellään kaiken maailman "joo nyt on levee rosteri" ja "joo meil on tshekkejä" argumenteilla miksi oltaisiin parempia, mutta tulokset ovat esim. tällä kaudella (siis 7.11. otteluiden jälkeen) seuraavat:
ErVi edustus: 11/14
ErViAkat: 12/14
ErViA: 11/12
ErViB: 6/12
ErViC1: 1/12
ErViC2: 3/8 ja 5/8

Eli B:kin on jo pärjännyt huomattavasti noita vanhempia ikäluokkia paremmin, mutta C:ssä ollaan jo ihan eri tasolla (siellä on siis kaksi joukkuetta C2 SM-sarjassa).
 
Viestejä
266
Siis nimenomaan. Kausi on toki nuori, mutta tällä hetkellä näyttää mutkat suoriksi vetäen siltä, että "minä olin oikeassa ja kaikki muut väärässä". ErVillä on hitosti kovia pelaajia ja se on välillä täysin suvereeni C2-C1-B -ikäluokissa _mutta_ kun siitä tullaan vanhempiin (A, ErViAkat), niin täysin rosterista huolimatta kausi toisensa jälkeen pelataan ennemmin sarjassa säilymisestä kuin mitaleista. En tiedä miksi, mutta minusta trendi on päivänselvä. Sitten selitellään kaiken maailman "joo nyt on levee rosteri" ja "joo meil on tshekkejä" argumenteilla miksi oltaisiin parempia, mutta tulokset ovat esim. tällä kaudella (siis 7.11. otteluiden jälkeen) seuraavat:
ErVi edustus: 11/14
ErViAkat: 12/14
ErViA: 11/12
ErViB: 6/12
ErViC1: 1/12
ErViC2: 3/8 ja 5/8

Eli B:kin on jo pärjännyt huomattavasti noita vanhempia ikäluokkia paremmin, mutta C:ssä ollaan jo ihan eri tasolla (siellä on siis kaksi joukkuetta C2 SM-sarjassa).
Todella hyviä pointteja. Korjatkaa, jos olen väärässä... mielestäni heillä on ollut ennenkin pari joukkuetta C ja jopa B junnuista, mutta ne ovat ajan myöten sulaneet kuin se ... lumeen (ei kaikki yksilöt kuitenkaan). Näyttääkö tämän hetken toiminta siltä, että asioihin on tullut muutoksia, mielestäni ei... minulla ei ole siis mitään Erviä vastaan, mutta tulokset ovat olleet lähiaikoina aika heikkoja.
 
Viestejä
616
Liikaa ns.pelimiehiä samassa joukkueessa ei se määrä vaan laatu ja jokaisella oma rooli ja sen takia ihmettelin kun otettiin Tšekki poikia lisäksi(juu otteluruuhkaa tms)🤔selityksiä mut kun peli ei luista niin luullaan et hankitaan lisää pelaajia niin kyl se siitä lähtee...ei lähde
 
Viestejä
7,836
Ervin osalta on yritetty parantaa ja kuraa tulee niskaan, tällä hetkellä aika monta ”junnua” rosterissa. Lindholm, kupela, Laine, Räsäne, Ainoa, Niinikoski, Salmi jne Ottaa aikansa ennen kuin ovat sarjan tähtiä jos koskaan. Vuosien varrella on toki menetetty monta ikluokkaa-97 alkaen ( Ailio, Laitinen,Surakka jne) -98 ikluokka (Rintals,Lindroos, Tarkkanen, Laurila, Hopsu jne), 00 ikäluokkssta (Tuunanen, Rauhala, Pohjanmaa jne) ja -01 ikäluokasta (Lund, Laakso, Laitinen ym).
Nyt näyttää siltä että menetettyjen osalalta on opittu ja rakennetaan uutta, muutama ”vlivuosi” ja kärkeen. Ei hötkyillä!

Tää kuulostaa ihan uskottavalta suunnitelmalta, sikäli kun me puhutaan jostain SPV:stä tai Nokian KrP:stä. Sellaisissa seuroissa se voi hyvinkin mennä näin ja ostan sen täysin. Suomen suurimmassa seurassa tuo ei mene läpi. Ei mitenkään. ErVillä on käytännössä monopoliasema Helsingissä. Sen täytyy pystyä AINA sen mukaisiin tuloksiin. Ilman mitään selittelyitä.
 
Viestejä
56
Ervi ei vaan jalostettua kyvykkäistä pelaajista huippupelaajia. parhaimpien pitää vaan lähteä pois ja mieluiten ajoissa toisiin joukkueisiin, isompaan rooliin, että menestystä seuraisi. Hyvä esimerkki on Nuorten maajoukkueet. Erviläiset loistaa poissaolollaan vaikka vuotta paria aikaisemmin on ollut useita ihan hilkulla pääsemässä majuun. Nyt taitaa olla Vain Markus Salmi joka on kyllä paikkansa ansainnut, mutta missä muut? On jokseenkin epärehellistä edes väittää että seura olisi pelaajille hyvä kehittymis paikka. Tilanne on päinvastoin! Lisäksi kun Joukkueiden muodastamisen jälkeen otetaan kentällinen pelaajia aulkomailta niin ei se kestä oikein mitään tarkastelua pelaajakehityksen näkökulmasta. Ajoissa pois, kuten kuukauden pelaajakin teki pari vuotta sitten...
 
Viestejä
13
Nyt voisi joku viisaampi kommentoida tota Ervin pelaamista. Pelin katsoneena olen todella huolestunut, etteivät he parempaan pystyneet Happeeta vastaan (Happeelle kaikki kunnia). Olen seurannut -02/01 ikäryhmien pelejä monta vuotta ja lähes aina Ervi on sarjan kärkisijoilla, mutta ei A junnuissa. Mielestäni tänään oli ihan riittävän kova rosteri, jolla pitäisi pystyä paljon parempaan. Peli tyyli ei hirveästi ole (mielestäni) vuosien varrella muuttunut, korkealta karvaavat edelleen, vauhtiakin tuntuu olevan ja miesvartiointi on myös kuulunut monet vuodet pelityyliin aika useasti... mutta se vaan ei riitä. Pelaajia on vaikka muille jakaa ja Tsekki vahvistuksia tuli juuri kentällinen, mutta ei luista. Älkää vaan sanoko, että otteluruuhka on syy yms. kyllä tässä on jostain muusta kyse. Onko se sitten valmennuksen taso, pelityyli (kaikille tuttu) vai mikä... ei se yksilöistäkään voi olla kiinni. Lisäksi ei sillä edarillakaan hirveen hyvin mee. Olen todella ihmeissäni Ervin tilanteesta
Ervi kerää nuorissa junioreissa parhaat pelaajat muista seuroista. Nuorissa se tarkoittaa fyysisesti edellä olevat. Tällä jyrätään c- ikäisistä ja jotenkin vielä b:ssä. A:ssa fysiikka erot tasoittuvat ja muut asiat vaikuttavat enemmän.
Tämä on yleinen ongelma junioriurheilussa lajista riippumatta, mutta korostuu "keräily" joukkueissa. Lahjakkkaina pidetään fyysisesti edellä olevia. 03 Oilers, jonka katoamisesta oli aikaisemmin keskustelussa, oli tavallaan samanlainen joukkue.
 
Viestejä
13
U16 (02,03,04)maajoukkueiden pelaaja valinnoissa tämä on näkynyt omasta mielestäni, vaikka valintaperusteissa puhutaan ihan muuta. Fba:saa "mitataan" fyysinen ikä, joten sen vertaaminen u16 vs kaikki ikäluokasta olisi mielenkiintoista. Tämä ei liity A-sm sarjaan, pahoittelut siitä
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös