Pääkallo.fi

KalloCast

Viestejä
1,585
Senkun kasvaa, jos kärkituote paranee! Liikaa pelejä mitä hyvä kuin pahimmat lajiniilot katsoo! Bottom 4 jengit on kyllä ihan väärässä sarjassa. Nyt liigastatus tulee liian helposti. Itse en ymmärrä tätä heikompien väkisin mukana roikottamista. Pelimäärät ja sarjatapa toki olisi ongelma joukkemäärien tippuessa. Luultavasti paremmille ei pelimäärien lisäys olisi niin suuri ongelma.
Olen aika monesti kirjoittanut tämän, mutta Liigan suurin ongelma ei ole bottom 4, vaan Classicin ylivoima.

Sarjan kahtia jakaminen NLA ja NLB:ksi saattaisi parantaa kärkituotetta, mutta näivettäisi muita seuroja. NLB:ssa sponsoreiden hankkiminen olisi entistä vaikeampaa, yleisöä kävisi vähemmän jne.

14 joukkueen sarja on maantieteellisesti hyvä juttu. Joku 8 joukkueen NLA ajaisi salibandya kohti käsipalloa ja laji olisi keskittynyt yhä enemmän Etelä-Suomeen.
 

Mahoney

Olen aika monesti kirjoittanut tämän, mutta Liigan suurin ongelma ei ole bottom 4, vaan Classicin ylivoima.

Sarjan kahtia jakaminen NLA ja NLB:ksi saattaisi parantaa kärkituotetta, mutta näivettäisi muita seuroja. NLB:ssa sponsoreiden hankkiminen olisi entistä vaikeampaa, yleisöä kävisi vähemmän jne.

14 joukkueen sarja on maantieteellisesti hyvä juttu. Joku 8 joukkueen NLA ajaisi salibandya kohti käsipalloa ja laji olisi keskittynyt yhä enemmän Etelä-Suomeen.
En minä ole tässä kohtaa puolustamassa tätä jakoa kovin vahvasti. Vaan potkimassa 2 jengiä pois sarjasta. Tässä kohtaa voisi myös tutkia miten ylempi ja alempi jatkosarja vaikutti veikkausliigassa? En sitä seuraa joten en osaa sanoa miten siellä toimi. Jos toimi, niin sitä voisi miettiä sählyynkin.
 
Viestejä
1,585
Olisiko sillä kahden jengin potkimisella oikeasti mitään suurempaa vaikutusta? Tänä vuonna on neljä heikompaa, mutta ensi vuonna tilanne ei välttämättä ole sama. Nämä peräpään joukkueet sentään ovat jonkun pelin myös voittaneet ns. parempiaan. Classicilta ei ole kukaan saanut pistettäkään ja nythän sarjan peräpäässä on oikeastaan melkein runkosarjan mielenkiintoisin taistelu.

Ja ylempi ja alempi jatkosarja Veikkausliigassa toimi tällä kaudella varsin kivasti, mutta jalkapallossa ei pelata pudotuspelejä ja alempaan jatkosarjaan saatiin järjestettyä (vähän keinotekoisesti) panosta, kun pelattiin vielä pudotuspelit viimeisestä Euro cup-paikasta. Nämä pudotuspelit olivat sitten aikamoinen lässähdys ainakin yleisömäärien puolesta.
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,613
Viestejä
1,005
Täytyy myöntää, että olen hieman pettynyt kun odotin syvällisempää analyysiä - aikalailla mentiin samoilla ajatuksilla kun miten eräs mukatietäjä kirjoitti maanantaina. Mutta toisaalta tuo KalloCastin laatu korreloi Suomen esitystä kisoissa. Molemmissa tapauksissa odotukset oli korkeammalla.
Kyseessä eivät ole naissalibandyn asiantuntijat joten ei kannata odottaa että pystyvät analysoimaan samalla tavalla kuin miesten puolella.
 
Viestejä
1,585
Ja Siltanen epäili, että oliko tosiaan Karvosen ekat sarjapelit Rankoissa Ankoissa viime kaudella, niin oli :)

Ja miten noita naisten kisoja olisi pitänyt ruotia? Aika kriittisestihän tuossa mentiin. Itselle uusi tieto oli, että joukkueen testitulokset olivat heikompia kuin aiemmin.

Hommia on paljon, olivat Lasse Kurrosen sanat myös kaksi vuotta sitten naisten maajoukkueen kootessa itseään kotikisojen pettymyksen jälkeen. Taso ei kuitenkaan ehtinyt nousta tarpeeksi Bratislavan viime talven kisoihin mennessä.
- Kaksi vuotta sitten lähdettiin liian lepsusti liikkeelle ja ryssittiin se välivuoden kesä, päävalmentaja ruoskii itseään.
- Annettiin tason laskea liikaa, ja kun ruvettiin hommiin, ei enää päästy sille tasolle, missä MM-kisoissa pitäisi olla fyysisesti. Silloin hölmöiltiin homma itse, mutta olen aika vakuuttunut, että motivoituneet pelaajat tarttuvat toimeen ja ensi kaudella tämä ryhmä on parhaassa kunnossa, mitä on ikinä ollut.
Yleensäkin hiukan ihmeelliselle kuulostaa, että naisten maajoukkueen kunto tipahtaa heti, jos leireillä lähdetään vähän kevyemmin liikkeelle. Eikö se fysiikka pitäisi kuitenkin rakentaa siellä seurajoukkueissa ja omatoimisissa treeneissä.
 

Mahoney

Ei sitten ollut mun silmät väärässä, kun näytti just siltä ettei fysiikka riittänyt! Naiset vaan lenkkipolulle ja salille, 2 vuotta aikaa, siinnä kerkee. Mainostemppuna Vertin "tikissä" ohjelmaan :cool:
 
Viestejä
1,585
Juu, juttu oli puolentoista vuoden takaa, mutta se oli vain lisäys YJ:n sisäpiiritietoon, että testitulokset olisivat olleet joukkueessa huonommat kuin ennen.
 
Viestejä
1,015
Ylijohtavalle sellainen vinkki, että "ollunna", "tullunna" ja muut vastaavat taitavat kuulua savolaismurteisiin. Eivät Oulun murteeseen, eivät sinne päinkään. :D
 
Viestejä
70
Juu, juttu oli puolentoista vuoden takaa, mutta se oli vain lisäys YJ:n sisäpiiritietoon, että testitulokset olisivat olleet joukkueessa huonommat kuin ennen.

Vanhoista tuloksista ei ole tietoa, mutta toissa kesän juttu Eerikkilän sivuilla ihmetytti silloin vaatimattomien nopeustulosten osalta. Jos lähtönopeus ja suunanmuutoskyky eivät ole hyvällä tasolla, niin on "ihan sama" jaksaako siellä kentällä juosta vai ei, kun et yksinkertaisesti kerkeä.

Linkki juttuun: Salibandymaajoukkueiden kokonaisvaltainen kehittymisen seuranta - Eerikkilä
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
Näytä kaikki
>

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,613

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,613
Viestejä
235
Pari kommenttiä CC:stä! Sai pelata kovaa ja sehän tiedettiin. Suomessa tuomarit ihan pehmoilijoita ja jos yrittää haastaa niin linkkupolvet on heti maassa kun tietävät, että vähintään saa vaparin
Missä tätä fyysistä peliäharjoitellaan - videolta? Huolissaan kannattaa olla naissalibandyn kehityksen pysähtymisestä. Hyvin peliä kommentoinut Yj totesi että Pro on hallinnut nyt kolmatta vuotta naisten liigaa ja ei pystynyt vastaamaan, niin mikä on lìigan muiden joukkueiden tilanne.
Tarttis tehdä jotain - mieluummin kuin irvistellä Prolle, joka varmasti teki sen minkä ikinä pystyi !
 

Mahoney

Pari kommenttiä CC:stä! Sai pelata kovaa ja sehän tiedettiin. Suomessa tuomarit ihan pehmoilijoita ja jos yrittää haastaa niin linkkupolvet on heti maassa kun tietävät, että vähintään saa vaparin
Missä tätä fyysistä peliäharjoitellaan - videolta? Huolissaan kannattaa olla naissalibandyn kehityksen pysähtymisestä. Hyvin peliä kommentoinut Yj totesi että Pro on hallinnut nyt kolmatta vuotta naisten liigaa ja ei pystynyt vastaamaan, niin mikä on lìigan muiden joukkueiden tilanne.
Tarttis tehdä jotain - mieluummin kuin irvistellä Prolle, joka varmasti teki sen minkä ikinä pystyi !
Jep pilli soi kun kylkeen tullaan, etenki ku tehdään kollektiivinen hei huuto :cool:
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,613
Tämän viikon jaksossa muun muassa: Suomisarja, Jätkäsaaren uusi areena, erän pituinen liigakatsaus, salibandyn säääntömuutokset ja historiallisten sääntöjen muistelua. Nämä kaikki vakiaiheiden lisäksi:

 
Viestejä
7,834
Täytyy muuten erikseen kiittää vielä tuosta Lötjösen listasta. Siis ei sillä, että niillä sijoilla olisi mitään väliä, mutta sillä, että kuuli henkilöistä edes jotain.
 
Viestejä
7,834
Hyvä kun muistutitte tuosta sääntöehdotuksesta. Nyt on keltaista korttia ehdotettu, tähän malliin:

"Keltaista korttia tulisi käyttää kun pelaaja/toimihenkilö tekee virheen, josta seuraava vastaava aiheuttaa punaisen kortin. Tällaisia ovat siis esimerkiksi viiden minuutin rangaistukset. Tuomareilla keltaiset kortit on käsittääkseni jo kaikilla, joten kustannuskysymys tämä ei ole. Tämä ei vaikuta pelin kulkuun sinällään, mutta tiedottamiseen tällä on valtava merkitys. Olen kuullut jopa pelaajan kysyvän kesken rangaistuksensa, että "oliko saamani rangaistus viiden minuutin arvoinen?" Jos tuomari näyttäisi keltaista korttia tällaisen tuomion tehdessään, pelaajat, toimihenkilöt, toimitsijat, selostajat, yleisö ja tv-katsojat näkisivät välittömästi, että nyt kyseessä oli isompi tuomio kuin normaali kahden minuutin rangaistus, jolloin varmasti kiinnitettäisiin myös tarkempaa huomiota siihen, että minkä kokoinen rangaistus siitä tuli. Koska punaisiakin kortteja on eriarvoisia (PR0, PR1, PR2 ja PR3), ei haittaa, vaikka keltaisiakin kortteja olisi rangaistuksen pituuden suhteen eriarvoisia, eli esimerkiksi 10 minuutin jäähystä nostettaisiin keltainen kortti, vaikka minuutteina se poikkeaakin viiden minuutin rangaistuksesta."
 
Viestejä
161
Aktiivisuussäännöstä: Itse olen nähnyt ottelun, jossa toisen joukkueen taktiikkana oli pelata vastustajan kärkikarvaaja ulos maalin taakse leiriytymällä. Tämä aiheutti sen, että vastustajan kärkikarvaaja jumitti maalin eteen, jolloin peli jämähti useaan otteeseen aina katsomon buuauksiin saakka. Näillä kokemuksilla aktiivisuussääntö on ihan hyvä lisä tuomarin työkalupakkiin.
 
Viestejä
1,109
Tuo ’keltainen kortti’ on aivan pystyynkuollut ajatus.
Rangaistusasteikkoa löytyy aivan riittävästi ja aivan turha alkaa korjaamaan asiaa joka ei oikeasti ole rikki.
Oli loistavaa että päälläpelaamisesta ennen tullut 2min jäähy poistettiin.
Olen ollut läsnä peleissä lukuisissa eri rooleissa lähes 30 vuotta ja pelkkä ajatus keltaisesta kortista saa minut itkemään ja nauramaan.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga N
1X2
1X2
TPS - FBC Loisto
18.30
1.465.504.60
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös