Pääkallo.fi

KalloCast

Viestejä
1,015
Tuo ’keltainen kortti’ on aivan pystyynkuollut ajatus.
Rangaistusasteikkoa löytyy aivan riittävästi ja aivan turha alkaa korjaamaan asiaa joka ei oikeasti ole rikki.
Oli loistavaa että päälläpelaamisesta ennen tullut 2min jäähy poistettiin.
Olen ollut läsnä peleissä lukuisissa eri rooleissa lähes 30 vuotta ja pelkkä ajatus keltaisesta kortista saa minut itkemään ja nauramaan.

Minusta keltainen on ihan hyvä idea. Kyllä noissa vitosen jäähyissä tuntuu olevan usein epäselvyyttä. Toimisi myös selkeänä henkisenä varoituksena, että nyt pitää olla kiltisti.

Toki takana on vasta 20 vuotta, joten ehkä pätevyys ei vielä riitä. :)
 
Viestejä
1,005
Kannatan kyllä Arton ideaa. Eihän tuo muuta asteikkoa mitenkään, tuo ainoastaan selvyyttä siihen, kuinka iso jäähy on tulossa. Kokeilla ainakin voi ja jos jostain syystä on liian vaikeaa, siitä voidaan luopua.
 
Viestejä
1,109
Niin... ympäri vuoden halleilla viihtyneenä ja lähes kaikkien sarjojen pelejä katsoneena/ osallistuneena ei ole omalle kohdalle osunut peliä jossa ei pelaajille & toimihenkilöille olisi ollut selvää mikä rangaistus on pelaajalle annettu.
 
Viestejä
1,585
Tuo ’keltainen kortti’ on aivan pystyynkuollut ajatus.
Rangaistusasteikkoa löytyy aivan riittävästi ja aivan turha alkaa korjaamaan asiaa joka ei oikeasti ole rikki.
Oli loistavaa että päälläpelaamisesta ennen tullut 2min jäähy poistettiin.
Olen ollut läsnä peleissä lukuisissa eri rooleissa lähes 30 vuotta ja pelkkä ajatus keltaisesta kortista saa minut itkemään ja nauramaan.
Ainakin näin alasarjapelaajana suhtaudun Arton ehdotukseen positiivisesti. Todella monia halleja, joissa ei ole kelloa erikseen jäähyille ja usein on epätietoisuutta, että tuliko vastustajalle nyt 2min vai 5min jäähy. Ja sitä pitää ainakin kapteenin käydä kyselemässä.

Mutta mielestäni se keltainen kortti pitäisi antaa vain 5min jäähyistä. 2+10min jäähyn huomaa jo siitä, että sinne pitää mennä toisenkin kaverin istunnolle :)
 
Viestejä
1,109
Miksi ei käytännössä? Ainakin kuvaamani tilanne olisi ollut mahdoton toteuttaa ihan käytännössäkin. Tilanteessa ei siis pelattu kelloa pois vaan pyrittiin saamaan nopea ylivoimahyökkäys.
Sääntö taitaa mennä niin, että jos pelaaja jää passiivisena maalilinjan/ oletetun jatkeen taakse kehottaa tuomari pelaamaan. Jos kehoituksesta huolimatta ei pelaaja pelaa palloa maaliviivan/oletetun jatkeen etupuolelle tuomitaan vastustajalle vapaalyönti kulmapisteeltä.
Passiivisuus kumoutuu kun pallo käy maaliviivan etupuolella - jos pallo palautuu takaisin maalin taakse jatkuu peli... pallottoman joukkueen tulee karvata pallo pois - ei kai esim. johtoasemassa olevaa joukkuetta voi pakottaa avaamaan peliä ja hyökkäämään jos he a) haluavat suojata johtoaan ja b) heillä on taito ja osaaminen pelata ns. kello pois ja voittaa peli.
 
Viestejä
1,585
Tuomareille pesiksestä tuttu pelinjohtajan viuhka käyttöön niin homma kehittyy isolla harppauksella😂
En ymmärrä, että miksi näin kova vastustus keltaista korttia vastaan? Olisi oikeastaan hyödyllisempi kuin punainen kortti. Kun pelaaja lentää pihalle, niin sen kyllä huomaa kaikki hallissa olijat, kun pelaaja joutuu poistumaan pukukoppiin.

En ole Kallocastia vielä kuunnellut ja en tiedä mitä sääntömuutoksia siellä ehdotettiin, mutta itse olen miettinyt, että 6vs5-peliä pitäisi jotenkin vaikeuttaa, kun se on vähän liian hyvä ase pelien lopussa. Voisiko esim. maalivahti palata maalille vasta seuraavalla pelikatkolla eikä lennosta kuten nykyään.
 
Viestejä
1,109
No... viisaammat päättää. Itselleni riittäisi old-School menettely; tuomarit menivät toimitsijapöydän eteen ja toinen kertoi toimitsijoille jäähyyn syyn & pituuden ja toinen näytti käsimerkillä yleisölle oliko 2min vai 5min.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
7,837
Niin... ympäri vuoden halleilla viihtyneenä ja lähes kaikkien sarjojen pelejä katsoneena/ osallistuneena ei ole omalle kohdalle osunut peliä jossa ei pelaajille & toimihenkilöille olisi ollut selvää mikä rangaistus on pelaajalle annettu.

Steelers - Oilers liigapelissä tällä kaudella oli ainakin epäselvää - Pelattuna 59:34, Oilersin maalin johto, Oilersin jäähy, kuuluttaja mumisee jotain, pöytä nukkuu täysin (ei merkitty missään välissä taululle koko jäähyä), pöytäkirjaan lyödään ensin kakkonen ja myöhemmin korjataan vitoseksi. Jos Steelers olisi tasoittanut, niin se (vitonen eikä kakkonen) olisi ollut massiivinen etu heille jatkoajallakin.

Kyllä se minusta on tärkeätä, että myös yleisö jne. tietää tilanteen.
 
Viestejä
1,109
Ymmärrän Arton ärsyyntymisen tuosta tilanteesta.
Kuten sanoin - viisaammat päättää jos on tarvetta keltaiselle kortille tai sen testaamiselle vaikka joissain sarjoissa.
Itse olen todella huolissani erotuomaroinnin koko kuvasta; määrästä, laadusta ja tulevaisuudesta.
 

Mahoney

Mä näen keltaisen ihan hyvänä. Esim. Vaikka niin, että jollain pelaajalla suu käy, niin hänelle voisi nostaa kortin(ilman rangaistusta), varoitukseksi että seuraavasta tulee lähtö, näin se fudiksessa. En siis itse suoraa linkittäisi jäähyihin, toki femman yhteydessä aina kortti. Tosin nyt kun mietin, niin voi olla että toi tyyli menisi jo vähän vaikeaksi :)
 
Viestejä
7,837
Mä näen keltaisen ihan hyvänä. Esim. Vaikka niin, että jollain pelaajalla suu käy, niin hänelle voisi nostaa kortin(ilman rangaistusta), varoitukseksi että seuraavasta tulee lähtö, näin se fudiksessa. En siis itse suoraa linkittäisi jäähyihin, toki femman yhteydessä aina kortti. Tosin nyt kun mietin, niin voi olla että toi tyyli menisi jo vähän vaikeaksi :)

Kyllä minä antaisin tuosta antaisin kympin henkilökohtaisen rangaistuksen samalla.
 
Viestejä
7,837
No nyt on Artokin laittamassa rangaistusaateikkoja uusiksi. Keltainen kortti mielestäni kyllä hyvä idea. Mutta itse jättäisin sen 5min jäähyjä varten vain.

Siis eikö päänaukomisesta voi saada kympin ja toisesta kympistä ulos? Muistaakseni tämä käsiteltiin täällä jonkun aikaa sitten.
 
Viestejä
720
Siis eikö päänaukomisesta voi saada kympin ja toisesta kympistä ulos? Muistaakseni tämä käsiteltiin täällä jonkun aikaa sitten.

Toki, siihen vain tulee aina 2 min jäähy kaupan päälle. Tämän takia tämä "suunsoitto keltainen" ei omasta mielestäni ole tarpeellinen. Suunsoitosta voi tuomari nytkin varoittaa suullisesti tai antaa myös 2 min jäähy protestoinnista. Kun tulee 2+10min jokainen huomaa kyllä tämän, koska 2 pelaajaa menee jäähyboksiin. Mutta tuohon 5 min jäähyyn keltainen kortti olisi ihan toimiva lisä, vaikka pääsarjoissa tämä yleensä olisikin selkeää, varsinkin alemmille tasoille lähdettäessä tulee helpommin sekaannuksia jäähyn pituudesta, varsinkin kun kuulutuksia ei ole käytössä.
 
Viestejä
7,837
Toki, siihen vain tulee aina 2 min jäähy kaupan päälle. Tämän takia tämä "suunsoitto keltainen" ei omasta mielestäni ole tarpeellinen. Suunsoitosta voi tuomari nytkin varoittaa suullisesti tai antaa myös 2 min jäähy protestoinnista. Kun tulee 2+10min jokainen huomaa kyllä tämän, koska 2 pelaajaa menee jäähyboksiin. Mutta tuohon 5 min jäähyyn keltainen kortti olisi ihan toimiva lisä, vaikka pääsarjoissa tämä yleensä olisikin selkeää, varsinkin alemmille tasoille lähdettäessä tulee helpommin sekaannuksia jäähyn pituudesta, varsinkin kun kuulutuksia ei ole käytössä.

Minusta se kymppikin pitäisi voida antaa yksinään. Siis huolimatta siitä otetaanko keltaiset kortit käyttöön vai ei. Jääkiekossa on minusta sen kanssa ihan hyvä käytäntö.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös