Säbämestari:
En nyt osaa tämän sivuston kuvakaappauksia tai muutakaan hienouksia. Joten toivottavasti pelkkä lukutaito vastaanottajilla riittää.
Yritän avata ainakin omia syitä, miksen taustalla tule jatkamaan enää missään joukkueessa (oli mies-tai naisjoukkue)
1. Peleihin ei isolle tasolle koskaan oma osaaminen ole riittänyt ja sellaista vuosikertaa, että oma osaaminen pihapeleissä, yleisurheilussa sekä lentopallossa ja pesäpallossa - ei ollut säbä silloin vielä vasta kuin suunnitelmissa jollain, kun itse urheilin kilpaa. Mutta nautin joka lajista - ja myös uusien lajien kokeilusta.
2. Kun päädyin vanhemmalla iällä vahingossa säbään, exän poikaa kannustin pelaamaan ja pelasin hänen kanssaan pihalla ja ostin välineitä. Innostuin itsekkin ja pelasin myös harrastuksen vuoksi, kun pyydettiin naisjoukkueeseen mukaan.
3. Polvesta meni eturistiside ja kierukat, eka leikkaus ei täysin onnistunut, eikä toinenkaan. Pelit jäi siihen, mutta kiinnostus ja rakkaus uutta lajia kohtaan säilyi. Mutta vuorotyöstä ei enää pelkän katselun vuoksi voinut vaan pyytää vuoronvaihtoja tai palkatonta vapaata viikonloppuisin (ei ole yksin maksaessa enää vara vain tukemisen vuoksi) - mitä pelatessa vielä toki tein. Aina piti päästä pelaamaan - maksoi, mitä maksoi!
4. Valmentajakokeilua, missä en pärjännyt (onneksi ymmärsin itse lopulta etten osaa) ja taustahommiin rakkaudesta lajiin sen jälkeen. Ilman korvauksia ensin pari vuotta töiden ohella, sen jälkeen nimelliskorvausta pari vuotta töiden ohella.
Kovaa arvostelua joukkueen ulkopuolelta, tappelua ilman syytä salibandyliiton kanssa, naissalibandyn arvostuksen puutetta jopa liiton osalta...samalla tasapainoilua omien töiden kanssa. Burn out.
Vaikkei olisi perhettäkään, niin kaikki on vähintään 60% vaikeampaa naissalibandyn taustoilla kuin miesten. Näkyy tällä sivustolla jo besser wissereiden mielipiteissä, jotka todennäköisesti itse eivät kovasti ole joutuneet kenenkään muun kuin itsensä puolesta puhumaan tai taistelemaan. Katseleminen ja arvostelu on helppoa kuin heinän teko. Naisjoukkueet joutuvat tekemään paljon enemmän kuin miesjoukkueet.
Toki jopa jääkiekossa.
Pitäisi liitosta lähteä se eka askel, että arvostusta saataisiin myös naisjoukkueille.
Ei edesauta, että esim tulospalvelussa näytetään miesten 2. divari ennen naisten 1. divaria, eikä naisten 2. div otteluohjelmaa per päivä ollenkaan...
Uutisoinnissa voi myös laskea ketä liiton sivuilla tuodaan esille ja ketä ei.
Joukkueet tekevät itse mitä osaavat ja pystyvät. Ja ne jäävät taustoille, ketkä kestävät haukkumista ja arvostelua (useimmiten ilman syytä - ja useimmiten niiltä, jotka vain katsovat laittamatta tikkua ite ristiin mihinkään)