Eniten ehkä kyrsii, että finuissa oli tilanteita, joissa itse ihan hirvitti, että menikö hampaat ja näitä ei sitten viety kurinpitoon. Olen koko ikäni seurannut urheilua - lasten kautta salibandyn lisäksi mm. hiihtoa, yleisurheilua, uintia, nuorisotanssia, niin missään lajissa ei ole koskaan tullut eteen näin epäoikeudenmukaisia kurinpidonrangaistuksia kuin salibandyssä.
Pitää erottaa asiat toisistaan.
Se, mitä ylipäätään menee videotuomarille, on yksi asia. Kaikki punaiset kortit menee, mutta myös aivan minkä tahansa tilanteen voi videotarkistukseen viedä kaikki ottelun osapuolet, eli erotuomarit, otteluvalvoja ja molemmat joukkueet. Lisäksi liigalla on oikeus viedä.
Nyt jos on tilanteita, jotka ei videotuomarille mene, niin ne on sitten oikeastaan yhden ison seulan jo läpäisseet - on sitten katsoja, vanhempi, seuraihminen tai lajiniilo siitä mitä mieltä hyvänsä.
Videotuomari on siis toinen asia. Videotuomari toimii ikäänkuin portinvartijana ja karsii sellaiset ”videolla selvästi ei rangaistavaa” -tilanteet pois kurinpitoa kuormittamasta ja pistää mahdollisesti rangaistavaa eteenpäin.
Kurinpitäjä sitten tekee kurinpitopäätökset lievemmän pään ylilyönneistä (1-3 peliä rangaistusta) ja pistää sitä isommaksi itse arvioimansa eteenpäin kilpailu- ja kurinpitoryhmälle, joka voi määrätä näkemyksensä mukaan sitten enemmän tai vähemmän (tai vaikka ei ollenkaan) rangaistusta.
Olennaista on, että kaikki kurinpito rakentuu kaikille aiemmin tehdyille kurinpitopäätöksille. Eli oikeudenmukaisuuden mittari on oikeastaan verrata kyseistä kurinpitopäätöstä aikaisempiin samankaltaisesta tilanteesta tehtyihin päätöksiin. Esim. omista esimerkeistäsi se mailaosuma genitaalialueille on vertailukelpoinen muihin genitaaliosumiin, ei osumin hampaisiin.
Hyvä on myös huomata, että kurinpito tekee päätöksensä videon, raporttien ja vastineiden pohjalta, pääosin kilpailusääntöihin ja sarjamääräyksiin perustuen. Se on hieman eri asia, kuin erotuomari kentällä, joka erilaisen perspektiivin lisäksi tekee päätöksensä pelisääntöihin ja niiden tulkintaohjeisiin perustuen.