Tsekki paketoi Polish Cupissa Ruotsin 8-5, ollen parempi varsinkin ottelun alkupuoliskolla (6-1). Vauhdikas peli. Nähdyn perusteella Suomi ei lähde suosikkina kotikisoihin. Kaikki on toki mahdollista.
Täällä saa ja pitääkin sanoa mielipiteensä.
Kieltämättä hieman kieli poskella kirjoitin.
Mutta minun pointtini on, että ei seurajoukkueen pelitavan pidä vaikuttaa maajoukkuevalintohin, eikä sen loppupeleissä pitäisi kyllä vaikuttaa menestymiseenkään maajoukkueessa.
Seurajoukkueissa on hyvin erilaisia pelitapoja, tupla W, 2-2-1, merkillä pelaaminen jne. On mielestäni liian kaukaa haettua ja epärealistista ajatella, että seurajoukkueiden pelitapa pitäisi "alistaa" ja yhdenmukaistaa maajoukkueen tarpeisiin, vaikka näinkin on peräänkuulutettu. Jokaisella joukkueella on oma valmennus, oma vamennusfilosofia, oma identitetti, ja menestystä voidaan saavuttaa hyvin erilaisilla pelitavoilla, vaikka tiettyjä lainalaisuuksia pitääkin noudattaa. Voidaan vaikka peilata tätä asiaa laajemminkin salibandyn ohella muihinkin palloilulajeihin (esim. jalkapallo ja jääkiekko), ja kyllä ajatus siitä että maajoukkueen pitäisi määrittää seurajoukkueen pelitapaa, on vieras.
(Kun Suomen jääkiekkojoukkue osallistuu olympiakisoihin, voisi ajatella että Jukka jalonen rimpauttelee ennen kisoja rapakon taakse ennen kisoja ja kertoo kuinka siellä pitää pelata , jotta se palvelisi Suomen maajoukkuetta
).
Ja edelleen, kyllä taitava pelaaja voi menestyä maajoukkueessa, vaikka seurajoukkueessa eri tavalla pelattasiinkin. Suurin osa tässä u19-ryhmässä on ollut jo usealla maajoukkue- ja maajoukkuetieleirillä, ja tietää varmasti mikä on tapa miten pelataan ja mitä haetaan.
No, olen tässä ketjussa enemmän keskittynyt U19 -joukkueeseen kuin naisten maajoukkueeseen. Mutta joku maajoukkuevalmentaja saataisi olla kiinnostunut katsastamaan Taru Nordmanin, Trine Sällströmin tai Jasmiina Järvisen taitoja maajoukkueessa.
Kiitos "Piiskalle" analyyttisestä ja objektiivisesta viestistä liittyen yhden seuran toimitaan.
Tosiaankin viime syksynä ErVin joukkueeseen nostettiin yhteistyöseurasta Northern Starsista "puukätiset" Hana ja Suhonen. Kohtalokkaat seuraukset näkyvät pistepörssissä.
Kyllä minä täysin ymmärrän sen harmistuksen kun omaa tyttöä ei nostettukaan liigajoukkueeseen: Antaa aiheen "kusta omiin muroihin".
Haluan vielä todeta, että minulla ei ole tarvetta kirjoitella "yhden seuran puolestajapuhujana".
Oma jälkikasvuni on pelannut eri seuroissa, ja olen havainnut että eri kokoisissa seuroissa, riippumatta valmennusfilosofiasta, arvoista, identiteetistä jne. tehdään hienoa työtä pelaavien tyttöjemme ja naisten puolesta.
Sen vuoksi kovastik arvostan sitä kaikkea ympäri Suomen tehtävää duunia lajin puolesta. Kaikki heittätyminen ja intohimo vie lajia eteenpäin.
Toivonkin, että kaikkien seurojen tytöt saavat tasapuoliset mahdollisuudet taistella myös maju-paikoista.
Oman näkemykseni, keiden pitäisi pelata Lahden kisassa, olen tänään kertonut. Katsotaan keväällä, kuinka lähellä se on valmennuksen näkemystä.