Pääkallo.fi

Viikon kysymys: Millä F-liigajoukkueella on paras brändi?

Millä F-liigajoukkueella on paras brändi?

  • Classic

  • EräViikingit

  • FBC Turku

  • Happee

  • Jymy

  • LASB

  • Nokian KrP

  • Oilers

  • OLS

  • SPV

  • TPS

  • Westend Indians


Results are only viewable after voting.

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,773
Viime viikon pääkirjoituksessa arvioitiin eri miesten liigajoukkueiden imagoa siltä kantilta, että mitä joukkueiden nimistä tulee mieleen.

Tällä kaudella myös KalloCast on pyrkinyt arvioimaan joukkueita brandypörssin kautta eri mittarein arvioiden.

Mutta miten lukijat näkevät eri joukkueet: millä F-liigan joukkueella on sarjan paras kokonaisvaltainen brändi? Perustelut ovat paikallaan, vaikka kyseessä onkin ensisijaisesti äänestys.

Viikon kysymys: Millä F-liigajoukkueella on paras brändi?
 
Viestejä
595
Viime viikon pääkirjoituksessa arvioitiin eri miesten liigajoukkueiden imagoa siltä kantilta, että mitä joukkueiden nimistä tulee mieleen.

Tällä kaudella myös KalloCast on pyrkinyt arvioimaan joukkueita brandypörssin kautta eri mittarein arvioiden.

Mutta miten lukijat näkevät eri joukkueet: millä F-liigan joukkueella on sarjan paras kokonaisvaltainen brändi? Perustelut ovat paikallaan, vaikka kyseessä onkin ensisijaisesti äänestys.

Viikon kysymys: Millä F-liigajoukkueella on paras brändi?
Nämä tämänkaltaiset viikon kysymykset voisi myös esittää muodossa "mitä F-liiga joukkuetta kannatat"? Tuo äänijakauma tulee aika tarkasti heijastelemaan sitä, kuinka paljon minkäkin seuran kannattajia on foorumilla kommentoimassa ja äänestämässä.
 
Viestejä
8,084
Nämä tämänkaltaiset viikon kysymykset voisi myös esittää muodossa "mitä F-liiga joukkuetta kannatat"? Tuo äänijakauma tulee aika tarkasti heijastelemaan sitä, kuinka paljon minkäkin seuran kannattajia on foorumilla kommentoimassa ja äänestämässä.
Olen täysin samaa mieltä. Huutakaapa "hep" te, jotka olette yhden seuran kannattajia ja äänestitte tässä jotain muuta seuraa. En pidättele hengitystäni.
 
Viestejä
672
Nämä tämänkaltaiset viikon kysymykset voisi myös esittää muodossa "mitä F-liiga joukkuetta kannatat"? Tuo äänijakauma tulee aika tarkasti heijastelemaan sitä, kuinka paljon minkäkin seuran kannattajia on foorumilla kommentoimassa ja äänestämässä.
Olen omalta osaltani eri mieltä. Lätkäisin juuri oman ääneni Classicille, mutta ei minulla minkäänlaista kannattajuutta tai muutakaan tunnesidettä heihin ole.

Kysymys on siitä, että ei tuolla minun silmiini oikeastaan itsensä brändänneitä seuroja ole kuin Inkkarit, Hirvet ja yleisseuran brandista nauttiva TPS.
Oilers on hassu. Kaksituhattaluvun alussa siellä tehtiin brändityötäkin, nyt se on sekavasti Esportin brandin kanssa naimisissa niin, ettei oikein sitä omaa identiteettiä olekaan.

Salmela ammattilaisena voisi kyllä vielä tuotteistaa oman seuransa. Ehkä hän aloittaa (tai palkkaa jonkun hoitamaan) kun saavat oman kotipesän ensikaudelle.
 
Viestejä
825
Itse seuraan Classicia ja olen sitä mieltä, että C on tehnyt hyvää työtä ja on ehkä paraskin, mutta ei toki ainoa brändi. Tepsin ja Olssit hyötyvät emoseuroistaan enkä tiedä kuinka paljon niiden edes kannattaisi alkaa erikseen brändäämään sählyjaostojaan. Noin muutenkin kyllä kaikilla, jotka yhtään suhtautuvat vakavasti graafiseen ilmeeseensä tai paikallisuuden esiintuomiseen jne on brändi. Krp on ilmeeltään ihan raikas ja näätämäinen myös kentällä, Lasb on onnistunut lahtelaistumaan mitä olen kauempaa ymmärtänyt. Ervillä on viikinkimeno Kurren maalilauluineen jne. Inkkareilla Heimo-meno, Happeella hirvihommat ja Nurmo haluaa olla nimenomaan nurmolainen, SPV pitää arvoistaan kiinni ja nostaa niitä esiin.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
2
Olen aikoinani ihastunut salibandyliigajoukkueista Happee - Floorball Teamin brändiin. Ja siitä asti Happee on ollut liigajengeistä suosikkini. Minulle sen brändi tarkoittaa Hirvirytkettä, Hirviteatteria, Hirvibändiä ja somenäkyvyyttä.
Muista sattumista johtuen minusta tuli sitten jossain vaiheessa jyväskyläläinen ja fanitus Happeeta kohtaan ei ole ainakaan vähentynyt. Viimeaikaiset taloussekoilutkaan eivät ole minun kohdallani vähentäneet Happeen brändin kiinnostavuutta. Eikä myöskään muuten niin kovasti fanittamani Hirvibändin mauttomat mölähtelyt vastustajan pakki-pakki -syötöille.
 
  • Tykkää
Reaktiot: FBI
Viestejä
595
Jos tuota brändityöryhmän kriteeristöä käy läpi osa-alueittain, niin pääosin Kysymyshän on kunkin arvioitsijan subjektiivisesta näkemyksestä, ilman että eri asioita pystyisi varsinaisesti mittaamaan.

Mutta tässä omaa arviointiani.

Pelillinen identiteetti
1. Indians
2. OLS
3. Classic

Joukkueet ovat vuosien varrella brändänneet omaa pelitapaansa milloin Hirvirytkeeksi, milloin Näätärokiksi jne. Myös TPS:n mestaruus oli vuosia rakennetun peli-identiteetin tulos.
Tällä kaudella nämä joukkueet ovat osin vapaaehtoisesti tai pakon sanelemana pyrkineet eroon vanhoista identiteeteistään. Oma listaukseni lähtee siitä, että Indians on luonut vahvan pelitavan, jolla on mahdollista saavuttaa vähintäänkin kohtuullista menestystä ilman sarjan kovimpia supertähtiä. Sama pätee ainakin toistaiseksi myös OLSiin. Classicin dynastia on pitkään perustunut vahvaan, maajoukkueestakin tuttuun pelikirjaan ja en näe siinä suurempia muutoksia vieläkään siinä tapahtuneen.

Joukkueiden näkyvyys, some yms.
1. Happee
2. SPV
3. Jymy

Happee on ollut koko syksyn jopa valtakunnan median uutisissa useammankin kerran. Ei toki pelkästään positiivissa merkeissä. Mutta näkyvyyttä yhtäkaikki. Lisäksi Happeella on suurimmat seuraajamäärät perinteisissä somekanavissa ja aktiivista sisällöntuotantoa. Myös SPV on aktivoitunut somessa viime aikoina ja tekee varsinkin Tik-Tokiin hauskaa ja laadukasta sisältöä. Myös toinen pohjalaiseura Jymy on aktiivinen somessa.
Classicille, Erville ja TPS:lle risuja siitä, että miesten naisten joukkueilla on yhteiset somekanavat. Ei hyvä!

Yleinen kiinnostavuus
1. SPV
2. Classic
3. Ervi

Ainut mitattavissa oleva kategoria.
Tässä on SPV on ylivoimainen millä mittarilla tahansa.
-parhaat katsojaluvut sekä koti- että vierasotteluissa.
-merkittävät seuraajamäärät somessa.
-vahvat yhteistyökumppanuudet
-herättää vahvoja tunteita sekä puolesta että vastaan. Tämä näkyy mm. foorumilla. Kaikki SPV:tä koskevat keskusteluketjut on pisimpiä.
-joukkueen faneilla tiivis yhteisöllisyys.

Classic tottakai pystynyt luomaan brändinsä "maailman paras salibandyseura" kaikkien tietoisuuteen ja se luonnollisesti lajin suurimpine supertähtineen takaa yleisen kiinnostavuuden.

Muutaman vuoden takainen fuusio takasi kahden seuran lajiväen kiinnostuksen joukkuetta kohtaan vuosiksi. Nykyään Suomen kansainvälisin ja maailman suurin salibandy seura on kaikkien mielenkiinnon ja huomion kohteena, vaikkakin lähinnä siksi että pysyykö liigassa vai ei.

Joukkueen tulevaisuuden näkymät:
1. Krp
2. Classic
3. Oilers

Krp on urheilullisesti vahva, taustalla vahva taloudellinen tuki ja uusi tuleva kotiareena luovat pohjan mahdolliselle uudelle dynastialle.

Classicin vahva organisaatio ja viime vuosien menestys takaa mielenkiinnon, taloudelliset resurssit ja menestyksekkään tulevaisuuden myös lähivuosina.

3. Oilers, pääkaupunkiseudun ykkösjoukkueena on houkutteleva ympäristö Suomen salibandytalenteille kautta maan ja pystyy kilpailemaan maan parhaista pelaajista Pirkanmaan Joukkueiden kanssa.
 
Viestejä
306
En usko saavani vastausta mutta kysytään nyt muodon vuoksi perusteluja yllä olevasta ja millä tavoin se on "brändiä heikentävä osatekijä".
Joka ikinen julkaisu on väkisinkin sellainen, että osaa seuraajakunnasta se ei kiinnosta yhtään. Osaa ei kiinnosta miesten jengi ja osaa ei kiinnosta naisten jengi. Lähtökohtaisesti viestinnässä, kuten vaikka tässä kontekstissa some, paska ja epäkiinnostava julkaisu on huonompi asia kuin että ei julkaise mitään.

Kun miesten ja naisten edareille on omat somet, voi kuluttaja valita itse sisällön mikä kiinnostaa, mikä parantaa mm. sitoutumisastetta ja reagointeja.
 
Kun miesten ja naisten edareille on omat somet, voi kuluttaja valita itse sisällön mikä kiinnostaa, mikä parantaa mm. sitoutumisastetta ja reagointeja.

Tosissaanko täällä ollaan sitä mieltä, että suomalaisen salibandyseuran brändin kannalta olisi parempi jos olisi omat some-kanavat miesten, naisten, junioreiden, ja kerho- sekä muiden erityis-/parajoukkueiden osalta?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös