Radiojuontajan ErVi-ura oli markkinointikampanja alusta asti – ”Positiivinen ja hauska keissi”

Kuva: EräViikingit

Kuva: EräViikingit

Tällä viikolla salibandykansaa on kiinnostanut erään Tuukka Ritokosken otteet salibandykentillä.
Radio Suomipopin aamujuontaja sai viikko sitten haasteen osallistua EräViikinkien try outille tällä viikolla.

Aiheesta riitti keskusteltavaa myös Suomipopin Aamulypsyssä pitkin viikkoa. Ritokoski pelaa ihka oikeasti salibandya 2. divisioonan Blackbirdissa, joten aivan lajin untuvikosta ei ole kysymys.

Pelipaikan hakeminen ei ollut missään vaiheessa aitoa, vaan osana Ruudun (Sanoman) ja EräViikinkien markkinointikampanjaa, johon idea tuli Pääkallo.fi:n lähteiden mukaan alunperin SSBL Oy:n puolelta. EräViikinkien markkinointipäällikkö Olli Lähdesmäki ei sanonut asiaan mitään kovin suoraa, mutta suostui kommentoimaan.

– No kyllähän tämä yhteistyö oli tässä tavalla tai toisella nähtävissä. Kaupallisesta yhteistyöstä ei kuitenkaan ole meidän osalta kyse, koska emme ilmeisestikään edes voisi yhdistysmallimme mukaan sellaista tehdä tällaisissa tapauksissa. Mielestäni tämä oli positiivinen ja hauska keissi, Lähdesmäki sanoi.

Mistä idea lähti?

– Ruutu on meille tärkeä kumppani, koska lähetämme paljon otteluita heidän kauttaan. ”Tuken” rooli tuli sieltä kautta. Saatiin tällainen mahdollisuus ja tartuttiin siihen.

Miksi tässä yhteydessä ei mainita, että kyseessä on ns. kaupallinen yhteistyö? Siksikö, että raha ei vaihtanut omistajaa tässä tapauksessa?

– Tuukkahan on ihan oikea salibandypelaaja. Tämä oli kuitenkin tällainen viihdekeissi enemmänkin. Mukana oli parodiaa, ja viihdettä korostettiin koko ajan. Julkaisemme vielä videon aiheesta myöhemmin.

Markkinointipuolen osaaja kertoi, että tapauksessa oli paljonkin positiivisia puolia seuralle ja lajille.

– Tästä irtosi paljon positiivista näkyvyyttä ja kaikkihan tietävät, että Suomipopin aamujen kattavuus on iso lukujen valossa. Kun asia selvisi, niin pyrkimys oli tuoda lajia esiin mahdollisimman positiivisesti, ja sitä miten iso laji on ihan tämän ydinryhmän ulkopuolisten tietoisuuteen. Samalla lajin yleistä mielikuvaa saatiin kohotettua, kun se ei aina ole niin positiivisena loistanut Suomipopillakaan, Lähdesmäki kertoi.

Sivuhuomio

Olli Lähdesmäki ei haastattelussa aivan suoraan paljasta asiaa, eikä sitä ehkä oikeastaan kysytäkään, mutta koko Tuukka Ritokoski -tapaus oli ihan alusta asti masinoitu markkinointitempaus Joonas Naavan suoran lähetyksen puhelua ja sitä edeltänyttä keskustelua myöten. Tietojemme mukaan raha ei kuitenkaan vaihtanut omistajaa. Ehkä olennaista on huomata, että Salibandyliitolla on kumppanuussopimuksensa Sanoman kanssa. Aivan hirveä taikuri ei tarvitse olla, että ymmärtää Ruudun ja Suomipopin olevan juuri tuon konsernin alaisia.

Kampanja on oikeasti erittäin hyvä ja kekseliäs. Suomipopin Aamulypsy on ohjelmana laajasti ihmisiä tavoittava ja yksi Suomen parhaista mainoskanavista, jos yksittäisiä ohjelmia miettii. Ritokosken ErVi-sopimukseen tuskin uskoi kukaan, mutta tempaus oli jossain määrin uskottava, koska Ritokoski ei ole mikään aivan turistipelaaja. Salibandy tarvitsee rohkeita tempauksia ja tämä oli sellainen.

Pienen miinuksen joudun antamaan kuitenkin siitä, että nämä seikat eivät tule suoraan oikein mistään esille. Tämä menee varmasti jonkin veteen piirretyn viivan yli ja ali, mutta onhan tuossa kaupallisen yhteistyön kaikua. Vaikka se ei sitä EräViikinkien ja Sanoman välillä olisikaan, eikä raha olisi vaihtanut tässä omistajaa. Olkoon miten vain, niin näissä on hyvä olla nykypäivänä tarkkana. Samat säännöt koskevat kuitenkin kaikkia toimijoita.

Joka tapauksessa tästä kampanjasta voi mielestäni antaa ison plussan sekä Alakiventielle, Sanomalle että ErVille. Ainakin ideasta, rohkeudesta ja pääosin taidokkaasta toteutuksestakin.