Aika negatiivinen oli omakin ensimmäinen reaktio, mutta kyllähän tätä aihetta passaa ihan rohkeasti pohtia. Ei se 5vs5 ja nykymuotoinen peliaika mikään luonnonvakio ole, vaan lajin syntyaikoina kohtuu mielikuvituksettomasti jääkiekosta kopsattu formaatti. Säbän erityispiirteitä taasen on nopeus, ja rahtusen pienempi kenttä yleensä tätä korostaa.
Sanon suoraan että jos salibandyssa joskus siirrytään 4vs4 peliin kokoaikaisesti niin loppuu koko touhu minulla. Sen verran pitäisi jokaisen säbäniilon ymmärtää että pelin luonne muuttuu kokonaan jos sieltä otetaan yksi pelaaja pois. Ymmärrän että nythän IFF:n sääntömuutoksessa ei varsinaisesti ole kyse siitä vaan "pelkästään" joukkueen pelaajamäärän rajaaminen ja peliajan lyhentäminen (mikä luonnollisesti jossakin vaiheessa vaikuttaisi kentällä olevien pelaajien määrään.)
Siitä olen samaa mieltä monen kirjoittaneen kanssa, että noihin viiden renkaan korruptiokisoihin haaveilu sinällään on todella paska peruste muutoksille. Mutta toisaalta muutoksen vastustamisellekin huono peruste on "näin on aina ollut"-tyyppinen ajattelu tai "kuulostaa typerältä"-heitot.
"Näin on aina ollut"-tyyppinen ajattelu ja "kuulostaa typerältä"-heitot ovat yhtä hyvä vastaväite IFF:n perusteluille, joissa ei mielestäni ole esitetty mitään konkreettista syytä miksi sääntömuutos pitäisi tehdä ja mitä hyötyä siitä olisi. Pelkkä "ettei mennä samaan lankaan kuin jääpallo" ei mielestäni ole vakavasti otettava peruste. Se voi olla uhkakuva mutta ei peruste. Voihan se olla että juuri tuo sääntömuutos tekee sen että jäädään "marginaalilajiksi".
Jos tämänsuuntaisilla muutoksilla saataisiin "salibandymaisempi" peli aikaiseksi ja toisaalta merkittävästi helpotettaisiin lajin leviämistä, on tätä vähintäänkin aihetta miettiä.
En edelleenkään ymmärrä mikä ongelma tässä salibandyn leviämisessä on vaikka pelattais 5vs5, 3x20min ja pelaajia on se 20 joukkueessa? Joskus joku perusteli sillä että ei muka ole halleja missä pelata 5vs5 peliä. Futsal/käsipallokenttiä on maailma pullollaan (esim. pelkästään Saksassa on enemmän käsipallon lisenssipelaajia kuin koko maailmassa jääkiekon pelaajia!) ja viimeksi kun kävin tarkistamassa niin käsipallokenttä on yhtä iso kuin salibandykenttä.
Mitä hyötyä pelaajamäärän kaventamisella on? Miten salibandyn leviäminen hyötyy siitä? Kertokaa joku mulle. Mä en ymmärrä.
Ainoa jonka näistä ymmärrän edes vähän on peliajan lyhentäminen, koska silloin ottelu ei kestäisi niin kauaa. Tosin ottelun pituus ei sekään mikään ongelma ole jos on edes vähän kiinnostunut salibandysta. Jos ei ole kiinnostunut niin tuskin silläkään on väliä kestääkö ottelu 2,15h tai 1,45h.