Pääkallo.fi

Naisten liiga 2020-21

Viestejä
92
Ihan mielenkiinnosta kysyn, joutuiko Hifk maksamaan minkä verran ( tai ei ollenkaan), kun luopuivat miesten suomisarja paikasta? Vai onko tuo salassa pidettävää tietoa?
HIFK:lle piti tulla sääntöjen mukaan reilu 4 tonnia peruutusmaksua. En tiedä onko tullut tai maksettu ja minkä verran.
Hifk perui ilmoittautumisen toukokuussa ennen kuin otteluohjelmat tms oli tehty. Pelicans peruu sarjapaikan alle 2 viikkoa ennen ensimmäistä peliä. Näitäkin asioita varmaan punnitaan kun/jos liitossa tehdään päätöksiä maksun huojennuksesta?
 
Viestejä
1,344

Aikamoisia summia amatööriurheilussa - toivottavasti kohtuullistuu reippaasti.
Toisaalta menihän tuo sarjasta luopuminen niin viimetippaan että siitä jotain sanktiota on syytä tulla - vähän vaikea kuvitella että pari viikkoa sitten on vielä realististisesti ajateltu että jostain riittävän määrä pelaajia yht'äkkiä rosteriin tupsahtaa.
 
Viestejä
13
Noniin naisten salibandykausikin alkaa lauantaina neljällä pelillä!

Laitan oman veikkaukseni runkosarjan järjestyksestä:

1. SB pro
2. PSS
3. Koovee
4. Eräviikingit
5. Classic
6. SSRA
7. TPS
8. FBC Loisto

Mitäs muut on mieltä?

NLB:stäkin olis voinut rankingin tehdä, mutta pakko myöntää, että en ole sitä vielä niin paljoa seurannut.
 
Viestejä
68
Loisto on tehnyt farmisopimuksen SBS Wirmon 3.divari-joukkueen kanssa:

Wirmolla on kaksi joukkuetta 3.divarissa (joista muuten kumpikin tituleeraa itsesään Wirmo 1:ksi), mutta näitä farmipelaajia ei näy kummankaan joukkueen pelaajalistoilla, eivätkä he ole edelliselläkään kaudella pelanneet kummassakaan joukkueessa. Vai riittääkö farmisopimukseen, että nämä pelaajat voisivat lisenssinsä puitteissa pelata jommassakummassa Wirmon naisjoukkueessa?

Entä tarkoittaako tämä, että nuo nimetyt Loiston pelaajat voivat pelata kummassa tahansa Wirmon 3.div-joukkueessa, tai kenties molemmissa?

Vai onko tässä vain kikkailtu, koska farmisopimusta ei voi tehdä A/B-tyttöjen kanssa?
 
Viestejä
3
Wirmolla on kaksi joukkuetta 3.divarissa (joista muuten kumpikin tituleeraa itsesään Wirmo 1:ksi), mutta näitä farmipelaajia ei näy kummankaan joukkueen pelaajalistoilla, eivätkä he ole edelliselläkään kaudella pelanneet kummassakaan joukkueessa. Vai riittääkö farmisopimukseen, että nämä pelaajat voisivat lisenssinsä puitteissa pelata jommassakummassa Wirmon naisjoukkueessa?

Entä tarkoittaako tämä, että nuo nimetyt Loiston pelaajat voivat pelata kummassa tahansa Wirmon 3.div-joukkueessa, tai kenties molemmissa?

Vai onko tässä vain kikkailtu, koska farmisopimusta ei voi tehdä A/B-tyttöjen kanssa?

Viime viikonloppuna P-P Vesanen ja S. Oksanen pelanneet Wirmo Akatemian 2/3div. peleissä. Nähtäväksi jää, onko Loistolaisia myös seuraavissa turnauksissa.
 
Viestejä
11
Ottelun kuuluttajan tilannetaju petti pahasti eilisessä 3.10. PSS-Koovee ottelussa.

Onko salibandy lajina jotenkin niin viihdearvoihin nojaava laji, ettei kuuluttajalta tarvitse löytyä ymmärrystä loukkaantuneelle pelaajalle/hänen joukkuekavereille?
Loukkaantuneen pelaajan odottaessa ambulanssia ja hänen hoitotoimiensa aikana kotijoukkue teki melko runsaasti maaleja. Osin hyvän kotijoukkueen pelillisen suorituksen ja osin vierasjoukkueen tilanteesta johtuneen ymmärrettävän lamaantumisen myötä.

No mitä teki kuuluttaja. Hänen volumetasonsa vain nousi ja nousi sekä maalien "hehkuttaminen" yltyi kotijoukkueen skarpatessa. Minä ainakin tästä "mieleni niin pahoitin".
Toisella erätauolla loukkaantuneen oltua lattialla odottamassa ambulanssia, tämä moukka pyytää kotijoukkueen "loukki osastoa tervehtimään yleisöä" ja ilmoittaa "toivomansa että HE pääsevät peleille nopeasti". Lainaukset ovat muistinvaraisia, joten eivät taatusti ole aivan sataprosenttisia, mutta asia on oikein.

Olen ollut paikalla muutamassa jääkiekko-ottelussa, jossa on sattunut paha loukkaantuminen. Näiden ottelutapahtumien viihdearvo on tippunut alas. Kuuluttajan äänentaso on laskenut merkittävästi. Maalien hehkuttaminen, jota ei kiekossa ole sillä tavalla kun salibandyssä muuten kuin pisteentekijöiden nimen venyttäminen, on loppunut tyystin. Jääkiekossa ei muutenkaan soperrella paljonko vettä on virrannut jossakin porvoon ojassa maalien syntyhetken välissä! Nämä tehtävät kuuluvat selostajalle, ei kuuluttajalle.

Ja juu, loukkaantumiset kuuluvat urheiluun. On vain hemmetin paljon helpompi ymmärtää iso loukkaantuminen lajissa jota tehdään elannon vuoksi, eikä kuitenkaan harrastuspohjalta.

Ja ei, minä en ole perusluonteeltani "mielen pahoittaja". Ajan tässä takaa vastustajan, ihmisen, kunnioittamista!
Se puuttui eilen.

Minulle on aivan sama kuinka pelin tuloksen näissä otteluissa käy. Nämä urheat naiset ja tytöt jotka tekevät osin melko paljonkin töitä ja uhrauksia lajin vuoksi, ja joista 99,9 % ei saa kuin känsät käteen, ajoittaisten onnistumisen ilon hetkien lisäksi, ansaitsevat edes sen helpoimmin annettavan.

Kunnioituksen!
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
4
Eli kotijoukkueen tehdessä maaleja, noustessa tappioasemasta voittoon, kuuluttajan pitäisi olla hehkuttamatta koska vastustajan pelaaja on loukkaantunut? Pitäisikö myös musiikin soitto varmuudeksi lopettaa tai vaihtaa vaikka Vivaldiin?
Lajissa nyt sattuu paljon loukkeja, se on harmi. Mutta kuuluttajat, hehkuttakaa ihmeessä kotijoukkueita!
 
Viestejä
40
Ottelun kuuluttajan tilannetaju petti pahasti eilisessä 3.10. PSS-Koovee ottelussa.

Onko salibandy lajina jotenkin niin viihdearvoihin nojaava laji, ettei kuuluttajalta tarvitse löytyä ymmärrystä loukkaantuneelle pelaajalle/hänen joukkuekavereille?
Loukkaantuneen pelaajan odottaessa ambulanssia ja hänen hoitotoimiensa aikana kotijoukkue teki melko runsaasti maaleja. Osin hyvän kotijoukkueen pelillisen suorituksen ja osin vierasjoukkueen tilanteesta johtuneen ymmärrettävän lamaantumisen myötä.

No mitä teki kuuluttaja. Hänen volumetasonsa vain nousi ja nousi sekä maalien "hehkuttaminen" yltyi kotijoukkueen skarpatessa. Minä ainakin tästä "mieleni niin pahoitin".
Toisella erätauolla loukkaantuneen oltua lattialla odottamassa ambulanssia, tämä moukka pyytää kotijoukkueen "loukki osastoa tervehtimään yleisöä" ja ilmoittaa "toivomansa että HE pääsevät peleille nopeasti". Lainaukset ovat muistinvaraisia, joten eivät taatusti ole aivan sataprosenttisia, mutta asia on oikein.

Olen ollut paikalla muutamassa jääkiekko-ottelussa, jossa on sattunut paha loukkaantuminen. Näiden ottelutapahtumien viihdearvo on tippunut alas. Kuuluttajan äänentaso on laskenut merkittävästi. Maalien hehkuttaminen, jota ei kiekossa ole sillä tavalla kun salibandyssä muuten kuin pisteentekijöiden nimen venyttäminen, on loppunut tyystin. Jääkiekossa ei muutenkaan soperrella paljonko vettä on virrannut jossakin porvoon ojassa maalien syntyhetken välissä! Nämä tehtävät kuuluvat selostajalle, ei kuuluttajalle.

Ja juu, loukkaantumiset kuuluvat urheiluun. On vain hemmetin paljon helpompi ymmärtää iso loukkaantuminen lajissa jota tehdään elannon vuoksi, eikä kuitenkaan harrastuspohjalta.

Ja ei, minä en ole perusluonteeltani "mielen pahoittaja". Ajan tässä takaa vastustajan, ihmisen, kunnioittamista!
Se puuttui eilen.

Minulle on aivan sama kuinka pelin tuloksen näissä otteluissa käy. Nämä urheat naiset ja tytöt jotka tekevät osin melko paljonkin töitä ja uhrauksia lajin vuoksi, ja joista 99,9 % ei saa kuin känsät käteen, ajoittaisten onnistumisen ilon hetkien lisäksi, ansaitsevat edes sen helpoimmin annettavan.

Kunnioituksen!

Moukka vastaa tähän (miten sen kunnioituksen laita oli), kun kerran itse olin siinä mikin varressa.

Ensinnäkin Sennille tsempit ja toivottavasti pääsee pikapuoliin taas karkeloihin mukaan. Arvostan häntä pelaajana todella korkealla ja tietysti vielä sillä lisämausteella, että olen saanut spiikata hänen pelejä sillon kun pelasi Pessin kelta-mustaa päällä.

Mulla on kuuluttajakokemusta +20vuotta alla monista lajeista, joista säbää ja kiekkoa eniten ja molemmissa lajeissa on omat erityispiirteensä kuulutuksiin. Kiekossa jonkun verran puritaanisempaa ja säbässä selkeästi liberaalimpaa.

Loukkaantumistilanteet on aina yksilöllisiä, mutta niitä yhdistää sellainen asia, että tilanteen ollessa ns. akuutti kuulutukset on minimissään ja musiikin äänentaso on todella matalalla. Näin myös eilen toimittiin.
Erotuomarit tulkitsevat tilanteen ja käynnistävät ottelun kun katsovat sen olevan mahdollista, jolloin palataan ottelutapahtumaan ihan normaalisti ilman mitään suurempaa draamaa.
Joskus tilanne voi olla sitten niin paha, että ottelu keskeytetään ja näin kävi elokuussa Auroralla C-poikien SM-karsintaturnauksessa.

Molemmat joukkueet juhlivat loukkaantumisen jälkeisiä maaleja ihan normaalisti, myös KooVee. Onnea Mila Manniselle, taisi olla hänen ensimmäinen liiga osuma.

Olen syvästi pahoillani, jos toimintani on aiheuttanut sellaista fiilistä, että minulta puuttuu kunnioitus vastustajaa kohtaan! Ei todellakaan - Päinvastoin! Omia kannustetaan ja vieraita ei dissata!
Otteluvalvoja varmaan tekee omat liikkeensä, jos huomaa, että peliolosuhteet eivät ole F-liigan vaatimusten tasolla, myös ottelukuulutusten suhteen.

Kaikkea hyvää KooVeen kauteen ja Sennille pikaista paranemista!

En aio käydä pidempää debattia tästä tapahtumasta nimettömänä somepalstoilla vaan mulle saa ottaa ihan suoraan yhteyttä ja antaa palautetta. Mielellään otan sitä vastaan.

Kunnioittavasti,

Klasu Lindholm
ottelukuuluttaja, PSS Naiset
040 860 9658
 
Viestejä
1,585
Mutta siinä olet oikeassa, että moni ei ymmärrä sitä, että kuuluttajan tehtävä ei ole toimia cheerleaderina tai mertarantana huudattamassa yleisöä. Kuuluttaja on yksi virallisista toimitsijoista, joiden tulisi kuuluttaa otteluntapatumat puoluettomasti yleisölle. Vähän samaa kun, että ajanottajat yms tuulettaisivat ja heittäisivät ylävitosia kotijoukkueen maalien aikana... miltä tämä näyttäisi?

Esimerkiksi jääkiekon puolella on hyvin tarkkaan määritelty ne lauseet ja sananjärjestys mitä kuuluttajan tulisi käyttää eri tilanteissa, mutta salibandyn puolella ei näin tehdä. Ilmeisesti liigan Aasian brändäys vie kaiken ajan ettei tämmöistä asiaa osata määritellä tarkemmin ja annetaan kaiken maailman kylähullujen huudella mitä sattuu "koska tunnelma".
Liiton toimitsijamääräykset sanovat näin:
"Kuuluttaja- ja äänentoistotehtävät Kuuluttaja kuuluttaa yleisen äänentoistojärjestelmän välityksellä ottelutapahtuman yhteydessä pelaajaesittelyt, maalien tekijät ja syöttäjät, rangaistukset ja niiden päättymiset sekä muut tarvittavat kuulutukset (mahdolliset palkitsemiset, mainokset jne). "

Eli tuo jättää aika paljon taiteellista vapautta kuuluttamiseen. Ja vaikka jääkiekkossa onkin varmaan määritelty lauseet ja sanajärjestys kuulutuksille, niin kyllähän sielläkin kotijoukkueen maalit kuulutetaan hehkuttamalla ja vierasjoukkueen maalit kuulutetaan mahdollisimman monotonisella äänellä.
 
Viestejä
55
Mielelläni kuulisin tästä kuuluttajan roolista lisää mielipiteitä. Onko oikeasti useampi sitä mieltä että kuuluttaja on puoleeton ja kertaa tapahtumat neutraalisti?? Olen ehdottomasti sitä mieltä että kotijoukkueen hehkutus on paikallaan ja suotavaakin, mutta tietenkin vierasjoukkuetta kunnioitetaan myös. En vertaisi kuuluttajaa kellon käyttäjiin tms. Kuuluttajan homma on mun mielestä todellakin luoda fiilistä tapahtumaan.
 
Viestejä
780
Hieman eri mieltä. Kuuluttaja ei ole juontaja tai selostaja vaan puolueeton toimitsija. Musiikilla voi luoda tunnelmaa ja tukea kotijoukkuetta mm. maalilaululla.
 
Viestejä
44
Kuuluttaja voi luoda meininkiä katsomoon puolueettomasti. Katsomo luo tunnelman kotijoukkuelle ei kuuluttaja. Miettikää ääripäätä jossa kuuluttaja hehkuttaa alusta saakka kotijoukkuetta eri sanakääntein ja huudoin. Ei niin. PSS voisi päivittää kuuluttajansa 2000 luvulle.
 
Viestejä
55
Tarkennan vähän omaa näkemystäni, olen itse kuulutellut jonkin verran junnujen SM sarjaa ja muutamat liigapelit, ja tuossa meni ehkä vähän sekaisin tunnelman luonti ja puolueellisuus. Edelleen mielestäni tottakai kotijoukkueen maaleja hehkutetaan enemmän, ne on perkele kotipelissä ja saa se nyt vähän siltä tuntuakin. Mutta ei mitään älytöntä niinkuin esim. se yks kehuttu fudisselostaja vetää. Samaten esittelyt ja avauskokoonpanot, kotijoukkueen kohdalla äänenpaino snadisti muuttuu.

Mutta sellainen yleinen sopiva fiiliksen luonti; miten käytät ääntä, musiikkivalinnat oikeaan kohtiin yms. ja ehdottomasti vierasjoukkueen esittelyt ja maalit myös ihan hyvällä fiiliksellä ja kuuluvalla äänellä. Useasti valinnut omasta mielestä hyvän entrance biisin vierasjengiä johdattamaan kentälle, ja kuuluttanut heidän avauskokoonpanon sillä fiiliksellä että on ihan jees tulla kentälle. Ainakin Ruotsissa oli jossain joskus tyyli että vierasjoukkueen avausviisikkoa ei edes esitelty. Ei tolle linjalle. Eli aika hyvin mennään ns puolueettomasti koko setti.

Kyllämä olen aina kokenut noissa olevani jollain tavalla, noh ei nyt juontaja, mutta tavallaan osavastuussa tunnelmasta, ja osana myös tapahtuman läpiviennistä, enkä ole miettinyt että olen palanen neutraalia toimitsijaporukkaa. Uskoisin että oma pelisilmä on ollut noissa tapahtumissa mulla aika kohdallaan. Ajattelin jatkaa samalla linjalla koska palaute on tähän asti ollut pelkästään positiivista.
 
Viestejä
40
Kuuluttaja voi luoda meininkiä katsomoon puolueettomasti. Katsomo luo tunnelman kotijoukkuelle ei kuuluttaja. Miettikää ääripäätä jossa kuuluttaja hehkuttaa alusta saakka kotijoukkuetta eri sanakääntein ja huudoin. Ei niin. PSS voisi päivittää kuuluttajansa 2000 luvulle.

No niin, täällä taas moukkamainen, tyylitajuton kuuluttaja raikkaalta 70-luvulta. :-D

Kaikki, jotka mun spiikkaamissa peleissä on käynyt tietää, että vierajoukkuetta kohdellaan kunnioituksella. Toivotetaan tervetulleeksi aloituksessa, katsomoa pyydän otteluissa kannustamaan OMIA, vierasjoukkueen hävitessä kiitän hyvästä vastuksesta ja vierasjoukkueen voittaessa onnittelen voitosta. Pelin loputtua myös kiitän katsojia enkä erittele kumman puolella olivat.

Ja tottakai hehkutan kotijoukkuetta läpi pelin, sisääntulosta viimeiseen vihellykseen, mutta se on toistaiseksi tehty sillä maulla, että on kelvannut tuomareille sekä otteluvalvojille. Hyvin usein katsomossa istuu myös liiton tai liigan muuta porukkaa ja toistaiseksi on on kelvannut enkä ajatellut muuttaa tyyliäni. Jos F-liigalta tai joukkueenjohdolta tulee uusia ohjeita, niin sitten mennään niillä, se on selvää. Aurora Square Gardenia on kiitelty myös monien vierasjoukkuiden taholta hyvästä meiningistä. Minusta huolimatta. :)

Ensi lauantaina 10.10 Auroralla taas mennään klo 17 alkaen ja vieraana silloin aina tiukka EräViikingit. Toivotan EV:n ja heidän fanit lämpimästi tervetulleeksi Porvooseen.

Klasu Lindholm
Ottelukuuluttaja, PSS
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
462
Asiallisesti yleisöä ja joukkueita palvellen, hyvää fiilistä luoden, kotijoukkuetta saa hehkuttaa, vastustajaa pitää kunnioittaa. Noilla eväillä, niin luulis ettei hirveästi olla eri mieltä, eihän? 😊

Jos vaihtoehtoina ovat että luetaan ottelupöytäkirjaa ääneen kuin valtionvarainministeri powerpointtia tai sitten kuuluttaja laittaa personaa peliin, niin olen ehdottomasti jälkimmäisen kannalla.
 
Viimeksi muokattu:

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös