Aikamoinen kiihko saada Koponen koko jutun syntipukiksi. Ok, sovitaan nyt, että Koposen ajoitus, tapa ja tyyli tuoda asia esiin oli huono, ajattelematon, ja ehkä aiheettomasti leimaavakin.
Voitaisiinko jatkossa puhua itse asiasta? Tai jos, jonkun mielestä se, että haukkuu kentällä toista esim. läskiksi on soveliaampaa kuin se, että joku nostaa asian esiin, niin kai se sitten niin on. En ymmärrä sitä urheilun koodistoa, että kentällä tai sen läheisyydessä voi sanoa pelipäivänä jotain sellaista, mitä ei koskaan sanoisi esim. kaupungilla toisen nähdessään.
Se, että vihaa SPV:tä eikä tykkää Koposesta ei muuta niitä tosiasioita jotka tapahtui TPS-SPV sarjassa. Nuo asiat ovat tässä kohtaa kuitenkin toisarvoisia. Tärkeämpää olisi keskustella niistä aiheista yleisesti salibandypiireissä, jotka nousivat Tiiran ansioikkaassa artikkelissa esiin tänään. Nyt väki pelkää, että Koponen nostetaan tämän ansiosta jotenkin jalustalle tai hän saa jotain ansaitsematonta arvonantoa. Jos haastattelussa samat asiat olisi sanonut vaikka Kuitunen, nyt täällä keskusteltaisiin itse asiasta. Nyt jokaisen, joka haluaa aihetta kommentoida, pitää muistaa muistuttaa kuinka tyhmä Koponen oli lauantain lausunnossaan tai ainakin korostaa, ettei välttämättä ole Koposen kanssa samaa mieltä. Itse asialle olisi hyväksi, kun unohdettaisiin kokonaan kenen suusta ajatukset on lähtöisin ja keskityttäisiin siihen, mistä tässä on kyse. (Siis nimenomaan tässä Casen osassa 2.) Olisiko myös hyvä, että otsikko tälle ketjulle muotoiltaisiin jotenkin toisin, ilman Koposen nimeä, niin ajatukset pysyisivät paremmin raiteillaan?
Koponen on hieno urheilumies. En kyllä osaa tässä nähdä syyllistämistä.
Silti olen itse sitä mieltä, että psyykkaus kuuluu huippu-urheiluun. Ja sitten, kuten muissakin rikkeissä, on rajat, joiden ylittämisestä seuraa käytösrangaistus.
Mutta, itse kulttuurissa on se heikkous, että se näkyy jo junnuissa. Ne jotka ei sitä joukkuelajien suunsoittoa kestä tuppaa lopettamaan siinä 12-20 ikäisenä. Että valmentajilla kasvattajina junioreissa olisi kyllä vastuuta luoda modernimpaa ja vähemmän testosteroninkäryistä kulttuuria.
Kuitenkin huippusarjat ja erityisesti ratkaisupelit on jo sitten oma maailmansa ja niissä otetaan kaikki mahdolliset keinot käyttöön, sekä mennään siellä kuuluisalla harmaalla alueella niin fyysisesti kuin henkisesti. Se kuuluu huippu-urheiluun. Ei kukaan kadulla ketään kylmäksikään kolaisi, mutta kentällä sekin joskus kuuluu asiaan, ainakin tietyissä rajoissa. Sitten jos mennään yli, silläkin on seuraamuksensa.
Tietysti junnut ottaa mallia huippupelaajista, joista joku on paha poika, joku maalintekijä jne.
Mutta se junnujoukkueen valmennus ja johto, siellä se kasvatus tulee tehdä. Sitten jonain päivänä meillä on erilainen sukupolvi liigassa.
Onhan tässä jo muutosta ollut. 90-luvun tappelut loppui 2000–luvun taitteen tienoolla.
2010-luvulla on oikeastaan ns. fyysiset sikailut ja rottailut, joita vuosituhannen alussa vielä oli muutamia, loppuneet, kunei taidot riitä, jalka riitä eikä joukkueet halua sellaisia pelaajia enää. Eli sillä kehityksellä tämä voi olla seuraava asia. Toki pitäisin pääosumien karsimista tärkeämpänä - nehän on enemmänkin uudempi ongelma lajin vauhdin kasvettua nykyiseksi.
Olen siis jossain määrin eri mieltä Koposen kanssa. Mutta muotoilen nyt suoraan, että onhan hän sen lisäksi, että on hieno valmentaja, myös hieno kasvattaja. Ja aivan käsittämätön paiskimaan hommia, ihan niin kuin sillä olisi 30-tuntinen vuorokausi käytössään, kun meillä muilla on se 24.